1. FIFA 16 review - Groots, gebalanceerd, geen verbinding

FIFA 16 review - Groots, gebalanceerd, geen verbinding

In het voetbal kan er in een jaar tijd veel veranderen. Een voetballer kan in twaalf maanden uitgroeien tot een superheld en de Champions League-winnaar kan het seizoen daarop degraderen. Er is maar één ding dat niet zo snel verandert: de wereld houdt van voetbal. Big time. Vorig jaar hielden we echter op InsideGamer.nl iets minder van het virtuele voetbal van FIFA 15, we gaven indertijd deze footie een teleurstellende 6-. Daarom gingen we met het meest recente deel aan de slag om de vraag der vragen te beantwoorden: Kan FIFA 16 het voetbalvuur in jou opnieuw ontsteken?

Altijd weer even wennen
In de rust van mijn eerste match in FIFA 16 kijk ik bezorgd naar mijn handen. Zitten ze soms andersom aan mijn polsen? Ongeveer 40 procent van mijn passes komt in de buurt van de speler waarvoor deze bedoeld is, de rest van de passes gaan voor/achter/naast de bedoelde ontvanger of erger: in de voeten van de tegenstander. Het is algemene kennis dat ieder nieuw deel van de FIFA-reeks in het begin onspeelbaar voelt door de wijzigingen in de gameplay, maar dit is ronduit verontrustend.

Als ik gestaag door ploeter begint het me echter duidelijk te worden: EA heeft eindelijk een keer iets gedaan met de kritiek vanuit de community. Waar je in FIFA 15 nog geteisterd werd door de sprintkampioenen van je tegenstander, zijn tiki-taka voetbal en de (hoge) steekpass nu compleet uit de gratie. Dat heeft als gevolg dat FIFA 16 in de eerste week nog stroperiger aan zal voelen dan het liefdeskind van een bak turbotoffee en een verse marktstroopwafel. De nonchalante passes waarmee je binnen drie balcontacten in de zestien van de tegenstander stond worden nu zonder ogenschijnlijke moeite door de tegenstander geblokkeerd of overgenomen. En ook al zullen de snelle (vleugel)aanvallers het weer goed doen in FIFA 16, het is duidelijk merkbaar dat snelheid niet zaligmakend meer is.

Sterker nog: er is geen enkele voetbalkwaliteit die de spotlight opeist. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, de grootste verbeteringen van FIFA 16 worden behaald door bepaalde aspecten minder goed te maken. Dat wil niet zeggen dat alle elementen helemaal in balans zijn. Het gebruik van kleine skill moves zoals kapbewegingen en het ‘vegen’ van de bal zijn wanneer goed gebruikt ijzersterke wapens om een verdediger compleet op het verkeerde spoor te zetten. Dit is een valstrik waar de AI maar al te graag intrapt, waardoor er relatief gemakkelijk een gat in je verdediging geslagen kan worden. Er lijkt nog steeds een (podium)plekje gereserveerd voor de technisch aangelegde FIFA-spelers onder ons.

Toch is ook de technische speler onderhevig aan de grootste verandering in gameplay die FIFA 16 rijk is: momentum. Meer dan ooit weegt de engine de richting, snelheid, wendbaarheid en bouw van een speler mee tijdens het spelen. Als je niet let op de looplijn of positie van een teamgenoot terwijl je een pass geeft, dan zal de bal al snel in de kicksen van de tegenstander liggen. Je zal dus maatwerk moeten leveren wil je de bal rond laten gaan. Daar komt ook nog bij dat de kracht van een pass of schot veel meer uitgebalanceerd is, waardoor je harder moet passen en harder kan schieten. Het eerste is een noodzakelijk en realistisch kwaad, terwijl het tweede je in staat stelt om veel makkelijker en preciezer op doel te schieten.

Team vol oude en nieuwe spelers
Toch zien we in FIFA 16 ook veel vertrouwde zaken, zoals de populaire spelmodi die we uit FIFA 15 kennen. In de offline modi is weinig veranderd en daar was dan ook weinig noodzaak toe. Je moet jezelf nog steeds door het onnodig moeilijke en onpraktische scoutingsysteem worstelen als je jong talent aan wil trekken, maar dat is dan ook de enige kritische noot die we konden vinden in het offline gedeelte.

