1. Destiny review - Blijkt slechts het begin

Destiny review - Blijkt slechts het begin

Destiny schotelt ons keer op keer dezelfde missie voor: een gebouw binnenrennen, alles wat beweegt doorzeven en op het einde een aantal waves van vijanden met doorgaans een grotere of sterkere variant als afsluiter. Dat klinkt eentonig, maar tóch hebben we met plezier tientallen uren in Destiny gestoken.

.
Dat komt omdat schieten in Destiny zo’n heerlijk gevoel geeft. Bungie heeft niet geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden en Destiny voelt daardoor heel erg aan als Halo. De snelheid, jouw schild, schilden van de tegenstanders en zelfs hun gedrag; Bungie heeft eigenlijk alles vrijwel één op één meegenomen naar hun nieuwe game. Dat betekent dus heel veel omtrekkende bewegingen maken, op de juiste momenten schuilen om je schild te laten rechargen, tactisch gebruikmaken van plasmagranaten en menig vuurgevecht beslechten met een ferme vuistslag. Het is een dans die de meeste consolegamers al jaren uitvoeren. Destiny voelt daardoor vanaf de allereerste seconde vertrouwd aan en elk vuurgevecht mondt gegarandeerd uit tot een chaotisch spektakel.

Titans, Hunters en Warlocks
Aan het begin van Destiny kies je één van de drie beschikbare classes. De robuuste Titan is voor wie het liefst al schietend midden in de actie zit. Wie meer van stealth houdt en grote vrienden is met een mes of scope, voelt zich vast thuis in Destiny als Hunter. En de magiërs onder ons kunnen aan de slag met de Warlock. Het is niet zo dat de hele game verandert door de class die je kiest, maar elke class heeft wel net wat andere nuances. In drie eerdere specials lees je precies wat de vaardigheden van de Titan, Hunter en Warlock zijn.

Ga dood, Tyrion
Destiny heeft geen lineaire campaign, maar een meer open, rpg-achtige opzet. Het waardeloze verhaal is echter niet alleen aan deze open opzet te wijten. Het lijkt erop dat Bungie Peter Dinklage (oftewel Tyrion uit Game of Thrones) op een zondagochtend rond een uur of 6 uit zijn bed heeft gesleurd om je AI-sidekick Ghost in te spreken, als we op zijn monotone, ongemotiveerde gebrabbel afgaan. Vervolgens reis je in pakweg 6 uur langs diverse planeten en slingert Tyrion een hoop stoere zelfstandig naamwoorden naar je hoofd, maar vergeet even uit te leggen wat in hemelsnaam Guardians, Awoken, Vex, Kell of Ketch zijn. Onze kleine robotvriend kreeg van ons snel al enkele doodsverwensingen naar zijn hoofd. Game of Thrones zal helaas nooit meer hetzelfde zijn.

Open wereld, minder levendig
Gelukkig is die rpg-opzet zelf een betere drijfveer om verder te spelen en draagt het heel veel bij aan de verslavingsfactor die Destiny absoluut heeft. Dat komt omdat er altijd wel weer een klein of groot klusje op je staat te wachten. Je koopt nog even een vette nieuwe helm, test dat bijzondere wapen uit dat je hebt gevonden of hebt terloops een Bounty voltooid en kunt nu je prijs ophalen. De balans tussen al die dingen is perfect, waardoor ze haast naadloos in elkaar overgaan en voor je het weet, is je dag alweer om.

Een vervelende onderbreking is de Tower, de centrale hubwereld waar je Bounties krijgt of aan nieuwe wapens en armor komt. Dé plek om nieuwe mensen te ontmoeten, zou je zeggen, maar in de praktijk is niets minder waar. Om te beginnen zijn de laadtijden in Destiny soms onaangenaam lang, wat extra vervelend is als je de Tower alleen even bezoekt om snel een nieuwe broek te kopen. Eenmaal aangekomen lijkt deze hubwereld nog het meeste op PlayStation Home: een paar mensen doen een gek dansje, iemand die waarschijnlijk even naar de wc is staart minutenlang naar een muur en de personen die jij moet spreken, bevinden zich allemaal in een andere uithoek. De Tower is verder nog opgevuld met wat verschillende facties, maar aangezien zij allemaal uit dezelfde Bounties putten zijn ze slechts een dun rookgordijn die verhullen hoe doods deze hub eigenlijk is. Dat terwijl de Tower juist zou moeten bijdragen aan de illusie dat je in een levende wereld zit.

