1. Pokémon Sun en Moon review – Verandering van spijs doet eten

Pokémon Sun en Moon review – Verandering van spijs doet eten

Verandering is iets waar we als mens niet altijd even happig op zijn. Sommigen omarmen het en anderen moeten er niets van weten. Er wordt al snel gezegd dat men bang is voor het onbekende of dat ze alles hebben wat het hart begeert. In het geval van Pokémon Sun en Moon zijn er vele veranderingen aanwezig. Van de standaard verandering waarbij het gebied en pokémon anders zijn, tot veranderingen waar waarschijnlijk niet iedereen even blij mee is.

Welkom in Alola
Pokémon Sun en Moon is de zevende generatie in de Pokémon-reeks en gaat gepaard met de introductie van nieuwe rakkertjes en een geheel nieuw gebied waar jij op avontuur mag gaan. Al sinds de lancering zijn deze gebieden geïnspireerd op de echte wereld en ook het zevende deel vormt geen uitzondering. Waar eerder Japan, New York en Frankrijk als inspiratiebron hebben gediend, is het ditmaal de beurt aan Hawaï, en dat is duidelijk terug te zien in het Alola-gebied.

Alola bestaat uit vijf eilanden, waarvan er één door mensen is gemaakt. Elk eiland heeft zo zijn eigen flora en fauna en beschikt over unieke eigenschappen. De inspiratiebronnen voor de eilanden zijn duidelijk te zien. Zo is er een Westernstad, een gebied met Chinese invloeden en zijn de bekende grotten, ijsbergen, meren en grasvelden ook weer aanwezig. Sun en Moon gaan een stuk verder dan de toch wat simpele 3D-wereld die is neergezet in Pokémon X en Y, waardoor het isometrische spelbeeld volledig verleden tijd is. Grote steden komen nu nog vaker voor en verschillende camerastandpunten worden niet alleen tijdens de gesprekken toegepast. Er zijn zelfs cinematische tussenfilmpjes aanwezig in Sun en Moon, waardoor je voor het eerst het gevoel hebt dat Pokémon-games in de 21e eeuw zijn beland. De wereld is prachtig en zorgt ervoor dat Pokémon Sun en Moon een van de mooiste titels op de Nintendo 3DS is.

Het zit hem in de kleine dingen
Al dit grafische geweld – want dat is het absoluut voor een 3DS-game – heeft echter wel zijn gevolgen. Zo zijn de 3D-functionaliteiten volledig verdwenen en dat is in dit geval een goed iets. In zowel de remake van Ruby en Sapphire als X en Y waren er namelijk flinke framedrops aanwezig tijdens de gevechten op het moment dat de 3D-slider openstond. Ondanks de afwezigheid van de 3D-mogelijkheden weet ook Sun en Moon niet altijd gelijk te blijven in het aantal frames. Spectaculaire aanvallen en met name de dubbelgevechten weten het aantal frames flink te laten zakken en dat is goed merkbaar. Het moet overigens gezegd worden dat de framedrops op de New Nintendo 3DS minder merkbaar zijn, maar ze zijn nog steeds aanwezig.

Aan de welbekende gevechtsformule is niets veranderd. Waar er in Black en White nog triple- en rotatiegevechten zijn geïntroduceerd laat een nieuwe toevoeging op het gevechtssysteem lang op zich wachten. Dat is echter geen kwalijke zaak, want Sun en Moon verbetert het systeem op een aantal kleine punten. Zo kunnen pokémon hulp in roepen van anderen, waardoor er ineens een extra Magby op het scherm staat. Ook is er nu de optie om een pokémon te wisselen als je party vol is en een nieuwe pokémon wordt gevangen. Scheelt toch weer een wandeling naar het Pokémon center te lopen om daar dan te wisselen.

Meer dan alleen vechten
Ook worden wij als Pokémon-trainers geholpen op het gebied van pokémon-types. Vecht je bijvoorbeeld tegen een grond-type, dan geeft de game – mits je al eens eerder tegen dezelfde pokémon hebt gevochten – aan wat voor effect de aanvallen hebben. Zo zie je in een oogopslag of de aanval super effectief is, effectief, minder effectief of geen schade doet. Niet alleen wordt de mate van effectiviteit weergegeven, ook zijn de statistieken van je pokémon zichtbaar tijdens de gevechten. Wordt je aanvalskracht bijvoorbeeld verlaagd door middel van een growl dan kun je dit terugzien op het scherm en zie je zelfs hoe erg dit verlaagd is.

En daar blijven de veranderingen niet bij, ook Pokémon Amie is op de schop gegaan. In Pokémon Refresh – zoals de functie nu heet – verschijnt jouw rakkertje op het scherm waarna jij ze kunt aaien en voeren met behulp van het touchscherm. Het spelen van mini-games is verleden tijd en is vervangen voor het groomen van een pokémon. Heeft jouw Rowlet bijvoorbeeld een water aanval gevangen dan kun je hem drogen met een föhn of zijn vacht kammen om de pluizen eruit te halen. Geen idee wanneer je jouw pokémon moet verzorgen? Sun en Moon geven dit vanzelf aan en met één druk op de knop ga jij aan de slag met je borstel, föhn, kam of doek. Het is niet alleen grappig om te doen, maar draagt daadwerkelijk bij aan de game. Tijdens de gevechten stijgt bijvoorbeeld de kans op kritieke aanvallen, is het mogelijk om te herstellen van statusproblemen, zal hij/zij sneller een aanval ontwijken en krijgt het beestje meer ervaringspunten.

I wanna take you for a ride
Al deze veranderingen zijn stuk voor stuk kleine toepassingen die het spel net iets vlotter maken en de speler meer de wereld van Pokémon Sun en Moon in trekt. Naast deze kleine veranderingen is één van de grootste vernieuwingen niet het toevoegen of verbeteren van iets, maar juist het verwijderen van een alom bekende irritatie: HM’s. Om het geheugen even op te frissen: HM's zijn moves om verder te komen in de game. Zo is Strength nodig om blokken te verplaatsen. Eenmaal geleerd aan een pokémon zijn deze moves zo ongeveer permanent, want alleen met behulp van een npc zijn ze te verwijderen. De HM’s worden nu vervangen door Poké Ride, waarmee het mogelijk is om op de rug van bepaalde pokémon diverse handelingen uit te voeren. De HM Surf is vervangen door een Lapras en Fly kan op de rug van een Charizard, om er twee te noemen. Ook zijn er pokémon toegevoegd aan Poké Ride waar vroeger geen HM mee gecorrespondeerd was. Zo is Stoutland te gebruiken om items te vinden en is Sharpedo behulpzaam in het vernietigen van rotsblokken op zee, waardoor Alola zich als gebied langzaamaan ontpopt.

Het ontdekken van paden en pokémon heeft altijd centraal gestaan in de serie en Sun en Moon borduren daar op voort. Helaas biedt Sun en Moon niet erg veel nieuwe pokémon, waardoor je toch al snel oude monstertjes voorbij ziet komen. Jammer, maar gelukkig hebben een aantal oude bekenden een Alola-vorm. Deze vorm is ontstaan doordat pokémon zich hebben aangepast aan het klimaat van Alola, waardoor ze een ander uiterlijk en type hebben. Zo is Vulpix bedekt onder een ijslaag en is deze niet langer een vuur-type, maar een ijs-type.

Beperkte vrijheid
Zoals gezegd is de verkenningstocht door Alola prachtig om te aanschouwen en wordt het gebruik van Poké Ride bevorderd doordat de eilanden groot genoeg zijn om rennend op een Mudsdale over het land te rennen of vliegen van eiland naar eiland op een Charizard. Helaas weten de eilanden nooit het ultieme gevoel van vrijheid te geven. Als speler word je constant bij de hand gehouden en verteld waar je nu naartoe moet. Sun en Moon beschikken dan ook over een constante questmarker, waardoor de ontdekking al gedaan is, voordat de reis van start is gegaan. Het is zelfs zo dat de gebieden waar jij niet naartoe hoeft afgesloten zijn en pas betreedbaar worden als het spel dit wil.

Dit beperkt je als speler enorm in de ontdekkingsreis waarmee de Pokémon-games door de loop der jaren om bekend zijn geworden. Het wekt na verloop van tijd zelfs frustratie op door de speler met de flauwste redenen de weg te blokkeren. Toegegeven, het versperren was in vorige games ook aanwezig, maar werd toentertijd beter uitgevoerd door natuurlijke obstakels in de vorm van een steen, bos of water. Dat Sun en Moon je doodgooien met mensen die roepen dat jij hier niet mag komen of dat je de zoveelste wilde pokémon-blokkade tegenkomt, werkt allerminst in het voordeel van de game. Een essentieel onderdeel van de Pokémon-serie wordt daardoor tenietgedaan en drukt zodoende zijn stempel op de gehele game. Enorm zonde voor een game die draait om exploratie.

Frisse wind waait door Alola
De reden dat jij op ontdekkingsreis gaat is echter wel iets dat goed uitpakt. De welbekende gymgevechten zijn er namelijk niet meer. Het Hawaii-geïnspireerde Alola-gebied bevat beproevingen op de diverse eilanden, waarbij je geen gymbadges verzamelt, maar Z-kristallen. Tijdens je reis sprokkel je op diverse locaties Z-kristallen bijeen waarmee pokémon ultieme aanvallen uit de mouw schudden. Deze aanvallen zijn eenmaal per gevecht te gebruiken en vereisen het gebruik van het item-slot van de pokémon. De toevoeging van deze kristallen is leuk gedaan en zorgen voor wat flashy aanvallen op het scherm, maar weet de doorgewinterde Pokémon-speler niet heel warm te maken. Het is tof om te zien, maar de animaties duren relatief lang en het is nog maar de vraag hoe dit tot zijn recht komt in de competitieve gevechten.

Het vergaren van deze kristallen gaat dus middels beproevingen. Dit zijn geen standaard pokémon-gevechten, maar variëren elke keer. De beproeving van Kiawe vraagt bijvoorbeeld om het verschil aan te duiden tussen dansende Marowaks en de test van Mallow vraagt om te zoeken naar diverse voorwerpen in een bos. Het doorstaan van deze beproevingen leidt altijd tot een gevecht tegen een Totem-pokémon. Dit zijn sterkere, grotere pokémon dan gebruikelijk. Na het verslaan van de Totem-pokémon en het doorstaan van alle beproevingen op het eiland ontmoet je de Kahuna van het eiland en biedt, als hij/zij verslagen wordt, toegang tot het volgende eiland op weg naar andere beproevingen. De beproevingen zijn veel diverser dan de standaard gymgevechten en zijn verfrissend voor de doorgewinterde Pokémon-speler.

De ontwikkelaar heeft goed geluisterd naar alle feedback van de spelers door de jaren heen en weet met kleine verbeteringen grote stappen te zetten. Helaas is men doorgeslagen, waardoor Pokémon Sun en Moon een meer lineaire ervaring is geworden, wat enorm zonde is voor een serie waarbij ontdekking centraal staat. Dat neemt niet weg dat Sun en Moon een volwaardig Pokémon-deel is en in de boeken kan als een van de laatste goede Nintendo 3DS-games.

Pokémon Sun en Moon zijn Pokémon-games die draaien om verandering. Er is ongelofelijk veel op de schop gegaan, waardoor Pokémon Sun en Moon je enorm in de wereld van Alola betrekken. De vele veranderingen, beproevingen en het nieuwe gebied zorgen voor een welverdiende reset van de serie. Al deze veranderingen hadden van Pokémon Sun en Moon een van de beste Pokémon-games uit de serie kunnen maken, maar technische haperingen en het constant begeleiden van de speler gooien roet in het eten.
8
80
  • Alola is een prachtig gebied