1. Total War: Attila review - Europa in beweging

Total War: Attila review - Europa in beweging

396 Anno Domini – Europa is in beweging, het verval van het ooit zo machtige Romeinse Rijk zet door. Visigoten, Ostrogoten, Vandalen, Longobarden en tal van andere Germaanse volken hoopten allen een graantje mee te pikken van de wellust van het sterk verzwakte West-Romeinse Rijk. De massale volksverhuizing pakte gunstig uit voor de Hunnen, een nomadisch steppevolk dat op grote schaal profiteerde van de grootscheepse migratie en de ontstane machtsvacuüms uitbuitte met hun vele rooftochten. Althans, dit is zoals de geschiedenis ons de periode schetst waarin Total War: Attila zich afspeelt.

Uiteraard kan een bedreven strateeg en tacticus deze geschiedenis in Total War: Attila nog naar zijn hand zetten. Kies in de campagne bijvoorbeeld voor het West-Romeinse Rijk en probeer het keizerrijk in stand te houden tegen Germaanse migratiestromen en nomadische strooptochten. Of kies juist voor Attila’s Hunnen en bereik wat zij in de feitelijke historie niet konden bereiken – het veroveren van de West- en Oost-Romeinse hoofdsteden Rome en Constantinopel. Welke van de uiteenlopende facties je in de campagnemodus ook wenst te vertegenwoordigen, elk beschikt over een eigen karakteristiek, doelen en middelen. Exact zoals we van de Total War-reeks gewend zijn.

Het leegroven van de allerrijkste steden
Nieuw is wel dat niet alle facties de beschikking hebben over een vaste verblijfsplaats. Facties als de Iraanse Alanen en de Hunnen zijn namelijk nomadische volkeren – ruiterstammen die hun kampement telkens elders kunnen opslaan. Binnen die kampementen is het weliswaar mogelijk om bepaalde gebouwen te bouwen, zodat je bijvoorbeeld sterkere eenheden kunt opleiden, maar feit blijft dat de nomadische nederzettingen een tijdelijk karakter hebben. En dat is maar goed ook, want als Hun ben je maar op één ding uit – het veroveren en leegroven van de allerrijkste steden in Europa en Klein-Azië. Deze speelstijl is een leuke afwisseling op de reguliere imperialistische en op beschaving gestoelde speelwijze van bijvoorbeeld de beide Romeinse Rijken.

Maar of je nu speelt met een nomadische of met een traditionele factie, het is slim om zo snel mogelijk te zorgen voor een substantieel militair apparaat. Met het haast onvermijdelijke uiteenvallen van de gevestigde orde komen er namelijk in rap tempo nieuwe volkeren van betekenis in het spel. De overvloed aan partijen maken het bijzonder lastig om de vrede te bewaren – een handelsverdrag of bondgenootschap met de ene partij veroorzaakt namelijk geheid scheve gezichten bij een aantal andere mogendheden. De computergestuurde facties zijn daarbij ook dikwijls onberekenbaar, waardoor het ook maar een kwestie van tijd is voordat een totale oorlog zich aandient.

De tactisch militaire operaties die volgen zijn – zoals veel elementen in deze game – grotendeels gelijk aan die van de vorige Total War-game, Rome 2. En dat is goed nieuws, want in die game was het een genot om tegenstanders te belegeren. Toch is er één noemenswaardige vernieuwing doorgevoerd die nog wat extra diepgang biedt – belegerde steden kunnen bijna helemaal in de as worden gelegd. Door vlammende pijlen en andersoortige munitie op de belegerde stad los te laten, zal deze langzaam aan worden opgeslokt door een vlammenzee. Dit kan de aanvallende partij een belangrijk tactisch voordeel opleveren, aangezien de verdedigende linies door alsmaar groeiende vernietiging steeds minder makkelijk stand kunnen houden. Hun moraal zal bij het aanzien van deze slooppartij tevens steeds lager worden, waardoor je als aanvallende partij met een kleiner leger toch nog heel veel kan bereiken. Nadeel is natuurlijk wel dat een stad, indien ingenomen, wel flink wat reparatie behoeft.

Politiek-militair machtsspel
Het is echter maar de vraag of je steden wel op grote schaal wilt innemen, omdat het verdedigen en regeren van een groot rijk impliciet betekent dat je meer legers en gezaghebbers moet aanstellen. En laat het managen van al die gezagsdragers en vechtersbazen nu net één van de meest complexe onderdelen van Total War: Attila zijn. Zijn er te veel haantjes actief op het politiek-militaire speelveld, dan is de kans groot dat de invloed van de grote leider verwatert. Dit kan leiden tot muiterijen en een verminderde integriteit van de strijdkrachten. Benoem je juist te veel familieleden op belangrijke posten om de positie van de absoluut heerser te waarborgen, dan loop je het risico op het ontstaan van een welhaast tirannieke autoriteit, waartegen het volk op den duur ongetwijfeld in opstand komt. Het is dus zaak om het politiek-militaire speelveld in een goede balans te krijgen en te houden. Dat is enerzijds bijzonder interessant, maar dat blijkt bij wijlen een bijna onmogelijke opgaaf. Het politiek systeem in Total War: Attila is namelijk te complex en ondoorzichtig om continu adequaat te regeren.

