1. Risen 3: Titan Lords review – De magie is terug

Risen 3: Titan Lords review – De magie is terug

Ondanks dat piraten de tofste gasten uit de geschiedenis zijn, sloeg ontwikkelaar Piranha Bytes de plank niet helemaal raak met Risen 2: Dark Waters. Met het vervolg Risen 3: Titan Lords wordt er wel geluisterd naar de fans en iets meer teruggeschakeld naar de stijl die we zagen in Risen en Gothic. Dat is absoluut positief, ware het niet dat de game zelf ook uit die tijd lijkt te stammen.

No school but the old school
Voor nieuwkomers is het verhaal best lastig te begrijpen. Niet alleen omdat Risen 3: Titan Lords een vervolg is, maar ook omdat de game de hoofdlijn al gauw vertroebeld wordt door allerlei zijmissies. Het begin is zeer langdradig en voordat je echt klaar bent met de tutorial en actie gaat ondernemen, ben je toch al snel een uur verder. Vervolgens kom je er achter dat je met een naamloze hoofdpersoon speelt waarvan zijn ziel is gestolen. Hoe clichématig die bijna schone lei ook is, het is aan jou de taak om zo snel mogelijk je ziel terug te krijgen en de grote slechterik uit de wereld te grazen te nemen. Het enige interessante van dat verhaal is dat je een klein stukje van het verloop in eigen handen hebt. De keuzes door het spel heen hebben invloed op welke personen je tegenkomt op de weg naar het einde. Hiermee wordt getracht het verhaal interessanter te laten lijken dan dat het is. Dat lukt niet helemaal. Daarnaast zorgt de naamloze hoofdpersoon zonder een duidelijke persoonlijkheid ervoor dat je geen band met hem krijgt.

De personen die je met je meereizen zijn je in andere games vaak tot last, maar in Risen 3 is dat absoluut niet het geval. Sterker nog, het is zelfs een welkome toevoeging. Je kameraden helpen je in de vaak pittige gevechten en het is dus noodzakelijk om de juiste crew samen te stellen. Daarnaast helpen ze je met de quests die je moet voltooien in Risen 3.

De quests zijn, ondanks dat ze verhaaltechnisch vaak weinig toevoegen, toch interessant. Ze zijn vooral niet generiek en je wordt redelijk vrijgelaten in de richting die je kiest. Dit geeft al snel het gevoel dat Risen 3: Titan Lords over een zeer dynamische wereld kan beschikken waar veel te doen is. In ieder dorp hebben de npc’s een taak voor je of hebben ze je wat anders te bieden zoals een verhoging van bepaalde skills. De wereld is erg groot en dat betaalt zich uit in een game die leuk blijft om voor een langere tijd te spelen.

Je wandelt daarbij niet zomaar door het spel heen en Risen doet je soms zelfs aan Dark Souls denken, de kwaliteit van het geheel daargelaten. Het gevechtssysteem lijkt net als bij Dark Souls op het eerste gezicht vrij simpel, maar je komt er al snel achter dat je niet zomaar erop los kan hakken. Daarnaast is het vrij diepgaand door de verschillende wapens die in gevechten gebruikt kunnen worden. Zo kan er gebruik worden gemaakt van zwaarden, geweren en zelfs magie is terug van weggeweest. Het is dan ook verstandig om een stijl te kiezen die bij je past en daar je skillset op aan te passen. Door het voltooien van quests en het verslaan van wezens ontvang je Glory. Wanneer je genoeg hebt verzameld, is het de bedoeling dat je de Glory uitgeeft om bepaalde vlakken van je naamloze personage te verbeteren.

Hopeloos verouderd
Risen 3: Titan Lords zet in op het feit dat het een traditionele rpg is. Wanneer je de game voor de eerste keer opstart, merk je meteen wat ontwikkelaar Piranha Bytes daarmee bedoelt. De menustructuur is zoals je die van vroegere games kent. Dit komt vooral tot uiting in je inventory en de voorwerpen die je oppakt. Het combatsysteem en het rondlopen in de game zelf is van elkaar afgesloten. Dit betekent dat je niet met een wapen in je hand voorwerpen op kan pakken. Wanneer je deze voorwerpen hebt opgepakt, moet je ze vervolgens in je inventory weer verdelen over quick slots en je personage zelf. Op de pc werkt het zelfs met muis en toetsenbord al niet heel handig, laat staan met een controller. Dit heeft mede tot gevolg dat je in gevechten vaak gebruikmaakt van de verkeerde items. Als je een item wilt selecteren, dan doe je dat met je d-pad. Wanneer je een item nodig hebt dat op een van de schuine vakjes staat, moet je hem dus langer ingedrukt houden. Tegelijkertijd kan je geen gebruikmaken van je linker stick, waardoor het tempo volledig verdwijnt. Ondanks dat het gevechtssysteem interessant is, zitten er dus toch een aantal fouten in die veelal irritatie opwekken.

De game lijkt qua stijl nog steeds een piratenparadijs, maar dan met iets minder piraten. Er is gelukkig wel een fors aantal tempels en dungeons toegevoegd om wat meer variatie in het landschap te krijgen. Grafisch is er helaas nauwelijks een hoogtepunt te bespeuren. Risen 3 heeft ontzettend veel last van pop-up en met de kwaliteit van de textures op de hoogste stand zijn de pixels vaak alsnog te tellen. Als je toe bent aan een game die je pc eens flink laat blazen of de laatste krachten uit de PlayStation 3 of Xbox 360 weet te trekken, dan ben je bij Risen 3: Titan Lords absoluut niet aan het juiste adres.

Deze game is gespeeld op de pc

Risen 3: Titan Lords heeft het geluk dat het vlak voor de storm van rpg’s uitkomt. Als de game iets later was verschenen, had het geen schijn van kans gemaakt. Toch is Risen 3 geen slechte game. Er is erg veel te doen en de Piranha Bytes probeert zoveel mogelijk weg te blijven bij het woord ‘verveling’. Ondanks dat het daarin slaagt, blijven er genoeg mankementen over die in deze tijd eigenlijk niet meer kunnen.
6,5
65
Score: 65
  • Uitgebreid skillsysteem
  • Dynamische wereld
  • Interessant gevechtssysteem..
  • Sterk verouderd
  • Verhaallijn niet interessant
  • ..maar bevat fouten

Tom van Stam Tom van Stam bezit alle consoles en speelt games uit alle genres. Toch heeft hij stiekem een voorliefde voor alles dat met voetbal te maken heeft. Hij is dan ook vaak in driedelig managerskostuum te vinden om Football Manager te spelen.