1. Far Cry Primal review – Prehistorische middenmoter

Far Cry Primal review – Prehistorische middenmoter

Far Cry Primal is in alle opzichten een typische Far Cry-game. Wederom ligt er een grote open spelwereld voor je klaar en voer je daar de gebruikelijke Ubisoft-queesten uit. Het strijdtoneel bevindt zich dit keer in het land Oros, een fictieve weergave van Centraal Europa in het Stenen Tijdperk. Door deze sprong terug in de tijd zijn de geweren vervangen door knotsen en speren, en de voertuigen door wilde dieren. Afgezien van deze primitieve setting lijkt Far Cry Primal nog heel veel op de voorgaande Far Cry-titels. Fans van de reeks weten daarmee ook meteen wat ze op gameplaygebied kunnen verwachten.


Als Takkar speel je in Far Cry Primal een lid van de Wenja-stam, een versplinterde groep jagers en verzamelaars in het primitieve land. Naast de Wenja wordt Oros bevolkt door twee vijandelijke stammen die zich in verschillende gebieden hebben gevestigd. Dit zijn de Udam, een agressief, geïsoleerd volk afkomstig uit het noorden van Europa, die veel overeenkomsten tonen met de Neanderthalers. De andere is de Izila-stam, aanbidders van een zonnegod en berucht door het verbranden van hun tegenstanders. Het vernietigen van deze stammen, hun leiders en het innemen van dit vijandelijke gebied is waar het verhaal van Far Cry Primal om draait.

Primitief
Het verzamelen van verschillende ingrediënten en voorwerpen is één van de belangrijkere onderdelen om deze doelstelling te behalen. Het is iets dat je al in meerdere Far Cry-Games zag, maar nu pas echt verantwoord wordt door de primitieve setting. Zo gebruik je stenen en hout om wapens te maken, items te craften en om je Wenja-dorp uit te breiden. Door heel het land bevinden zich specialisten die zich bij je stam kunnen voegen en je zo bij het veroveren van het land kunnen helpen. Dit gebeurt door het uitvoeren van eentonige missies waarin je telkens op zoek gaat naar grondstoffen.

Eenmaal in je dorp zijn de hutten van de bewoners uit te breiden, waardoor jouw nederzetting stukje bij beetje groeit. Hiervoor dien je wel heel het land te doorkruizen, omdat de ingrediënten die je moet verzamelen steeds moeilijker te vinden zijn. De verzameltochten waarbij je in Oros op zoek gaat naar zeldzame ingrediënten ontvouwen zich echter al snel in de alom bekende Far Cry-gameplay.

Doordat de game zich afspeelt in het Stenen Tijdperk is je (hitte)verrekijker vervangen door een jagersinstinct. Door gebruik te maken van je zintuigen verandert je visie naar een speciale modus waarin dieren en planten gekleurd oplichten tegen een grijspalet. Dieren die gewond zijn laten sporen achter, waardoor je ze makkelijker volgt. De felgele en –rode kleuren passen echter totaal niet bij de primitieve setting van Far Cry Primal en voelen misplaatst.

Dat geldt ook voor veel andere gameplayelementen. Zo zijn de torens uit vorige delen vervangen door kampen met grote vreugdevuren. Door die in de brand te steken ontdek je een nieuw gebied en is het mogelijk om binnen de omliggende omgeving sneller te navigeren. Verkopers van uitrusting zijn vervangen door grote voorraadzakken die dagelijks bijgevuld worden. Dit terwijl het maken van je wapens bestaat uit het verzamelen van zeldzame planten en grondstoffen en het jagen op dieren.

Temmen
En het jagen op wilde dieren is eigenlijk waar het om gaat in Far Cry Primal. Het land is namelijk dunbevolkt met mensen, maar rijkelijk bevolkt door wilde dieren. Denk aan onschuldige zwijnen en herten maar ook aan levensgevaarlijke sabeltandtijgers en kolossale mammoeten. Het jagen voelt wél als een nieuwe toevoeging en is uiterst vermakelijk. Dit komt doordat de beesten getemd en vervolgens als handlanger in de strijd gebruikt kunnen worden.


Dit essentiële onderdeel wordt geïntroduceerd met de uil die je al vroeg ontgrendelt. Deze is de gehele game in te zetten om gebieden te verkennen en vijanden te markeren door er overheen te vliegen. Toffer wordt het als je hierna leert hoe je een wolf moet temmen, wat de basis vormt voor alle andere te temmen beesten. Dit blijkt overigens uiterst simpel. Door lokaas te gooien en het dier rustig te benaderen, zijn de gevaarlijkste beesten gemakkelijk te temmen. Binnen korte tijd heb je zo al een erg sterk dier aan je zijde. Doordat je deze ten alle tijden op vijanden kan afsturen en kan genezen voel je je oppermachtig. Andere dieren vormen zo geen echte bedreiging meer en vijandige stammen delven ook snel het onderspit.

Elk beest heeft eigen sterke en zwakke punten, wat zorgt voor een aangename afwisseling in de gameplay. Bovendien is het mogelijk om sommige dieren te berijden. Op de rug van je getemde dier is Oros razendsnel te doorkruizen en kan je binnen tien minuten aan de andere kant van het land zijn. Er is echter niets leuker dan een vijandelijk kamp op de rug van een sabeltandtijger met een brandende speer in je hand binnen te stormen. Maar ook de gameplay met deze getemde beesten voelt soms wat ruw aan. Zo gebeurt het om de haverklap dat je getemde kompaan in de fik vliegt en stoïcijns stil blijft staan alsof er helemaal niets aan de hand is. Raar.



