1. Helldivers review - Helldivers Assemble!

Helldivers review - Helldivers Assemble!

De leiders van Super Aarde hebben een probleem! Olie is schaars en dat moet zo snel mogelijk worden opgelost. Toeval wil dat er, volgens jouw leiders, een bedreiging op komst is in de vorm van drie vijandelijke rassen: Bugs, Cyborgs en Illuminates. De elite soldaten van Helldivers hebben de taak gekregen om deze bedreiging uit te schakelen. Saillant detail is dat op de thuisplaneet van deze volken enorm veel olie valt te vinden. Komt dat even goed uit.

Op het eerste zicht komt Helldivers over als een generieke top-down shooter. Rondrennend met een wapen naar keuze schakel je vijanden uit terwijl je verschillende doelstellingen probeert te voltooien. Die generieke indruk is gelukkig van korte duur, want al snel besef je dat er meer schuil gaat achter dit stereotyperende uiterlijk. Helldivers hamert juist niet op actie, maar op het vermijden van gevechten. Subtiel te werk gaan is een wezenlijk onderdeel van Helldivers en blijkt vaak beslissend.

Tactische vrijheid
Voor iedere missie bepaal je zelf waar op een planeet je precies landt. Het is daarbij mogelijk om recht boven je doelstelling te droppen, maar vijanden hebben nogal de neiging om in de buurt van jouw eindstation te vertoeven. De verstandige keuze is dan ook om op een rustige plek te starten, ammunitie en extra wapens op te roepen en de omgeving te verkennen. Er patrouilleren diverse scouts van de vijand die in geval van nood de rest alarmeren en zo het startschot geven voor een regelrechte oorlog . Het is dan ook wijselijk om deze scouts zo snel mogelijk uit te schakelen, zodat kameraden niet kunnen worden gewaarschuwd. Hoewel Helldivers alles wegheeft van een top-down shooter, leg je het toch echt af zodra er hevige versterking komt. Vijanden zijn absoluut geen kanonnenvoer.

De kracht van Helldivers ligt dan ook in de coöp. Missies staan een team van maximaal vier offline of online spelers toe. Tactisch te werk gaan en vijanden vermijden is daarbij belangrijk, maar mocht er nood aan de man zijn, kun je gebruik maken van Stratagems. Stratagems roep je op door een menu te openen en een code op de vierpuntsdruktoets in te tikken. De speciale vaardigheden omvatten het oproepen van meer munitie, turrets, zwaardere wapens, airstrikes, voertuigen of zelfs het tot leven brengen van gesneuvelde teamgenoten. Er zijn enorm veel Stratagems om uit te kiezen en gedurende het spel speel je er nog veel meer vrij. Spelers kunnen maximaal vier stratagems meenemen en het is dan ook van levensbelang om een weloverwogen keuze te maken met je teamgenoten. Want alles wat jij meeneemt, heeft ook effect op de rest, en andersom.

De missies spelen zich af op willekeurig gegenereerde planeten en hebben verschillende doelstellingen, bijvoorbeeld het activeren van olieplatformen (wederom via een code via de vierpuntsdruktoets), het redden van gestrande reizigers of het oproepen van een nucleaire bom om de basis van de vijand te vernietigen. Er is meer dan genoeg variatie en van verveling is dan ook niet snel sprake.

Pas op voor je teamgenoten
Wees wel voorbereid op een pittige moeilijkheidsgraad. Vijanden zijn meedogenloos op het moment dat alarm wordt geslagen en vallen massaal aan. Maar zij zijn misschien niet eens het grootste probleem. Friendly fire staat standaard aan en valt ook niet uit te zetten. Een paar misplaatste schoten en jouw teamgenoten liggen dood te bloeden terwijl je zelf overspoeld wordt door tegenstanders. Roekeloze Mech-bestuurders stompen zonder pardon over je heen en geplaatste turrets zien echt geen verschil tussen vriend en vijand. Zelfs het oproepen van munitie of een gevallen kameraad is riskant. In alle hectiek zou je weleens kunnen vergeten dat dit alles vanuit de lucht op de grond ploft en jou eventueel tot pulp kan pletten. Deze elementen zouden frustrerend kunnen werken, maar leveren in negen van de tien gevallen vooral hilariteit op.

De coöperatieve elementen zijn uitstekend geïntegreerd in de game en de mogelijkheid om elkaar op talloze manieren te helpen, zorgt ervoor dat iedereen een unieke rol kan bekleden. Dit betekent overigens niet dat coöp verplicht is. Alleen spelen is ook mogelijk. De game geef je dan meerdere levens. Wil je echter alles uit de game halen, ga dan zo snel mogelijk op zoek naar vrienden of vreemden om mee te spelen.

Galactische oorlog
Ontwikkelaar Arrowhead gaat zelfs nog een stapje verder en weet de hele community te betrekken in één grote metagame. Elke missie levert namelijk influence-punten op. Die worden op een hoop gegooid en zodra dit aantal een specifieke mijlpaal bereikt, komen er meer planeten en sectoren beschikbaar op de galactische map. Van planeet tot planeet en sector tot sector bereik je uiteindelijk de thuiswereld van de Bugs, Cyborgs of Illuminates. Daar zijn vervolgens verschillende missies te volbrengen om tot slot de planeet over te nemen en het ras in kwestie uit te roeien.

Helldivers houdt het desondanks simpel en bekend. De Bugs zien er uit als een standaard buitenaards insectenras, de Cyborgs zouden in elke willekeurige sci-fi-game kunnen zitten, de Illuminates lijken dan weer rechtstreeks uit StarCraft te komen. Het design van de vijanden springt er niet echt uit en dat is van de weinige minpunten. Een gemiste kans, maar niet uiterst storend in een spel dat excelleert in gameplay. Er zijn maar weinig games die zoveel coöp-plezier bieden als Helldivers.

Helldivers is een uitstekende mengelmoes van tactiek en actie. De vrijheid die het biedt middels wapens en Stratagem-vaardigheden laat iedereen een eigen speelstijl ontwikkelen. De pittige moeilijkheidsgraad vraagt dan weer om goed gecoördineerd samenspel in de coöp. Het mag er dan generiek uitzien, de gameplay is zo leuk en diepgaand dat je daar nauwelijks iets van merkt.
8,5
85
Score: 85