Destiny is namelijk geen mmo volgens het boekje, maar je bent wel onderdeel van een ‘gedeelde wereld’, zoals Bungie het zelf omschrijft. Je zit niet op een vaste server, maar wordt wel constant verbonden met andere spelers. In de Tower kom je dus andere mensen tegen, maar ook tijdens missies loop je geregeld anderen tegen het lijf. In de open Patrolmissies, waarin je vrij de omgeving verkent en kleine zijmissies oppikt, lopen altijd wel anderen rond en ontstaan soms grotere Events, zoals een sterke vijand die plots verschijnt waar in de meeste gevallen iedereen gelijk op af duikt. In de pittige Strike-missies, waarin je een supersterke kogelspons op de knieën moet dwingen, word je altijd gekoppeld aan wapenbroeders. Maar zelfs tijdens de verhaalmissies kom je soms anderen tegen. Plots loopt er iemand mee, bezig met dezelfde missie of misschien wel iets heel anders, die in een ogenblik weer weg kan zijn. Helaas is samen een team vormen in zo’n situatie omslachtiger dan nodig. Je kunt wel de ander uitnodigen om een fireteam te vormen, maar één van jullie wordt dan helemaal terug naar het begin van het gebied geteleporteerd, terwijl je net nog gewoon naast elkaar stond en zelfs al zij aan zij streed. Wie zeker wil zijn van gezelschap, nodigt dus toch het beste gewoon twee vrienden uit.

Crucible
Wie liever tegen elkaar speelt, kan terecht in de Crucible; Destiny’s competitieve multiplayer. Dit is gelukkig geen ‘moetje’, maar een echte, volledige multiplayermodus die – het mag geen verrassing zijn – verdraaid veel weg heeft van Halo. De manier waarop je beweegt en schiet is zoals vastgesteld precies zoals in Bungie’s vorige game, maar ook de gamemodi (standaard team deathmatch en domination-praktijken) en zelfs de Announcer die je vertelt of je verliest of wint, komen rechtstreeks uit het standaard Bungie-draaiboek. Een kleine twist is dat je met hetzelfde personage speelt als in de rest van de game en dus ook over dezelfde wapens en armor beschikt en gewoon doorlevelt.

Altijd online
Om Destiny te spelen, heb je een permanente internetverbinding nodig. Logisch, aangezien je in een levende wereld speelt, maar soms wel even vervelend als internet hapert en je hardhandig uit de game wordt geschopt, zelfs al speel je niet samen met iemand. Je hoeft echter geen Xbox Live Gold of PlayStation Plus te hebben om Destiny te spelen. Bepaalde content, zoals de competitieve Crucible en de coöperatieve Strikes, vereisen wél een betaald abonnement, maar het verhaal en de zijmissies kun je ook zonder abonnement spelen.

Wij konden de Crucible ontzettend waarderen en brachten tijdens het recenseren bijna meer tijd door in deze competitieve modus, dan in de coöperatieve hoofdmodus van de game. De multiplayer van Halo stond altijd al als een huis en omdat het rpg-aspect van Destiny doorklinkt in de Crucible, is deze competitieve multiplayer nog net iets verslavender. Het is daarom extra jammer dat er wat weinig maps beschikbaar zijn, met als gevolg dat je alles in de Crucible iets eerder hebt gezien dan je eigenlijk zou willen.

Fascinerende wereld, maar klein
Dat kan eigenlijk over de hele game worden gezegd. Na pakweg vijftien á twintig uur, en dan nemen we het ruim, heb je eigenlijk alle content van Destiny wel gezien. Dat is prima voor een shooter, maar weinig voor een multiplayergame en al helemaal voor een rpg. Je kunt dan nog wel verder met Bounties, Strikes, Patrolmissies en noem de hele mikmak maar op, maar dit zijn altijd weer soortgelijke missies die je in telkens dezelfde omgevingen uitvoert. Eerlijk gezegd ken je die voor het overgrote deel ook wel na 15 uur.

