1. Prey review – Net niet aan de top van de voedselketen

Prey review – Net niet aan de top van de voedselketen

Een ruimtestation, een uitbraak van levensgevaarlijke aliens en een hoofdrolspeler die alles stilzwijgend, maar schietend ondergaat. Prey lijkt op het eerste gezicht op de zoveelste firstpersonshooter, maar schijn bedriegt. Op Talos I is niets wat het lijkt.

Dat kun je gerust heel erg letterlijk nemen. De kwaadaardige Typhon hebben de neiging om de vorm van alledaagse objecten op het ruimtestation aan te nemen. Voor jou, een werknemer met een ongezonde dosis geheugenverlies, is iedere koffiekop, stoel en medkit daarom verdacht. Is dit een onschuldig onderdeel van de omgeving of een wezen dat je bespringt zodra je te dicht in de buurt komt?

Die zogenaamde Mimics zijn onderdeel van een heleboel geniale vondsten van Prey. Het biedt reden om ieder hoekje van ieder kantoor, lobby en laboratorium te doorzoeken naar kostbare spullen. Prey is absoluut geen shooter in de stijl van DOOM, maar eerder een immersieve sim zoals System Shock, BioShock of Deus Ex. Rennen en knallen kan, maar dat is gezien de veel sterkere en gevaarlijke vijanden vaak een heel erg slecht idee.

Intergalactische vuilnisman
Rustig aan doen is het devies en daar geeft Prey je gelukkig alle ruimte voor. Terwijl je iedere e-mail van gesneuvelde werknemers doorspit en elke vuilnisbak die je tegenkomt ondersteboven haalt, word je door andere personages het ruimtestation rondgestuurd. Het verhaal begint sterk met een prima twist die ook in de gratis verkrijgbare demo zit, maar daarna is het vooral een excuus om je van het kastje naar de muur te sturen. Veel leuker is het om intergalactische vuilnisman te spelen en ieder hoekje van Talos I te besnuffelen.

Nutteloze spullen kunnen verwerkt worden tot kostbare items die je verder helpen in het spel. Bij speciale recyclemachines dump je je afval waarna de troep wordt getransformeerd naar kostbare grondstoffen die als basis dienen voor de producties uit de 3D-printers die ook in het ruimtestation zijn te vinden. Omdat je alles handmatig moet invoeren voelt het stukken beter dan wat medkits craften in een menuutje. Vrijwel alle nuttige spullen die je in de omgeving kunt vinden zijn ook te produceren met de juiste materialen. Op die manier zijn zelfs de kostbare Neuromods in grote getalen te produceren.

Space splicen
Neuromods stellen je in staat om in een bijzonder uitgebreide skill tree nieuwe speciale vaardigheden te kiezen. Dat begint basaal met wat extra health of de mogelijkheid om kapotte apparaten in Talos I te repareren, maar wanneer je een speciale scanner hebt gevonden kun je met Neuromods ook de unieke krachten van de Typhon overnemen. Op die manier zijn je vijanden te bestoken met krachtige telepathische aanvallen of kun zelf transformeren in een doodgewone kantoorartikelen om ongezien langs wat Typhons te komen.

Er zijn heel erg veel mogelijkheden om Prey te doorlopen en het spel laat je hierin ook volop experimenteren. Voor ieder probleem zijn er altijd meerdere oplossingen die niet eens heel erg voor de hand hoeven te liggen. Een gesloten deur kan gehackt worden of je kan opzoek gaan naar de code die de deur opent. Maar misschien is het zelfs mogelijk om de stroom op een afdeling gedeeltelijk af te sluiten zodat je de deur met brute kracht kan openen. Of misschien is er na een korte ruimtewandeling via de buitenkant van het station ook een weg te vinden.

Prey weet eigenlijk constant met dit soort situaties te verrassen en je vooral heel erg vrij laat blijft de game verrassen. Het oog voor detail voor iedere mogelijkheid in de vele omgevingen is van hoog niveau, waardoor de meest gekke plannen ineens bijzonder goed kunnen uitpakken. Speciale krachten hebben bijvoorbeeld verrassende bijeffecten die op andere momenten ineens goed van pas kunnen komen.

