1. Just Dance 2015 review – Tof feestje, dezelfde polonaise

Just Dance 2015 review – Tof feestje, dezelfde polonaise

Het eind van het jaar is in zicht en dat betekent een nieuw deel in Ubisofts Just Dance-franchise. Just Dance 2015 is een deel waarin geen grote nieuwe dingen worden geïntroduceerd; garantie voor een feestje is het wel.

Just Dance had ooit te maken met hevige concurrentie van Dance Central, maar sinds daarvan vorig jaar geen nieuw deel verscheen en dit jaar slechts een uitgeklede, digitale versie, lijkt het erop dat Ubisoft alleenheerser is geworden in het dansgenre. Ergens wel fijn, want zo hoef je niet lang te twijfelen voor het winkelschap. We zijn al die slechte probeersels van de ene na de andere kleine ontwikkelaar op de Wii namelijk nog niet vergeten.

Tijd voor actie. Je moet in Just Dance 2015 weer van die bank af, de Wii U-remote goed aan je arm bevestigen en als een gek bewegen voor de televisie. De fluorescerende dansleraren op je scherm slingeren hun ledematen alle kanten op en dat moet je vooral zo uitbundig mogelijk nadoen. Een prima uitlaatklep om even de spanning van die lastige les of meeting van die dag eruit te schudden.

Van boyband tot Bollywood Santa
Dat dansen doe je zoals altijd op een goede mix van bekende en bizarre popnummers. XMas Tree van Bollywood Santa is bijvoorbeeld nog vreemder dan z’n naam al doet vermoeden, maar de in Indiase kleding uitgedoste dansers brengen de tekst helemaal tot leven. Verder vind je in Just Dance 2015 uiteraard een nummer van Rihanna hier, een Lady Gagaatje daar, boybandje erbij, iets fouts uit de jaren ‘80, nog wat wereldmuziek en die zomerhit die je eigenlijk al te vaak hebt gehoord maar je toch tevreden mee blèrt na een paar biertjes.

Just Dance schreeuwt erom met een groep gespeeld te worden, en niet alleen vanwege zijn feestelijke tracklist. De eenzaamheid slaat toe als je een track als Tetris (ja zeker, de soundtrack van het decennia oude computerspel) wilt bedansen tijdens een solosessie. Dat is sowieso moeilijk, omdat tachtig procent van het nummer bestaat uit choreo waarbij je iemand moet optillen. Het voelt wat forever alone om in je eentje te doen alsof je iemand optilt. Zal je net zien dat de buurvrouw juist op dat moment voorbijloopt en je huis in gluurt, terwijl jij daar in je woonkamer staat te mimespelen.

Online plezier op de World Dance Floor
Gelukkig werd met Just Dance 2014 de World Dance Floor geïntroduceerd, die ook in dit deel weer z’n opwachting maakt. Hiermee kun je in je eentje toch een coole dansbeleving hebben door tegen andere gamers over de hele wereld te dansen. Het was in 2013 even wennen, maar we zijn blij dat we in 2014 met nieuwe nummers in die gezellige modus bezig kunnen. Je kunt na een track stemmen op het volgende nummer, soms moet je een kant kiezen (zoals vrouwen tegen de mannen, of Mexico tegen Japan) en je levelt tussendoor je online avatar. Die andere gamers kunnen je ook uitdagen één-tegen-één een specifiek nummer te dansen. Zij hebben hem al gedanst en jij neemt het tegen hen op alsof er op dat moment een live dance-off gaande is. Op je Just Dance Wall (een soort inbox) zie je precies welke nieuwe DLC uit is, hoe je er zelf voorstaat en welke uitdagingen mensen voor je hebben.

Nieuw is Community Remix. Die Remix-modus maakt het mogelijk om jezelf te filmen door de GamePad recht voor je te zetten en je ding te doen op bijvoorbeeld Happy van Pharrell Williams. Je uploadt het filmpje in deze modus en andere gamers zien jou voorbij komen wanneer zij de Community Remix spelen. Het is weer eens wat anders, maar het hangt natuurlijk van de community af of dit daadwerkelijk een succes wordt.

Solide partyervaring
Laten we Just Dance 2015 vooral als partygame zien, want echt een tool om een geweldige danser te worden is het niet. De meeste bewegingen zijn niet geschikt om in de club uit te voeren, omdat je er waarschijnlijk mensen bewusteloos mee zou slaan. Bovendien registreert de game alleen de hand waarin je je remote houdt, dus kun je ook stil blijven staan en alleen met je rechterarm de leraar nadoen.

Voor de duidelijkheid: dat is geen kritiek. De Just Dance-reeks doet het al jaren geweldig en dat is terecht. De game is vrolijk, de choreo’s zijn energiek en de menu’s en besturing werken prettig. Het is kristalhelder wat je kunt kiezen en wat je moet doen en die laagdrempeligheid sleurt je de game in. De levels, de liedjes dus, zijn lekker kort en dat maakt de game behapbaar.

Alleen toekijken of Party Master?
Bang om zelf te dansen? Toekijken hoe vrienden of familie zich in het zweet werken is ook tof. Plus, er gebeurt zoveel in beeld, dat je ook als partypooper vermaakt wordt. En er is nog meer, want op de Wii U kan een kijker de Party Master-modus selecteren. Via de GamePad bepaalt hij welke moves zijn vrienden gaan doen, door op tijd een van de vier voorbeelden te kiezen die telkens in beeld komen. Het is geen gamechanger, maar je kunt doorgewinterde spelers wel leuk plagen en uitdagen op die manier.

DLC is er in de vorm van nieuwe nummers, die je kunt kopen voor 2,99 euro per stuk; sommige DLC is gratis, zoals Ariana Grande met Break Free. Verder unlock je nieuwe choreo’s door bijvoorbeeld een X aantal minuten dansen, of je mojo (punten die je verdient door je moves) in te zetten. Genoeg te doen dus. Het duurt wel even voor je behoefte hebt aan DLC, want er zitten genoeg nummers in de hoofdgame.

Just Dance 2015 is, net als zijn voorganger, een fantastische partystarter met kleur, catchy nummers en uitbundige bewegingen. In vergelijking met de vorige delen bevat deze nieuwe Just Dance weinig innovatie, maar het is fijn om de World Dance Floor weer terug te zien. Ubisoft mag zich wat ons betreft koning van de dansvloer noemen.
8
80
  • Danspassen zijn speels en uitbundig
  • Toffe tracklist vol populaire en rare liedjes
  • Ideale partygame
  • World Dance Floor werkt fantastisch
  • Weinig grote nieuwe modi
  • Groeps-choreo’s slecht te doen in je eentje
  • Wii U registreert alleen de rechterarm

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.