1. Disney Afternoon Collection review – Only 90’s gamers will remember this

Disney Afternoon Collection review – Only 90’s gamers will remember this

Een hele generatie gamers is opgegroeid met een programmeerblok van Disneytekenfilms zoals DuckTales, Chip ’n Dale: Rescue Rangers (Knabbel & Babbel: Rescue Rangers voor ons Nederlanders), TaleSpin en Darkwing Duck. Die series waren niet alleen uitstekend vermaak voor de jonge kijkers, ze gingen vaak ook gepaard met voor die tijd uitstekende games. In de laatste levensjaren van de NES was de Japanse ontwikkelaar Capcom verantwoordelijk voor een aantal van de beste licentiegames die ooit zijn verschenen.

De Disney Afternoon Collection is een met liefde samengestelde verzameling van zes van deze games. Voor een schijntje van wat deze spellen tegenwoordig op eBay vangen kun je op deze manier DuckTales, DuckTales 2, Darkwing Duck, TaleSpin, Chip 'N Dale: Rescue Rangers en Chip 'N Dale Rescue Rangers 2 spelen. Deze NES-klassiekers zijn niet alleen zo opgepoetst dat ze er op moderne tv’s mee doorkunnen, ze hebben hier en daar ook wat handige upgrades gekregen.

Be kind rewind
De opvallendste daarvan is de mogelijkheid om de actie even terug te spoelen. Duikel je net even onhandig in een ravijn in DuckTales, dan hoef je niet meteen opnieuw te beginnen, maar draai je de tijd terug naar het moment vlak voordat je die mislukte sprong maakte. De puristen zijn op dit moment al woest naar beneden gescrold om hun ongenoegen te uiten, maar om heel eerlijk te zijn is deze toevoeging eigenlijk wel nodig om veel van deze games leuk te houden. De kans is groot dat je vandaag de dag minder tijd en geduld hebt om langs lastige en ronduit oneerlijke stukken te komen dan toen je jong was en niets beters te doen had.

Ook de optie om het spel op ieder gewenst moment op te slaan is een welkome toevoeging. Niet dat deze games weken van je tijd kosten. Gemiddeld zijn ze binnen een uurtje uit te spelen mits je een beetje geoefend bent in het ontwijken van de soms behoorlijk lastige obstakels. Spelers die deze spellen wel helemaal uit het hoofd kennen kunnen losgaan in de Boss Rush – waarin je alle eindbazen achter elkaar geserveerd krijgt – en de Time Trials waarin je tegen de klok racet om het spel zo snel mogelijk uit te spelen.

Tand des tijds
Ook zonder deze extra’s zijn de meeste games op deze verzameling nog steeds prima speelbaar. De eerste DuckTales is daar het perfecte voorbeeld van. Dagobert Duck rond stuiteren op een wandelstok is nog steeds erg leuk en de grotendeels open opzet van de levels staat nog steeds als een huis. DuckTales 2 ziet er merkbaar beter uit, speelt net ietsje fijner, maar heeft helaas niet dezelfde geniale soundtrack als het eerste deel. De muziek van het maanlevel is niet voor niets nog steeds legendarisch.

Het minstens zo uitstekende Rescue Rangers is ook mooi oud geworden. De platformgameplay waarin je objecten kan oppakken en gooien is simpel en effectief en ook hier is de soundtrack van bijzonder hoog niveau. Het tweede deel bouwt hier lekker op voort, maar is daardoor ook net wat minder memorabel. Darkwing Duck is ondertussen een ietwat frustrerende game die nog het meeste weg heeft van Mega Man. Als het spel je niet gek maakt met zijn vele gemene vijanden en eindbazen is ook dit avontuur nog steeds prima te pruimen.

Datzelfde gaat helaas niet op voor TaleSpin, een shoot ‘em up met de beer Baloe uit Jungle Book als de piloot. Er is een reden dat deze game zelden genoemd wordt als het gaat om de meest legendarische Disney-games voor de NES. Dit spel heeft als uniek punt dat je het vliegtuig ondersteboven kan keren om de andere kant op te schieten, maar verder is het eigenlijk niet zo heel erg boeiend.

Disneymuseum
Naast de collectie van een boel uiterst zeldzame NES-klassiekers is The Disney Afternoon Collection ook een mooi verzamelwerk van achtergrondinformatie. Het spel bevat gedetailleerde scans van de tekeningen die de ontwikkelaars gebruikte om de bekende personages om te zetten naar pixels en er zijn zelfs korte beschrijvingen bij dit bronmateriaal toegevoegd. De moeite die is gestoken in het verzamelen van al deze details is prijswaardig, want de kans was groot dat het anders voorgoed ergens in het archief van Capcom was gebleven.

Wie dus ook maar een beetje nostalgie heeft voor de tekenfilms en de games doet er verstandig aan om in het museumgedeelte van deze collectie te duiken of gewoon door de in 90’s stijl vormgegeven menu’s te snuffelen. De mogelijkheid om alle losse nummers van de verschillende soundtracks te luisteren is de spreekwoordelijke kers op de taart. Op die manier kun je op iedere gelegenheid de 8-bit versie van de DuckTales-intro aanzetten.

Disney Afternoon Collection is sinds 18 april verkrijgbaar op Xbox One, PlayStation 4 en pc. Voor deze recensie speelden we de PlayStation 4-versie.

8
The Disney Afternoon Collection is de beste legale manier om een zwik klassieke Disney NES-games te spelen. Dat je de actie kunt terugspoelen en het spel halverwege kunt opslaan zijn bovendien welkome toevoegingen die deze spellen voor nieuwe spelers en oude spelers met minder geduld weer toegankelijk maken. Het hele pakket is zo gelikt en met liefde in elkaar gezet dat je je er weer even jong door voelt.
  • toffe nieuwe toevoeging
  • fantastische aankleding
  • Vijf klassieke games