1. Grand Theft Auto 5 (PC) Review - Masterrace-editie

Grand Theft Auto 5 (PC) Review - Masterrace-editie

Het was al de meest besproken game van 2013 én 2014. Alles is er al over geschreven en iedereen heeft er een mening over. En toch brengt Rockstar GTA 5 gewoon nog even uit op de pc, het superieure platform, het ‘masterrace’ zoals nog weleens opschepperig wordt gezegd. In geval van GTA 5 niet onterecht, want deze uitgave is zo goed dat het ons niets verbaast als GTA 5 voor het derde jaar op rij de meest besproken game wordt.

We zijn vooral onder de indruk van hoe goed GTA 5 voor pc is geoptimaliseerd. Met een beetje instap-game-pc krijg je al een ervaring die gelijk is aan die op de PS4 of Xbox One. De liefhebber kan zelfs zijn Xbox 360-, Xbox One- of PS4-controller aansluiten, die allemaal direct werken zonder extra drivers. Met iets meer pit onder de motorkap is GTA 5 op te krikken tot uiteindelijk een indrukwekkende 4K resolutie. In de praktijk zullen waarschijnlijk maar weinig mensen de benodigde videokaarten en monitoren hebben om echt het maximale uit GTA 5 te halen, maar Rockstar biedt genoeg middelen aan om ook op een minder exceptionele pc veel uit GTA 5 te halen.

Lekker zelf optimaliseren voor maximaal effect
Je kunt namelijk niet alleen standaard instellingen als resolutie en texture-kwaliteit aanpassen, maar ook de hoeveelheid verkeer en de diversiteit daarvan. Met een balkje wordt vervolgens in beeld gebracht hoeveel videogeheugen je huidige instellingen vereisen. Blijkbaar vreet de diversiteit op straat erg veel geheugen, want toen we dat terugschroefden konden wij op onze pc alles moeiteloos op high zetten. De stad voelde trouwens nog steeds bruisend en levendig, wat wederom onderstreept hoe goed Rockstar GTA 5 eigenlijk geoptimaliseerd heeft.

Het knappe is dat de ontwikkelaar ons iedere keer weer weet te verbazen met Los Santos en het omliggende San Andreas. Het ene moment loop je misschien door het vieze getto van Los Santos, waar de vertrapte flesjes Sprunk het straatbeeld bepalen. Even later cruise je door het drukke zakendistrict van LS of het rustgevende Blaine Country waar de stralen van de ondergaande zon door de bomen de sfeer neerzetten, of geniet je van het immense uitzicht vanaf Mount Chilliad, of vlieg je over een nachtelijk Los Santos waar het verkeer onverminderd door raast, terwijl maanlicht prachtig reflecteert in de vleuge ls van je nachtzwarte learjet. Wat je ook doet: het altijd al indrukwekkende toneel van GTA 5 komt met het zachtere, natuurgetrouwere zonlicht, de betere reflecties en gedetailleerdere textures veel beter uit de verf.

Waanzinnig compleet
We vergaapten ons zo aan de prachtige omgeving, dat we bijna vergaten hoe goed GTA 5 verder in elkaar zit. Het lijkt bij deze derde iteratie van GTA 5 alweer bijna vanzelfsprekend, maar met een verhaalmodus met drie verschillende personages deed/doet Rockstar echt iets bijzonders. Getto sloeber Franklin, midlifecrisis lijder Michael en woonwagenkampbewoner Trevor zijn wandelende stereotypen, daar niet van. Maar met hun ludieke missies, waarin je een aanslag pleegt op het sociale netwerk LifeInvader, beurskoersen manipuleert, juweliers en banken overvalt en zo nu en dan een auto steelt, neemt Rockstar de volledige moderne maatschappij op de hak. Dat terwijl het ondertussen leuke en diverse opdrachten voorschotelt onder begeleiding van nog meer muziek dan in de eerdere uitgaves.

De multiplayercomponent GTA Online is bovendien een stuk verder gevorderd dan toen die anderhalf jaar geleden lanceerde, waardoor pc-bezitters direct de beste ervaring krijgen. Met jobs variërend van een simpele race of potje Deathmatch tot grootse Heists, zet ook GTA Online genoeg diversiteit op tafel om heel erg veel uur van te genieten.

Rockstar Editor
Maar het plezier van GTA schuilt ‘m vaak ook in de kleine, onvoorspelbare dingen, die je het liefst met iedereen deelt . Een autocrash die volledig uit de hand loopt, een opgetut voetbalvrouwtje dat eerst krijst en dan onverschillig doorloopt als je haar hondje hebt overreden, of de domste manieren om dood te gaan; dat soort situaties zijn uitermate YouTube-geschikt. Voor de ze pc-versie komt Rockstar daarom met de Rockstar Editor, een vrij uitgebreide doch simpele video-editor ingebakken in GTA 5.

Het vette daar aan is dat je niet bent gebonden aan de beelden die je hebt opgenomen. Je kunt natuurlijk standaard filters toepassen voor dat authentieke Instagram-gevoel, maar je kunt ook een opgenomen actie vanuit een heel ander camerastandpunt bekijken en zo ook dingen in beeld brengen die eigenlijk buiten beeld waren toen je speelde. Ook het radiostation is naderhand nog aan te passen. Schalden tijdens een schietpartij op Grove Street lekker de countryhits van Rebel Radio uit je speakers, maar passen de beats van Dr. Dre beter bij de situatie? Dan stel je toch lekker achteraf West Coast Classics in? Het is zelfs mogelijk hele films met andere personages of zelfs dieren in scène te zetten en teksten in beeld te plaatsen bij wijze van op- of aftiteling. Als dat geen stortvloed aan toffe filmpjes gaat opleveren, weten wij het ook niet meer.

Een nadeel is wel dat de Rockstar Editor niet standaard beelden opneemt. Ook de Action Replay-functie, die op de computer zoals de PS4 en Xbox One de laatste zoveel seconden speeltijd opneemt en pas opslaat als jij dat wil, moet je zelf aanzetten. Dat had wat ons betreft standaard aan mogen staan, desnoods via een instelling om zwakkere pc-hardware niet onnodig te belasten, want zoals gezegd zijn juist de meest onverwachtse crashes of sterfscènes het leukst.

Lat weer verhoogd
Verder valt er verdraaid weinig af te dingen op GTA 5. Online spelen mag wat ons betreft nog wel wat vlotter gaan, want zowel het zoeken van jobs als het navigeren door de menu’s gaat wat traag. Maar vind maar eens een open wereld game met zo’n levendige stad, zo’n unieke verhaalmodus en zo ongehoord veel muziek. Lekker boeiend dat GTA 5 al anderhalf jaar oud is: Rockstar laat weer eens zien dat zij voor dit genre de lat bepalen. En die ligt dankzij deze pc-versie toch net weer een fractie hoger.

9,5
We hebben er lang op moeten wachten, maar GTA 5 voor pc is ook echt de allerbeste versie van de game geworden. Het biedt datzelfde ingenieuze verhaal met drie personages, de complete onlinemodus mét Heists, meer muziek dan in welke andere versie dan ook en is ook nog eens erg goed geoptimaliseerd. Het was het wachten waard.
  • Zelf video’s maken met Rockstar Editor
  • Online Heists
  • Verhaalmodus met drie personen blijft tof