Wie is de prooi
Dat Prey het zo verschrikkelijk leuk maakt om te experimenteren met wat er allemaal mogelijk is op Talos I staat in schril contrast met hoe niet leuk het is om het tegen vijanden op te nemen. Schieten voelt simpelweg niet fijn. De behoorlijke input-lag op de consoleversies is grotendeels de boosdoener, al zijn ook de vijanden met name in het begin te sterk en hebben de latere Typhons wel heel erg vervelende krachten. De simpele genialiteit van de Mimics wordt helaas maar niet overtroffen. Naarmate je verder komt, meer krachten en betere wapens krijgt, wordt Prey makkelijker, maar helaas niet leuker om te schieten op het buitenaardse gespuis.

Dat is jammer, want een geweldig alternatief is er niet. Je kan ervoor kiezen om zoveel mogelijk sluipend te werk te gaan maar het spel dwingt je vaak om gewoon tevoorschijn te komen en knallend de strijd aan te gaan. Je gaat bovendien bijzonder snel dood door een enkele tegenaanval. Het spel slaat je voortgang gelukkig om de haverklap op en je kan naar hartenlust quick saven maar irritant blijft het wel.

Irritaties groot en klein
Het verkennen van het ruimtestation, de verschillende zij-missies die je interessante richtingen opduwen en de enorme hoeveelheid mogelijkheden maken Prey tof. Het is daarnaast indrukwekkend hoe ruimtes met elkaar verbonden zijn en hoe je gedeeltes af kunt snijden door een kleine ruimtewandeling te maken. Oude omgevingen opnieuw doorlopen is bovendien geen straf omdat je steeds meer manieren leert om nieuwe gebieden te openen of problemen op te lossen. Er is bovendien geen specifieke volgorde om missies te voltooien en er zijn lang niet genoeg Neuromods om iedere upgrade vrij te spelen. Dat maakt het spel een stuk aantrekkelijker om het nog een keer op een iets andere manier te doorlopen.


Tegenover veel van de dingen die Prey goed doet staan kleine en grote irritaties. De lange laadtijden zijn een klein voorbeeld, vele malen erger is de manier waarop Prey rond het einde onderuit gaat. Dan worden er nieuwe, zo mogelijk nog irritantere vijanden geïntroduceerd die het spelplezier nog meer in de weg zitten. De kleine verhalen van de (gesneuvelde) werknemers van Talos I die je oppikt via e-mails, notities en audio logs zijn bovendien stukken interessanter dan wat de hoofdmissies je bieden. De belofte van de twist in de eerste paar uur van het spel wordt rond het einde op de meest voorspelbare manier ingevuld.

Prey is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. Het spel is ook verkrijgbaar op de Xbox One en pc.

Conclusie en beoordeling

7,7
Prey is absoluut geen goede shooter en het verhaal weet zijn belofte niet helemaal waar te maken. Toch blijft Talos I een fantastische plek om je tijd door te brengen. Dat komt helemaal door de enorme vrijheid die je in deze benauwde omgeving krijgt om ieder probleem naar eigen inzicht op te lossen. De Typhon zijn daarin eerder een irritante afleiding dan een noemenswaardige vijand, want ergens in Prey schuilt een beestachtig goede game die door grote en kleine irritaties net niet aan de top van de voedselketen kan staan.
  • Enorm veel oog voor detail
  • Meerdere oplossingen voor ieder probleem
  • Talos I verkennen is een feest
  • Kleine technische irritaties
  • Verhaal komt niet uit de verf
  • Gevechten worden maar niet leuk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • LOL welk spel heb jij gespeeld dan? het spel dwingt je om tevoorschijn te komen? ik ga als een ghost door het station heen.. Alles wat ik kil gaat door door sneak attacks.. Gevechten zijn niet leuk? ben je uberhaupt wel fan van Dishonored type games?



    Verder prima review ik had hem een 9 gegeven, vermaak me er erg goed mee

  • Persoonlijke voorkeur heet dat. Een review zal nooit volledig objectief kunnen zijn omdat de ene persoon het anders ervaart dan de andere. Dat jij vind dat gevechten wel leuk zijn is tof voor jou, maar dat betekent niet dat iedereen het op dat vlak eens zal kunnen zijn. Er zijn altijd maar een paar dingen waarin een review objectief kan zijn. Maar niet alles.

  • Sorry maar als reviewer om objectief te kunnen blijfen moet je toch echt wel een bepaalde affiniteit met het genre hebben.. dat is het zelfde aan mij vragen voetbal games te reviewen..