Overigens niet voordat je een aantal keren je flink hebt staan vergapen aan de prachtige omgevingen, want op dat vlak levert Bungie geen half werk af. De bizarre mix van fantasy, sciencefiction en realisme komt verrassend goed samen. Gotische bouwsels in de krochten van de maan zijn extra mysterieus als je net nog een Cosmodrome uit de Koude Oorlog hebt verkend, terwijl op Mars een futuristische stad weer voor een hele andere vibe zorgt en sterrenhemelen en vergezichten je op elke planeet weer nietig laten voelen. Dat maakt het extra jammer dat Destiny uiteindelijk zo weinig content heeft, want we zouden ons graag overgeven aan dit universum. Volgens Bungie moet Destiny mettertijd groeien, en in dat geval kun je onderstaand cijfer, net als de game zelf op dit moment, beschouwen als het begin, niet de bestemming.

Destiny is gespeeld op de PlayStation 4.

7,7
Met Destiny borduurt Bungie gewoon doodleuk verder op de sterke Halo-formule. Daardoor is schieten als vanouds fijn en is elke omgeving weer fascinerend en mysterieus. De toegevoegde rpg-opzet om nieuwe gear te verzamelen, werkt bovendien ongelooflijk verslavend. Maar veel nieuwe dingen, zoals de Tower als hub en de ‘levende wereld’ waarin je met anderen speelt, pakken minder goed uit, terwijl het verhaal, mede dankzij het bar slechte inspreekwerk van Peter Dinklage, echt een gedrocht is. Destiny is daardoor verre van perfect, maar heeft een verslavende funfactor en weet ondanks al zijn gebreken een flink aantal uren te vermaken, al zou meer content geen overbodige luxe zijn geweest.
  • Prachtige omgevingen
  • Crucible volwaardige competitieve multiplayer
  • Gear vrijspelen is verslavend
  • Schieten voelt ontzettend goed
  • Tower is het nieuwe PlayStation Home
  • Weinig content
  • Missies eentonig
  • Ghost is een vervelende sidekick
  • Waardeloos verhaal

• Ghost een vervelende sidekick? Kwestie van mening lijkt me. Nu is een recensie ook een mening, maar goed.

• Idd, Ghost is geen 'levend' persoon maar een robot. Dus geen emotie what so ever. Irriteer me er niet aan.

• 'Monitor' van Halo was ook geen 'levend' persoon, maar toch werd daar een persoonlijkheid aan gegeven.

• Tja, insidegamer moet natuurlijk wel meedoen met de populaire overdreven zuurheid op de fora tegenwoordig om zo wat zieltjes te winnen.

Ik heb me er totaal niet aan gestoord. Heel de game is prima ingesproken, het voelt authentiek.

Het verhaal is inderdaad wat kort, maar zeker niet waardeloos. Het is een proloog op wat komen gaat. De missies zelf vind ik niet eentonig tegenover andere shooters, wat ook enkel hordes aan tegenstanders neerschieten is. Ook de AI gedraagd zich bijvoorbeeld vrij slim. Captains (en andere shielded tegenstanders) gaan zich net als jij hiden wanneer het schild er af wordt geschoten.
    Daarnaast is bijna iedere missie uniek met een one of a kind eindbaas. Ja, op normal zijn ze niet bijzonder moeilijk, maar kom je uiteindelijk bij de moeilijkere modes, is de daily Story al knap lastig, Strikes zijn een veel grotere uitdaging.

Gameplay technisch en de neergezette wereld is de game bijna perfect. De planeten zijn echt groot en uniek, enkel aarde mag misschien iets groter of een 2e deel. Ik ben het er mee eens dat het verhaal wat kort is, al heb ik ook begrepen dat de aankomende events ook story met zich meebrengen. Uiteraard komen er ook nog raids aan, waarbij je je niet zomaar doorheen zal knallen.

Er had misschien een 5e of 6e planeet moeten zijn, en de level cap naar 30. Wellicht brengt de Expansion pack dat met zich mee. Ja, dan kost de game in totaal zo'n 90-100 euro, harstikke duur. Echter, wel een game waarbij je uiteindelijk gemakkelijk honderden uren in stopt.