‘Gelukkig’ is er tijd zat om politiek-militaire keuze nog een keer – of drie – te overdenken. Wachttijden zijn in Total War: Attila namelijk aan de orde van de dag. Het berekenen dan wel uitvoeren van de AI-acties tussen de beurten door duurt namelijk tergend lang. Zo lang, dat je tegen het einde van de campagne alle standaardwerken over politiek heerschap en militaire strategieën kunt hebben doorgelezen. Leuk is wellicht anders, maar op deze manier kun je genieten van een goede game terwijl je jezelf ook nog eens intellectueel ontplooit. Een mooie benutting van de tijd, dachten wij zo.

Conclusie en beoordeling

None

Total War: Attila lijkt in veel opzichten op Total War: Rome 2, maar weet toch een aantal leuke nieuwe elementen te introduceren. Wat te denken van de toevoeging van nomadische stammen, die een mooie afwisseling vormen op de reguliere imperialistische en op beschaving gestoelde rijken die we reeds kennen uit eerdere delen. Of de extra tactische diepgang die wordt geboden door vurige belegeringen van steden. Het uitgebreide politiek-militaire systeem kan ook worden gezien als een mooie toevoeging, al is deze wellicht wel te complex en ondoorzichtig. De lange wachttijden zijn daarentegen gewoon ronduit storend.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Politiek-militair systeem is uitgebreid…
  • Wisselwerking traditionele en nomadische facties
  • Meer tactische diepgang door vurige belegeringen
  • Minpunten
  • …maar wel wat te complex en ondoorzichtig
  • Lange wachttijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Beetje laat met jullie review (of PCgamer moet iets geregeld hebben?) Lees weinig over bugs en zo? Niks tegen gekomen? Jullie gaven Rome 2 een 9 maar nergens stond er in de conclusie dat het een BugFest was. Wat het dus wel was voor een half jaar. En hoe zit het met factions? Zijn het er veel of weinig. En is Attila's story of faction speciaal.

  • Recenseren draait niet per se om wie het snelste een tekst online heeft. Daarnaast, de game is nog niet eens uit, dus het lijkt me dat deze recensie sowieso nog op tijd is, niet?



    Ik ben zelf geen spelondermijnende bugs tegengekomen, anders had ik ze zeker genoemd. Daarmee garandeer ik niet dat ze er niet zijn, maar ik ben tevreden over de stabiliteit van de game.



    Voor wat de facties betreft; ik vind het aanbod prima. Zijn genoeg partijen met verschillende karakteristiek. En je kunt er vergif op innemen dat er nog velen bijkomen middels DLC.

  • Dank je voor je antwoord. Heb niks tegen dat de review later kwam dan PC gamer. Viel mij gewoon op. En goed dat je eerlijk bent dat er DLC's erbij komen :) Ben beetje geschrokken van Rome 2. Zoveel bugs etc. En de game site het spel de hemel in prijzen. Daarom was ik een beetje terughoudend over deze review.

  • Ik wacht bij deze wel op een complete edition. Moet Rome II zelf nog uitgebreid spelen :p



    Maar Atilla haal ik sowieso !

  • Wat? Total War te complex? Ik vond Rome 2 persoonlijk enorm versimpeld in vergelijking met eerdere delen.

  • ja precies! en dit deel schijnt juist politiek weer oppervlakkig te zijn. Ik wil meer micromanagement!

  • @Noble Assasin
    Ik zeg niet dat Total Wat te complex is, maar wel dat het politieke systeem ietwat complex en ondoorzichtig aanvoelt. Ik ben absoluut blij dat het aan Attilla is toegevoegd hoor, maar niet helemaal met de manier waarop.



    @Peacock
    Ben het niet eens met het feit dat het politieke systeem in Attila simpel en oppervlakkig zou zijn. Vond er juist redelijk was uitdaging en diepgang inzitten.

  • Complex en ondoorzichtig zijn twee verschillende dingen, Joey. Total War is totaal niet complex, zeker niet voor een strategiegame (voor complexiteit verwijs ik je door naar Crusader Kings, Europa Universalis, Victoria en Hearts of Iron), maar ben het er inderdaad mee eens dat Total War wel enorm ondoorzichtig is, nooit heb ik het gevoel dat ik weet waarom de AI iets doet of waarom een aanbod van mij niet wordt geaccepteerd.



    Om een voorbeeld te geven van een complexe game die niet ondoorzichtig is. In Crusader Kings II is de diplomatieke kant van de game enorm ingewikkeld (als in: na zevenhonderd uur spelen kom ik nog steeds nieuwe dingen tegen), maar het is altijd enorm duidelijk waarom karakters bepaalde dingen wel of niet oké vinden omdat het er mooi naast staat / is gevisualiseerd als een puntensysteem.

  • Ik heb het ook niet over heel Total War, maar over het politieke systeem in Attilla dat dusdanig veel variabelen kent waardoor het behouden van de balans soms een buitengewoon precair proces is.

  • Jammer dat de lange wachttijden weer erin zitten.
    En erg leuk om weer eens een review van je te lezen Joey !

  • Zal vast wel met de komende patch worden verholpen.

  • Je hebt laadtijden voor een cutscene en daarna weer een laadscherm dat is best hinderlijk!

  • Dat denk ik niet helaas.
    Rome 2 zit ook nog vol met lange laadtijden :(

  • Hmm, deze gamen zou goed aansluiten op mijn studie geschiedenis. De verschillende volksmigraties is iets waar ik me momenteel zoal mee bezig hou. Die nieuwe nomadenstammen klinken als een interessante uitbreiding op Rome 2 ook. Misschien dat een steam summer-sale, o.i.d., ooit uitkomst gaat bieden.

  • Mijn eerste Total War game!



    Wat een geniale game!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren