1. Pokémon Go review - Twee werelden verstrengeld

Pokémon Go review - Twee werelden verstrengeld

De inleiding van een review is bedoeld om je alvast iets te vertellen over de game die besproken wordt. Het kan namelijk goed zijn dat je slechts vaag bekend bent met de game, of er zelfs nog nooit van gehoord hebt. Tot zover deze inleiding. Want als je nog nooit van Pokémon GO gehoord hebt, dan heb je de afgelopen week écht onder een Geodude geleefd.

Voor hen, en voor wie de hordes aan hun telefoon gekluisterde wandelaars nog niet zijn opgevallen: Pokémon GO is een AR- of augmented reality-game, wat wil zeggen dat het elementen van de game over de echte wereld om je heen projecteert. Door middel van de camera in je smartphone kan je overal ter wereld kleine wezens genaamd Pokémon vinden, om deze vervolgens te vangen. Het doel is om deze virtuele wezens te vangen, verzamelen en sterker te maken. Als je Pokémon eenmaal sterk genoeg zijn kan je ze inzetten voor het uiteindelijke doel van deze game: gevechten met andere spelers.

Het unieke aspect is dat de gameplay grotendeels draait om geocaching. Met andere woorden: 90 procent van alle gameplay is enkel te ervaren als je het huis verlaat en jezelf door de buitenwereld verplaatst. Bekende gebouwen en bezienswaardigheden zijn in de wereld van Pokémon GO omgetoverd tot zogenaamde Pokéstops of Gyms. Je bezoekt Pokéstops voor voorraden die je helpen met het vangen en trainen van Pokémon, terwijl Gyms de arena’s vormen waarin je het op neemt tegen andere Pokémon-trainers.

Een Pokémon-game in hart en Nidoran
Al sinds het eerste deel uit 1996 is deze mateloos populaire game-franchise gebaseerd op drie pijlers: vangen, trainen en vechten. Van deze pijlers is de eerste nog wel de belangrijkste. Ook in Pokémon GO is het vangen van wilde ‘pocket monsters’ het meest prominente element. De app toont een plattegrond die op een sterk versimpelde variant van Google Maps lijkt en overeenkomt met échte landschappen, infrastructuur en bebouwing. In deze virtuele variant van planeet Aarde zitten talloze wezentjes verstopt. Alleen door zelf aan de wandel te gaan zal je deze Pokémon kunnen vinden en vangen. Wanneer er dan eindelijk een Pidgey of Pikachu op je scherm verschijnt, is het een kwestie van een goed gemikte en getimede Pokéball in de richting van je beoogde aanwinst werpen. De kwaliteit van je worp heeft invloed op de succeskans van je vangpoging en een Pokémon aan de haak slaan blijkt dan ook niet altijd even makkelijk. Desalniettemin is het een vermakelijke manier om Pokémon uit het wild in je verzameling te krijgen.

Overigens is het vangen van Pokémon niet de enige manier waarop je jouw verzameling kan uitbreiden. Pokéstops voorzien je soms van een ei, wat je uit kan broeden door het in een draagbare broedmachine te stoppen en er mee te gaan lopen. Het ei vereist dat je twee, vijf of zelfs tien kilometer loopt alvorens een Pokémon uit zijn ei kruipt. Belangrijk is dat zowel het vangen als het uitbroeden je twee belangrijke grondstoffen opleveren: Stardust en Candies. Je hebt beide nodig om Pokémon te trainen en te laten evolueren, waardoor het essentieel is om zo veel mogelijk Pokémon te vangen. Candies zijn echter niet universeel, maar gebonden aan bepaalde soorten Pokémon. Dit zorgt er voor dat specifieke Pokémon een aantal malen gevangen of uitgebroed moeten worden, waardoor er genoeg grondstoffen zijn om één van deze Pokemon sterker te maken. Een simpele taak wat betreft Pokémon die veelvuldig voorkomen, maar zeldzame Pokémon zijn dankzij dit systeem vaak wat zwakker.

Hoe sterk een Pokémon daadwerkelijk is valt af te leiden uit zijn Combat Power-rating, ook wel CP genoemd. De CP van een Pokémon kan niet alleen opgewaardeerd worden door er Stardust of Candies aan te besteden, maar is ook afhankelijk van je eigen level. Zo’n beetje elke handeling in Pokémon GO levert je namelijk XP op waar je personage gebruik van maakt. Hoe hoger je level, hoe hoger de CP van Pokémon is die je in het wild tegenkomt of uitbroedt. Dit zorgt er wel voor dat je aardig wat tijd moet stoppen in het verzamelen en trainen van je collectie, omdat Gyms vaak vol zitten met sterke Pokémon. Daarmee blijkt het overnemen van een Gym de eerste paar dagen dat je speelt een kansloze onderneming. Erg jammer, want het is een van de leukste dingen aan de hele game.

Friendships > features
Als je na veel trainen en verzamelen eindelijk een selectie sterke Pokémon hebt, kan je pas echt het volledige potentieel van Pokémon GO ervaren. Al wandelend ben je constant op zoek naar nieuwe Pokémon, verzamel je allerhande handige items en probeer je zo veel mogelijk Gyms te veroveren. Die onderlinge concurrentiestrijd wordt nog eens extra gevoed door het feit dat je personage zich al vroeg in de game bij één van de drie teams in Pokémon GO aan dient te sluiten. Wanneer je een Gym probeert over te nemen, doe je dat namelijk uit naam van Team Valor (rood), Team Instinct (geel) of Team Mystic (blauw). Dat levert leuke taferelen op: zo zag ik in een speeltuin een Gym van een drietal jonge Team Mystic-leden met luid gejuich overgenomen worden door twee dertigplussers van Team Valor. Mee dat deze twee heren na het claimen van de Gym het gebied verlaten, veroveren de jonge leden van Team Mystic de Gym terug en scanderen luid: ‘Wij zijn blauw en rood is lauw!’.
Het zijn deze interacties die zich evenzogoed in de virtuele als fysieke wereld afspelen die Pokémon GO tot zo’n unieke ervaring maken. Van kleine groepjes vrienden die al voetballend samen voorraden gaan ophalen bij de lokale Pokéstops tot de Snapchat die binnen vijf minuten honderd man op de been brengt om een zeldzame Pokémon in de lokale kroeg te vangen: Pokémon GO verbroedert. De game verplicht je tot het verlaten van je huis en comfortzone, maar geeft je er naast een dosis gezonde beweging en nieuwe Pokémon ook een nieuwe vorm van sociale interactie voor terug. Leeftijd, ras of andere onbelangrijke zaken doen er niet toe. De vraag is enkel of je Pokémon-trainer bent of niet. Is het antwoord ja, dan beland je deze dagen bijna overal op straat in een warm bad.

Ondanks deze bijzondere ervaring mist Pokémon GO diepgang. Je kunt sterke Pokémon vangen en dagenlang een Gym in je bezit houden, maar er is simpelweg geen mogelijkheid om écht goed te worden. Daarmee is het gevoel van beloning dat de game je op de lange termijn geeft maar klein. Het helpt ook niet dat de app verre van stabiel is en regelmatig vastloopt (zelfs na update 1.01), zonder aanwijsbare oorzaak. Dit resulteert in een periodiek terugkerende frustratie die al snel de plezier van het spelen kan ondermijnen. De optelling van het gebrek aan diepgang en de technische problemen zorgt naar verloop van tijd voor dermate veel frustratie dat er weinig leuks over blijft. Curieus genoeg lijkt de gemiddelde Pokémon GO-speler het voor lief te nemen. Ergens maar goed ook, want je hebt niet geleefd tot je een bodybuilder om half 6 ’s ochtends giechelend achter een virtuele Bulbasaur aan ziet rennen.

Pokémon GO is beschikbaar op iOS en Android. InsideGamer speelde beide versies voor deze review.

Pokémon GO is wereldwijd mateloos populair, zelfs in landen waar de game officieel nog niet uit is. Dat zegt genoeg over het warme onthaal dat fans de mobiele game geven. De technische problemen en relatief oppervlakkige gameplay zouden deze app eigenlijk al de nek omgedraaid moeten hebben, maar de unieke combinatie van augmented reality en geocaching zorgt voor een sociaal avontuur dat zijn weerga niet kent. De vraag is alleen of Niantic Labs snel genoeg meer diepgang aan kan brengen om de aandacht van de enthousiaste massa vast te houden.
7
70
Score: 70