1. Transformers: Devastation review – Vliegensvlugge oldtimer

Transformers: Devastation review – Vliegensvlugge oldtimer

In Transformers: Devastation ontwijk je op dynamische wijze de vernietigende aanvallen van de Decepticons, zet je het offensief net zo snel weer in en reduceer je de vijand vervolgens tot een dampende schroothoop. Het hoge tempo waarin je met Optimus Prime en de Autobots de aarde redt, getuigt dat PlatinumGames achter deze titel zit, maar de ontwikkelaar blijkt loyaal te zijn aan de gevoelige nostalgie die aan de zaterdagochtendtekenfilm verbonden is. De iconische geluiden van de robots, de neerbuigende uitspraken van Megatron en de felle visuele stijl van de eerste generatie Transformers zijn allen nauwkeurig in de game verwerkt.

Jeugdhelden
Daardoor is Devastation niet de eerste beste gamevertaling van de transformerende jeugdhelden. Met de Michael Bay-films en bijhorende licentiegames is de oorspronkelijke speelgoedlijn van Hasbro de afgelopen jaren niet altijd even kwalitatief en waarheidsgetrouw in de media vertegenwoordigt. PlatinumGames’ formule voor vliegensvlugge actie en de retro-futuristische serie uit de jaren tachtig blijken daarentegen een effectieve combinatie, die de essentie van zowel de ontwikkelaar als de tekenfilm niet uit het oog verliest.

Dat betekent dat veel uit Devastation herkenbaar is uit de andere titels van de Japanse studio. De Witch Time uit Bayonetta, de chaotische vuurwapengevechten uit Vanquish en de comborijke mêlee uit Metal Gear Rising: Revengeance zijn allemaal in zekere zin hergebruikt en dat is prima. De ontwikkelaar heeft zichzelf met deze gameplaymechanieken immers bewezen en bevindt zich daarmee al enkele jaren aan de top van het genre. Kenmerkend daarvoor zijn de lichte en zware aanvallen, die je in verschillende volgordes uitvoert om een speciale aanval in te zetten. Houd je dat lang genoeg vol, dan verandert je Transformer in zijn voertuigvorm om een flinke stoot uit te delen.

Ritmische actie
Het ritme dat je daarmee creëert geeft de game een verslavende eigenschap. Je voelt je onverslaanbaar als je een aanval tijdig ziet aankomen, daarop inspeelt terwijl de tijd vertraagt en zo vijf Decepticons tegelijk vloert. De eindeloze stroom aan vijanden is op een goede manier repetitief en laat je vaardigheden opbouwen die je gedurende de game ziet evolueren. Het voelt tevens net zo teleurstellend tegenover jezelf als je door laksheid je halve gezondheidsbalk verliest en een fors pak slaag ontvangt. Dat maakt van Devastation een game waarin je gedurende de eerste uren koste wat het kost beter wilt worden om hogere scores te halen.

De camera werkt daarbij niet altijd mee en je moet veel bijsturen om het overzicht te bewaren. Daardoor zijn vooral de grootschalige gevechten uitdagender dan ze zouden moeten zijn. Het symbool dat aangeeft wanneer een vijandelijke aanval jouw kant op komt, is bijvoorbeeld niet altijd zichtbaar en dat zorgt telkens weer voor onnodige schade. Vooral bij de eindbazen levert dat nog wel eens problemen op. Desondanks zijn deze gevechten de kers op de taart van ieder level. De confrontaties met Megatrons rechterhand Starscream of de epische slag tegen de reusachtige Menasor en Devastator zijn spannend en laten je achter met zwetende handen.

Repetitieve thuisplaneet
De levels waarin dat alles plaatsvindt, laten op visueel gebied wel wat te wensen over. Het narratief waarin Megatron onze thuisplaneet wil vernietigen om bepaalde technologie te bemachtigen speelt zich voor het grootste deel af op aarde. Daar rijd je door de straten van een eentonige stad en word je continu in dezelfde arena’s gedropt om dezelfde golven aan Decepticons verslaat. Met slechts enkele uitstapjes buiten die omgeving is er weinig aan de verbeelding overgelaten. Als je voor de zoveelste keer op identieke viaducten en daken het gevecht aangaat, word je eventjes uit de hypnotiserende nostalgietrip gehaald, die overigens wel heel degelijk is neergezet.

Zo hebben de originele acteurs hun stemmen verleend en hoor je Peter Cullen als Optimus Prime. Het script is geschreven door stripboekschrijver Andy Schmidt en is daardoor net zo bombastisch en willekeurig als dat je gewend bent van de franchise. De muziek sluit daar perfect bij aan en het cel shaded-uiterlijk van de game maakt het geheel tot een bestuurbare tekenfilm. De jongetjes en meisjes die enkele decennia geleden op de bank in hun pyjama’s vol spanning keken naar de televisieshow kunnen dat beamen; een dooddoener als “leuk voor de fans” wordt zo ineens weer bruikbaar.

Houdbaarheidsdatum
Het ophalen van de jeugdherinneringen is wel van korte duur – de game tikt de vijf tot zes uur nét aan. De extra uitdagingen die je gaandeweg vrijspeelt, bieden daarbij nog een aantal uren vermaak, maar het onophoudelijk vechten tegen Decepticons om zo extra wapens vrij te spelen, heeft een houdbaarheidsdatum. Het levelsysteem waarmee je daarna nog kan priegelen is ook te oppervlakkig om langer in te duiken dan nodig is. Daarom zijn de eerste uren die je met de game doorbrengt het krachtigst en is alles wat daarna komt niet interessant genoeg om meer tijd in te investeren.

Ondanks dat weet PlatinumGames de essentie van Transformers goed te verwerken in het actiesjabloon van de studio. De gameplay werkt net zo goed als dat je van de ontwikkelaar verwacht, alhoewel dat toch geregeld in de weg wordt gezeten door enkele mankementen. Daardoor is Devastation geen nieuwe Bayonetta of Metal Gear Rising: Revengeance, maar wel een zeer degelijk eerbetoon aan de eeuwige strijd tussen de Autobots en Decepticons.

Met Transformers: Devastation combineert PlatinumGames diens succesvolle actiegameplay met de oude tekenfilmserie. De nostalgische momenten vliegen je om de oren en de gevechten zijn snel en dynamisch. De ontwikkelaar laat enkele steken vallen met wat herhaling en technische mankementen, maar weet desondanks een kort en actievol eerbetoon aan Transformers neer te zetten.
7
70
Score: 70