1. Fire Emblem Fates review – You gotta have fate

Fire Emblem Fates review – You gotta have fate

Alle goede dingen bestaan in drieën. Misschien is het wel daarom dat de nieuwe Fire Emblem eigenlijk niet één game is maar een groot verhaal met drie vertakkingen, die stuk voor stuk tientallen uren aan verhaal, strategische gevechten en datingsim-capriolen bevatten. Fates is zonder twijfel de meest uitgebreide game uit de reeks en dat maakt het lastig om te bedenken hoe een nieuw deel dit nog kan overtreffen.

Fates’ nieuwe aanpak komt eigenlijk op het volgende neer: net zoals Pokémon zijn er verschillende versies van de game die van elkaar verschillen, maar tegelijkertijd ook wat overeenkomsten hebben. De eerste zes missies zijn hetzelfde, of je nu Birthright, Conquest of de Special Edition - waar ook Revelations bij zit inbegrepen – haalt. Jouw avatar die standaard de naam Corrin draagt, komt hierin terecht tussen de oorlog van de koninkrijken Nohr en Hoshido.

Jouw zelfgemaakte personage is opgegroeid in Nohr, maar in werkelijkheid ben je een lang verloren prins of prinses van Hoshido. Na een tijdje bij je biologische familie doorgebracht te hebben, moet je op het slagveld te midden van je broers en zussen een kant kiezen die de rest van het verhaal bepaalt.

Corrin’s choice
Afhankelijk van de kant die je kiest, zie je hetzelfde conflict vanuit een ander oogpunt. Hoshido is met zijn Japanse stijl de nobele en voor de hand liggende goede kant van de tweestrijd, terwijl je bij Nohr missies uitvoert voor je bloeddorstige adoptievader die je op de ene naar de andere zelfmoordmissie stuurt. Het derde pad is Revelations, een middenweg waarin je geen van beide kanten kiest en alleen op de vlucht slaat. Deze campagne is pas te spelen nadat je één van de andere twee hebt uitgespeeld. Het is echter aan te raden om ze voor de complete ervaring allebei succesvol tot een einde te brengen.

Birthright is de makkelijkste verhaallijn. De missies waarin je jezelf opnieuw aansluit bij je biologische familie volgen grotendeels een opzet waarin je alle vijanden die je tegenkomt moet zien te verslaan. Via optionele challenge-missies is het bovendien mogelijk om je team van samoerai, ruiters, boogschutters en healers wat extra te trainen. Zelfs missies die qua moeilijkheidsgraad omhoog schieten zijn in deze vertakking goed te doen. Als gevolg voelt dit alsof je Fire Emblem op de automatische piloot speelt. Nohr is de grote vijand en je familie is zo’n braaf stelletje goedzakken dat Conquest in veel opzichten beter uit de verf komt.

De familie van Nohr is zich namelijk bewust van het feit dat de koning een onredelijke tiran is, maar uit angst volgt het koninkrijk zijn bevelen op. Als verloren zoon die een paar missies bij de vijand heeft doorgebracht moet je daarom eerst aan koning Garon je loyaliteit bewijzen door allerlei veel te lastige queesten te ondernemen. Conquest voelt door de hogere moeilijkheidsgraad soms echt als lijden, want een mogelijkheid om makkelijk experience points te grinden is er niet. De missieopzet is bovendien origineler met hoofdstukken waarin je een punt moet verdedigen, specifieke delen moet veroveren of personages moet verplaatsen om bepaalde wegen te openen. Zelfs als je meerdere Fire Emblem-titels of andere strategiegames hebt gespeeld is Conquest een behoorlijke uitdaging, soms zelfs op het frustrerende af.

Revelations zit qua lastigheid precies tussen de twee in en voelt in veel opzichten als een epiloog voor de andere twee campagnes. Mysteries uit de andere verhaallijnen worden hier opgelost en personages die in Birthright of Conquest elkaars aartsvijanden zijn, werken in Revelations samen. De drie verschillende verhaallijnen klinken op het eerste gezicht wat omslachtig, maar omdat iedere campagne al snel twintig tot dertig uur in beslag neemt, breng je best wat tijd door met de verschillende hoofdrolspelers. Het is daarom ook erg tof om ze allemaal samen te zien in Revelations. Het verhaal van deze Fire Emblem is voor het merendeel nog steeds een beetje knullig en gevuld met animé-clichés, maar af en toe weet het toch de juiste snaar te raken. Uiteindelijk ga je zelfs van bepaalde personages houden.

