Nintendo Pocket Football Club review - Lekkere voetbalsim voor op zak

Ik heb niets met voetbal. Met vrienden op vakantie een balletje trappen is leuk, maar écht voetbal? Nee, ik kan me er niet voor interesseren. Ik kan de spelers niet onthouden, mis alle belangrijke wedstrijden en snap nauwelijks waarom er concepten als ‘buitenspel’ bestaan. Slechts eens in de twee jaar kijk ik een paar wedstrijdjes. Niet omdat het WK of het EK mij wat kan schelen, maar puur omdat ik op die momenten een extra excuus heb om met vrienden de kroeg in te duiken en vrolijk mee te doen in het feestgedruis.

Het is dan ook niet zo gek dat er tussen de honderden spellen die ik heb gespeeld maar drie voetbalgames zitten waarvan ik daadwerkelijk heb genoten: Nintendo World Cup op de NES, Davilex’ PC game Competitie Manager '98/'99 en Mario Smash Football op de GameCube. De eerste omdat hij zo heerlijk eenvoudig is (de Nederlandse spelers hebben zelfs oersimpele namen als Koen en Klaas), de tweede omdat je het voetbalgedeelte over kan slaan en je je vrolijk kan richten op het management (oké, ook omdat ik achter-achter-achter-neef Nico Jalink kon kopen) en de laatste omdat het zo over-the-top is dat het nog maar weinig met voetbal te maken heeft; als spelers bij het echte voetbal ook maffe wapens zouden mogen gebruiken, dan kocht ik per direct een seizoenskaart. Kortom, er is iedere tien jaar maar één voetbalgame die mij wat kan schelen. En Nintendo Pocket Football Club is absoluut de game van dit decennium.

Stelletje amateurs!
Alhoewel Nintendo Pocket Football Club een voetbalspelletje is, is het onmogelijk om daadwerkelijk in de game zelf een potje te voetballen. Het spel draait puur en alleen om het managen van je eigen club. In het begin selecteer je je Mii als coach, kies je een leuke teamnaam en ontwerp je een eigen vlag en tenue. Nu ben je er klaar voor om de voetbalwereld te gaan veroveren met je eigen hobbyclubje.

In het begin is je team gevuld met absolute amateurs; een groepje onbekende mannen die onder jouw begeleiding hun ambitie om profvoetballer te worden waar willen maken. Je avonturen als coach beginnen dan ook in het allerlaagste klassement. Aan het begin van het seizoen zijn er nog geen officiële wedstrijden gepland. Wel kan je iedere week een aantal clubs (uit verschillende klassementen) uitdagen voor een oefenpotje van 45 minuten of een volledige, vriendschappelijke wedstrijd. Tijdens deze wedstrijden gaan er natuurlijk een boel dingen fout; je spelers werken niet samen, je spits schiet alleen maar op de lat en de keeper let voor geen meter op. Iedere keer wanneer de coach wat opvalt, dan krijg je de beschikking over een trainingskaart. Met deze kaarten kun je individuele spelers vervolgens trainen tot maximaal drie kaarten per week. Door verschillende kaarten met elkaar te combineren kun je extra krachtige combo’s maken, zodat eigenschappen als snelheid, techniek en doorzettingsvermogen nog sneller stijgen. In totaal heeft iedere speler zes eigenschappen waarvan het niveau wordt aangegeven met een letter (E, D, C, B, A of S). Spelers die te veel wedstrijden spelen of te vaak trainen kunnen ernstig geblesseerd raken waardoor ze een paar weken uit de running zijn. Het is dus belangrijk dat je gebalanceerd en enigszins tactisch te werk gaat.

Naast het trainen van spelers is het overigens ook mogelijk om nieuwe teamleden te kopen; per seizoen heb je een bepaald budget waarmee je spelers van contracten kan voorzien. Hoe hoger je in de competitie komt, des te duurdere spelers je in kan huren. Rond de tijd dat je een klein beetje door begint te krijgen hoe dit (best wel complexe) spel werkt is het tijd voor de eerste wedstrijd van de competitie. De strijd om de beker is tegen vijf andere amateursclubs die ongeveer net zo slecht zijn als jij. Naarmate je meer wedstrijden hebt gespeeld en meer trainingskaarten met elkaar hebt gecombineerd zie je dat je team beetje bij beetje groeit.

Lekker op de bank, zakje chips, potje bier
Zoals gezegd is het in Nintendo Pocket Football Club onmogelijk om zelf te voetballen. Wanneer je een wedstrijd start gaat alles automatisch. Op het bovenste scherm zie je hoe de game, die overigens een bijzonder eenvoudige, doch charmante grafische stijl heeft, de gehele wedstrijd voor jou speelt. Het enige dat je kan doen is het wisselen van maximaal drie spelers die moe beginnen te worden en het bijstellen van je tactiek (aanvallend, verdedigend of gemengd). Opmerkelijk is het feit dat je deze wedstrijden perse uit moet zitten. Het is niet mogelijk om de tijd vooruit te spoelen, laat staan om de hele wedstrijd over te slaan en direct de eindstand te bekijken. Gelukkig gaan de potjes wel iets sneller dan in het echt; tien seconden op het digitale veld duren maar één seconde op de daadwerkelijke klok.

Aanvankelijk maakt dit systeem het spel behoorlijk traag en saai; als je eenmaal een wedstrijd hebt gestart kan je een paar minuten niets doen! Op het scherm is een voetbalwedstrijd bezig waar je zelf nauwelijks nog invloed op hebt. Dit resulteert erin dat je je 3DS als snel aan de kant zet en tijdens de potjes andere dingen gaat doen. Na ieder spel pak je hem weer even op, train je snel je spelertjes en leg je hem weer weg. Dit lijkt saai, maar op de één of andere manier werkt het bijzonder aanstekelijk. (Lees: terwijl ik dit stuk schrijf is mijn eigen FC Groningen alweer vrolijk met een oefenwedstrijd bezig.) Je houdt namelijk constant met een schuin oog de boel in de gaten en begint zelfs te juichen als één van de je profvoetballers in wording een mooie goal heeft gemaakt. Op een gegeven moment is het zelfs zo erg dat je de hele wedstrijd vol spanning met een zakje chips en een biertje op de bank zit te volgen, net alsof het een gewone wedstrijd is. En nogmaals; ik heb helemaal niets met voetbal, dus het feit dat Nintendo dit heeft kunnen bewerkstelligen is een hele prestatie.

FC Groningen vs. Alphen Boys
Een groot deel van Nintendo Pocket Football Club bestaat uit online gameplay. Zo is het mogelijk om spelers aan vrienden te verkopen, wedstrijden van je maatjes te bekijken en natuurlijk om jouw team te laten strijden tegen dat van anderen. Door middel van een Europese en een landelijke ranglijst kan je zien hoe goed je bent. Het is overigens ook mogelijk om de verschillende teams (zoals de mijne) en tussenstanden via een aparte website te bekijken.

Hoewel het natuurlijk te gek is om te proberen om de beste van het land of zelfs het continent te zijn, is de online modus toch ietwat beperkt. Zo is het tijdens het spelen onmogelijk om zelf spelers te wisselen; je stelt van tevoren in hoe de coach voor jou moet handelen tijdens online spelletjes. Ten tweede zeggen de online potjes helemaal niets over je vaardigheden als coach; het draait alleen om het aantal uren dat je in het spel hebt gestoken. Als je namelijk alleen maar beginnende spelers uitdaagt, dan zul je vaak een potje winnen en stijg je constant in de ranglijsten. Ook het spelen tegen vrienden is zodoende erg beperkt. Mijn clubje FC Groningen verloor bijvoorbeeld keihard in een potje tegen Gerards team Alphen Boys – we zijn beiden niet heel erg origineel met het bedenken van een clubnaam – puur en alleen omdat ik op dat moment nog maar vijf uur in het spel had gestoken en Gerard er al twintig uur op had zitten. Vaardigheid noch kennis zijn van belang; alleen urenlange toewijding levert uiteindelijk een bokaal op.

Toch is Nintendo Pocket Football Club absoluut een te gekke game. Er zijn ongelooflijk veel dingen in te stellen en aan te passen, de simpele graphics werken bijzonder aanstekelijk en het met een schuin oog meekijken met de automatisch gespeelde wedstrijden van je eigen team is simpelweg leuk en verslavend. Het is Nintendo voor de zoveelste keer gelukt om een bekend concept zo neer te zetten dat zelfs totaal ongeïnteresseerden het plots leuk gaan vinden.

Nintendo Pocket Football Club is geen voetbalspel zoals je dat gewend bent. In deze simpel ogende game kruip je in de huid van de coach en krijg je de complexe taak om het hele zooitje te runnen. Het is dus niet mogelijk om zelf te spelen; je kan alleen maar toekijken hoe jouw team zich langzaam naar de top van het klassement trapt. Een bijzonder leuke game voor zowel leken als echte fans.

8
  • Leuke, verslavende managementgame
  • Oersimpele, maar leuke graphics