1. Dragon Quest 7 review - Opgerekte klassieker

Dragon Quest 7 review - Opgerekte klassieker

Dragon Quest VII was volgens veel Japanse spelers het hoogtepunt in de reeks, maar tot op heden was het spel niet in het Westen te koop. Nu hebben we eindelijk een remake voor de Nintendo 3DS, die ook gelokaliseerd is voor het Westen. Daarmee kunnen we een klassieker spelen, maar heeft hij de tand des tijds wel doorstaan?

Wie innovatie in een jrpg zoekt, hoeft doorgaans geen Dragon Quest te spelen. De reeks houdt al sinds de begintijden vast aan zijn vaste waarden, waardoor de spellen gevuld zitten met ouderwetse rollenspelclichés. Ook in Dragon Quest VII ga je op reis om de wereld te redden, voer je beurtelingse gevechten en kun je in ieder dorpje weer nieuwe wapens en pantsers kopen.

Een tikkeltje standaard, al stelt Dragon Quest daar wel een uniek sfeertje tegenover. Hier vind je geen gewichtige dilemma’s, maar relaxte personages die vooral zin hebben in avontuur. De wereld zit vol met woordgrappen - van de namen van locaties tot aan de monsters. Ook dit deel is gebaseerd op tekeningen van Dragon Ball-maker Akira Toriyama, waardoor je het idee krijgt een tekenfilm te spelen.

Die brok sfeer is ook wel nodig, want Dragon Quest VII heeft misschien wel een van de traagste openingen die we in een game hebben gezien. Voor dik een uur lang moet je rondlopen over het begineiland, waarbij je constant teruggaat naar eerder bezochte locaties om het verhaal voort te stuwen. Op dat punt is er nog geen monster in zicht en heb je niet de vrijheid om keuzes te maken. Er is niks om je te motiveren, waardoor de game een ontiegelijk saaie indruk achterlaat.

Na dat eerste uur krijg je de eerste kerkers waar je tegen monsters vecht, maar het spel komt eigenlijk nooit goed op gang. Het idee achter het verhaal is best geinig: je reist door de tijd om verdoemde delen van de wereld te redden, zodat ze in het heden weer in de zee verschijnen. Dit tijdreissysteem wordt echter nooit slim toegepast om een interessant verhaal te vertellen, zoals in Chrono Trigger het geval was. Het is vooral een excuus om je de ene inspiratieloze kerker na de andere in te sturen.

Langzaam
Daarbij blijft het tempo op een absurd laag pitje. In de eerste twintig tot dertig uur moet je het bijvoorbeeld doen zonder het klassensysteem, waarmee je de rollen van je teamgenoten kunt aanpassen. De introductie hiervan zit om onverklaarbare reden namelijk pas laat in het verhaal verstopt. Zodra je dit systeem ontdekt, gebruik je je personages allang om bepaalde rollen te vervullen en kies je de meest vanzelfsprekende klassen hiervoor. Hierdoor voelt dit systeem nooit als een volwaardig onderdeel van de game dat je prikkelt om nieuwe strategieën uit te werken.

Dragon Quest VII belooft bizar veel uur aan gameplay, maar doet dat op een wat inspiratieloze wijze. We hadden nooit het idee dat de game iets interessants neerzette, noch bouwden we een band op met personages in het verhaal. In plaats daarvan speelden we de game op de automatische piloot, waarbij we vaak genoeg een serie nodig hadden om het allemaal wat draaglijker te maken. Wat dat betreft leert Dragon Quest VII een ultieme les: wij hebben liever een korte game die ons boeit, dan een lange game die verveelt.

Wellicht dat Dragon Quest bijzonderder was toen het in 2000 in Japan verscheen, maar anno 2016 zijn er veel betere jrpg’s te vinden. Als je deze game in huis haalt, doe het dan om een tijdsbeeld te krijgen van een genre dat inmiddels een stuk beter in elkaar steekt. Er lijkt namelijk niks te zijn verbeterd aan deel VII met de kennis van nu. Neem bijvoorbeeld de menu’s: het doorspitten van je inventaris vereist irritant veel knopdrukken, waarbij je op onzinnige wijze spullen tussen je teamgenoten moet verplaatsen.

Het voelt wat oneerlijk om Dragon Quest VII een slechte game te noemen. We zien prima wat het spel in 2000 interessant maakte - en waarom Japanse spelers er met een nostalgisch gevoel naar terugkijken. Toen kwam de game er echter nog mee weg om zijn content ver uit te spreiden zonder al te veel bijzondere innovaties. In 2016 slikken we dat wat minder snel. Dragon Quest VII voelt niet aan als een oude klassieker die we eindelijk kunnen spelen, maar als een voorbeeld van een wat verouderd spel.
5
50
Score: 50
  • Veel speeltijd
  • Vrolijke sfeer
  • Best wel saai
  • Verouderde spelsystemen zijn niet leuk meer

• Daar gaat het laatste beetje geloofwaardigheid van Insidegamer… Waarom word deze game beoordeeld door iemand die blijkbaar niks van Jrpgs weet en er niks mee heeft. Af en toe lijkt het alsof er alleen nog maar casual FIFA en COD mensen voor jullie site schrijven. Deze game is een van de beter uit het genre en verdiend minimaal een 8-8,5.
    Hier een aantal reviews van mensen die wel verstand hebben van games:

• Naar aanleiding van de gemiddeld goede reviews ga m'n eerste 3DS game voor dit jaar aanschaffen!

• Beetje inspiratieloze review. Die verdiend inderdaad een 5. De game een 8,5.

• Thijs, speel eens de game en review hem. Dit kan ik niet zo serieus nemen als ik reviews en meningen van andere vergelijk. Waarvoor dank!

• Wat? Wil je dat ik de review doe?

• Lijkt mij ook wel een goede inderdaad, bij jou weten we dat je de kennis van dit soort games wel hebt en daar zal een eerlijkere recensie uit voort komen. Dan kan de reviewer van dit ondermaatse stuk eind van de maand mooi een stukje schrijven over FIFA.

• Als ik een game heb uitgespeeld ga ik vaak reviews opzoeken om te zien wat anderen ervan dachten. Ik kan me vaak vinden in jouw mening, dus ben benieuwd hoe deze game bekeken zou worden vanuit jouw standpunt.

Maar tja, het maakt niet zoveel uit. De mening van Bas beïnvloed niet mijn aankoop… Ik koop de game meteen wanneer m'n backlog het toelaat.

• @Ronburgundy2606: Ik speel eigenlijk nauwelijks jrpg's en ik heb weinig geduld voor trage verouderde games. Sorry, maar ik denk echt niet dat ik enthousiaster zou worden dan Bas van deze game.

Ik ken Bas een beetje en ik weet dat hij vrij veel rpg's speelt, uitkijkt naar de nieuwe Final Fantasy en voornamelijk Japanse titels speelt. De ideale persoon om een game zoals deze dus te reviewen.

@AaronDeRe4E: Tof om te horen dat je mijn mening zo waardeert.

Vind het wel jammer om te lezen dat als een review van de standaard afwijkt dan meteen niet waardevol is. Zie tot nu toe ook maar weinig argumenten waarom de kritiek uit review niet klopt. Eigenlijk alleen maar gezeur over het cijfer.

• Ik heb het vermoeden dat deze review niet geschreven is met een snuifje nostalgie in het achterhoofd. Uiteindelijk gaat het hier over een 15 jarige game die in een mooi nieuw jasje gestoken is met hier en daar enkele aanpassingen. Dat je te maken hebt met een JRPG die geen innovatie toont is toch doodnormaal? De makers proberen zoveel mogelijk het origineel concept te behouden om fans niet te ontgoochelen.Verbaasd me dat er geen ophef is over de random encounters die oorspronkelijk niet in de game zaten. Dus ja, de game houdt zich vast aan zijn vaste waarden en dat vind ik een pluspunt.

Heb bij veel JRPG’s vaak het gevoel dat ik verschillende locaties moet herbezoeken om ’t verhaal uit te rekken, dat ik veel moet grinden, soms alles traag gaat en ik soms ook geen idee heb waar ik naartoe moet of wat ik moet doen. Das deel van de ervaring en ik vind dat persoonlijk fijn. Ik kan begrijpen dat veel mensen liever hebben dat alles vlotter verloopt. Maar volgens Bas is de langzaam en saai, maar het is toch een pluspunt dat er veel speeltijd is…? Dat klinkt als jezelf een beetje tegenspreken.

Anyway, het grootste probleem is en blijft dat verdomde cijfer. Als ik eerst moet lezen dat het een beetje oneerlijk zou zijn om Dragon Quest VII een slechte game te noemen, vervolgens dat cijfer zie, tja- dan heb ik moeite om het gehele plaatje serieus te nemen. Want voor mij persoonlijk is een 5 gewoon een slechte game. Ben zelf geen fan van cijfers, want ik weet dat er voldoende mensen zijn die niet eens de moeite doen om de inhoud te lezen en zich enkel focussen op het cijfer. En dan ben ik zeker dat er mensen zijn die meteen het label “SLECHT” erop plakken.

Maar nu ik hier alles zit te typen ben ik niet veel beter dan die irritante mensen die teveel hun mening geven. Ugh. Ik ga wat verder ReCore spelen zodat ik op ’t punt kom dat ik ontgoocheld raak. :)

En ohja Thijs, als iemand een Katamari-game in zijn collectie heeft ben ik verplicht die zijn mening te appreciëren. Yay!

• Een recensie van een nostalgisch oogpunt is slechts relevant voor een zeer kleine groep, aangezien het spel officieel niet eerder in het westen is verschenen. Het gros van de Nederlanders zal Dragon Quest VII voor het eerst spelen, dus dan is het beter om de game op zichzelf staand te bespreken.

Ik heb in veel games ook weinig moeite met wat grinden en de lengte, maar meestal staat daar dan inherent leuke gameplay tegenover. Dat is in Dragon Quest te weinig het geval om te boeien. Ik heb 'm bij de pluspunten gezet, omdat er altijd mensen zijn die er op andere wijze waarde aan hechten. Dat er veel te doen is een feit, in de recensie lees je de nuance.

• Ik snap dat een recensie een mening representeert, maar dit is duidelijk een recensie van iemand die geen enkele affiniteit heeft met JRPG's waardoor het eigenlijk voor niemand nuttig is. Zelfs al zijn de systemen in dit spel verouderd dan is de algemene executie alsnog goed genoeg om een meer positieve review te verantwoorden. Kom ook alsjeblieft niet aanzetten met het "vijf is gemiddeld" argument want vrijwel geen enkele gaming site opereert op die manier en het cijfer kan me niet eens echt schelen in dit geval.

Snap trouwens ook niet waarom je zelf vermeldt dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit en dan toch als pluspunt de speelduur noemt, dat is behoorlijk tegenstrijdig.

• Ik heb aardig wat affiniteit met JRPG's hoor, maak je geen zorgen. Daardoor weet ik juist hoeveel betere alternatieven er zijn.

En ja, een vijf is gemiddeld. ;) Wat andere gamesites doen en schrijven definieert niet onze reviews.

• @Bas
    Gewoon lekker in de supermarkt of bij de mcdonalds gaan werken of iets dergelijks want schrijven over games (en het opdoen van de daarbij benodigde kennis) gaat je niet zo goed af.

• Ben best blij met mijn huidige baan, maar bedankt voor het advies.

• Is er in ieder geval nog iemand blij mee, geniet ervan want het zal ongetwijfeld van korte duur zijn

• Wat een toffe community.

• Als een 5 hier normaal gemiddeld is dan krijgen games hier belachelijk hoge cijfers. Ik ben het trouwens voor een groot deel eens met je punten, maar ze hadden imo wat beter uitgewerkt kunnen worden.

Edit:
    Wil ook wel even zeggen dat de reactie van Lloyd belachelijk is, als je niets zinnigs te zeggen hebt kan je het beter gewoon voor je houden.

• @Bloempjes
    Ja beetje jammer wel inderdaad maar met zo'n review vraag je daar natuurlijk ook wel een beetje om.

• So jongens doe eens even normaal man. Lloyd jij reageert echt als een kleuter die op zijn figuurlijke teentjes is getrapt met je "zoek een andere baan".

Ik vind het ook belachelijk om te lezen dat mensen verwachten dat er rekening wordt gehouden met nostalgie. Dus omdat de game vroeger tof was betekend niet dat een remake meteen goed is.

Ik weet niet wat er mis is met de community hier, maar soms vind ik het grootste deel echt erg zielige mensen.

• Auwh… Het leuke aan een community is dat mensen niet allemaal dezelfde mening hebben. Ik vind dat wanneer we spreken over een remake je niet de game kan bekritiseren omdat hij de oude richtlijnen can een RPG behoudt. Jij hebt daar een andere mening over. Oké, dat is prima. Maar dat maakt mensen niet zielig.

Mensen gaan akkoord, andere niet. Daar komt er discussie van, maar uiteindelijk maakt dit geen hol uit. We houden van games en daarom zijn we hier. Maar als iedereen alles leuk vind is er ook geen bal aan.