1. Overwatch review - Op ieder platform een must-have

Overwatch review - Op ieder platform een must-have

Speel je met vrienden, dan is er op dit moment geen leukere, betere en toegankelijkere game dan Overwatch. De zes-tegen-zes team-shooter is eindeloze fun, ongeacht hoeveel ervaring je hebt met het uitdelen van headshots. Overwatch bekoort op ieder platform.

Hoewel we van Blizzard meestal hoge kwaliteit gewend zijn, is dat toch een beetje raar: Overwatch speelt alsof het ontwikkeld is door mensen die precies weten wat een goede shooter maakt, maar is gemaakt door een ontwikkelaar die nog nooit een shooter heeft gemaakt.

Om 'm te testen hebben we de game op zowel de Xbox One, PlayStation 4 als pc getest. De pc-versie lijkt net wat sneller te spelen en de Xbox One-versie heeft héél soms last van een beetje screen-tearing, maar verder draait Overwatch zowel op console als pc als een trein. De feel is fantastisch, en nooit belandt de framerate op de consoles onder de zestig frames per seconde.

De opzet
De opzet van Overwatch is simpel, zoals dat vaak het geval is in goede competitieve games. Het telt maar vier modi: soms moet je een payload richting het eindpunt begeleiden (of het andere team daarvan weerhouden), soms moet je een bepaald punt op de map veroveren, en soms speel je een combinatie van die twee. Dergelijke objectives speel je op twaalf maps, waarvan er vooralsnog geen enkele map ergerlijk of ‘duidelijk minder tof’ aanvoelt. En dat is binnen een online shooter toch best uitzonderlijk.

Afijn, uiteindelijk zijn de modi en de maps vooral randzaken. Het zijn de 21 Heroes die in Overwatch de show stelen. De Heroes hebben ieder een handjevol passieve en unieke vaardigheden die ze radicaal van elkaar doen verschillen. Iedere Hero speelt geheel anders, met een eigen manier van bewegen, een eigen krachtige Ultimate-aanval en een eigen manier van aanvallen.

Dat brede assortiment aan Heroes garandeert dat er altijd wel een Hero is die aansluit bij jouw speelstijl. Overwatch is bijvoorbeeld te spelen als sneaky sluipschutter, healer, tank, dwerg met een support-rol, of als pure aanvaller.

Je hoeft je nooit vast te bijten in ‘knallen’ of ‘rennen’. Als de rondskatende Lucio, een healer op rollerskates die op muren kan rijden en mensen een speedboost kan geven, hebben we meermaals potjes beslist zonder nauwelijks kogels af te vuren. Kies je voor Reinhardt, dan heb je louter als doel je team naar voren te duwen door dekking te bieden met zijn gigantisch energieschild.

Ben je daarentegen iets meer van het knallen aan de frontlinie, dan kent het arsenaal aan Heroes genoeg interessante opties. Zo is Reaper een Magere Hein met twee shotguns die het Gun Kata meester heeft gemaakt en kan onze favoriete Hero, de onnavolgbare tiener Tracer, dashen (‘blinken’) en de tijd terugspoelen. Boogschutter Hanzo is ook een favoriet van ons: hij kan met zijn Ultimate-kracht gigantische draken door muren schieten.

Samenwerken
Klinkt vaag? Oh, dat is het ook. Zeker als je nog nooit Overwatch hebt gespeeld, lijkt de actie vrij triviaal. Zowel de stijl als de vaardigheden van de Heroes zijn even bizar als krachtig. In het geval van sommige Ultimate-vaardigheden hoef je niet eens te richten om iemand dood te maken. Maar let wel, de uiteenlopende Heroes en hun bizarre mogelijkheden staan de balans en een competitieve invalshoek niet in de weg. In tegenstelling zelfs.

Achter al die chaos van springende gorilla’s, dashende tieners en vliegende draken gaat prachtige tactiek schuil. De wat meer ervaren Overwatch-spelers zijn continu bezig overzicht te krijgen, vijanden terug te duwen, de frontlinie te doorbreken of juist een welgetimede rush richting het objective in te zetten. Je hoeft dan ook niet goed te kunnen richten om in Overwatch succesvol te zijn. Overwatch draait geheel om samenwerken. Daarvoor heb je enkel een microfoon nodig en wat bekenden om mee te spelen.

Het succes van je team wordt met name tegen goede teams voor een groot deel bepaalt door de samenstelling. Ons is opgevallen dat je vaak een healer en een support-rol nodig hebt om als verdedigende partij als winnaar uit de strijd te komen. Ontbreekt met name de healer, dan gaan teamgenoten te vaak dood bij het objective, wat ook als je aanvalt ertoe kan leiden dat je geen steek verder komt in de map.

Daarnaast is het samenwerken van belang omdat bepaalde personages elkaar heel erg goed aanvullen. Als Bastion, een soort mobiele turret, achter het schild van Reinhardt gaat staan, ontstaat een dodelijke, maar nagenoeg onverslaanbare combinatie. Bastion is dan alleen te verslaan als de tegenstander van achter komt. Daarom wil je graag de razendsnelle Tracer of de teleporterende Reaper in je team hebben, gezien zij de frontlinie kunnen doorbreken en voor chaos in de organisatie van het andere team kunnen zorgen.

Je merkt het misschien al: iedere Hero komt met dikke plus- en minpunten. Tracer is wellicht razendsnel, maar gaat ook snel dood. Hanzo zou met zijn pijl en boog kansloos moeten zijn tegen de onnavolgbare Tracer, maar één pijl is al genoeg om Tracer om te leggen. De balans is in die zin ongekend goed, zeker gezien de game pas een week uit is, al hebben we op het vlak van balans wel ‘iets’ te klagen. Zo zijn de turrets van Torbjörn wel érg sterk en haalt Mei met haar bevriesgun ons het bloed onder de nagels vandaan.

Maar ach, misschien hebben we gewoon nog geen goede counter voor die problemen gevonden. De turrets van Torbjörn zijn met twee sniperkogels uit te schakelen en Mei is prima te verslaan als je haar losweekt van haar teamgenoten. Het team met de beste tactiek en samenstelling wint in Overwatch. Kun je geen vuist maken tegen de speelstijl van een tegenstander, gooi het roer dan om en kies voor een andere samenstelling. Vaak werpt dat meer vruchten af dan stoïcijns doorgaan met de vastgeroeste tactiek.

Briljant
Heb je geen vrienden die Overwatch spelen, dan vallen veel van die tactische charmes weg. Dat is wel jammer. Bovendien kan het tegen een goed team zonder communicatiemogelijkheden erg moeilijk zijn om een vuist te maken. Het spelen met bekenden is daarom aan te raden, maar gelukkig zijn er hulpmiddelen voor solisten die hunkeren naar samenwerken.

We hebben de afgelopen week tientallen uren in het spelen met vaste teamgenoten gestoken en dan staat Overwatch garant voor de beste momenten die gaming te bieden heeft. Twee keer stond ons team met 0-99 achter, maar kwamen we met de eindscore 100-99 gewonnen als winnaar uit de strijd.

Momenten als die zijn onbetaalbaar, maar bovenal lijken ze Overwatch eigen. Zelden is Overwatch saai of repetitief en heel erg vaak wordt er toegewerkt naar een enorm spannende Overtime. Omdat de potjes relatief kort zijn en de maps altijd fun, is Overwatch als gevolg maar moeilijk weg te leggen. Eigenlijk is Overwatch voor iedereen die ook maar iets heeft met online gamen.

Ben je echter vooral op zoek naar een wat meer ‘hardcore’ beleving, dan kun je terecht in de nog te verschijnen Ranked Play-modus. Na kritiek in de open bèta is de Ranked Play-modus op de schop gegaan, waardoor deze op dit moment nog niet beschikbaar is. Volgens Blizzard wordt Ranked Play ‘ergens in juni’ toegevoegd.

Tot die tijd hebben we nog alle tijd om onze speelstijl te perfectioneren. We worden steeds beter met de Widowmaker en ook met Lucio beginnen we onze draai te vinden. Het maakt ons niet eens uit hoeveel kills we maken, het geeft ons in Overwatch vooral een goed gevoel om belangrijk te zijn voor het team. En juist dat is Overwatch in een notendop. Een heel, heel, heel goed gevoel.

Overwatch is beschikbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. We hebben de game op zowel Xbox One, PlayStation 4 als pc getest.

9,5
Blizzards eerste shooter is een schot in de roos door zowel heel toegankelijk als competitief te zijn. Of je nou de hele dag door shooters speelt of ze nog nooit hebt aangeraakt: Overwatch stelt geen enkel type speler teleur. De enorm toffe Heroes, hun uiteenlopende mogelijkheden en het geweldige spel in teamverband maakt Overwatch de online shooter van dit moment. Op ieder platform een absolute must-have.
  • enorm verslavend in teamverband
  • draait als een trein
  • spannend tot de laatste seconde