Mede doordat je al snel in gezelschap bent van een sterk dier voelen de missies in Oros vaak te makkelijk aan. De hoofdmissies waarbij het verhaal wordt voorgezet, zijn de enigen die uitdaging bieden. Hiervoor reis je naar de uithoeken van de wereld en deze lange tochten leveren vaak prachtige beelden op. De flora en fauna geven een indrukwekkende beeld van het prehistorische gebied. Zo kom je langs indrukwekkende watervallen, doorkruis je mysterieuze grotten en word je constant omsingeld door gigantische bergpartijen. Echte diversiteit ontbreekt hier helaas.

Ook is het vaak onduidelijk wat er precies na een missie moet gebeuren en ontbreken er échte hoogtepunten in Far Cry Primal. De gevechten, vijanden en de hoofdpersonages zijn niet memorabel en bereiken nooit het niveau die voorgaande titels wel wisten te bieden. Het vechten met een knots, pijl-en-boog of speer levert weliswaar enkele brute situaties op, maar de gevechten van dichtbij missen impact en voelen erg oppervlakkig aan. Daarbij lijkt het echte doel in de game ook meer de belevenis van het jagen en verzamelen te zijn, want na ongeveer twaalf uur blijft er nog voldoende te doen in Oros. Zo zijn er geheimen grotten te ontdekken en enkele legendarische beesten te temmen die het uiterste van je jachtvaardigheden vragen. Doordat de game te veel aanvoelt als de voorgaande Far Cry-games zijn het dan ook vooral die twee elementen waarvan Far Cry Primal het echt moet hebben.

Far Cry Primal is voor deze recensie gespeeld op PlayStation 4. De game is beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc (1 maart).

Conclusie en beoordeling

None

De primitieve wereld van Far Cry Primal biedt een schitterend strijdtoneel. Het jagen en temmen van wilde beesten is een hele toffe ervaring, maar dat is ook de enige echte vernieuwing die de game bevat. Het vechten voelt daarbij oppervlakkig aan en mist impact. De meeste gameplay voelt daarnaast té bekend aan en het flinterdunne verhaal is in combinatie met de vlakke personages niet indrukwekkend.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Wilde beesten temmen
  • Prachtige omgeving
  • Minpunten
  • Plot is te verwaarlozen
  • Té bekende Far Cry-jasje
  • Gameplayelementen zijn ruw
  • Mist uitdaging

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • Wow dit had ik niet verwacht xo zo'n laag cijfer en zoveel minpunten voor een far cry

  • Het blijft een UBI-Soft game, die weten het op de een of andere manier toch weer te verprutsen. Horizon Zero Dawn kwam met een trailer waar iedereen enthousiast van werdt, dus moest ubisoft snel een pre historic game in elkaar zetten. Eerst snel een trailer maken en daar omheen een game bouwen.



    De kwaliteit van de game heeft meer te maken met de druk van ubisoft als dat het op een Far Cry game moet lijken. Far Cry verkoopt beter dan een nieuwe IP.

  • Was te verwachten copy paste game.

  • Ubi is at it again



    (btw als ze dino's in het spel hadden gestopt was het twee keer toffer geweest)

  • Dan moet je Ark: Survival Evolved spelen^^

  • Hmm, als ik dit zo lees lijkt het niet veel, hoewel hij mij wel aantrekkelijk leek…

  • je opa en je vader zagen er ook aantrekkelijk uit. maar minder dan ze er uit zagen. Was er maar een review voor deze ervaring.

  • Een 7,5 daar doe ik het voor.



    Overigens word dit de eerste FC titel voor mij die ik in de maand van de release koop.



    Overigens vind ik een 7,5 niet mager. Was op school altijd blij als ik voor Nederlands net aan een 7 kreeg.

  • Wacht je niet op de division of vind je de game niks?

  • Is mij te veel gericht op het mmo gebeuren. En ik ben totaal niet van de mmo's.

  • Overigens ben jij een Ubi fanboy

  • Nope

  • 7,5 is toch degelijk cijfer? Leuke game voor later in een sale ofzo.

  • Een 7,5 is zeker niet slecht maar je moet het ook weer niet gaan vergelijken met je schoolcijfers. Nuttiger is om te kijken hoeveel spellen hoger krijgen zodat je het wat in perspectief plaatst. Helaas zijn dat heel veel spellen en deswege valt de game toch ietwat tegen in mijn ogen. Een Metacritic score van 77 uit 44 reviews is niet erg hoog; zo zijn er 149 titels die een hoger gemiddelde hebben. Dit is niet heilig of alles zeggend, maar het geeft wel aan dat er een consensus is bij "experts" dat dit geen GotY kandidaat of top game is.



    Desalniettemin kan een fan van deze game en/of het genre zich er vast prima mee vermaken. De Far Cary's hebben vaak zoveel content dat ze zeker hun geld waard zijn ondanks de minpunten. Zo bekijk ik het in ieder geval. Ik ga hem zelf wel een keer halen als hij over een paar maandjes nog maar de helft kost.

  • - Mist uitdagend



    Mist de game nou uitdaging of is het mistige weer in de game uitdagend?:P

  • Haha, zelfde dilemma hier

  • Mist valt inderdaad wel mee in de game ja. :P

  • Ubisoft moet die check-list eens weg gooien. Als je een van hun games hebt gespeeld in de afgelopen jaren heb je ze allemaal gespeeld. Also, prehistorisch zonder dino's? What? Ze kiezen precies weer voor een tijdperiode waarin de meeste dieren ongeveer hetzelfde zijn als de dieren in vorige Far Cry games.

  • Omdat mensen en dino's nooit maar dan ook nooit samen leefde. Dus het juist de goeie keuze om dino's niet in de game te stoppen.

  • Far Cry is niet bepaald een realistische en historisch correcte serie.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren