1. Super Smash Bros. Wii U review - Smashtaculair!

Super Smash Bros. Wii U review - Smashtaculair!

Super Smash Bros. Wii U heb je hoogstwaarschijnlijk al gespeeld. Althans, je hebt een game onder de knoppen gehad die zich eigenlijk hetzelfde laat besturen en die een identieke hoeveelheid personages bevat. Op de Wii U heeft Smash veel overeenkomsten met de eerder verschenen 3DS-versie, maar maak geen vergissing! De ultieme nieuwe Smash speel je toch echt op je televisie.


Het klinkt misschien als de woorden van de zoveelste graphicshoer, maar de gevechten in hoge definitie zijn eigenlijk dé reden om de vierde Super Smash Bros. op de Wii U te spelen. Het toegankelijke, maar tegelijkertijd verrassend diepe gevechtssysteem komt namelijk het beste tot zijn recht wanneer je een beetje overzicht hebt. Overzicht dat je al snel mist op het kleine scherm van een 3DS(XL). De typische Smash-gameplay, die voor dit vierde deel bijzonder goed tussen de snelheid van Melee en Brawl balanceert, komt op een beetje HDTV gewoon beter tot zijn recht. De gevechten zijn zo serieus als je ze zelf maakt. Je kunt ieder personage tot in de puntjes aanpassen en enkel op vlakke levels spelen, maar spelen met de onvoorspelbaarheid van Final Smashes en andere items is minstens zo leuk.

Gladiatoren en arena’s
De 49(!) verschillende vechtersbazen spelen op de Wii U precies hetzelfde, maar zien er stuk voor stuk fantastisch uit. Ieder personage barst van de persoonlijkheid en kleine details en dat mag ook wel want de groep bestaat uit legendes uit Nintendo’s rijke geschiedenis. Oude bekenden zoals Mario en Link, maar ook vage en vergeten figuren zoals Wii Fit Trainer en de hond uit Duck Hunt doen mee. Nieuwkomers Mega Man en Pac-Man voegen zich toe aan het illustere groepje van speelbare niet-Nintendo figuren waar Sonic the Hedgehog ook aan toebehoort.


Hoewel de vechters hetzelfde zijn, zijn de locaties waar ze het uitvechten dat niet. Een Mario Galaxy-level, een arena gebaseerd op de weelderige wereld van Pikmin, de Kalos Pokémon League inclusief Elite Four en Wii Sports Resort’s Wuhu Island zijn onder andere uniek voor de Wii U. Niet bepaald overzichtelijk, maar daardoor niet minder mooi, is Orbital Gate van Star Fox, waarin je van ruimteschip naar ruimteschip springt. Daarnaast maken er ook aardig wat oude bekenden een terugkeer. Hyrule Temple uit Melee bijvoorbeeld, maar ook Bridge of Eldin en Delfino Plaza uit Brawl zijn te selecteren. Mochten de nieuwe levels je niet aanstaan, dan kun je er altijd zelf eentje ontwerpen met een helaas beperkte leveleditor. Een arena tekenen met de GamePad werkt prima, maar hele complexe levels kun je er door een gebrek aan opties helaas niet mee maken.

Genoeg te doen, maar geen singleplayer
In elke arena is in elk geval verschrikkelijk veel te doen. Voelt de game op de 3DS wat modi betreft soms een beetje karig, hier is de hoeveelheid uitdagingen, speelstanden en opties soms een beetje overweldigend. Master Orders en Crazy Orders alleen al zorgen voor zo goed als oneindig vermaak. In deze twee speelstanden krijg je van de één van twee zwevende handschoenen willekeurig samengestelde opdrachten waarvoor je een beloning krijgt als je ze succesvol volbrengt. In Crazy Orders zijn de beloningen steeds groter met iedere uitdaging die je weet te overleven, maar groeien de risico’s ook steeds. De schade die je tijdens eerder gevechten toebedeeld krijgt, neem je mee naar de volgende strijd en uiteindelijk ook in het slotgevecht tegen Crazy Hand zelf.


Amiibo’s & Online
Super Smash Bros. Wii U is één van de games met Amiibo-functionaliteit. We hebben er al even mee kunnen spelen en zoals je hebt kunnen lezen in de preview , worden de figuurtjes vooral gebruikt om je eigen door de computer gestuurde tegenstander te trainen en aan te passen. Dat idee was geinig, maar niet bijzonder geïnspireerd. Je bent ons echter nog een uitgebreidere blik op de Amiibo’s verontschuldigd en die krijg je dan ook zodra we deze beeldjes volgende week zelf wat langer hebben kunnen gebruiken.
De online speelstand hebben we op het moment van schrijven ook nog niet uitgebreid genoeg kunnen testen. Ook daar komen we binnen de komende dagen nog even op terug!

