Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons Super Mario Bros. Edition review

Nog nooit gehoord van Puzzle & Dragons? In Japan staat deze game al een paar jaar bovenaan in meerdere digitale winkels. Het is duidelijk waarom deze slimme combinatie van Candy Crush Saga en Pokémon zo is aangeslagen, maar een soortgelijk succes is de serie hier nog niet geweest. Daar zou dit 3DS-deel zomaar eens verandering in kunnen brengen. In deze bundel van twee games doet ontwikkelaar GungHo twee dappere pogingen om hun serie voor een nog groter publiek aantrekkelijk te maken. Puzzle & Dragons Z is namelijk een Pokémon-achtig avontuur waarin je als jonge drakentemmer de wereld moet redden. In de Super Mario Bros. Edition zijn de draken als vanzelfsprekend vervangen door bekende Mario-figuren.

Orb Crush Saga
De gameplay is in beide games gewoon grotendeels hetzelfde. Op het bovenste scherm staat jouw team van draken en die van je tegenstander keurig op hun beurt te wachten. Het onderste scherm is gevuld met orbs in alle kleuren van de regenboog. Verplaats je een van die ballen op zo’n manier dat ‘ie aan twee soortgenoten grenst dan verdwijnen ze van het scherm en worden ze omgezet in een aanval van het element in kwestie.

Drie orbs met elkaar verbinden is kinderspel. Tijdens het verschuiven van een water-, vuur-, aarde-, licht- en donker-orb, schuiven de orbs die in de weg liggen ook aan de kant. Wie met de stylus dus een beetje handig te werk gaat kan zo behoorlijk ingewikkelde rijen van bij elkaar horende orbs creëren.

Alle elementen verzamelen
Met een beetje inzicht ballen naar de juiste plek verplaatsen is al leuk, maar de game is eveneens interessant vanwege de rpg-elementen. Zo is er het steen-papier-schaar-principe; vuurmonsters zijn extra zwak tegen waterwezens, die het zelf eerder afleggen tegen groene draken. De verschillende monsters waarmee je je team opbouwt hebben ook ieder zo hun statistieken, levels en perks waarmee rekening gehouden moet worden voordat je een kerker betreedt. De hoeveelheid cijfers en bonussen is soms een bee tje duizelingwekkend, maar je er helemaal blind op staren is ook geen goed idee. Een perfect uitgekozen team is immers geen garantie voor succes.

Wie het met drie op een rij probeert te redden komt niet ver in Puzzle & Dragons. Er zijn ingewikkeldere manieren van spelen nodig die de game mondjesmaat uitlegt. Vooral Puzzle & Dragons Z introduceert met een prettig tempo steeds meer nieuwe mechanieken. Het verhaal mag dan wel draaien om het herstellen van een wereld die is vernietigd door een kwaadaardige organisatie, dat wil nog niet zeggen dat er in een luchtig gesprekje geen tijd is om uit te leggen hoe je de speciale vaardigheden van je draken optimaal benut.

Gemakzuchtige Mario
Het verhaal van Puzzle & Dragons Z is echt geen hoogvlieger, maar het geeft je wel genoeg motivatie om verder te spelen. In dit opzicht valt de Super Mario Bros. Edition een beetje tegen. Wie hoopt op een geniale verhaallijn als in andere Mario-rpg’s komt bedrogen uit. De prinses is ontvoerd en Mario moet haar met behulp van typische vijanden redden door in zes verschillende wereld en Bowser en zijn kids van de troon te stoten.

Een grappige twist of bijzondere draai is er helaas niet te ontdekken. De hele game voelt zelfs een beetje goedkoop. Zo lijkt de wereldkaart rechtstreeks afkomstig uit New Super Mario Bros. En is er, op het gebruik van kenmerkende vijanden en geluidjes na, weinig gedaan om het hele idee van Puzzle & Dragons een beetje mooi in het Mario-universum te laten passen. In feite is dit gewoon een ander jasje voor precies dezelfde game en dat is jammer.

De beste Puzzle & Dragons
Dat Puzzel & Dragons Z en de Super Mario Bros. Edition zoveel op elkaar lijken is zonde, maar het maakt het er geen mindere game op. Eigenlijk is dit gewoon de beste uitvoering van de game, want in tegenstelling tot de smartphone-versie komen hier geen microtransacties aan te pas. De hoeveelheid kerkers, monsters en vaardigheden zorgen er bovendien voor dat je makkelijk tientallen uren kan steken in beide versies. Het helpt ook dat Puzzle & Dragons gemaakt lijkt voor de twee schermen van de 3DS. De game speelt op Nintendo’s handheld simpelweg niet alleen stukken prettiger dan op een telefoon, maar is ook nog eens veel overzichtelijker.

In welke van de twee games je uiteindelijk de meeste tijd steekt, hangt waarschijnlijk af welk verhaal je meer aanspreekt. Puzzels & Dragons Z doet de moeite om personages te introduceren en je hebt een lieve draak als sidekick, terwijl het in Mario op een uitleggende Toad na een beetje een saaie bedoeling is. Tussen de twee versies zijn nog enkele andere verschillen te ontdekken. Zo heb je in de Super Mario Bros. Edition vijf levens die je in een kerker kunt gebruiken, terwijl je in Puzzels & Dragons Z meteen opnieuw moet beginnen als je het loodje legt. Daarnaast wordt de Super Mario Bros. Edition al snel behoorlijk lastig, waar Z de moeilijkheidsgraad rustiger opbouwt.

Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons Super Mario Bros. Edition is de best mogelijke versie van de populaire puzzle-rpg tot nu toe. Hoewel de Mario-uitvoering iets te gemakzuchtig aanvoelt, staat de even toegankelijke als diepgaande gameplay zo stevig als een huis. Zonder microtransacties, maar met een nieuwe verhaallijn en een heleboel Mario, is dit dé manier om je eindelijk eens te wagen aan het Puzzle & Dragons-fenomeen.

8+
  • Twee voor de prijs van een
  • Geen microtransacties