Er is in lange tijd geen game geweest waarbij ik ieder dag weer sta te popelen om de game verder te spelen.

De Tower vind ik overigens ook weinig mis mee. Het is een prima Hub om mensen te zoeken om mee te gamen. Daarnaast gooit de game je ook nog eens altijd bij Nederlanders, en is er dus geen taalbarriere. De hub heeft verbeteringen nodig (een chat bijvoorbeeld), maar deze levende lobby is absoluut handig voor de spelers die niet veel online vrienden hebben.

Misschien is het cijfer 8 of 8- wel terecht omdat de game in principe beter zou kunnen op bepaalde elememten, maar los daarvan brengt Destiny console gaming wel naar een hoger niveau. De hype was gigantisch en deze game kon alleen maar tegenvallen. Toch vind ik het tot nu toe het beste spel op de PS4, in ieder geval het fijnst spelende spel.

Gamers moeten zich niet laten misleiden door 6jes op Eurogamer of Gamespot. En al helemaal niet door alle negativiteit. Ja, het kan beter, maar Destiny is absoluut een ruwe diamant. Er moet kritisch gekeken worden naar iedere hype, maar for the love of gaming, sla deze titel niet over.

• In eerste instantie dacht ik WOW wat een lap tekst. Met een diepe zucht toch maar begonnen met lezen, maar je slaat de spijker op z'n kop! Helemaal mee eens.

• Je hebt gelijk man, maar ik vind Destiny zeker een 9 waard. Voor mij is het eindelijk een game die ik steeds dolgraag wil spelen, daarbij komen raids wat je al zei hier kom je niet zomaar doorheen en er komen Expansions/DLC. Mensen moeten niet zo zeuren, Bungie gaat er alles aan doen om deze game perfect te krijgen.!

• Even Lars zijn PSN ID opgezocht, om te zien hoeveel hij gespeeld heeft, er wordt immers gesproken over tientallen uren. Nou, dat kan je wel vergeten. Ik kan er naast zitten, maar KingOfTheHill is volgens mij zijn PSN: http://www.bungie.net/en/Profile/254/…

Enkel een level 18 Titan, en slechts 3 strikes gespeeld. Dat kan echt niet hoor. Hoe kan je oordelen over content, terwijl je zelf niet eens ieder stukje hebt gespeeld? Endgame content is niet eens aangeraakt. Sorry hoor Lars, ik snap dat je de game in wij-vorm schrijft, maar als jij de review schrijft voor zo een grote website, dan mag er toch verwacht worden dat je de game langer speelt dan 11 uurtjes.

Wat een enorme flater.

• Niet om gelijk in de verdediging te schieten, maar de Tower wordt in die berekening bijvoorbeeld niet meegenomen, maar is wel essentieel onderdeel van je routine. Ik heb daarnaast meegespeeld en gekeken met andere classes met vergelijkbare levels op andere profielen. Vrees echter niet, we blijven de game spelen en de nieuwe content die Bungie gaat uitrollen gaan we zeker checken, en mocht de Destiny-ervaring in zijn geheel daardoor drastisch veranderen kun je van onze kant updates verwachten :)

• "Tja, insidegamer moet natuurlijk wel meedoen met de populaire overdreven zuurheid op de fora tegenwoordig om zo wat zieltjes te winnen."

Nee, Insidegamer heeft hier gewoon een punt. Destiny is gewoon overhyped en blijkt achteraf de hype totaal niet waard te zijn geweest.Watch_Dogs all over again. Gewoon een grote bak met schijt dus.

• ''Gewoon een grote bak met schijt dus.''
    En dat baseer je op? Je eigen mening? Jouw mening staat niet gelijk aan iedereen zijn mening.

• Ouch Lars… Nederland wordt steeds slimmer :lol:

Je moet als je een review schrijft zeker wel alle onderdelen doorlopen hebben om er een goede mening over te schrijven.

• Nu is de game alweer een bak met schijt?

@Lars, Ik blijf het een te korte speelsessie vinden om deze game te reviewen, maar goed, meekijken kan ik inderdaad niet zien. De game heeft namelijk best wat te bieden wat endgame betreft. Niet dat ik Destiny nu op alles wil verdedigen, want ik zie ook ruimte voor verbetering. De game had afwisselender kunnen zijn door ruimtegevechten toe te voegen, de ships hebben immers guns, en de Story mag inderdaad wat langer en uitgebreider. Toch heb ik het idee dat je eerst de bekende Neogaf en Reddit (oid) topics hebt gelezen en daarop grotendeels je mening gebaseerd. Ik zie namelijk dezelfde wat ondoordachte klaagzang. Ik blijf het een beetje als een concertreview zien waarbij je halverwege naar huis bent gegaan, gelukkig stonden er op wat forums een beschrijving van wat er later op de avond is gebeurd. Dat is misschien wat flauw, maar een game als World of Warcraft kan je toch ook onmogelijk reviewen wanneer je enkel tot level 89 hebt geleveled?
    Als Insidegamer zo reviewed, tja, dat moeten jullie zelf weten, maar ik kan onmogelijk een review dan nog serieus nemen.

Het lijkt wel alsof een review tegenwoordig zoeken is naar wat er mis is met een game. Zodra dat is gevonden wordt het op het web geplempt en krijgt het een negatieve stempel. Ik vind het te makkelijk..

• Hehe eindelijk iemand die het snapt mensen moeten idd niet zo zeiken en een x tevreden zijn ze hebben er fucking veel tijd in gestoken en het spel is in mijn ogen briljant mensen moeten niet zo verwend doen bah bah ga zelf maar eens zo een game in elkaar flansen en ik vind het cijver idd erg laag ik had het ook een 9 gegeven

• @Ramon ik kan je verzekeren dat ik neogaf en reddit niet heb bezocht, maar blijkbaar zitten daar mensen die dezelfde minpunten zijn opgevallen. Dat maakt het overigens nog niet to een absolute waarheid, want er zijn vast ook mensen die graag de game eens uitspelen op de hoogste moeilijkheidsgraad.

Maar we moeten nu niet doen alsof de endgame van Destiny zoveel voorstelt. Dat je eindeloos dezelfde missies kunt doen, hooguit op een hogere moeilijkheidsgraad, maakt de game niet afwisselender, boeiender of beter. Ik wil best alle Light-armor verzamelen en level 30 bereiken, zodra Bungie meer toevoegt want de content van de game zoals die nu is, heb je rond level 20 wel gezien. En juist dat is, naar mijn mening, het grootste minpunt van de game.

• Maar het is juist wel anders. Het is niet zo dat op een moeilijkere graad de AI enkel meer damage doet of jij minder health hebt. Ze spawnen in grotere getalen, ze zijn sneller, slimmer en zijn veel agressiever. Natuurlijk is het dezelfde content, maar met dezelfde taktiek kom je er niet, en dat maakt het wel degelijk anders. Nu is dat voor de één niet boeiend en voor de ander wel, maar je hebt het zelf nog niet ervaren. Een daily heroic story gaat al met hartslag 140. Ik zeg niet dat de beschikbare content voldoende is om je een jaar bezig te houden, maar ik heb het idee dat je de replayvalue van de game onderschat, omdat je endgame het dus niet hebt gespeeld.

Voor de duidelijkheid, ik had ook liever gezien dat er extra planeten of gebieden zouden zijn. Maar ik ben nu leveltje 22, en endgame content voelt nog steeds verfrissend aan. Communicatie gaat nu een rol spelen, en je kan je niet meer veroorloven blind te knallen. Maakt het dan zoveel uit dat de setting hetzelfde is? De game daagt je uit verder te spelen en pretendeert niet klaar te zijn zodra je alle missie's hebt uitgespeeld. En het is echt niet enkel grinden.

De gemiddelde jan met de pet heeft waarschijnlijk light level 30+ nodig om de level 26 raid uit te halen. Ik merk nu al een 'Viper' Strike op level 20 al behoorlijk wat van je vraagt in een pick up group. Level 22 heroic ben ik nog niet verder gekomen dan trash, level 24 staat terecht 'impossible'.