Veel populairder zijn de online modi, die de afgelopen jaren van FIFA de grootste voetbalgame-franchise ooit hebben gemaakt. FIFA Ultimate Team (FUT) is terug en kent een kleine optimalisatieslag. Zo kan je veel makkelijker op zoek naar spelers die in vorm zijn, heeft EA de menu’s versimpeld en zijn de transferbandbreedtes verhoogd. Dat laatste is een welkome wijziging, want hierdoor is het makkelijker om spelers te verhandelen dan in FIFA 15. Een extra bron van in-game inkomsten voor een spel waarin weinig goedkoop is.

Toch kunnen we niet om de grootste toevoeging aan FUT heen: FUT Draft. Deze modus stelt je in staat om met willekeurig toegekende topspelers zelf een elftal samen te stellen. Na het betalen van het toegangsgeld á 15.000 FIFA-coins krijg je de keuze uit vijf opstellingen. Je kiest er één, die je vervolgens per positie in mag vullen door er één van de vijf willekeurig geselecteerde spelers te plaatsen. Het doel is een team bouwen wat zo sterk mogelijk is, terwijl je door spelers uit dezelfde landen, competities of teams te selecteren zorgt dat je Team Chemistry-rating hoog blijft. Doe je dat niet, dan vervalt het samenspel van deze superspelers in het ongecoördineerde geklungel van de F-jes van amateurclub Appelscha West ‘59.

Het doel van FUT Draft is het winnen van een toernooi wat uit vier wedstrijden bestaat. Hoe verder je komt, hoe groter de beloning is. Vlieg je er in de eerste ronde uit, dan krijg je een troostprijsje, terwijl de winnaar het veld af stapt met speciale kaartjes en bakken met FUT-pakjes. Online zijn de beloningen overigens groter dan offline, ook al kosten beiden varianten hetzelfde. De grootste beloningen zijn dus te behalen wanneer je online tegen andere mensen speelt. Dat wil zeggen, als je verbinding er niet om de haverklap uit knalt.

Alsof voetbal zelf nog niet irritant genoeg kan zijn
Alle verbeteringen die FIFA 16 doorvoert ten opzichte van zijn voorganger worden nagenoeg teniet gedaan door de werkelijk diep trieste staat van het EA-serverpark. Over de hele wereld en op verschillende systemen klaagt men over het vaak wegvallen van de verbinding. Dubbel frustrerend is dat dit vaak gebeurt wanneer je net een wedstrijd gespeeld hebt, onafhankelijk van het resultaat. Zo won mijn zorgvuldig samengestelde team een thriller van een wedstrijd door in de 87e minuut vanaf 30 meter de té ver uitgekomen keeper te verschalken. Zodra het fluitsignaal klinkt verschijnt er een laadicoontje dat lang genoeg blijft lopen om argwaan op te wekken. Op dat moment weet je het: de afgelopen 10 minuten vol spanning zijn met een flauw lobje op weg naar de prullenbak.


Dit probleem is al erg genoeg in de ‘gewone’ variant van FUT, waar het je een overwinning of een divisie-titel kan kosten. Nog erger is het wanneer dit je tijdens een FUT Draft-toernooi overkomt. Tot drie maal toe krijg ik na de eerste (gewonnen) wedstrijd van een dergelijk toernooi dat overijverige laadicoontje te zien, waarna gemeld wordt dat de verbinding met de Ultimate Team-servers verbroken is. Weg toernooi, weg, prijzen, weg plezier. Als laatste steek in de rug start de Ultimate Team geen 10 seconden later vrolijk weer op, maar niet voordat mij gemeld is dat ik een stoute jongen ben als ik zomaar van het veld af loop zonder de wedstrijd af te maken.

Er zijn naast het online drama nog een aantal andere kleine dingen die op zichzelf geen ramp zijn, maar wel op gaan tellen bij de frustratie van de ronduit vijandige EA-servers. Zo is er weinig nieuw commentaar te bekennen, waardoor de verslaggeving als een herhaling van de wedstrijden van vorig jaar voelt. Ook hebben doelpunten of andere plotselinge acties in de wedstrijd vaak het gevolg dat een zin midden in een woord afgekapt wordt omdat de commentator over moet schakelen. In sommige gevallen verdwijnt al het geluid zelfs even.

