1. Enemy Front review - Oerslechte B-film

Enemy Front review - Oerslechte B-film

Zomaar een stukje uit Enemy Front. We lopen een typisch Frans landweggetje af. Over de hekjes van een halve meter hoog die links en rechts staan, kunnen we wonderbaarlijk genoeg niet klimmen. Alsof het weer even 2001 is. Verderop zijn de hekjes plotseling weg. Rechts wandelen nazi's, links staat een verlaten molen. Het sluipschuttersgeweer dat je daar verwacht, ligt er ook. Als we twee nazischedels hebben doorboord, komt de rest in blinde woede op ons afgerend en volgt een hersenloos vuurgevecht zonder enige tactiek. Zomaar een stukje, dat illustrerend is voor de gehele game.

Oerslechte B-film
Generiek, clichématig, voorspelbaar en technisch achterhaald. Dat is Enemy Front. En soms stiekem een klein beetje leuk, als je in slowmotion toeschouwer bent van hoe jouw welgemikte sniperkogel net onder een Stahlhelm kruipt. Of wanneer een handvol Duitsers ouderwets en overdreven boze kreten naar je hoofd slingert. Of wanneer je je kapot lacht als weer een nazi als een Italiaanse voetballer ter aarde stort als je hem slechts schampt met de kolf van je geweer. Enemy Front mag dan nergens in excelleren en ver van origineel zijn, daardoor is de game ook bij tijd en wijlen (onbedoeld?) grappig zoals een oerslechte B-film dat kan zijn.

Alleen de setting is al om van te schateren. Hoofdrolspeler is een Amerikaanse oorlogscorrespondent die via Frankrijk in Warschau belandt en wonderbaarlijk genoeg prima gedijt met een machinepistool in zijn handen. Als zijn Poolse kameraden hem vragen hoe hij zo’n goede soldaat is geworden, schreeuwt hij heroïsch: ‘I write for a living!’ Dat doet ondergetekende ook, maar buiten mijn virtuele heldendaden om zie ik mezelf nog niet zo snel vanuit een loopgraaf nazi’s afschieten.

De paden op, geen lanen in
De omgevingen, hoofdzakelijk te vinden op het platteland van Frankrijk en in de platgebombardeerde binnenstad van Warschau, zijn al even origineel als de titel die op de voorkant prijkt. Maar los van dat we de omgevingen al tig keer in andere games hebben gezien, zitten de levels ook nog eens bijzonder gemakzuchtig in elkaar. Elk level bestaat uit een vrijwel recht pad dat je afwandelt, maar op sommige punten krijg je ineens zogenaamd keuzes in hoe je een situatie aanpakt. Opeens kun je wél naar links en rechts; de keuze is altijd extreem doorzichtig. Het ene pad wordt geblokkeerd door een dozijn nazi’s en dus is schieten daar de enige optie, de andere route lijkt rustig en leent zich dus voor sneaken, of misschien zelfs snipen.

In de praktijk is de oerdomme AI zo wispelturig dat elke missie alsnog uitmond in gewoon maar alles dat beweegt kapotschieten. Linksom of rechtsom, aan het einde van het lineaire pad schiet je nog even een officier dood of blaas je iets op – veel meer smaakjes heeft Enemy Front niet – en zo is elke missie na circa tien minuten weer voltooid. Dat de game nog een paar uur duurt, komt vooral omdat de bovenstaande formule erg vaak wordt herhaald.

Inspiratieloze omgevingen, korte missies die nergens op slaan, designkeuzes uit 2001 en animaties die brakker zijn dan een gamejournalist de ochtend na een feestje met gratis bier… je zou haast denken dat Enemy Front door- en door slecht is. Dat is de game ook, behalve op technisch vlak dan. De game mag er dan uit zien als Medal of Honor: Frontline en barsten van de kleine glitches – objective-iconen die niet verdwijnen of juist niet verschijnen, sniperkogels die onbedoeld door bakstenen muren suizen en explosieven die op een meter afstand van hetgeen waar je ze op plakt blijven zweven – we zijn niet gestuit op echte gamebreaking glitches of keiharde vastlopers waardoor we niet meer verder kwamen. Al durven we geen garantie te bieden dat het jou niet overkomt. Ondanks al zijn matigheid weet Enemy Front nauwelijks te frustreren, al is het wel wat willekeurig na hoeveel kogels jij zelf nou eigenlijk het loodje legt. Door het gebrek aan frustratie is het genieten van Enemy Front alsof het een B-film is.

4,3
Enemy Front is alles wat de cover je doet vermoeden: de meest clichématige tweedewereldoorlogshooter ooit, die dertien jaar te laat is uitgebracht. En om de game dan ook te voorzien van een al even clichématig oordeel: Enemy Front is leuk voor de fans. Fans van slechte B-films met boosschreeuwende nazi's en voorspelbare scènes, zonder al te hoge technische verwachtingen.
  • Grappig als een B-film
  • Weet zelden te frustreren
  • Mateloos laks leveldesign