1. Grand Theft Auto 5 (PS4/Xbox One) review

Grand Theft Auto 5 (PS4/Xbox One) review

De tijd vliegt. Er is inmiddels een jaar verstreken sinds ons laatste bezoek aan de zonovergoten staat van San Andreas; de plek waar het wetboek flinterdun is en elk verblijf als een vakantie voelt. Met Grand Theft Auto V kregen de PlayStation 3 en Xbox 360 een sindsdien ongeslagen afsluiter van een generatie spelcomputers. En daarmee ook een openwereldgame waarin grootsheid opnieuw gedefinieerd werd.

De nieuwe lichting consoles viert ook al bijna zijn eerste verjaardag en op remakes, heruitgaven en definitieve edities wordt niet bezuinigd. Dankzij grafische verbeteringen beloven een hoop ontwikkelaars daarbij pracht en praal. De enige die dit tot dusver echt waarmaakt, is Rockstar. De Californische straten van Los Santos, de stoffige vlaktes van Blaine County en de ruige natuur rondom Mount Chiliad schitteren in de PlayStation 4- en Xbox One-versies van Grand Theft Auto 5. Crossend op je motor langs de bekende, maar aangepaste neon-verlichte boulevards en vergeten gehuchten, voelt de game als een waardige terugkeer. Eentje waarin de studio alle voorheen door technische beperkingen geplaagde potentie kan benutten.

Vernieuwde textures, meer exemplaren van zowel burgers als auto’s en een grotere kijkafstand zijn fijn, maar daarnaast etaleert Rockstar ook een nieuwe visie op de gameplay. Letterlijk. In de (optionele) first-person modus kijk je door de ogen van Michael, Trevor en Franklin tijdens hun criminele ondernemingen. De van origine third-person game verandert zo van perspectief en dat moet een compleet nieuwe ervaring geven.

Levendiger dan ooit
Welk perspectief je ook activeert, wanneer je voor het eerst weer voet zet in locaties als Vespucci Beach of Sandy Shores, valt één ding meteen op: de hoeveelheid detail. De logo’s van restaurants, de sportwagens die voorbij scheuren, of de vele excentrieke figuren die stad rijk zijn, zien er nog levendiger uit dan tevoren. Los Santos was altijd al een plek die zowel realistisch was als tot de verbeelding sprak, maar Rockstar weet de lat nog hoger te leggen. Van het regenwater dat over het trottoir sijpelt, tot de vouwen in een jas van een voorbijganger: alles lijkt werkelijk tastbaar.

Deze levendigheid wordt bijgestaan door de vollere wegen die je aantreft. Dat betekent niet alleen meer getoeter van het ongeduldige plebs, maar ook dat je nooit meer lang zonder vervoer komt te zitten. De mensen die rond wandelen zijn ook beter vertegenwoordigd en zo heb je nog meer publiek wanneer je plots besluit de stad te ontdoen van rust en vrede. Op de ochtendspits van een echte stad hoef je niet te rekenen, maar het aantal inwoners van San Andreas is duidelijk gegroeid.

Naast mensen vind je ook meer dieren op je pad. Ratten krioelen door het woonwagenkamp en katten mauwen naar je als ze daar zin in hebben. Het draagt bij aan het detail van de omgeving en het zijn deze kleine dingen die de game groter maken. De ene verandering valt daarbij meer op dan de andere. De onvoorspelbare regenbuien en andere weersomstandigheden zijn dynamischer, maar trekken minder aandacht dan de aangepaste lichteffecten, waarbij lensflares en andere Hollywood-technieken je om de oren vliegen.

Een nieuwe blik
De grote echte vernieuwing is uiteraard de first-person modus. Met het voltallige politiekorps op je hielen kan je tijdens het maneuvreren van je voertuig alles bekijken vanuit de ogen de personages. Dit geldt ook voor de schietpartijen die je te voet aangaat, of de parachutesprongen die je uit een brandend vliegtuig maakt. De honderden prachtige scenario’s die San Andreas al een jaar voorschotelt, trekken je nu nog dieper de wereld in en geven je soms zelfs het gevoel alsof je er daadwerkelijk zelf bij bent.

