Axiom Verge review – Glitchfest

Axiom Verge is het werk van één man: Tom Happ, een veteraan in de gamesindustrie. Alles wat je ziet in de game is zijn creatie. Hij bedacht de wereld, ontwierp de wereld, maakte de soundtrack, de art, codeerde het en deed nog veel meer. Alles, maar dan ook echt alles in Axiom Verge komt uit het hoofd van deze beste man en daar kun je alleen maar respect voor hebben.

De game speelt zich af in het jaar 2005 en draait om een wetenschapper genaamd Trace. Aan het begin zien we hem in een NES Ninja Gaiden-achtige cutscene. Hij is bezig met wat experimenten, totdat eentje fout gaat. Er volgt een explosie en Trace wordt wakker in – naar wat lijkt - een duistere alienwereld. Omringd door gevaarlijke vijanden en één onbekende die telepathisch contact met hem heeft, moet Trace zoeken naar antwoorden. Waar is hij en leeft hij überhaupt nog?

Metroid + Contra + Bionic Commando = Axiom Verge
Axiom Verge is duidelijk geïnspireerd door Metroid. Met name op esthetisch vlak leent het ongegeneerd van Nintendo’s klassieker uit de jaren 80, maar de game voelt niet als een Metroid-game. Het is namelijk meer een mengelmoesje van Metroid, Contra en Bionic Commando. Desondanks weet de game iets bijzonders voor zichzelf neer te zetten, vooral in het geval van de spelwereld.

Die wereld vertelt namelijk op zichzelf al een sterk verhaal. In de omgeving zitten vele geheimen verstopt, evenals stukken tekst die meer over de wereld onthullen. De stijlvolle retrowereld komt ook dankzij old school design en pulserende en zenuwslopende muziek enorm goed tot leven. Of het nu bloedrode grotten zijn met buitenaards slijm of een griezelig groen-getinte omgeving: elk gebied laat een blijvende indruk achter op de speler, waardoor het avontuur des te meer blijft plakken.

Ondanks het retro-uiterlijk van Axiom Verge is het een moderne game. Waar je in tegenstelling tot de meeste Metroidvania-games weinig upgrades en wapens krijgt, is het in Axiom een constante stroom aan nieuwe foefjes. Op deze wijze verveel je je nooit en word je als speler constant beloond. Na een paar uur is het al goed mogelijk dat je vier tot zes wapens tot je beschikking hebt, zoals een standaard wapen, stroomwapen en vuurwapen. En hier vallen alle echt fantastische items nog niet eens onder.

Unieke ervaring
Die speciale items zijn namelijk wat Axiom Verge echt uniek maakt. Regelmatig komt de game met een onverwacht voorwerp wat je in zekere zin dwingt om een heel gebied opnieuw te doorlopen, waardoor je langzaamaan anders naar de wereld gaat kijken. Welke voorwerpen hier precies voor zorgen, gaan we niet verklappen, maar om het uit te leggen, lichten we het voorwerp uit dat essentieel is voor de gehele game en al lang geleden is onthuld door de ontwikkelaar:

Voorgangers voorbijsnellen
Axiom Verge weet ook op verschillende vlakken zijn illustere voorlopers voorbij te streven. Zo beschikt de game over een speedrun-modus waarin het verhaal is weggesneden en spelers competitief tegen elkaar kunnen strijden voor de eerste plaats.

Waar games vroeger weleens last hadden van bugs en glitches, is dat in Axiom Verge gelukkig (!) niet anders. Glitches zijn namelijk doelbewust in de wereld geplaatst en zijn een groot onderdeel van de spelformule. Met behulp van de Address Disruptor (een voorwerp wat je redelijk vroeg in de game krijgt) is het mogelijk glitches in de wereld op te lossen. Je kunt zodoende paden creëren waar deze eerst niet waren of vijanden omglitchen waardoor ze voor jou vechten of simpelweg verdwijnen uit de wereld. Er zijn zelfs hele levels te ontdekken als je geheime glitches oplost. Het is een belangrijk onderdeel van de game en maakt van Axiom Verge een unieke game die een uniek gevoel bij de speler oproept.

Dat unieke gevoel blijft hangen tot na het moment dat de aftiteling voorbij rolt. De game is in ongeveer 10 uur uit te spelen, maar mocht je – net als ondergetekende – alles willen verkennen en opzoek gaan naar de geheimen van Axiom Verge, dan haal je er veel meer uit. En dat wil je ook. Axiom Verge is namelijk een van die speciale games die je direct grijpen en je heerlijk lang vasthouden. Deze wondere creatie van Tom Happ zou niemand aan zich voorbij mogen laten gaan.

Axiom Verge is vanaf nu verkrijgbaar op de PlayStation 4 en komt later dit jaar ook naar de PlayStation Vita en PC.

Axiom Verge weet de speler constant te verrassen. Elk gebied in de spelwereld is anders en vertelt een tikkeltje meer over de spelwereld. Niet alleen de omgevingen zijn van hoog niveau, ook de wapens en voorwerpen belonen je op de perfecte momenten. Als een game je meerdere keren verrast en je ervaring met die game continu verandert van geweldig naar briljant naar fantastisch, dan weet je dat je met iets speciaals te maken hebt.

9+
  • Unieke gameplaymechanieken
  • Speler wordt constant beloond