    Voorbeeldje: De behoorlijke input-lag op de consoleversies is grotendeels de boosdoener,



    Een goede reviewer test door en op alle platformen.. Bekijk ACG is op youtube en dan zijn reviews.. Dat zijn goede objectieve reviews

  • Hoeweet jij dan dat de reviewer geen affiniteit heeft met het genre? Puur en alleen omdat hij in zijn persoonlijke beleving de gevechten niet leuk vond? Een review kan en zal nooit 100% obejctief kunnen zijn.

  • Een review is altijd 100% subjectief. Een review die objectief is bestaat niet.

  • Omdat deze review jou niet uitkomt is het niet objectief ? Reviews van fans zijn wel objectief ? Een review is een mening en geen feit.



    Na ok. Dan kunnen we een review van jou verwachten op alle platformen en dan horen we het volgende week van je. Succes Zorewin , ik zal met smart op je review wachten.

  • Niet uitkomt? hij krijgt overal een 8 of een 9.. lijkt me prima cijfer.. En je kan lang wachten op een review van mij dat is ver van mijn sterkste punt dus begin ik ook niet aan.. En waarom als er dudes zoals ACG zijn op youtube valt niet veel aan te verbeteren.



    Als dit review echt objectief was zou het getest zijn op zowel xbone, ps4 als PC.. bijvoorbeeld input lag geen enkele last van met mijn xbox one controller op de PC. Glitches nog niks tegen gekomen in mijn enorm trage run van 15 uur.. ik bekijk iedere gang en tunnel..



    Als je echt objectief test ga je geen conclusies trekken vanaf 1 systeem

  • Een objectieve review bestaat niet.



    De reviewer vind de gevechten niet leuk en het verhaal komt niet uit de verf. Compleet subjectief, daar kun je niet iets objectiefs van maken. Je kunt niet iets objectief testen, onmogelijk.

  • 1. Review is een mening… er zijn meer dan 1000 reviews.
    2. Sites spelen een versie die ze binnen krijgen van de uitgever en baseren daar hun mening op. Ze kunnen niet even naar de winkel rennen om alles even te kopen.
    3. Jou geweldige youtuber is 1 van vele. Boeie wat hij denkt of wat jij er van vind. Ben geen papagaai.
    4. Oeee hij speelt op de PC en hij maakt deze glitches niet mee. Wees dan blij dat je zoveel geluk heb gehad. In BF1 is al 3 keer me wapen verdwenen en sommige mensen hebben dat nooit gehad.
    5.Zet jezelf niet zo voor schut.

  • 1. Bullshit een goede reviewer kan ondanks mening zien of iets goed is of niet.. Is hetzelfde als zeggen dat Duke Forever een goede game was (laatst uitgespeeld) Heb ik er van genoten ja.. is de game goed? lol nee teveel fouten in, slechte afwerking etc.. Ook al vond ik het leuk kan ik objectief zeggen dat de game slecht was..
    2. ACG test op alles en hij is niet de enigste dus NEXT
    3. Hij is 1 van de vele die zo goed test ja.. eens thx!
    4. Ben jij niet degene die zich bij iedere post voor schut zet? En ik kan het niet beter nee. Dyslectie maakt het een beetje moeilijk reviews te schrijven.. Ik ben echter wel een top in het vak wat ik beoefen en verwacht andere mensen die iets anders doen dat ook te zijn in hun vak.. Mischien schiet ik de lat te hoog voor insidegamers…

  • Je eerste punt is echt totale onzin, sorry. Volgens mij snap je niet helemaal wat objectiviteit betekent.

  • Dat je er niet mee eens ben is je goed recht. Maar zo gaan gedragen alsof de reviewer liegt en er betere alternatieven zijn? Kan ik heel slecht tegen.



    De reviewer geeft een mening over zijn ervaring van een game. Dat verschild per persoon.



    Jij vond Duke Forever leuk en ik een poep spel. Wie heeft er gelijk ? Beide , ieders heeft een mening over de game. Das het mooie aan vrijheid. Helaas mag dat niet van jou lijkt het. Ooit gehoord van Noord-Korea ?

  • Klopt dat het een deel mening is dat betwist ik ook niet, wat ik wel betwist is dat een goede reviewer ook een slechte game kan reviewen en van alle kanten kan bekijken. Een goede reviewer trekt niet zomaar conclusies maar test verder en kijkt verder dan zijn neus lang is..



