Sacred 3 review - Waar is mijn loot?

De goede onderdelen van voorgaande delen uit de serie pakken en deze samenvoegen voor het beste resultaat gaat bij Sacred 3 niet op. Met Sacred 3 slaat Keen Studios een hele andere richting in. Daarin krijgen ze volledig de vrije hand van Deep Silver en dat pakt alles behalve goed uit.

Lekker lineair
Het voornaamste struikelblok is het feit dat Keen Studios de open wereld uit voorgaande delen de das om heeft gedaan. Sacred 3 is een lineaire actie-rpg geworden die vooral een goed verhaal probeert neer te zetten. De sleutelwoorden daarbij zijn oppervlakkige personages en slechte humor. De grappen lijken bedoeld te zijn voor kinderen van een jaar of 3 en zijn een groot deel van de tijd zeer flauw. Daardoor zijn de dialogen te matig om te het gebrekkige plot te overschaduwen. ‘Red de wereld van een grote boze slechterik’ voert uiteindelijk toch de boventoon.

De gameplay daarentegen zit wel goed in elkaar. Zeker met een controller speelt Sacred 3 erg soepel. Hierin merk je duidelijk dat de coöperatieve modus van de game erg belangrijk is. Je personage heeft een aantal aanvallen die keurig verdeeld zijn over de knoppen en de triggers van je controller. Wanneer er meerdere aanvallen achter elkaar uitgevoerd worden lopen deze vloeiend in elkaar over en dat zorgt ervoor dat het tempo in Sacred 3 behouden blijft. Of je alleen speelt of samen met vrienden maakt verder niet uit voor het spelverloop.

In Sacred 3 is er een bijzondere keuze gemaakt. Ondanks dat het verhaal zelf vrij lineair is heb je zelf de mogelijkheid om te selecteren welk level je speelt. Als je personage bijvoorbeeld nog op level 5 zit is het wel mogelijk om levels te spelen die bedoeld zijn voor level 8-personages. Dit is in theorie een goede keuze omdat je op deze manier levels over kunt slaan om het jezelf een stukje moeilijker te maken. In de praktijk zorgt het er echter voor dat je maar de helft van de game speelt omdat het toch niet nodig is om alles te spelen. Met de repetitieve gameplay in het achterhoofd gebeurt dit vaak. De vijanden zijn in door de levels heen buiten de eindbaas vaak hetzelfde en veel groter dan in het begin wordt de uitdaging niet. Een hogere moeilijkheidsgraad betekent in Sacred 3 geen betere AI maar een langere levensbalk voor de vijanden.

Geen goedmakertje
Wanneer je Sacred 3 in je eentje speelt, is de game gewoonweg niet vermakelijk om te spelen. Je krijgt continu het gevoel dat je hetzelfde aan het doen bent en veel verandering komt daar zeker niet in. Veel mogelijkheden om je personage naar je smaak aan te passen heb je niet. Door de hele game vind je hoogstens twee nieuwe wapens die qua speelstijl niets anders doen dan wat je gewend bent. Wel heb je de mogelijkheid om nieuwe aanvallen vrij te spelen en deze weer op een hoger level te krijgen, maar vaak voldoet de standaard build ook.

Het lijkt erop dat de ontwikkelaar zelf ook weet dat de game niet lang weet te boeien. Sacred 3 is ontzettend kort. Met een uur of acht ben je er wel doorheen. Voor een actie-rpg waar skills en levelen voorop horen te staan moet dat hoger zijn. Net wanneer je personage het krachtigst voelt, is de game afgelopen. Normaal gesproken is dat niet heel erg. Dat is het wel als je bedenkt dat het einde al komt op het moment dat je in andere actie-rpg’s net voorbij het eerste hoofdstuk bent. De loot die je gewend bent uit andere rpg’s ontbreekt ook nog eens en daarmee is de enige factor die de game had kunnen redden meteen weggenomen.

Het sterkste punt van Sacred 3 is de coöperatieve modus voor maximaal vier spelers. Het is zowel offline als online mogelijk om mee te spelen. Dit verloopt vrijwel vlekkeloos en voor je het weet zit je bij iemand in zijn spel. Na een aantal levels gespeeld te hebben met andere lotgenoten merk je meteen dat de game hier echt voor bedoeld is. Ineens is het een stuk leuker om vijanden in de pan te hakken en de moeilijkheidsgraad gaat hierdoor ook omhoog. Dit komt grotendeels door het aantal vijanden die voor redelijk wat chaos zorgen. Het domweg hakken maakt daarnaast een klein beetje plaats voor een vleugje tactiek. Veel kan het alleen niet oplossen. De problemen die Sacred 3 heeft zitten niet in het feit of je de singleplayer of multiplayer speelt. Het gaat om fundamentele problemen en het opzij zetten van onderdelen die in voorgaande games goed werkten.

Deze game is gespeeld op de pc.

Sacred 3 had een hele goede game kunnen worden, maar schiet op meerdere fronten tekort. De coöperatieve modus kan samen met vrienden nog een aantal uren speelplezier opleveren, maar de kans is groot dat je voor het einde van de game al verveeld raakt door de slechte humor en het clichématige verhaal. De serie verdient beter, want een waardige opvolger is Sacred 3 niet te noemen.

• Soepele gameplay
  • Coöperatieve modus is duidelijke toevoeging
  • Humor zakt door het nulpunt