De moeilijkheids graad verdient in de game Destiny dan ook het predicaat 'content'. Ja, het is niet bijzonder veel, dat ben ik met je eens, maar je onderschat naar mijn mening de content.

Dat je Peter the dwarf irritant vind, soit, ieder zijn mening, maar beweren dat de game te weinig content heeft omdat je er vanuit gaat dat het niets nieuws brengt, vind ik niet kunnen. Ik ben het dan ook niet eens met het 'er vanuit gaan' gedeelte.

• Ik snap je voorliefde om Bungie-games op hogere moeilijkheidsgraden uit te spelen, als iemand die zelf alle Halo's op Legendary heeft uitgespeeld. En het is natuurlijk ook zo dat een missie op de hoogste moeilijkheidsgraad een andere aanpak vereist (heb meer van de game gezien dan je denkt ;)). Maar daarin is Destiny niet uniek, dat hebben meer games, niet in de laatste plaats Bungies vorige games. Daarom zie ik daar niet heel erg de meerwaarde in.

Kijk, als het verhaal nou heel tof is en elke missie bol stond van de grootse gebeurtenissen, dan nodigt dat vanzelf uit tot de game nog eens spelen en dan kies je vanzelf wel een hogere moeilijkheidsgraad. Maar dat doet Destiny, in mijn ogen, niet. Je moet dan dus bewust die moordende uitdaging opzoeken, maar games zijn niet voor niets normaal opgedeeld in moeilijkheidsgraden. Niet iedereen wil per sé dat spelen. Destiny is ook niet in de markt gezet als een Dark Souls, maar als een levende wereld waarin je zou moeten willen leven. Die belofte maakt het niet waar. Nog niet, that is.

Maar he, mijn mening is er ook maar één. Ik zie hele uiteenlopende recensies voorbij komen, van 6'jes tot 9'ens. Af en toe heb je dat soort games, waar de meningen heel erg over verschillen. Daarom is het goed andere meningen te horen en waardeer ik het ook dat je jouw standpunt helder uitlegt.

• Net als dat de review van Lars niet gelijk staat aan de mening van jou en mij. Net als dat de mening van ieder anders mens en van ons. Uiteraard is het gebaseerd op mijn eigen ervaring, anders had ik m'n bek wel gehouden. Iets wat meer mensen moeten doen zonder zich bescheten te voelen als iemand commentaar heeft en ze daar niet mee om kunnen gaan. Het enige wat hier gedaan wordt is in de verdediging schieten en dat ben ik inmiddels wel een klein beetje beu. Voel je niet op je pikje getrapt als iemand het niet met je eens is. In de jaren '30-'40 was er een zekere Duitser met een klein snorretje die daar ook slecht tegen kon. Je ziet maar weer wat daar van is gekomen…

• Wow. Hier een Godwin uit halen. Doe je goed!

• MikeHunt85, wat lul jij allemaal man? Je noemt de game letterlijk "Een grote bak met schijt" en beschrijft het nu als jouw mening. En wanneer anderen een eigen mening hebben over jouw mening dan zijn zij op hun pikkie getrapt en vergelijk je ze met Adolf Hitler? Blijf a.u.b. met je vingertjes van dat toetsenbord af want je hebt klaarblijkelijk geen idee hoe je er mee om moet gaan.

• @ Lars, fair enough, dat je iets wel of niet tof vind is aan jou uiteraard. Ik kan niet iets van insidegamer eisen natuurlijk, maar ik zou het in de toekomst wel fijner vinden dat jullie endgame ook voor een wat langere tijd geprobeerd hebben. 1000/1000 achievements (of platinum trophy) is natuurlijk zwaar overdreven, maar mijn keuze van games is vaak gebaseerd op o.a. de insidegamer reviews. Aannames vind ik dan te makkelijk. Wellicht was je oordeel over endgame hetzelfde geweest, en misschien zelf wel iets zwaarder (of juist minder), maar als lezer ga ik er vanuit dat een review op jullie website gebaseerd is op speelervaring.

Destiny had ik op pre-order staan, dus de review is voor mezelf niet meer zo relevant, maar er zijn genoeg games waar ik over twijfel en de reviews afwacht op Insidegamer.