Het is wel te zien dat Rockstar hier onbekend terrein verkent. De nieuwe blik op de open wereld werkt goed wanneer je puur uit vermaak ronddwaalt, maar een stuk minder als er finesse vereist is. Zo is de missie waarin Franklin een sleepwagen moet besturen niet te doen in first-person modus. Je mist het ruimtelijke inzicht wanneer je nauwkeurig wilt parkeren, of onder stress een scherpe bocht wilt maken tussen het drukke verkeer. Het gebruik van de modus is gelukkig wel per onderdeel in te stellen.

Grand Theft Auto Online:
Grand Theft Auto Online is al enkele dagen in de lucht wanneer deze review gepubliceerd is. De servers zijn echter te leeg om al een oordeel te vellen over het vernieuwde multiplayercomponent van de game. Later deze week verschijnt er een uitgebreide kijk waarin we onze ervaringen delen over een druk bevolkt San Andreas. Misschien zien we je in de tussentijd wel daar!

Heb je liever third-person perspectief wanneer je dekking zoekt voor kogels, maar wil je zodra je de helikopter instapt automatisch overschakelen naar first-person? Dat kan. Dit intuïtieve systeem dwingt je niet om gebruik te maken van de optie, dus blijft het interessant voor de traditionele speler, alsmede voor wie toe is aan wat nieuws. Grafisch biedt het ook zo zijn voordelen. Het interieur van voertuigen is volledig op de schop gegaan en dat is best een genot. De handen van de personages waren helaas nooit bedoeld om van zo dichtbij zichtbaar te zijn. De vingers zijn te robuust vormgegeven en passen niet meer bij het grotere, gedetailleerde geheel.

Verrekijker
In die zin kun je beter van een afstandje het detail aanschouwen. Dankzij een verdere draw distance is dat fijner dan ooit. De kleine aspecten van gebouwen en auto’s zijn van verre afstand al te bewonderen en de wereld is zo ook een stukje kleurvoller dan voorheen. Toch kent de nieuwe Grand Theft Auto V nog aardig wat pop-in. Zo duikt er af en toe plotseling een struik op of verschijnen er vanuit het niets koplampen op de weg. Dit kleine optimaliseringsprobleem valt enkel op wanneer je er op let, maar het zorgt dan wel voor een lichte teleurstelling, aangezien die extra details juist de moeite waard zijn om extra geconcentreerd in je op te nemen.

Alle content
Naast cosmetische ingrepen heeft Rockstar ook alle inhoud gebundeld die de game tot dusver heeft gekregen. Alle downloadbare content, waaronder voertuigen en kleding zijn vanaf op de disc beschikbaar. Daarnaast is de iconische soundtrack met enkele uren aan nummers en radiofragmenten uitgebreid. Grand Theft Auto Online is ook wat groter en toegankelijker geworden: Nu creëer je chaos met dertig man tegelijk en is het maken van een personage vele malen intuïtiever. Zo krijgt die modus een nieuwe kans. Dit keer hopelijk zonder langdurige serverproblemen.

9,3
Met Grand Theft Auto V voor de nieuwe generatie consoles geeft Rockstar een indrukwekkende titel nog meer sier. De bekende plekken van de game waren altijd al een lust voor het oog, maar de visuele upgrade biedt meer tastbaarheid en diepte. De first-person modus is een spectaculaire toevoeging, maar werkt het beste wanneer je zonder regels rondbanjert. Als je de game al een keer gespeeld heb, doe dat dan gerust nog eens. De wereld van Los Santos zet zijn nog scherpere klauwen in je en laat niet snel weer los.
  • En is mooier dan ooit
  • En nog meer leven
  • Los Santos heeft nog meer detail