1. N++ Review - Uitdagende platformer met veel pluspluspunten

N++ Review - Uitdagende platformer met veel pluspluspunten

Soms vraag je in N++ jezelf af waar je in vredesnaam aan begonnen bent en soms voel je je als een ware ninja. Voor iedereen die niet bekend is met de serie: N++ is een extreem sadistische platformer, vergelijkbaar met Super Meat Boy, maar dan een tikje minimalistischer. Het vorige deel, N+ genaamd, werd een culthit in 2008 en liet nog vóór titels als Braid en World of Goo zien waar indiegames toe in staat zijn. N+ is op zijn beurt weer de opvolger van het gratis Flash-spelletje N, dat onlangs nog voorzien is van een update omdat de fanbase ervan nog altijd actief is.

Makkelijk om te leren…
N++ is de laatste in de reeks van abstracte platformers. Net als in zijn voorgangers bestuur je een ninja-stokkenpoppetje dat je door een groot arsenaal aan ruimtes met minimalistische, maar dodelijke vallen moet leiden. Je missie is simpel: je hebt telkens anderhalve minuut om in een serie van vijf levels de sleutel op te rapen en de deur naar het volgende level te bereiken. Pak je onderweg goud op, dan komt er weer tijd op je timer bij, maar mijnen, bommen, hittezoekende raketten en robots met geweren zorgen ervoor dat dit altijd een uitdaging is. En dat is slechts een greep uit het enorme arsenaal aan boobytraps dat je het leven zuur maakt in N++.

De serie staat bekend om zijn “easy to learn, hard to master”-principe en dat is in dit derde deel niet anders. De ninja bestuurt ietwat zweverig, maar reageert wel heel direct op jouw invoer. Hierdoor moet je regelmatig op de pixel nauwkeurige sprongen maken en goed omgaan met je snelheid. De truc is om door te krijgen hoe de ninja zijn momentum behoudt, hoe je deze opvoert en afneemt. Val je bijvoorbeeld van grote hoogte op de grond, dan spat de ninja uit elkaar en kan je opnieuw beginnen. Maar val je eerst op een scheef vlak, dan glijdt de ninja daar vanaf en blijft hij vervolgens in leven. Nergens legt de game je dit soort basisprincipes uit, maar het is keer op keer logisch wanneer je ze zelf ontdekt. Op sommige momenten voelt N++ dan ook aan als een puzzelgame, maar in essentie is het een bikkelharde platformer.

...moeilijk om te overwinnen

Nadat de game je rustig heeft leren kennismaken met de basisprincipes, schroeft het namelijk de moeilijkheidsgraad langzaam op tot standje terreur. Tijdens het spelen van de game krijg je gegarandeerd kramp in je handen, blaren op je duimen en misschien verslijt je zelfs een controller of twee. Niet zo gek, want met de 2300+ levels die N++ kent (dat is inclusief alle levels uit N en N+) heb je uren en uren aan uitdaging voor de boeg. Maar de voldoening bij het halen van de vele levels is het allemaal waard, om nog maar te zwijgen over het euforische gevoel dat je krijgt wanneer je in de latere levels met al het goud het einde heelhuids bereikt. Sadistisch genoeg lijkt dat namelijk vanaf level één namelijk al onmogelijk, maar toch is het altijd haalbaar.

Je kan de game offline spelen in je eentje, maar ook met meerderen tegelijk. N++ bevat naast de Solo levels namelijk ook de modi Co-op en Race. De Co-op-levels zijn nog meer puzzel-georiënteerd dan de singleplayer, en zijn stuk voor stuk net zo pittig. Je zult hier duidelijk moeten samenwerken en soms moet een speler zich zelfs opofferen zodat de andere bij het einde kan komen. De frustratie loopt hoog op als twee spelers exact hetzelfde pad moeten bewandelen en één speler op het laatst onbedoeld op een bom stapt. N++ stelt duidelijk je vriendschappen op de proef.

Misschien gebeurt dat zelfs nog wel meer in de Race-modus, waarin alle spelers eerst vlug een overzicht van het level te zien krijgen en daarna, zodra het startschot klinkt, strijden om wie als eerste bij de uitgang komt. Wanneer een speler het einde haalt, houden de resterende spelers nog maar één leven over. Goud oppakken is dan een tactiek, want daarmee kan je vaak meer punten scoren dan door direct naar de finish te rennen. Je loopt dan wel het risico om je laatste leven te verliezen en met nul punten door te gaan naar het volgende level. N++ lijkt door zijn “We Suck” modus bovendien geschikt te zijn als partygame, aangezien die langzaam de obstakels in Race-levels weghaalt. Maar, laten we eerlijk zijn: spelers met meer ninja-vaardigheden winnen toch altijd.

Zes jaar aan gameplay. Plus plus.
Om het enorme arsenaal aan gewone, multiplayer- en geheime (jawel, die schijnen er ook te zijn) levels nog verder uit te breiden, kent de game ook een level editor en overzichtelijke toegang tot alle community-levels. Ondergetekende is de eerste levels met piemels al tegengekomen, maar gelukkig meer serieuze levels die erg indrukwekkend gemaakt zijn. De level editor is helaas lastiger onder de knie te krijgen dan de rest van de game en het is des te jammer dat er geen stapsgewijze tutorials voor de editor aanwezig zijn.

Wel werkt de level editor heel snel, net als de rest van N++ trouwens. Als je voor de zoveelste keer doodgaat, begin je met één druk op de knop een level opnieuw. Online replays en leaderboards laden direct en nergens stottert het spel. Dat zorgt ervoor dat je tijdens het spelen van zowel de community- als de reguliere levels niet snel uit je flow raakt en moeite hebt met het neerleggen van je controller. De stampende minimalistische elektrosoundtrack van meer dan zes uur maakt de ervaring alleen maar toffer, evenals de tientallen vrij te spelen kleurenschema’s die het spel fris houden.

Het enige dat echt afbreuk doet aan deze bijna perfecte game is het gebrek aan online multiplayer. De Race- en Co-op-modi zijn natuurlijk het leukste om samen in dezelfde kamer te spelen, maar niet iedereen heeft altijd vrienden paraat die dit soort spellen leuk vinden. Bovendien zijn sommige goudstukken in de Solo-modus enkel te halen als je met twee man in een level zit. Helemaal met het idee dat N+ zeven jaar geleden wel online te spelen viel, is dat het enige echte gemis.

Frustratie is de drijfveer van verslaving in N++. Als jij in bent voor een bikkelharde en uitdagende platformgame, dan is N++ elke cent waard. Ben je dat niet, dan valt er nog genoeg lol te halen uit de multiplayer of het maken van eigen levels, maar is het prijskaartje van 20 euro misschien wat aan de hoge kant. N++ is het resultaat van 11 jaar N-games en duidelijk bedoelt voor mensen die beweren een echte ninja te zijn. En om dat te bewijzen zullen zij een lange lijdensweg moeten ondergaan. Maar wel een hele geweldige en memorabele lijdensweg.
8,7
87
Score: 85