Ook de spelers zelf zijn soms een bron van irritatie. Er zijn relatief veel spelers te bekennen die totaal niet lijken op het origineel. Dat is in de kleinere competities zoals de Eredivisie meer gewoonte dan zeldzaamheid, maar ook in de topcompetities zien we af en toe tronies voorbij komen die niet eens familie kunnen zijn van de speler in kwestie. EA haalt dus niet het maximale uit de vele licenties die ze heeft. Daar komt nog eens bij dat deze spelers in duels soms compleet ongeloofwaardig over elkaar heen buitelen terwijl de bal moederziel alleen blijft liggen. En als er ook maar te hard in de nek van de tegenstander wordt geademd legt de scheidsrechter het spel stil om je van een gele kaart te voorzien. Zucht. Zo tellen de irritaties sneller op dan de doelpunten tijdens de laatste wedstrijd tussen Duitsland en Brazilië.

FIFA 16 is gespeeld op PlayStation 4 en is ook beschikbaar op PC, PlayStation 3, Xbox 360 en Xbox One.

Conclusie en beoordeling

De gameplay van FIFA 16 is realistischer dan ooit, mede omdat EA eindelijk naar haar community geluisterd heeft. Het voetbal voelt dan trager aan, maar winnen door het voetbal te begrijpen is voor het eerst in tijden makkelijker dan winnen door de gameplay te begrijpen. Het is echter doodzonde en ronduit onvergeeflijk dat EA het online gedeelte nog steeds niet op orde heeft. Dat maakt de gameplay niet per definitie slecht, maar het brengt serieuze schade toe aan het plezier van je speelervaring. FIFA 16 staat in de finale der beste voetbalgames ooit, maar maakt dankzij haar gebrekkige servers een eigen doelpunt met een omhaaltje in de 92e minuut.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Realisme brengt uitdaging
  • Gameplay is in balans
  • FUT Draft is een extreem vermakelijke modus
  • Minpunten
  • Online spelen is nog steeds een drama
  • Commentaar kent geen vernieuwing
  • Scheidsrechter vaak te streng
  • Botsingen nog steeds klungelig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dus dat word Pes kopen?

  • Heb ze dit jaar beide gehaald en PES speelt echt vele malen lekkerder

  • Alleen jammer dat ze een last-gen versie geport hebben naar de pc, dat is de rede dat ik pes niet ga halen. Daarnaast van wat ik op de fora lees zijn beide games best wel slecht.

  • Ik heb ze beide voor de pc gehaald, maar ondanks dat PES een hybride port is, denk ik dat die game toch de betere van de twee is. Installeer een mooie SweetFX, dat scheelt een slok op een borrel.

  • Pes vind ik persoonlijk beter spelen

  • Pes is dit jaar de beste van de slechte. We hebben gewoon geen goede voetbalgame dit jaar. Ze hebben allebei hun gebreken.

  • En nou maar wachten op de FIFA fans. :P

  • Toch gewoon heerlijk dit? Ben blij dat ik een keer een negatieve fifa recensie in mijn leven heb kunnen meemaken.

  • Dan ben je kennelijk erg jong…..Kijk maar eens naar de Fifa 15 recensie hier op insidegamer.

  • Ben geen fan van EA, maar FIFA speelt eindelijk weer prachtig. 14 en vooral 15 waren gameplay wise aardig bagger en de recensie van vorig jaar vond ik ook meer dan terecht.



    Ik speel alleen seasons, pro clubs of met vrienden op de bank en afgaande van wat ik tot nu toe heb gespeeld is het heerlijk naar mijn smaak, gooi er de physics van pes nog in en het is compleet.



    Tot pes 6 altijd pes gespeeld met 4 als hoogtepunt. Ben niet pro FIFA of pes, ik speel graag een goeie footie en naar mijn mening zijn er dit jaar 2. FIFA wat meer simulatie en pes arcade.



