Watch Dogs: Bad Blood - Review

Met Aiden Pearce had Watch Dogs een uiterst serieuze, wraakzuchtige hardliner als hoofdpersoon. Geweld en keiharde actie waren daarmee gewaarborgd, maar helaas was Aiden buiten zijn agressieve uitingen van wrok een vrij vlak personage. In Watch Dogs: Bad Blood probeert Ubisoft wat meer luchtigheid in te brengen door de excentrieke en lichtelijk gestoorde T-Bone Grady in de spotlights te zetten. En dat is wonderwel gelukt.

Het ietwat paranoïde en komische karakter van Raymond ‘T-Bone’ Kenney zorgt er namelijk voor dat Watch Dogs minder zwaar voelt, terwijl ook T-Bone – net als Aiden Pearce in het hoofdverhaal – verzeild raakt in een alsmaar extremer wordende geweldsspiraal. De komische noot uit zich vooral in de nogal getroebleerde relatie tussen T-Bone en Tobias Frewer. Tobias zit in de penarie en moet, net als T-Bone, uit de klauwen van Blume en de Fixers zien te blijven. In hun poging het gevaar te ontwijken en in te dammen volgen tal van humoristische dialogen, die zijn ondergedompeld in een bad van kolderiek sarcasme en schunnigheid.

Geen wereldschokkende toevoegingen
De geestige luchtigheid ten spijt, is de verhaallijn van Bad Blood weinig anders dan wat we gewend zijn van Aidens hoofdavontuur: je strijdt tegen een machtige, hackende vijand die zich manifesteert als een doorgeslagen, moordende Big Brother. Vond je dat verhaal in Watch Dogs interessant? Dan zijn de extra uurtjes aan additionele verhaalvertelling in Bad Blood absoluut de moeite waard. Verwacht echter geen wereldschokkende toevoegingen op narratief vlak.

Ook de missiestructuren lijken bijzonder veel op die in het hoofdverhaal. Personen identificeren, door vijandelijke bases sluipen en computers hacken door verbindingspuzzeltjes met geleiders op te lossen: we kennen het allemaal uit de originele missies. Er zijn slechts summiere vernieuwingen te bespeuren, die niet verder reiken dan een radiografisch bestuurbare auto en camerasystemen met allerhande geïntegreerde vuurwapens. Op zich is het volstrekt logisch dat DLC als Bad Blood het roer niet volledig omgooit, maar het is toch wel jammer dat het verhaal en de bijbehorende missies weinig écht nieuws te bieden te bieden hebben, op het hoofdpersonage na.

Bendeleiders bewerken met je taser
Buiten het verhaal om is wel een nieuw soort missie geïntroduceerd: de Street Sweep/Opruim-opdrachten. In deze zijmissies moet T-Bone de vele criminele elementen die Chicago rijk is dwarszitten. Dat geschiedt soms door de leiders van bendes de stuipen op het lijf te jagen door ze met je taser te bewerken, maar ook door midden in een gevarenzone gevoelige informatie van hun computers te downloaden, zonder de tegenstander fysiek te slachtofferen. De Street Sweep/Opruim-zijmissies bieden leuke en vaak bijzonder uitdagende uitstapjes, met name wanneer je ook alle aanwezige secundaire doelen wilt behalen.

Het allermooiste van de nieuwe zijmissies; ze zijn buitengewoon geschikt voor de nieuw geïntroduceerde coöperatieve speloptie. Het is uiterst vermakelijk om de criminele excessen tezamen met een medespeler aan te pakken, voornamelijk omdat het gezamenlijk infiltreren van een bendegebied nieuwe tactische mogelijkheden biedt. Zo kan de ene speler de bendeleiders op slinkse wijze afleiden met explosies, uit zichzelf liftende vorkheftrucks en andere verwarrende mogelijkheden, terwijl de ander tegelijkertijd vrij toegang heeft tot de te hacken computersystemen. Deze coöperatieve momenten zijn misschien wel de reden om Bad Blood aan te schaffen, mits je het originele hoofdverhaal en zijn missies kon waarderen. Veel wereldschokkend nieuws heeft dit eerste DLC-pakket verder namelijk niet te bieden.

Heb je bijzonder genoten van de avonturen van Aiden Pearce in Watch Dogs, dan kan je je met Bad Blood opmaken voor meer van hetzelfde speelplezier. Dit eerste DLC-pakket sluit qua verhaal en missies namelijk volledig aan op Aidens eerdere beslommeringen, maar is wat luchtiger vanwege het kolderieke karakter van hoofdpersoon T-Bone Grady. De enige echte nieuwigheid zit hem in de (coöperatieve) Street Sweep/Opruim-zijmissies, die in de regel vermakelijk zijn, maar niet weten te voorkomen dat Bad Blood meer van hetzelfde is.

7
  • T-Bone zorgt voor komische noot
  • Coöperatieve missies zijn vermakelijke toevoeging