    Daar komt een stuk objectiviteit bij kijken die niet iedereen heeft.. zo ook deze reviewer.. Je merkt aan alle kanten van het review dat het weer een nieuwe opdracht was.. oww moet weer een nieuwe game reviewen daar gaan we weer.. bam klaar reviewtje schrijven NEXT..



    Iemand met passie voor zijn vak kijkt verder.

  • Oww en als rectie op shadow.. Duke was een poep spel :P maar wil niet zeggen dat ik er niet een chuckle of 2 vandaan heb gehaald.. blijft het nog steeds een shit game. Dat is een feit of ik hem nou leuker (heeel klein beetje) vond (op een schaal van shit en mega shit) dan jou wil niet zeggen dat ie magisch ineens beter is.

  • "Een goede reviewer trekt niet zomaar conclusies maar test verder en kijkt verder dan zijn neus lang is.."



    en als hij die conclusies dan trekt dan is dat subjectief dus. Heeft helemaal niets met objectiviteit te maken.

  • Tuurlijk wel, het is een deel mening en een deel objectiviteit..
    Mening: hij vind de sfeer geweldig
    Objectiviteit: De engine runt smooth op de verschillende systemen.
    Mening: De shotgun schiet te traag
    Objectiviteit: Te dicht op een muur staan en je kan er doorheen schieten

  • Jammer dat je het niet eens bent met mijn mening maar helaas bestaan objectieve reviews niet.



    In plaats van mij persoonlijk aanvallen zou je misschien argumenten kunnen geven waarom je het niet met mij eens bent. Op die manier kan ik jouw mening misschien beter begrijpen. Ik ben namelijk best wel nieuwsgierig.

  • Ten eerste zeg niet dat ik het er niet mee eens ben, zoals hierboven al vermeld goed review.. maar prima:



    "Dat is jammer, want een geweldig alternatief is er niet. Je kan ervoor kiezen om zoveel mogelijk sluipend te werk te gaan maar het spel dwingt je vaak om gewoon tevoorschijn te komen en knallend de strijd aan te gaan."



    Ik zit er nu 15 uur in en heb bijna alle skills en een zooitje powers.. Ik heb alle 15 uur gesneaked.. er is geen monster op de nightmares na die ik niet gesneak attacked heb.. Voorbeeld in het zwembad.. gewoon bovenlangs kruipen en sneak attack op die mind controller.. Alles is mogelijk een sneak attack te geven zoveel mogelijkheden ook om er langs te sluipen niet normaal. (nog wel meer als dishonored 2 heb ik het gevoel)



    "Naarmate je verder komt, meer krachten en betere wapens krijgt, wordt Prey makkelijker, maar helaas niet leuker om te schieten op het buitenaardse gespuis."



    Serieus? je krijgt mee powers en combos om zo creatief mogelijk te werk gaan.. Enige wat ik jammer vind is dat ie makkelijker word, zelfs op nightmare



    "De lange laadtijden zijn een klein voorbeeld"
    Minder dan 4 secs op de pc.. maar dat bedoel ik met objectief kijken naar andere systemen



    "De behoorlijke input-lag op de consoleversies is grotendeels de boosdoener"



    Welke input lag? zowel keyboard muis als controller geen lag te detecteren. (again test this)



    Einde heb ik nog geen weet van ben ik niet, laat je weten als ik hem uit heb ik neem de tijd.. Nogmaals vind het geen slecht review maar je kan wat meer indept zijn.. Er bestaan reviewers op youtube die in 2 mins een game reviewen maar je hebt ze ook van 15+… wie heeft er nu meer tijd in gestoken?

  • De game krijgt helemaal niet overal een 8 en 9. De ps4 versie heeft de meeste reviews binnen en scoort gemiddeld nu een 7.2. Het is even afwachten hoe het er later uitziet. Heb zelf alleen niet veel recht van spreken want ik heb de game nog niet gespeeld dus kan niet echt op de inhoud ingaan. De score is alleen niet ontzettend verrassend ofzo.



    edit (wellicht doel je op verschillen tussen de systemen, voor de pc zie ik nog geen bergen reviews en heb ik niks gezegd).

  • Dan tel je er in je hoofd een half punt bij voor de pc versie. Er staat duidelijk bij op welk systeem dit getest is mensen die hem voor pc/xbone gaan kopen doen er idd goed aan een platform specifieke review op te zoeken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren