1. Age of Mythology: Extended Edition - te duur voor zijn waarde

Age of Mythology: Extended Edition - te duur voor zijn waarde

Elf en een half jaar geleden verscheen Age of Mythology in de winkels. De game kwam uit toen maker Ensemble Studios zijn hoogtijdagen vierde, met de klassiekers Age of Empires en Age of Empires II reeds op zak en een derde deel uit die serie in de pijpleiding. Inmiddels is de studio niet meer en moeten we het al jaren doen zonder echte nieuwe Age of-games. Bij gebrek aan nieuw materiaal worden de oude klassiekers afgestoft. Vorig jaar verscheen er een HD-remake van Age of Empires II, nu mogen we opnieuw oude mythologie induiken, met Age of Mythology Extended Edition.

Goed geconserveerd
In deze uitgebreide editie vind je de originele game, de grote uitbreiding The Titans en de kleinere uitbreiding The Golden Gift. De eerstgenoemde draait om Arkantos, een Atlantische Admiraal die door de Griekse, Egyptische en Noorse mythologie reist in zijn strijd tegen de cycloop Gargarensis. The Titans richt zich dan weer op Arkantos’ zoon, die zijn thuisland probeert terug te winnen. The Golden Gift, tot slot, volgt de Noorse dwergen Brokk en Eitri op een paar korte missies. Deze verhalen zijn leuk om te volgen, vooral door de speelse manier waarop alle mythologieën met elkaar verweven zijn.

Hoewel het hier een game betreft die in technologische termen antiek is, voelt hij nog steeds enigszins fris. Dit heeft voornamelijk te maken met de simpele gameplay. Het gros van de singleplayer en de skirmish draait om het zo snel mogelijk opbouwen van een stad, waar je dan een sterk leger vormt om de vijand mee te verslaan. Hiervoor zijn grondstoffen nodig, die je door dorpelingen laat verzamelen. Het is een begrijpelijke formule, die voor een toegankelijke game zorgt.

Desalniettemin heeft Age of Mythology zijn complexiteit. De vele verschillende eenheden hebben allemaal duidelijke sterke en zwakke eigenschappen, wat prima binnen het steen-papier-schaar-principe past. De twist zit hem echter in de Goden in de game. Voor je ook maar aan een level begint, dien je een Griekse, Egyptische, Noorse of Atlantische ‘oppergod’ te kiezen - behalve in de verhaalmodus natuurlijk, waar die keuze al voor je gemaakt is. Elke keer dat je naar een technologisch geavanceerdere Age upgradet, kies je weer uit twee Goden. Elk van deze keuzes brengt andere (mythologische) eenheden met zich mee, alsook speciale krachten en upgrades. Erg handig, want in een redelijk rechttoe-rechtaan gevecht keert het tij snel als er ineens meteorieten en orkanen in het spel zijn.

Weinig nieuws onder de zon
Al het voorgaand beschrevene is volledig bewaard gebleven, evenals de heerlijke sfeer. De Extended Edition vertoont daardoor veel gelijkenissen met Age of Empires II HD van vorig jaar. Beiden maken goed gebruik van bejubeld bronmateriaal, maar de ‘oppoetsbeurt’ is helaas behoorlijk karig. Het is fantastisch dat de game nu via Steam aan een nieuw publiek geopenbaard wordt en dat via de Steam Workshop honderden, zo niet duizenden mods en dergelijke toegevoegd kunnen worden, maar het werk van de remakers lijkt beperkt te zijn tot een kleine verbetering hier en een paar toevoegingen daar.

Zo zijn Achievements toegevoegd, is Twitch geïntegreerd in de game en is de multiplayer prominenter aanwezig, maar helaas werkt het nog niet allemaal naar behoren. Zelfs na drie of vier skirmish-potjes had ik bijvoorbeeld nog niet de Achievement voor het verslaan van een AI tegenstander. De multiplayer heb ik niet eens kunnen testen, omdat het spel maar bleef vastlopen en crashen. Sowieso doet de game een uitzonderlijk beroep op PC’s, dat resulteert in een inkakkende framerate en vastlopers. Dat terwijl er grafisch niets bijzonders is veranderd. Het water ziet er stukken mooier uit en grasvelden en dergelijke lijken rijker begroeid, maar voor de rest is dit visueel dezelfde game die we in 2002(!) speelden. De grafische stijl is nog steeds prachtig, maar de graphics zelf zijn ontzettend achterhaald.

Dan is er nog het prijskaartje. Age of Mythology Extended Edition heeft een adviesprijs van € 27,99. Wie kort zoekt kan Age of Mythology Gold nu vinden voor €7,49, dat de originele game plus de uitbreiding bevat. The Golden Gift is gratis en geheel officieel en legaal te downloaden. Het origineel werkt nog prima in Windows 7 en 8 en crasht zelden tot nooit. De matige extra’s uit deze heruitgave kunnen daardoor dat prijskaartje van € 27,99 echt niet verantwoorden. De Extended Edition is daarom een beetje jammer. Hij had veel beter kunnen en moeten zijn. De patches blijven echter komen, dus hopelijk werkt de game binnenkort naar behoren. Voor nu is het de aanschafprijs helaas niet waard.

6,5
Age of Mythology Extended Edition is een aparte game. In de kern is het een uitstekende strategiegame uit de hoogtijdagen van het genre, die nog evenveel lol biedt als vroeger. De karige behandeling die dit topspel heeft gekregen voor deze ‘Extended Edition’ is daarom betreurenswaardig. Een paar toevoegingen en een paar grafische upgrades rechtvaardigen geen moment het hoge prijskaartje.
  • Innemende verhaalmodi die veel uren speelplezier bieden
  • Toegankelijke en vermakelijke gameplay
  • Veel te duur
  • Continue crashes
  • Minimale verbeteringen en toevoegingen

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.