Can love bloom on the battlefield?
Personages die op het slagveld naast elkaar staan kunnen – mits goed gepositioneerd – gezamenlijk de vijand aanvallen of elkaar te hulp schieten wanneer ze aangevallen worden. Dit spelelement uit Fire Emblem Awakenings zorgt er ook voor dat boogschutters, zwaardvechters en magiërs een band vormen die ervoor zorgt dat ze samen sterker zijn. Dat kan vriendschappelijk van aard zijn, maar het is ook mogelijk om stelletjes te creëren die vervolgens een kind baren die later ook meehelpen op het strijdtoneel. Omdat personages speciale vaardigheden hebben die op elkaar inspelen is het mogelijk om op die manier een dodelijke combinatie van partners te maken die het slagveld als duo leegvegen. In een verhaallijn zoals Conquest is het cruciaal om op deze manier het optimale uit je vechters te halen.

De gesprekken die de eenheden onderling met elkaar hebben, geven de personages iets meer diepgang en dienen in veel gevallen ook als opstapjes naar de romantische verhaallijnen. Zo geestig en scherp geschreven als in het vorige deel zijn ze helaas niet waardoor dezelfde clichés vol onhandige meisjes en mannen die te stoer zijn om hun echte gevoelens te uiten na de zoveelste keer vooral een beetje beginnen te irriteren.

De thuisbasis waar je deze gesprekken voert is het nieuwe My Castle, een veilige haven waar je winkels en allerlei andere gebouwen neerzet om je bij te staan in de missies. Via streetpass is het ook mogelijk om de kastelen van andere spelers te bezoeken om ze gedag te zeggen, maar ook om het tegen ze op te nemen in deze arena’s. Andermans kasteel veroveren levert in de meeste gevallen een aardige beloning op. Het zelf onderhouden van een basis is ietwat eentonig en daarom niet voor iedereen weggelegd. Het is daarom goed dat het een grotendeels optioneel onderdeel van de drie verhaallijnen is.

Nieuwe oorlogsvoering
Met een vertakkende verhaallijn en My Castle biedt Fates al genoeg nieuws, maar op het slagveld zijn ook enkele vernieuwingen te ontdekken. Zo breken wapens niet meer nadat je ze een aantal keer hebt gebruikt en is de gebruikelijke wapendriehoek van zwaarden, lansen en bijlen aangepast om ook ruimte te bieden aan verborgen wapens, magie en pijl en boog. Het is even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt, weet je al snel welke wapens je beter wel en niet kunt inzetten tegen je vijanden. Het valt door deze wijzigingen op hoeveel balans er in de gevechten zitten.

De kaarten waarin de strijd in beurten worden uitgevochten, worden in sommige gevallen hergebruikt in andere verhaallijnen, maar ze bevatten vaak ook wat variaties. Dragon Veins zijn bijvoorbeeld speciale plekken die het slagveld veranderen. IJs laten smelten waardoor een doorgang over een meer ineens ontoegankelijk wordt, of een valstrik van dodelijke spiesen in een gebied activeren, zijn maar een paar van de mogelijkheden van deze strategisch geplaatste punten.

Alle mogelijkheden van een gemiddeld gevecht meenemen, kan nog best lastig zijn waardoor je geheid een fout gaat maken. Die kunnen in Fire Emblem nog steeds fataal zijn want wanneer je in Classic speelt is dood ook echt dood. Een speelstand waarin gesneuvelde eenheden in het volgende hoofdstuk terugkeren is daarbij wel weer aanwezig, maar daarmee ondermijn je wel de spanning van de gevechten. De nieuwe Phoenix mode waarin gevallen eenheden de volgende beurt al terugkeren naar het slagveld is daarom vooral bedoeld voor diegene die alleen in het verhaal zijn geïnteresseerd. Af en toe de 3DS opnieuw opstarten na een vergissing is nog wel door de vingers te zien, maar wie de echt zenuwslopende en strategische Fire Emblem-ervaring wil, moet toch echt op de ouderwetse manier spelen.

Fire Emblem Fates is vanaf 20 mei beschikbaar voor Nintendo 3DS.

Fire Emblem Fates is met drie volwaardige verhaallijnen de meest uitgebreide game uit de serie. Dat die verhalen in dezelfde clichés vervallen is jammer, maar de strategische gameplay, diverse eenheden en complexe tactieken maken dit een game waar je met heel veel plezier tientallen uren in kunt verliezen. Nieuw is het allemaal niet, maar de game verbetert veel en is beter in balans dan zijn voorganger. Daarmee is Fates een lot uit de loterij voor zowel nieuwkomers als veteranen.
8,7
87
Score: 85