    Ik vind wel dat er met 2 maten gemeten wordt. Pes heerlijke gameplay en daar ben ik het helemaal mee eens, maar veel min punten worden genegeerd, om al niet te spreken over de prachtige PC behandeling met de deluxe bundle op steam om alle negatieve reviews te omzeilen. De minpunten hebben iig weinig invloed op het cijfer. Natuurlijk gameplay boven alles, maar bij FIFA zijn de kleine minpunten zwaar voor t eind cijfer, of de gameplay bevalt je natuurlijk niet. De server problemen zijn wel kwalijk. Fut is belachelijk populair en die rommel functioneert niet naar behoren.



    Maar ja ieder z'n meuk.



    Als 2k pes nu ff overneemt en het de NBA behandeling geeft en die fuckers van een EA niet alleen recht hebben op de FIFA rechten, dat zal prachtig zijn.

  • Jij draait de dingen gewoon om haha! Fifa is juist arcade en Pes is meer simulatie!

  • Hey JaJa, welke minpunten in PES worden er genegeerd? Kan je vertellen dat de minpunten in de gameplay van FIFA er niet voor zorgen dat hij 'maar' en 7 krijgt. Dat heeft de game voor een groot deel te danken aan de online problematiek.

  • @ Ddub dan hebben wij een verschillende kijk op voetbal. De heerlijke physics van pes zorgen voor realistische duels en het verschil per individu. Ribery is geen rechtsbenige Robben zoals in Fifa, dit zorgt bij mij voor realisme simulatie. De snelheid van pes, de belachelijke en tegelijk heerlijke afstandschoten, de slechte keepers (waarschijnlijk nog een patch) de belabberde scheids en de in mijn ogen mindere focus op positie spel tov FIFA, vind ik pes 16 meer arcade FIFA 16 meer simulatie.



    Ik heb ze beide ongeveer evenveel online gespeeld.



    Ik vond pes altijd al arcade, wel variërend per deel. Pes 6 was in mijn ogen minder arcade dan 5 en 4. Pes 4 vind ik tot op heden nog steeds de beste en vermakelijkste footie die ik ooit heb gespeeld. Tov FIFA in die jaren was het wel simulatie te noemen, want FIFA was tot aan 2008 een brak potje voetbal, maar das mijn mening.



    En zie arcade niet als synoniem voor slecht.

  • Ik speel al 15 jaar fifa en pes en beide games zijn wel ok games ik vind FIFA 16 meer arcade en minder realisme dan PES 16 voor mij.Je kunt elke speler op elke positie neer zetten ook weer in FIFA 16 je voelt totaal geen verschil of dat je speler niet uit de voeten kan op welke positie dan ook. Dat is pes vooral achterin daar moet je echt geen linker centrum eventjes op een positie zetten waar hij totaal niet kan spelen dan krijg echt een probleem.Dan die kleine hele kleine details van spelers zo als zlatan die in FIFA alleen op zlatan lijkt maar zijn trekjes totaal niet heeft.Keepers kan je in FIFA en PES op afstandschoten passeren pak een CITY en veel plezier lukt bij beide games niet al te lastig.Daar moeten echt opgelost worden in FIFA en PES ik irriteer me er echt aan soms krijg je de neiging omdat dan ook te gaan doen het afstandschieten net buiten de 16.

  • @ Sam



    Dat schreef ik verkeerd. Niet negeren, maar meer dat de minpunten bij pes minder zwaar wegen. Met de scheids als grote domper.
    Risicovolle sliding, wat risicovolle sliding, hier die bal. Uit mijn ervaring als ik de bal niet kan krijgen dan geef ik de man aan de bal een morenootje en de scheids doet niks en 9 vd 10 x heb ik de bal. Dat bederft t spelletje voor mij behoorlijk. De keepers online zijn om van te janken. De 1e paar keer dat de bal van dik 20 meter de goal invloog stond ik te genieten, nu ga ik er vanuit dat die bal er in gaat en dat doet ie ook heel vaak.



    Hoe heerlijk pes ook is op ps4/xone, dit vind ik nogal punten die de pret bederven en van grote invloed zijn op de gameplay, hoe fantastisch goed de engine ook is. Ik vind een 8,5 dan ook een mooie score. Prima review, maar zet die punten tegenover enkele punten die worden genoemd bij FIFA 16.



    Het commentaar, prima, kleine uitbreiding op een rest bekend scala aan zinnen en ja dat verveeld snel.



    Scheids is mij na een 30 tal potjes nog niet gaan irriteren qua kaarten uitdelen, behalve bij pro clubs waar ie ook wel aardig vriendelijk is, niet pes vriendelijk, maar vriendelijk.



    Voor de botsingen zal ik het wel te weinig gespeeld hebben, want dit komt in mijn ogen heel sporadisch voor dat het er heel onnatuurlijk uit ziet. Bij pes zijn de collisions prachtig en onvoorspelbaar, maar daar heb ik ook al een paar awkward animaties gezien in botsingen.



    Tja en dan online. Ik speel geen fut. Vind t helemaal niks, maar die shit is populair als een malle en ja daar mag je een game zeker op af rekenen, vooral voor die drollen die er bakken met geld aan uitgeven. Ik heb echter in seasons en pro clubs nog geen enkele vastloper gehad. 1x 2 minuten onspeelbare lag, thats it. Dat EA aan de servers moeten werken ja (persoonlijk geen last), maar om de game er zo flink op af te rekenen omdat 1 van de vele modes niet goed werkt, vind ik een beetje beperkt. Niet iedereen zal t met me eens zijn, maar FIFA is meer dan fut alleen. Ja het is een punt dat al langer loopt, maar pes is ook niet smetteloos online. De rooster update komt later om online stabieler te maken.



    Dus niet negeren, maar met 2 maten wegen in mijn ogen.



    "Pes de gouwe ouwe is weer terug, dikke top".
    " jongs FIFA hef er weer 1 uitgekakt dit jaar"



    Tikje overdreven, maar zo komt het op mij over.



    En nu is t genoeg en kan de tampon weer uit.



  • @ gamer



    Ben ik met je eens en dat zei ik eerder ook al. De engine van pes en de benadering tot de bekendere spelers maakt die spelers uniek en veel meer doen dan allen lijken op hun eggie. In FIFA is ribery een rechtsbenige Robben, ex lengte verschil en n tikkie in stats, maar ja ze spelen hetzelfde. En de engine bij pes zorgt er ook bij de minder bekende spelers dat hun postuur cker invloed heeft in de manier van spelen. Een breekijzer in brengen ala felliani in de spits zal ook veel meer tot z'n recht komen in pes dan in fifa.



    Bij FIFA 16 vind ik echter de hele spel opvatting en tempo van de wedstrijd veel realistischer. De nauwkeurigheid in passing, het positie spel, het zoeken naar gaten in de verdediging, de ai van de verdediging, je zo maar niet met alle teams ff alles kapot tikt. Das mijn kijk. FIFA moet ook niet te ver doorslaan we hebben maar 10 minuten online en geen 90.



    Het is maar hoe je het bekijkt. Naast de engine vind ik pes meer arcade dan FIFA en daarom zei ik ook al combineer de engine van pes met FIFA en dan nog het allerliefst doorverkopen aan 2K.



    En daarom speel ik geen fut, te veel gelul er om heen, dit doe ik dus ook nooit weer tjuus.

  • @Jaja: Haha, pluskudo voor die tampon-opmerking. Ik snap ergens je punt wel. Ik denk dat de zaken die je schetst in de ogen van een andere reviewer een half punt kunnen schelen. Wat voor mij ook mee telt is dat veel van de moeite bij FIFA in de online modi is gaan zitten, waardoor er in de offline of in ieder geval non-FUT modi weinig verbeteringen te merken zijn. Op zich geen probleem, maar als je vernieuwing voor een grote groep mensen niet merkbaar is omdat ze het bijna niet kunnen spelen reken ik je daar op af.



    Dat gezegd hebbende, is de ervaring voor iedereen anders. Dat zie je ook vaak bij deze games. Je vriend loopt er zonder problemen fluitend doorheen terwijl de disconnects jou om de oren vliegen en andersom. Maar tof dat je niet van FUT bent, want dat betekent dat we ook eens een stem horen die niet alleen van de populairste modus houdt maar juist de andere modi op waarde schat.

  • Ik bekijk deze game een beetje vanaf de zijlijn, maar dat het online na zoveel jaren nog niet fatsoenlijk werkt vind ik echt triest.

  • Modbreak: Als je niet normaal met elkaar om kan gaan mag je vertrekken.

  • Ik verwonder me er nog steeds over hoeveel debielen je wel niet op het internet tegenkomt…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren