1. Halo: The Master Chief Collection multiplayer review

Halo: The Master Chief Collection multiplayer review

Zoals we vorige week al schreven is Halo geen Halo zonder zijn multiplayer. In de afgelopen zeven dagen hebben we die modus dan ook onder de loep genomen, zodat we nu een volledig oordeel kunnen vellen over Master Chief Collection. Althans, we hoopten zeven dagen die modus te kunnen spelen, maar door de vele problemen met de matchmaking liep het allemaal niet zoals gepland. En dat is ontzettend jammer, want zodra er daadwerkelijk een potje gespeeld kon worden, ging er geen seconde voorbij die niet gevuld was met schietplezier.

Wachttijden
Eigenlijk zijn we direct met het grootste kritiekpunt begonnen: de moeilijkheden bij het vinden van een potje. Van de tien uur die we in de multiplayer doorbrachten, spendeerden we er zes à zeven in matchmaking, af en toe wisselend tussen playlists om zo toch in een spel terecht te komen. Ondergetekende heeft werkelijk waar z’n eten klaargemaakt, kamer opgeruimd en wat gestudeerd tijdens het wachten. Er was ook geen peil te trekken op welke playlist wél daadwerkelijk succes kon garanderen.

Als het dan lukt (en dat gebeurt dankzij een recente update hopelijk al wat vaker), speelt de multiplayer van Halo als vanouds. Of je nu Slayer speelt, Oddball, Capture the Flag of SWAT, de actie is precies zoals je die kent uit de originele games. Verwacht dus de bekende snelle, heerlijke chaos in kleine of grote levels, met goed gebalanceerde wapens en dikwijls een aantal voertuigen. Als Spartan of Elite ren je snel en spring je hoog door de verschillende levels, waar je van alle kanten aangevallen kan worden. Zelfs wanneer je in een team van vijf spelers strijdt, ben je alles behalve veilig. Dat komt niet alleen door het chaotische karakter van de gameplay, maar ook, en vooral, door het uitstekende ontwerp van de speelvelden.

Klassieke glorie
Halo is gezegend met een aantal van de allerbeste multiplayerspeelvelden die je ooit in een schietspel zult tegenkomen. Denk aan Battle Creek, Lockout, Sanctuary, Zanzibar, Ascension, The Pit, en vooral Blood Gulch. Of het nou om kleine levels gaat als Battle Creek of grote als Blood Gulch, Halo’s gameplay werkt en is immens leuk. Er zijn weinig games wiens levels na tien jaar nog indruk maken, maar Halo’s levels doen precies dat. Het is dan ook geweldig dat elk level uit iedere game speelbaar is in zijn originele glorie. Natuurlijk ligt het online aan je medespelers of je ook daadwerkelijk elk level gaat spelen, maar dat maakt het pakket er niet minder om.

Eén van de fijne dingen aan Halo is namelijk dat de game altijd in splitscreen te spelen is. De singleplayer en de multiplayer kunnen met maximaal vier personen op één console gespeeld worden, wat garant staat voor vele avonden plezier. Zijn jullie bekend met de originele delen, dan is het extra leuk om de geremasterde levels van Halo 2’s multiplayer te spelen. Een paar levels zijn visueel opgeknapt en hebben een aantal nieuwe elementen. Denk aan Ascension dat midden in het speelveld af en toe een soort bubble shield heeft. Het voelt bekend en toch fris, en bovenal ontzettend vet. Daarentegen is het wel zo dat het kleine aantal geremasterde speelvelden naar ontzettend meer smaakt. We zien graag de rest van Halo 2’s levels dezelfde behandeling krijgen, en vragen ons ook af waarom de geremasterde levels van Halo: Combat Evolved niet in het pakket zitten. Maar goed, meer dan honderd levels is al niet mis.

De multiplayermodus van Master Chief Collection is bovendien ieder moment geweldig. De problemen met machtmaking daargelaten, is er louter speelplezier te beleven. Of je nu in levels van Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3 of Halo 4 terechtkomt: elke seconde speeltijd is gevuld met chaotische lol. Potjes kunnen een tijdje duren of binnen luttele minuten voorbij zijn, maar ze zijn allemaal bevredigend. De multiplayer is dus meer dan een geslaagd onderdeel van deze game(s) en maakt het tot een fantastische verzameling die geen enkele shooterfanaat dit najaar mag missen.

Conclusie en beoordeling

None

Onze conclusie van vorige week hoeft niet aangepast te worden. De kwaliteit spat van elk onderdeel van Master Chief Collection af en de liefde die 343 Industries voor de Halo-serie heeft, komt ook in de multiplayer terug. Halo is nog nooit zo mooi, soepel en compleet geweest en biedt nu een bijna onvoorstelbare hoeveelheid speelplezier.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Immens veel inhoud
  • Prachtige visuele remaster van Halo 2
  • Ongelooflijke audio-update voor Halo 2
  • Fijne framerate
  • Veel toffe speelmodi
  • Geweldige en uitgebreide multiplayer
  • Minpunten
  • De oude minpunten van de individuele games
  • De matchmakingproblemen

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • 9+ Kan ik me heel goed in vinden. Maar er word weinig vertelt over de campaign mode die ik ook zeer vermakelijk vind! Vervelend dat die matchmaking zo lang duurt inderdaad. Maar de game: Wauw. Als ik met vrienden ben en een costum game wil doen weten we gewoon niet welk level we moeten kiezen uit de 100+ levels. De hoeveelheid verschillende gamemodes is ook echt belachelijk! Ik denk dat ik de komende tijd nog heeeel erg veel plezier/uren in de Master Chief Collection ga steken! Ohja een aanrader voor als je met vrienden bent: Costum game -> Oddbal -> Rocketball. Heerlijke choas!

  • De campaign is al besproken > http://www.insidegamer.nl/artikel/114…

  • Stom van me, heb die zelf ook gelezen.

  • haha Was even bang dat je zei: heb die zelf ook geschreven :D

  • Haha nee nee!

  • Halo is love, Halo is life.

  • Misschien toch maar een One bundel kopen binnenkort, hopen op een pricedrop!

  • Awel ik ben toch wel grote voorstander van remasters. Leve de remasters! Leve The Last of Us remaster, leve Uncharted remaster (hoogstwaarschijnlijk toch), leve Zelda Ocarina of Time remaster en leve Halo remaster…!



    Perfect voor mensen die deze games zouden gemist hebben.

  • Ga ik zeker halen begin volgend jaar samen met een Xbox one.

  • Hoe kunt ge nu in godsnaam een 9 geven aan een multiplayerspel waarbij ge uren moet wachten om een potje te spelen???
    Dit is dan een score op hoe het spel "zou moeten zijn en waarschijnlijk wel is binnen afzienbare tijd"? Dus bedrijven kunnen rustig spllen uitbrengen die totaal niet werken en ze worden er nog voor beloond ook?
    Ik werk regelmatig tot 22hr, slapen om 23. Als ik dan nog een potje halo wil spelen heb ik 1 hr de tijd. Normaalgezien tijd zat voor een aantal potjes. Volgens uw review ga ik dus helemaal niet aan spelen toekomen, maar gewoon wachten bij matchmaking. Hoe kunt ge dat dan een 9 geven, dat is toch totaal absurd? Uw absolute basisfunctionaliteit van uw multiplayergame, het opstarten van een spel, lukt niet. 9+? Dacht het niet.

  • Als ge mijn hele tekst heeft gelezen, heeft ge ook gelezen over de klasse van de singleplayer. Dit pakket is voor mij al een 9 waard voor de singleplayer en de extra's in het pakket, buiten de online multiplayer om. Sowieso is het wel mogelijk online te spelen met vrienden, zonder de matchmaking nodig te hebben.



    Dit is niet louter een multiplayergame. Een 9+ waard? Absoluut.

  • Dit is een MULTIPLAYER review, daar staat de single player werkelijk totaal los van… Ik vind het een zeer onterecht cijfer als een van de meest essentiële componenten van de multiplayer (NOG) niet werkt, de matchmaking. Schrijf dan geen review of wacht tot het gefixt is.

  • Ahiko verwoordt mijn punt waarschijnlijk beter.



    Los daarvan, ge + hebt. Just sayin', enzo.

  • Dit is wel erg makkelijk commentaar, je noemt dan wel een groot minpunt maar al die GROTE pluspunten (waar jij niet naar kijkt?)tellen waarschijnlijk veel zwaarder voor de schrijver en ik denk dat de meesten het ermee eens zijn.
    Zonder die minpunt was het misschien wel een 10 geweest :)

  • Ik zie weinig grote pluspunten die enkel betrekking hebben op de multiplayer. Plus al die punten vallen in het niet als het simpelweg slecht functioneert.



    De single player review is terecht uitermate positief, ik denk dat de hoeveelheid content voor het bedrag geweldig is. Echter is er gekozen voor een aparte multiplayer review in dit geval. Dan kan de single player nog een 9,5 of een 10 zijn, wanneer essentiële componenten van de multiplayer niet functioneren, vind ik een 9+ wel wat aan de hoge kant. Kijk naar AC unity, een van de meest recente voorbeelden van een game die zeer slecht functioneert. Die game wordt terecht afgekraakt door game critici voor het hergebruikte materiaal en de vele bugs.



    Kortom, je beoordeelt een game NIET op wat het KAN zijn maar op wat het op moment van spelen IS. Daarom ben ik het niet eens met de multiplayer review maar wél met de single player review.

  • Het cijfer onder deze tekst geldt voor de gehele game, niet alleen het multiplayergedeelte. Vorige week gaf ik 'm namelijk nog geen cijfer omdat ik de hele ervaring nog niet had kunnen beleven. De singleplayer staat er dus totaal niet los van.



    De titel van deze recensie was eerst ook niet "multiplayer review", om eerlijk te zijn. Ik wilde dit soort verwarring namelijk liever voorkomen. Maar helaas…

  • Mooie review! Cijfer is het gewoon waard. Je kan een gameconcept niet afkeuren omdat de servers niet al te best doen in begin. Dat is ook iets wat ze gaan verbeteren zeer binnenkort. Gameplay wijs is het gewoon heerlijk! (het is overigens Beaver Creek^^)

  • Nope, in Halo: Combat Evolved heet hij Battle Creek. Beaver Creek isn de remake ervan in Halo 2

  • De remasters uit Halo CEA waren een uitbreiding voor Halo Reach, dus is het redelijk logisch dat ze er niet inzitten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren