Hitman: The Complete First Season review - Een episodische hit, man

Ongeveer een jaar geleden begon het Deense IO Interactive aan het ambitieuze avontuur om Hitman in een episodisch format te gieten, met ongeveer elke maand een nieuwe missie. Inmiddels zit het eerste seizoen van Hitman erop en naar voorbeeld van televisieseries ligt nu dan ook The Complete First Season fysiek in de winkels, zodat we lekker ordinair mogen ‘binge-gamen’.

Het afgelopen jaar hebben we het op InsideGamer al regelmatig over de zes individuele afleveringen van Hitman gehad. We reisden de halve globe over en lieten een spoor van lijken achter in Parijs, Sapienza, Marrakesh, Bangkok, Colorado en Hokkaido. De uiteenlopende decors voor onze moordplannen – van een hippe modeshow tot luxueuze hotels en geavanceerde laboratoria – hebben allen meer gemeen dan je op het eerste oog zou denken. Enerzijds bieden ze namelijk allemaal talloze vernuftige mogelijkheden om doelwitten om te leggen, anderzijds zijn de locaties stuk voor stuk onmiskenbaar sexy, met glamour die niet zou misstaan in een willekeurige James Bond-film.

Grote wisseltruc
Het resultaat is dat alle zes de episodes ontzettend leuk zijn om te spelen – en te herspelen. De locaties kennen ieder een hele open opzet. Als de kale Agent 47 word je ergens in de map gedropt en je bent pas klaar als je doelwitten niet meer ademen. Hoe je dat verder precies aanpakt is volledig aan jou. Het gevoel van vrijheid is bij vlagen overweldigend, want waar begin je? Al snel worden de mogelijkheden duidelijk. Je hoort bijvoorbeeld een gesprek over iemand die net begint als keukenhulp. Niemand die hem nog kent, dus met het juiste kostuum loop jij in zijn plaats gewoon door. Of een cameraman is niet komen opdagen voor een interview. Wat als jij jezelf als hem voordoet? En met het kloffie van een wetenschapper, beveiliger of zelfs bouwvakker let ook niemand meer op je. Behalve dan de directe collega’s of leidinggevende, dus te achteloos rondwandelen is gevaarlijk.

Hele specifieke mogelijkheden worden nadrukkelijk aangegeven als opportunities en geven je, mits zorgvuldig uitgevoerd, vrijwel zeker de kans om je doelwit tot dodelijk dichtbij te benaderen. Deze mogelijkheden ontdekken en benutten is leuk en uitdagend, en bovendien een groot onderdeel van de game. In de praktijk zijn deze mogelijkheden eigenlijk niet meer dan enkel wat handvatten om je wegwijs te maken in de grootse map – en in die grootsheid schuilt de meeste kracht van Hitman.

Natuurlijk kun je die zwaarbeveiligde ambassade binnenwandelen als een masseur die een afspraak heeft met jouw doelwit, maar ook als generieke beveiliger kom je een heel eind. Zeker als je al eerder toevallig een belangrijke sleutelkaart hebt gevonden die een hele hoop deuren voor je opent. Het generieke beveiligerskloffie is ook te gebruiken om de masseur in kwestie gemakkelijk af te zonderen, of om de beelden van de beveiligingscamera te wissen. Een échte hitman wisselt regelmatig van outfit en combineert de mogelijkheden die op zijn pad komen om de perfecte moord te plegen. Er is niet één pad naar succes, er zijn ook niet zes paden naar succes; er zijn haast oneindig veel mogelijkheden om je doel(wit) te bereiken. Wel jammer zijn de lange laadtijden, die de perfectionist die bij de minste misstap wil herladen, al snel de keel uithangen.

Oneindig herspeelbaar
Laadtijden daargelaten zijn alle missies met de talloze mogelijkheden uitermate herspeelbaar, en dat is natuurlijk precies wat IO Interactive voor ogen heeft met deze episodische Hitman. Bij de oorspronkelijke releases in 2016 zat er soms wel meer dan een maand tussen de verschillende episodes. Die maand speling gaf aldoor mooi de gelegenheid om elke missie op meerdere manieren te spelen. De ene keer de ene mogelijkheid nastreven, de andere keer die andere mogelijkheid benutten of gewoon eens te kijken wat er gebeurt als je als een soort Solid Snake naar binnen sluipt, gedempt pistool in de hand. Bovendien zijn er nog eens talloze optionele uitdagingen om aan te gaan, zoals ongezien naar binnen en naar buiten glippen of bepaalde wapens en kostuums gebruiken, en extra doelwitten zoals de Sarajevo Six (alleen op PlayStation 4) en de Elusive Targets – tijdelijke doelwitten waar je maar één keer en binnen een bepaald tijdsbestek op mag jagen.

Kan leren van Netflix
Nu als complete collectie verliest Hitman desondanks een beetje van zijn glans. De drang om elke missie eindeloos te herspelen is minder aanwezig, aangezien je ook gewoon door kunt naar de volgende missie. IO Interactive lijkt zelf ook te worstelen met hoe het de grote hoeveelheid content moet presenteren. Vanaf begin af aan zijn bijvoorbeeld alle missies beschikbaar, al krijg je daarentegen een melding dat je eerst alle andere missies ‘zou moeten uitspelen’ voordat je bijvoorbeeld naar Hokkaido, Japan reist. Het hoofdmenu lijkt verder alleen vrijblijvend te suggereren ‘wat je zou kunnen doen’ en neemt je niet aan de hand in de jungle van hoofdmissies, zijmissies, extra uitdagingen enzovoort. Heb je een missie uitgespeeld, dan krijg je wel de volgende cutscene in het onduidelijke, weinig boeiende verhaal te zien, maar niet een grote knop om gewoon door te gaan naar de volgende missie. Daarvoor moet je weer terug naar het hoofdmenu.

Het is dus niet altijd duidelijk wat de volgende logische stap is en dat is een gemiste kans. Het is nu erg makkelijk om content over het hoofd te zien en de game af te doen als ‘slechts zes missies’ die je er in een weekendje even doorheen jaagt. Er is niets mis met een heel seizoen aan gamecontent in één keer uitbrengen: bij televisieseries vinden we het heel normaal om een seizoen achter elkaar door te kijken. Maar waar Netflix netjes na twintig seconde de volgende aflevering start zonder dat je naar je afstandsbediening hoeft te grijpen, mist Hitman: The Complete First Season enige vorm van continuïteit. Nu zou het overdreven zijn om de game daar op af te rekenen, maar het is een schoonheidsfoutje dat niet hoort bij een collectie als deze. Het is gelukkig een van de weinige schoonheidsfoutjes in dit verder sterke eerste seizoen van Hitman. Wij zitten vast klaar voor het tweede seizoen!

Hitman: The Complete First Season is beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie speelden we de PlayStation 4-versie.

Eigenlijk wisten we het natuurlijk al een tijdje, maar de nieuwe opzet van Hitman is een schot in de roos. De prachtig vormgegeven levels vormen de perfecte decors om keer op keer een nieuw en eigen plan te smeden voor de perfecte moord. De laadtijden zijn soms wel vermoeiend lang en de presentatie van de game laat wat te wensen over, maar die irritaties staan in schril contrast tot de voldoening die je voelt als je je secuur uitgedachte plan tot uitvoering brengt en de nekwervels van je slachtoffer hoort knappen.

• Talloze mogelijkheden om je doelwit om te leggen
  • Prachtige locaties
  • Bizar veel content