Opvallend is dat het aan een echte verhalende singleplayer nog steeds ontbreekt. Door Classic mode te doorlopen verdien je trofeeën, stats en muntjes, maar dat wordt op een gegeven moment wel een beetje eentonig. Een Adventure Mode of een Subspace Emissary hadden niet misstaan in deze game, die voor de rest op ieder gebied bijzonder veel mogelijkheden en opties biedt. Events zijn een aardig goedmakertje. Door je met een zinnetje te motiveren in allerlei verschillende situaties te vechten, voelt deze speelstand nog het meeste als iets dat op een verhaal lijkt.

De speler die zich alleen in Smash wil vermaken moet zich daarom maar bezighouden met het behalen van alle challenges (een stuk op 140 zijn het er deze keer), het verzamelen van trofeeën van figuren uit Nintendo’s geschiedenis en het vrijspelen van alle vechters, levels en muziek. Die laatste optie is noemenswaardig omdat er zo’n dikke driehonderd nummers uit tig games van Nintendo inbegrepen zitten. De mogelijkheid in ieder level in te stellen welk nummer je hoort, is er eentje voor de fijnproevers, maar wel een hele mooie.

Tour de Smash
Wie Smash voornamelijk alleen speelt, doet het echter verkeerd. Met zijn tweeën is zo’n beetje iedere speelstand te doen: van Classic tot en met Trophy Rush, je kunt het allemaal samen met een andere speler doorlopen. Met z’n vieren kun je gewoon Smashen, maar je kan ook met de voor de Wii U exclusieve speelstand Smash Tour aan de slaan gaan. In dit bordspel verzamel je vechters, trofeeën die functioneren als perks, raap je stats op om je personages sterker te maken en is er bovenal constant chaos. Mario Party is niets vergeleken met de hoge snelheid waarmee dit bordspel doorstoomt. Veel ruimte voor tactiek is er daardoor niet, maar goed voor een feestje is het zeker.


Van dezelfde soort chaos is de nieuwe achtspelermodus. Met de computer of met de hulp van de tientallen controlleropties, kun je met zijn achten tegelijk spelen en dat levert geen overzichtelijke, maar wel leuke gevechten op. Extra grote arena’s zoals The Great Cave Offensive of Palutena’s Temple zijn hiervoor speciaal beschikbaar en dat is maar goed ook, want de strijd verdeelt zich in deze arena’s meer over het hele scherm. Het is daarom ook meteen duidelijk waarom deze achtspelerstand niet op de 3DS speelbaar was.

Die 3DS is overigens ook als controller te gebruiken tijdens een gewoon potje Smash. De optie om de handheld te gebruiken is wel behoorlijk beperkt. Met zijn tweeën classic-mode spelen met iemand op de 3DS is er niet bij en op het uitwisselen van eerder gemaakte Mii-vechters na is er niet veel mogelijk. Iets creatievere mogelijkheden met de twee versies zouden leuk zijn geweest. Helemaal omdat je op de Wii U alle personages die je op de 3DS al had weer opnieuw moet vrijspelen.

Conclusie en beoordeling

Super Smash Bros. Wii U is pure Nintendo-magie en een meer dan merkbare verbetering op het 3DS-deel. Het gevechtssysteem is uitdagend in zijn toegankelijkheid en de opties voor ieder facet van de game zijn talrijk. Een echte singleplayer was welkom geweest en een iets meer geïnspireerde toepassing van de 3DS ook, maar het plezier dat deze game biedt is echter zo groot dat er verder geen twijfel over mag bestaan: Super Smash Bros. Wii U is dé game die dit najaar en de maanden daarop de Wii U én je vrije tijd gaat domineren.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Smashen in HD!
  • Gigantische groep vechters staat als een huis
  • Events, Master Orders, Crazy Orders en nog veel meer
  • Smash Tour en achtspelermodus zijn gezellige chaos
  • Minpunten
  • Gebrek aan echte singleplayer is een gemis
  • 3DS-integratie valt een beetje tegen
  • Leveleditor is wat beperkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • En wij nog maar een weekje wachten…

  • Sorry :(

  • Voordeel van het vak he haha. Heb je met alle characters gespeeld? Welke vind jezelf de slechtste en beste?

  • Ik heb inmiddels alle speelbare personages en stages vrijgespeeld en mijn favorieten zijn: Duck Hunt Duo, Link en Pac-Man. Met Duck Hunt Duo ben ik volgens mijn tegenstanders enorm irritant omdat ik de meester ben van de blikjes.



    Voor mijn gevoel is de game redelijk gebalanceerd, maar ik kan persoonlijk weinig uithalen met Meta Knight en Palutena. Vooral Meta Knight is in vergelijking met Brawl enorm afgezwakt.

  • Op de 3DS is dat duo van Hond en eend ook al zo lastig.
    Je verwacht het niet maar ze zijn een stel geoliede machines zeg ik je!

  • Meta Knight was is Brawl behoorlijk overpowered, ik kan me voorstellen dat ze die hebben willen nerfen en daarin zijn doorgeschoten.

  • Fuck…… Ik wil 'm zo graag, maar heb nog belachelijk veel te spelen en weinig tijd. :(

  • Jij ook al

  • Ik heb hem besteld maar heb geen Wii U nog hahahaha meer een investering omdat de gamecube adapter wil hebben en die bndle is gelimiteerd. Haal in januari de wii u. Intussen speel ik hem wel bij een vriend die wel een Wii u heeft.

  • Als je nu gewoon even gewacht Had…. Misschien is die game dan veel goedkoper te krijgen.

  • Gebrek aan echte singleplayer is een gemis. Echt serieus? Gelukkig is deze niet gemaakt, dat zou de game echt vertragen of zouden andere zaken minder goed zijn afgewerkt, om deze release datum te halen. Wie weet komt er in de toekomst een DLC met een singleplayer zoals in Brawl zat.



    3DS-integratie valt een beetje tegen. Ik denk dat de echte Super Smash Bros Wii U speler deze toch met een Wii U Pro controller of GameCube controller de game gaat spelen. De 3DS functie hadden ze van mij niet eens hoeven toe te voegen, een console game die speel je toch liever met een controller die lekker in de hand ligt. Smash Bros op de 3DS kan ik ook niet lang spelen.



    Leveleditor is wat beperkt, klopt! Maar de geruchten gaan dat deze na loop van tijd uitgebreid zal worden door DLC pakketten. Ik hoop dat deze levels net als bij Little big planet voor iedereen te downloaden zijn na loop van tijd.



    Voor de rest een goede review, waar het spel zeker in mijn top 5 van dit jaar zal komen.

  • De 3DS is inderdaad niet de ideale controller voor deze game, maar alsnog zijn de opties met het ding beperkt. Er had gewoon meer in gezeten dan alleen het ding als controller gebruiken.

  • In Q1 2015 komt er sowieso nog een half punt bij toch? Dan joint mewtwo het gevecht :D

  • Beter een vertraagde game dan een game zonder singleplayer…vind dat een slap excuus om dan maar geen singleplayer er in te doen omdat het de kwaliteit zou aantasten. Bij Melee zat ie er in en het was echt een toffe toevoeging en de kwaliteit van die game is er niet minder op…in tegendeel zelfs

  • Als ik dat plaatje van Smash Tour zie, dan denk ik aan de map van Pokemon Stadium

  • oops

  • Nu nog de nieuwe Zelda en Mario Galaxy 3 en deze generatie Nintendo console is weer top.

  • Ik vind het ontbreken van een singleplayer niet echt een gemis. SSE in Brawl was ook behoorlijk eentonig en vooral de cutscenes vond ik leuk daar. Overigens schijnt online redelijk goed te werken, afgaande op de eerste berichten uit de VS waar de game al uit is, dus dat is wel echt goed nieuws. Dit gaat vrijwel mijn hele Kerstvakantie beheersen denk ik zo.

  • Jammer van de single player; Dat was zo'n beetje een van de weinige dingen in Brawl die ik echt kon waarderen. Begrijp me niet verkeerd, normaal Smashen en Classic Mode zijn leuk maar die vervelen echt wel na een tijdje.. of zelfs vrij snel al.
    Ik wacht sowieso even met deze game - Eerst Omega Ruby en Alpha Sapphire en dan zie ik in 2015 wel ergens of ik deze game ga halen ^^

  • Toch zal ik hem vaak alleen spelen (mijn vrienden zitten niet zo in de gamershoek). Kan je vertellen of Online-matches nog een beetje verlichting in dit gemis geven?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren