1. 1-2 Switch review - Partypooper

1-2 Switch review - Partypooper

Een nieuwe console van Nintendo is meestal wel voorzien van een aan hardware gerelateerde vernuftigheid of twee. Wie precies wil weten welke slimmigheidjes Nintendo nu weer onder de motorkap heeft verborgen, is aan het juiste adres bij 1-2 Switch.

Ballen voelen
Met achtentwintig verschillende spelletjes lijkt 1-2 Switch een imposante collectie, maar er wordt nauwelijks moeite gedaan om te verhullen dat het hier toch echt om techdemo’s gaat. Stuk voor stuk demonstreren de spelletjes een specifieke nieuwe manier van spelen op de Switch, en dan in het bijzonder de mogelijkheden van de nieuwe Joy-Con-controllers. Zo is er een minigame waarin je balletjes voelt rollen door de Joy-Con. Beide spelers moeten dan raden hoeveel balletjes er in de Joy-Con zitten. Dankzij HD Rumble voel je echt de verschillende objecten bewegen en kun je dus heel nauwkeurig voelen hoe elk balletje rolt terwijl je de controller kantelt en draait. Indrukwekkend – voor een paar seconden.

In een andere game moet je de rechter Joy-Con voor je mond houden, als een broodje, en zoveel mogelijk hapbewegingen maken met je mond die door de infraroodsensor onderop de controller worden waargenomen. In weer een andere game wieg je een baby – de Switch plus Joy-Cons – in slaap. En er zijn diverse varianten waarin je direct met elkaar vecht met zwaarden, toverstokjes of je blote vuisten.

Sommige zijn leuk en werken goed, zoals Quick Draw, waarin je duelleert als in een Westernfilm, en Table Tennis. Andere minigames, zoals Runway, waarin je moet paraderen als een modemodel, of Shave, waarin je je gezicht moet scheren, zijn ronduit bespottelijk. Milk (koe melken) en Soda Shake (een fles schudden tot ‘ie explodeert) lijken weer zo uit het foute We Dare te komen en het kost dan vooral erg veel moeite om niet heel puberaal in een lachstuip te schieten bij het spelen van deze games. De kwaliteit van de spelletjes is dus zeer wisselend en hoewel je gelijk een beeld krijgt van wat voor toeters en bellen er allemaal in de kleine Joy-Cons verstopt zitten, komt 1-2 Switch niet veel verder dan een paar ‘oh wauw’-momentjes.

Perfecte partygame
Het is dan ook de presentatie die 1-2 Switch toch een leuk partyspel maakt. De introductiefilmpjes voor elke minigame, die kort uitleggen wat de bedoeling is en wat je nu weer met de Joy-Cons uit moet halen, balanceren met de uitbundig uitgedoste woonkamerhelden in de hoofdrol op een fijne grens tussen melig en flauw. Het tempo waarmee de volgende minigame wordt gestart is hoog en uit alles blijkt dat een avondje (ietwat puberaal) plezier hebben voorop staat.

Er zijn wel highscores waarmee je elkaar terplekke de ogen kunt uitsteken, maar er wordt niets opgeslagen in leaderboards en er zijn geen namen of accounts nodig om 1-2 Switch te spelen. Dat geeft enerzijds dus geen enkele reden om nog eens terug te keren naar een specifieke minigame of 1-2 Switch in het algemeen. Tegelijkertijd wordt zo goed voorkomen dat de boel nodeloos gecompliceerd wordt. Moet je even naar het toilet? Lamme arm van het zwaardvechten? Of heb je simpelweg wel genoeg ballen gevoeld vandaag? Dan werp je de Joy-Con gewoon gedachteloos in de schoot van de persoon naast je.

De enige, nog enigszins competitieve modus is Team Match, waarin twee teams het tegen elkaar opnemen en je door minigames te winnen stapjes mag zetten op een speelbord. Ideaal om nog een béétje structuur te creëren in de blije chaos die 1-2 Switch heet, maar zelfs daar is er niets dat je belet om de controller alsnog rond te laten gaan.

Geen schoonheidsprijs
In grote lijnen slaagt 1-2 Switch dan ook met vlag en wimpel in wat het doet. De kwaliteit van de verschillende minigames mag dan veel te wensen overlaten, het is wél een hele leuke, melige, gezellige, ongedwongen partygame die en passant toch ook nog laat zien wat die nieuwe Joy-Cons precies allemaal kunnen. In geest is 1-2 Switch dan ook een prima opvolger van games als Wii Sports en Nintendoland, die op hun beurt demonstreerden wat de Wii en Wii U konden.

Bovengenoemde games zaten echter gratis bij de genoemde consoles, terwijl 1-2 Switch los in de winkels ligt met de veel te hoge (advies)prijs van vijftig euro. Een prijs die het simpelweg niet waard is en dat maakt het dan ook moeilijk om 1-2 Switch aan te raden. Jammer, want met dat besluit gaan een hoop potentiële gezellige avondjes verloren.

1-2 Switch is een goede gangmaker op feestjes, al komt dat niet door de kwaliteit van de minigames. Die is namelijk zeer wisselvallig en soms iets té nauw gericht op het demonstreren van een enkele functionaliteit van de Joy-Con-controllers, waarbij speelbaarheid en plezier uit het oog worden verloren. De presentatie van 1-2 Switch maakt een hoop goed en als je maar genoeg lacht, vergeet je misschien voor heel even dat je veel te veel voor deze techdemo annex partygame hebt betaald.
6,5
65
Score: 65
  • Geslaagde party-opzet
  • Toonzettende introfilmpjes
  • Demonstreert wat Joy-Cons kunnen
  • Minigames van zeer wisselvallige kwaliteit
  • Buiten proportionele adviesprijs

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.