Scram Kitty and his Buddy on Rails review - Niet voor de poes

Indiegames zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de game-industrie en ook de Wii U krijgt zijn portie onafhankelijke unieke pareltjes. Naar Scram Kitty werd sinds de lancering van Nintendo’s nieuwe console hier op de redactie al uitgekeken en dat blijkt zeker niet onterecht.

In Scram Kitty and his Buddy on Rails ben jij de ‘buddy’ uit de titel, een soldaat in een klein ruimteschip die alleen op rails kan rijden. Levels bekijk je van bovenaf en bestaan uit rails in allerlei vormen. Zo glijd je door de levels heen en schiet je op alles wat beweegt om je kattige vrienden te redden.

Onder de knie krijgen
Dat is even wennen, simpelweg omdat er nooit eerder een game is verschenen die zo speelt. Je ziet grote, open ruimtes waar je niet bij kunt, omdat je vast zit aan de rails. Maar je kunt sprongetjes maken, en voordat je het weet trekt de zwaartekracht van de rails aan de andere kant van het scherm aan je schip en vlieg je door het level. Omdat de gameplay zo uniek is heb je echt even tijd nodig om de ‘flow’ van de gameplay goed onder de knie te krijgen. Vooral snel rondglijden en een sprong maken blijkt nog best pittig. Dan is er ook nog een supersprong, waarmee je verder van de rails afvliegt maar die ook een stuk onnauwkeuriger is. Neem maar gerust een paar levels de tijd om dit onder de knie te krijgen.

Doel van Scram Kitty is in elk level zoveel mogelijk katten te vinden, die vervolgens naar de uitgang van dat level vliegen waar ze worden opgeteld bij je uiteindelijke score. Als gamer wil je een level natuurlijk echt ‘voltooien’ en dus ben je al snel op zoek naar alle katten. Dat is pittig, want sommige poezen laten zich niet zomaar vangen. Zo is er een kat die alleen verschijnt als je honderd gele ‘muntjes’ (bij gebrek aan beter woord) verzamelt in een level en een kat die pas meegenomen kan worden wanneer je een sterke vijand doodt. Dan is er nog de kat die, voordat je hem vangt, eerst vier keer van plek wisselt. Je moet ‘m in korte tijd zien te vangen, wat de nodige kopzorgen oplevert.

Hardcore
Snel door levels bewegen blijft namelijk een moeilijke opgave. Aan de besturing wen je na een paar uurtjes wel, maar levels zitten vol met spikes, muren die je kapot moet schieten en vooral vijanden, heel veel vijanden. Allerlei knaagdieren komen uit alle hoeken van het level gekropen en maken van Scram Kitty tijdelijk een bullethell-shooter. Daarbij kun je maar een paar keer geraakt worden voordat je levensmeter op is. Laten we het zo stellen: al vroeg in de game speelden we sommige levels tientallen keren overnieuw. Heb je geen geduld en doorzettingsvermogen, dan kun je maar beter met een grote boog om Scram Kitty heenlopen.

Voor spelers die wel een ouderwetse uitdaging zoeken, is er genoeg lekkers te vinden in Scram Kitty. De uitdagingen en nieuwe mogelijkheden (waaronder nieuwe wapens) ontgrendel je op een regelmatig tempo en zorgen er voor dat je telkens meer wilt. Je blijft verder spelen, om te kijken wat voor unieke situatie het volgende level biedt. Daarbij zorgt de sprite-art van de game voor de nodige eyecandy voor spelers die terugverlangen naar ‘die goede oude tijd’. Fans van hardcore puzzel- en schietgames als Bangai-O en Kuru Kuru Kururin zullen zich hier helemaal thuis voelen.

Ben je toch niet zo heldhaftig aangelegd en heb je daardoor het gevoel dat je geen steek vooruit komt, adviseren we je een paar levels terug te gaan. Je zal merken dat je daar opeens een stuk sneller doorheen glijdt en schiet. Ongemerkt maakt Scram Kitty je een expert in het berijden van rails. En ja, het is de moeite waard om daar een expert in te worden.

Scram Kitty lijkt kinderlijk toegankelijk, maar voert de moeilijkheidsgraad na een paar levels flink op. Neem je de tijd en leer je om te gaan met de unieke besturing, dan is Scram Kitty een van de betere eShop games die je voor je Wii U kunt downloaden.

8
  • Hoge moeilijkheidsgraad
  • Lekkere old-school graphics