1. Risk review - Wint wat en verliest wat

Risk review - Wint wat en verliest wat

Het bordspel Risk bestaat al bijna zestig jaar en is in al die tijd nauwelijks veranderd. Aan de spelregels tornen is ook niet nodig, maar visueel mag het spelletje wel eens een update krijgen, moet Ubisoft gedacht hebben. Zeg dus maar vaarwel tegen de ietwat oubollige koloniale troepen en kanonnen, want Risk op de PS4 en Xbox One is op alle manieren een moderne variant van het geliefde bordspel.

Australië is nog steeds de sleutel
We kunnen er kort over zijn: inhoudelijk is er niets veranderd aan Risk en dat is maar goed ook. Nog steeds mogen spelers (maximaal vijf) om beurten een poging doen de wereld te veroveren. Per beurt doorloop je drie fases waarin je achtereenvolgend nieuwe troepen plaatst, naburige territoria aanvalt en tot slot troepen herverdeelt. Dobbelstenen bepalen het lot van jouw leger en je krijgt bonustroepen als je hele continenten hebt veroverd. En nog steeds is het kleine Australië het eenvoudigst te veroveren en dankzij bottleneck Indonesië kinderlijk eenvoudig te verdedigen, waardoor het continent ook nu weer de sleutel tot iedere overwinning is. Mooi, dan kunnen we gewoon weer onze oude tactieken van stal halen.

Tom Clancy’s Risk
Grafisch heeft Risk wel een flinke modernisering ondergaan. Risk op de consoles heeft qua stijl meer weg van Tom Clancy’s EndWar dan van het klassieke bordspel. Wereldoverheersers in de dop worden begeleid door een futuristische AI met de naam IRIS, terwijl via hologrammen op een grote tafel de tactische manoeuvres worden uitgevoerd. Er wordt nu niet geschoven met primitieve paarden en kanonnen, maar we zien hoe geanimeerde tanks, helikopters en vliegtuigen elkaar naar de filistijnen schieten. IRIS is er niet alleen om de boel een beetje aan elkaar te praten, maar kan ook advies geven zodat minder ervaren spelers een idee krijgen welk gebied ze beter kunnen fortificeren, of welk territorium rijp voor een invasie is.

De nieuwe look is helaas net even iets te serieus en te stoer. Het is niet onlogisch kanonnen anno 2015 eens te vervangen door wat tanks, maar de gekleurde hologrammen stralen bar weinig persoonlijkheid uit en zouden zo uit iedere willekeurige moderne oorlogsgame of –film kunnen komen. Bovendien zijn lang niet alle animaties door te klikken. Beurten van de computergestuurde tegenstanders zijn wel versneld af te spelen, maar daarvoor moet je wel iedere beurt opnieuw een knopje induwen. Dat je op elkaar moet wachten in een game als Risk is logisch, maar we hadden graag de optie gehad animaties standaard versneld af te spelen of zelfs helemaal te skippen om er toch iets meer tempo in te houden.

Geen speelborden omgooien
Een potje digitaal Risk spelen heeft ook zo zijn voordelen. In je eentje spelen is een optie, maar je kunt ook vier vrienden uitnodigen voor een potje. De controller geef je gewoon door, dus eentje is voldoende. Uiteraard is in zo’n moderne variant als deze ook online spelen mogelijk.Je moet even geluk hebben dat je iemand treft, maar als je eenmaal een tegenstander hebt gevonden blijkt hoe degelijk de multiplayermodus van Risk in elkaar zit. Lege plekken worden automatisch aangevuld door computergestuurde tegenstanders die goed hun mannetje staan (en minder domme fouten maken dan mensen!) en een speler die de verbinding verliest of opzettelijk verbreekt, wordt naadloos vervangen door een computergestuurde tegenstander. Wie definitief is uitgeschakeld, kan nog meekijken of weggaan zonder dat de anderen hier last van hebben. En dat is maar goed ook, want een potje Risk duurt al snel één tot anderhalf uur. Als bonus kan niemand nu halverwege boos het bord omsmijten.

Merkwaardig genoeg eisen de online diensten zo nu en dan teveel tol. Risk heeft niet alleen standaard Achievements of Trophies, maar ook uPlay en Hasbro Game Channel (ja, we verzinnen het niet) zijn diep in de game geïntegreerd met uitdagingen en vrij te spelen extra’s. Met name verbinding maken met die laatste gaat alles behalve soepel, met hevige framedrops als gevolg. Al moet gezegd worden dat de framerate ook nog weleens inkakt op momenten dat er niets in uPlay of Hasbro Game Channel wordt vrijgespeeld. Dat zorgt regelmatig voor een opgetrokken wenkbrauw, aangezien Risk nou niet bepaald belastend voor de hardware zou moeten zijn. Aan de andere kant zijn er niet veel games die zo weinig last hebben van een wispelturige framerate als het op beurten gebaseerde Risk.

6
Met deze virtuele uitgave van Risk wordt weinig risico genomen. Aan de spelregels is gelukkig niets veranderd, maar we moedigen de visuele modernisatie wel aan. Helaas is de nieuwe stijl erg serieus en stoer, zonder enige persoonlijkheid. Bovendien wordt de game geplaagd door framedrops. Geen dealbreaker, maar knullig is het wel. Online tegenspelers vinden kan een uitdaging zijn, maar los daarvan zit de multiplayermodus gelukkig goed in elkaar. Een redelijk risicoloze modernisering dus, alsook een risicoloze aanschaf.
  • Multiplayer steekt degelijk in elkaar
  • Moderne look mist persoonlijkheid
  • Knullige framedrops