1. Hearthstone: Heroes of Warcraft review – Een kaartgame voor helden

Hearthstone: Heroes of Warcraft review – Een kaartgame voor helden

Met Hearthstone: Heroes of Warcraft treedt Blizzard voor het eerst in de wereld van de mobiele games. Eerder verscheen de het game al voor pc en Mac, maar inmiddels heeft de collectible card game ook zijn weg gevonden naar de iPad. Ook in draagbare vorm is Hearthstone gratis te spelen en dit free-to-play model werkt zó goed dat je voor je het weet uren aan het spelen bent.

Hearthstone is dan ook uiterst verslavend. Potjes duren vaak maar vijf tot tien minuten, wat het tevens ideaal maakt voor op de iPad. Het grootste verschil zit in de besturing, waar de muisklikken vanzelfsprekend zijn vervangen door het tikken en slepen op het aanraakscherm van de iPad. Gelukkig is deze transitie geheel vlekkeloos gegaan en werkt de besturing perfect. Het neerleggen van kaarten tot het uitvoeren van spreuken gaat uiterst soepel en zorgt geen enkel moment voor enige vorm van frustratie. Bovendien is het mogelijk om crossplay tussen alle platformen te spelen, waardoor je het op de iPad dus tegen een vriend op zijn MacBook kunt opnemen. Een kanttekening is wel dat Hearthstone op oudere iPad modellen tijdens het opstarten van een potje, door de animaties, enige vorm van vertraging toont. Dit doet echter uiteindelijk niets af aan de daadwerkelijke gameplay.

Simpele complexe strategieën

Waar Hearthstone in uitblinkt is de toegankelijkheid van de game. Spelers die nog nooit met een gelijksoortige game in aanraking zijn gekomen kunnen binnen een mum van tijd de basis onder de knie krijgen. Een korte uitleg: Hearthstone draait om het verslaan van je tegenstander. Elke beurt trek je een kaart uit je deck en krijg je een mana kristal erbij. De kaarten die je oplegt kosten mana kristallen en hoe meer beurten er verstrijken hoe meer kaarten je kunt spelen. Door middel van spreuken en wezens dien je schade toe aan je tegenstander. Je wint als zijn levenspunten van dertig tot nul zijn gedaald. Hierbij maak je van te voren de keuze uit één van de negen classes . Iedere klasse heeft andere kaarten en bovendien een unieke vaardigheid. Deze ‘Hero Power’ kost altijd twee mana en laat je bijvoorbeeld een vuurbal afvuren of een target genezen. Deze verschillen zorgen niet alleen voor diversiteit, maar bieden ook de mogelijkheid om uitgebreide strategieën te bedenken.

Om deze strategieën uit te voeren is het van belang je eigen deck te bouwen. Een leuk en uitdagend proces waarbij je moet letten op de balans en het combineren van kaarten. Als je aan het begin hier nog moeite mee hebt kun je Hearthstone zelf een suggestie laten doen. Doordat je je kaarten gedurende potjes in willekeurige volgorde krijgt is het verstandig om meerdere kaartcombinaties in gedachte te nemen. Als je dan ook daadwerkelijk tijdens een potje de juiste kaartencombo trekt zorgt dit voor de nodige euforie.

Is je deck af dan is de tijd rijp om hem te gaan testen. Dit doe je door tegen willekeurige tegenstanders in de ‘Casual’ modus te vechten of ‘Ranked’ te spelen en langzaam je weg naar boven te knokken. In ‘Ranked’ kom je namelijk tegenover steeds betere spelers te staan. Gedurende de vele potjes die je hierin speelt kom je er vanzelf achter waar de sterke en zwakke punten van je deck liggen en kun je deze verbeteren. Wellicht heb je net te veel kaarten die veel mana kristallen kosten, dan is het een goed plan om ook een aantal ‘goedkopere’ kaarten erin te stoppen.

Om nieuwe kaarten te bemachtigen moet je pakjes met kaarten erin kopen. Dit kun je doen door geld te betalen (2,69 euro voor twee pakjes) of door een pakje met honderd in-game goud te kopen. Dit goud verzamel je door potjes te winnen en door het uitvoeren van dagelijkse uitdagingen. Deze uitdagingen verschillen van het verslaan van een x aantal vijandelijke wezens tot het winnen van een x aantal potjes met een bepaalde class. Zodoende is er altijd wel een methode om de benodigde goudstukken bij elkaar te sprokkelen.

Ieder pakje dat je openmaakt levert je vijf willekeurige kaarten op die verdeeld zijn op zeldzaamheid: van witte common, blauwe rare en paarse epic tot de illustere gouden legendary. Elk pakje kent op zijn minst één rare, maar met mazzel krijg je een rare, een epic én een legendary! Het openmaken van ieder pakje blijft dan ook spannend, met name wanneer je voor je deck opzoekt bent naar een specifieke kaart. Lukt het je echt niet om de kaarten voor je deck te bemachtigen, dan kun je ook kaarten in ‘Arcane Dust’ laten omzetten. Overbodige kaarten zet je met een druk op de knop om tot dit magische goedje, waarmee je dan in de ‘Crafting Mode’ de kaarten maakt die je wel wilt gebruiken.

De Arena

Er is echter een betere manier om je goud, pakjes en kaarten in de wacht te slepen. Dat is door de ‘Arena’ te betreden, voor een schappelijke prijs van 150 goud of 1,79 euro. Dit is een speciale modus waarbij zowel jij als je tegenstander met een willekeurige class met willekeurige kaarten een deck moet bouwen. Je draft dertig kaarten, door telkens uit een set van drie willekeurige kaarten er eentje uit te zoeken. Zodoende ben je wel overgeleverd aan vrouwe Fortuna, maar heb je toch enigszins invloed op je uiteindelijke deck. Door meer potjes te winnen verdien je betere beloningen (meer goud, meer pakjes) en na drie verloren potjes lig je eruit.

Door het spelen van Arena leer je de kaarten goed kennen en op waarde te schatten. Bovendien zorgt het ervoor dat je soms met kaarten speelt die je zelf nog niet hebt en zijn de kansen voor beide partijen even groot. Door een aantal potjes te winnen verdien je vaak al genoeg om opnieuw de Arena in stappen, wat deze modus extra verslavend maakt. De pakjes en kaarten die je hiermee verdiend gebruik je weer om je eigen decks sterker te maken. Dat resulteert in nieuwe mogelijkheden die je natuurlijk wilt uittesten, waardoor je voor je het weet weer uren verder bent.

Die uren vliegen voorbij omdat Hearthstone daarnaast de charme van de wereld van Warcraft herbergt. Met herkenbare deuntjes uit oude Warcraft-games, typerende stemmen van personages, schitterend vormgegeven speelkaarten en een interactief speelveld. Bij dit laatste moet je denken aan ramen die je kapot kunt slaan en een katapult waarmee je een steen afvuurt. Natuurlijk hebben deze elementen geen invloed op de daadwerkelijke gameplay, maar zorgen dergelijke kleine details voor extra charme. Ideaal om tijdens de beurt van je tegenstander jezelf een enkele seconde te vermaken en de vele uurtjes mee door te komen.

Deze game is gespeeld op iPad Mini, iPad 3 en iPad Air.

Hearthstone: Heroes of Warcraft is ook op de iPad en fantastische game. Dankzij de toegankelijkheid en simpele gameplay te combineren met uitdagende modi is Hearthstone uiterst verslavend. De besturing werkt uitstekend op de iPad en de typische Warcraft-sfeer komt ook hier goed tot zijn recht. Door het, goed werkende, gratis speelmodel zou eigenlijk iedereen Hearthstone een kans moeten geven.
9
90
Score: 90