1. Cities: Skylines review – Wat SimCity had moeten zijn

Cities: Skylines review – Wat SimCity had moeten zijn

EA en Maxis zijn met hun laatste SimCity-game volledig de mist ingegaan. Niet alleen de gamemogelijkheden, maar ook het altijd online moeten zijn, hebben voor veel problemen gezorgd. SimCity moest een leegte invullen in het genre die sinds SimCity 4 in 2003 steeds groter is geworden, maar deed dat maar half en liet daarbij een vieze nasmaak achter. Cities: Skylines is een nieuwkomer in het genre die een poging waagt om het gat te vullen en doet dat misschien wel beter dan dat de kleine Finse ontwikkelaar Colossal Order had durven dromen.

Megasteden
De grootste trekpleister van Cities: Skylines is zonder meer de grootte. Iedere stad begin je met een gebied van vier vierkante kilometer. Het is een vrij beperkte grootte, maar die is goed te vergelijken met de beperkte bouwruimte die SimCity biedt. Gelukkig wordt het na het volbouwen van het gebied al snel mogelijk dat gebied uit te breiden en stukken omliggend land op te kopen. Uiteindelijk kan je een gebied van wel 36 vierkante kilometer bebouwen, wat garant staat voor een indrukwekkende megastad.

Het landschap varieert van uiterlijk en van klimaat, maar is niet in-game aan te passen. Het is dus niet mogelijk om van een berg een plat stuk land te maken of zomaar ergens een heuvel te plaatsen. Hiervoor kun je wel terecht in de map editor, waar je naar hartenlust aan een gebied mag sleutelen. De maps die je maakt zijn bovendien te delen met andere spelers via de geïntegreerde Steam Workshop-optie. Hieruit zijn ook een tal van mods te halen, waarvan er nu al duizenden beschikbaar zijn, waaronder bijvoorbeeld een die je de optie geeft een gebied van 100 vierkante kilometer te gebruiken.

Belangrijk bij het aanschaffen van een nieuw stuk grond zijn de grondstoffen die het met zich meebrengt. Zo bevatten maps waterbronnen, maar ook hotspots met olie, erts, bossen en vruchtbare grond. Deze vier zijn te gebruiken om verschillende industriesoorten op te zetten. Hiervoor is het in Cities: Skylines mogelijk districten aan te leggen en deze zich bijvoorbeeld specifiek te laten focussen op landbouw. Het is een keuze die je moet maken die effect heeft op meerdere niveaus. Zo spelen milieuvervuiling, geluidsoverlast, inkomsten, opleidingsniveau, watervoorziening en handel allemaal een rol. Wat je doet is aan jou en er zijn veel verschillende uitkomsten. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk de industriegebieden helemaal te negeren en alleen maar kantoren te bouwen. Dat zorgt voor veel banen voor hoogopgeleiden en minder vervuiling. De winkels in je stad krijgen dan echter geen goederen vanuit de lokale industrie en moeten dus alles importeren vanuit fictieve aanliggende steden. Noodzakelijk hierbij is een goede verbinding met die verre gebieden, wat dus weer nieuwe problemen kan opleveren.

Het toevoegen van districten heeft dus daadwerkelijk een functie. Per gebied kun je bovendien beleids- en belastingregels veranderen. Zo zijn er verschillende milieuvriendelijke wetten in te stellen; is het drugsbeleid aan te passen; zijn er belastingheffingen of toeslagen in te stellen; en is het mogelijk zwaar verkeer uit het gedeelte te weren. Dat laatste kan bijvoorbeeld van pas komen als een woonwijk door vrachtwagens wordt gebruikt om drukke industrieterreinen te bereiken. Door dat te verbieden maak je de straten een stuk toegankelijker en verminder je geluidsoverlast en files.

Infrastructuur
Cities: Skylines is niet de eerste simulatiegame van de Finse ontwikkelaar. Colossal Order bracht hiervoor al twee transportsimulatiegames uit: Cities in Motion 1 en 2. Dat transport een gigantische rol speelt in Cities: Skylines is dan ook geen toeval. Het is zondermeer de grootste uitdaging die de game biedt. Het aanleggen van wegen is heel simpel, maar het aanleggen van een goedwerkend wegennetwerk biedt een immense uitdaging. Alles draait aanvankelijk hierom, maar dan ook echt alles: verkeersopstoppingen; files; vuilniswagens; vrachtwagens die overal goederen ophalen en afleveren; woon- en werkverkeer; lijken van overleden mensen die opgehaald moeten worden; brandweerwagens die op tijd een gebouw dat in de fik staat moeten blussen; en zo gaat de lijst nog lang door.

Er komt daarnaast meer kijken bij het aanleggen van de juiste infrastructuur. Je moet ook rekening houden met het aanleggen van buslijnen, metrolijnen, treinrails, havens en vliegvelden. Het oplossen van deze logistieke nachtmerries kost veel tijd en levert frustraties op, maar als het lukt om een knelpunt om te toveren tot een goedlopend organisme, zorgt dat voor een bijzondere voldoening die op een of andere manier erg verslavend is. Het gaat zelfs zo ver dat ondergetekende de website van de Deutsche Autobahn doorspit naar informatie over goedwerkende systemen en tijdens het dagelijkse leven gefascineerd ben door de Nederlandse infrastructuur.

Uitdaging en mods
Om dit allemaal te financieren moet je rekeningen houden met de belastingen, je inkomens en uitgaven. Zo is er een bank die leningen verschaft en is het mogelijk de belasting voor woningen, winkels en industrie vast te stellen. Dat is iets waar je weinig last van hebt, daar je vooral even de balans moet zoeken en daarna eigenlijk nooit meer tegen problemen aanloopt.

Gebouwen (woningen, winkels, industrie, kantoren) leg je aan via zones. Als er genoeg vraag naar is worden deze vanzelf opgebouwd. Die vraag is afhankelijk van de services in het gebied. Deze bestaat uit de dekking van ziekenhuis, politie- en brandweergebouwen, scholen en parken. In combinatie met de aanwezigheid van vervuiling, overlast en de bereikbaarheid zorgt dit of een gebied in waarde stijgt en of het gebied in trek is.

Is dat het geval dan is Cities: Skylines een genot om naar te kijken. Een groeiende stad lijkt echt te leven. Helemaal als je met de camera tot op het grondniveau inzoomt en iedere inwoner, auto en gebouw kan bekijken en volgen. Van een oma die haar hondje uitlaat tot heldhaftige brandweermannen die een school vol kinderen proberen te blussen: je ziet het allemaal. Schitterend.

Overigens hebben de inwoners van de steden weinig te zeuren. Een echte dreiging en einddoel ontbreekt namelijk in Cities: Skylines. Geen protesterende mensen, geen aardbevingen of tornado’s en van vijandelijke aliens is al helemaal geen sprake. Het is soms zelfs moeilijker je stad om zeep te helpen dan deze te laten groeien. Aan de ene kant is dat fijn, maar soms voelt het gewoon te makkelijk aan. Na het aanleggen van een infrastructuur mist de game dan ook een echte uitdaging.

Met name wanneer je een goedlopende wereldstad hebt gebouwd merk je dat er meer mist in Cities: Skylines. De variatie aan gebouwen is erg beperkt, met bijvoorbeeld alleen de keuze tussen een klein en groot politiebureau. Ook het aanleggen van infrastructuur kent zijn beperkingen, met een handjevol reacties. Andere kleine details, zoals bijvoorbeeld en dag- en nachtcyclus, schitteren in afwezigheid. Dat is echter niet heel raar als je weet dat het ontwikkelteam slechts uit een twintigtal medewerkers bestaat. Gelukkig biedt de Steam Workshop hierbij uitkomst, met een community die dagelijkse nieuwe mods voor de game maakt. Dat zorgt het ervoor dat Cities: Skylines steeds leuker wordt om te spelen.

Cities: Skylines is nu verkrijgbaar via Steam.

Conclusie en beoordeling

8
Cities: Skylines doet alles goed wat SimCity fout deed. Het biedt de mogelijkheid reusachtige wereldsteden te bouwen waarbij infrastructuur een hele belangrijke rol speelt, die zowel frustratie als voldoening oplevert. Je kan een florerende stad schitterend tot leven zien komen door er op in te zoomen. Het bouwen van een goed lopend bolwerk is echter soms iets te makkelijk, waardoor ook het beperkte aanbod in gebouwen opvalt. Gelukkig biedt de snelgroeiende community met mods via de geïntegreerde Steam Workshop hier uitkomst, waardoor Cities: Skylines alleen nog maar beter en leuker wordt.
  • Mods uit de Steam Workshop
  • Levendige steden
  • Gigantische steden bouwen
  • Weinig spanning/uitdaging
  • Beperkte variatie gebouwen

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Redacteur voor Gamer.nl. Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • Soms wel balen dat ik geen game pc heb staan…

  • Met een pc uit 2008 ofzo kan je dit al op normale instellingen goed spelen. (Me)

  • Mods <3



    De boten zijn wel raar :p
    https://www.youtube.com/watch?v=pul_F…

  • Had ik inderdaad ook last van:P

  • Misschien ga ik deze game maar even uitproberen.. Iets moet de teleurstelling van SimCity vervangen! =)

  • Deze titel maakt het zeker goed!

  • Wat mij betreft mag de prijs van de game best meegenomen worden in het eindcijfer.
    Deze game kost op Steam slechts €27.99, en dat is hij dubbel en dwars waard.



    Ik vind het echt een geweldige game. Hij is zelfs leuker dan SC4 mijns inziens.
    De developers zijn echt hele toffe gasten en de community idem.
    De minpunten die gegeven zijn, zijn voor een groot gedeelte al op te lossen met mods, waarvan het installeren zo eenvoudig is. Zowat alle mods werken prima samen en dat is ook best uniek.



    De game werkt ook helemaal goed vanaf de launch en dingen waar mensen toch over klagen worden direct aangepakt in een patch, waarvan er na launch al één is verschenen.



    Iedereen die ook maar een klein beetje plezier heeft gehad met SC of iets vergelijkbaars, moet deze game echt proberen. Tot nu toe mijn goty.

  • De prijs is zeker meegenomen in het eindcijfer. Ik vind het ook een geweldige game, vandaar ook een 8. De minpunten zijn inderdaad gedeeltelijk op te lossen met mods, dat is ook niet voor niets een pluspunt onder de recensie. Op dit moment mist de game alleen echt uitdaging, die ook niet terug te vinden is in de vele mods.

  • Ik trek het cijfer zeker niet in twijfel. Een 8 is een mooie score. Ik zou het zelf een 9 willen geven, al is het maar door de houding van de developers.
    Je hebt ook gelijk wat de uitdaging betreft, maar ook hier zullen ongetwijfeld mods voor komen.

  • Mods kun en mag je niet meerekenen in het eindcijfer van een opzichzelfstaande game naar mijn mening. Je moet beoordelen wat de game op zichzelf is. De developers mogen dan nog zo'n goede houding hebben en de modders kunnen modden wat ze willen, maar dit mag een cijfer van een game niet omhoog brengen. Want mensen die niet van plan zijn mods te downloaden en niks weten over de ontwikkelaar en haar achterban, moeten gewoon een realistisch cijfer bij het door hen gekochte product krijgen. En niet een cijfer bij wat het na eigen investering 'kan' zijn. De prijs in mijn ogen moet dan wel weer meegenomen worden.

  • Ben ik toch niet helemaal met je eens. Als een game bv Steam Workshop ondersteuning heeft, is dat in mijn ogen een groot pluspunt. Het kan zelfs het verschil maken of ik een game leuk vind en overga op aanschaf.



    Company of Heroes 2 is daar een mooi voorbeeld van. De basegame schiet mijns inziens echt tekort, maar door een aantal mods uit de workshop te halen wordt de game stukken beter. Sinds ik die mods heb gedownload heb ik de game meer gespeeld en aanvullend 2 DLC pakketten gekocht.



    Je moet voor een eindcijfer niet kijken naar de kwaliteit en kwantiteit van mods, maar wel naar het feit dat de ontwikkelaar direct een SDK vrij geeft en modders wil aanmoedigen.
    Dit in tegenstelling tot bv. een Battlefield waar je volle bak moet betalen als je wat extra maps of iets dergelijks wil.



    Maar goed, dat is ieder voor zich. De houding van de ontwikkelaar moet je inderdaad niet meenemen in een eindcijfer, want al is de bedoeling nog zo goed, de game kan gruwelijk klote zijn.
    In dit geval is het gewoon mooi dat de ontwikkelaar zo open en toegankelijk is. Dit zorgt er hopelijk voor dat de meeste deze game zullen kopen en niet illegaal zullen downloaden.



    Ik ben gewoon erg enthousiast over deze game en ontwikkelaar. Dan probeer je het vaak mooier te maken dan dat het is ;)

  • Hoe eenvoudig en snel een game te modden is voor de gemiddelde consument is naar mijn mening wel van waarde. Voor veel games is dat nog best ingewikkeld, maar via Steamworks en het in-game menu is dat kind eenvoudig en op de lange termijn een enorme toevoeging.



    Bij Halo bespreek je ook Forge, de community maps en game modes net zoals je dat doet bij Team Fortress 2 en Unreal Tournament. Een recensie is toch een bespreking van de algehele ervaring en daar ga je niet expres onderdelen van verzinnen of weglaten.



    Ben het er wel mee eens dat het in de basis game moet passen, dat het besproken moet worden en dat je in de kern een cijfer op de basis game plakt. Niet dat je Total War een negen geeft door een Zelda of Lord of the rings mod terwijl je de echte setting kut vindt.



    Dat de community zo snel met leuke content komt en dat hier video's e.d. van komen is een indicatie dat mods een groot onderdeel zijn van de game. Zo zie je dat Sim City op meerdere vlakken een gesloten product was en mede daarom faalde. Dat kan voor de consument ook van waarde zijn om te kiezen voor een bepaalde game in een genre.

  • Hard mode misschien?

  • Die zijn er al verschillende te krijgen, maar veranderen alleen de aanschaf- en onderhoudskosten. Ik denk dat er meer uitdaging mag komen in bv crimefighting e.d.

  • Criminaliteit is te makkelijk op te lossen. 1 politie bureau voor 20.000 inwoners is genoeg…

  • Deze ga ik zeker uitchecken als de specs niet te hoog zijn….

  • Moet zeggen ik kreeg bij can i run it een negatief antwoord dat ik hem niet kon spelen, zit net rond de minimale systeemeisen (videokaart eronder processor wat er boven geheugen ook net net) maar hij draait naar boven verwachting op me laptopje.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren