1. PES 2018 review – Perfectioneert zonder te vernieuwen

PES 2018 review – Perfectioneert zonder te vernieuwen

Met PES 2018 bouwt Konami ijverig voort aan de lijn die zo halverwege dit decennium is ingezet. De Japanners zagen in dat ze vooral op gebied van gameplay de concurrent konden aftroeven en stellen sindsdien alles op alles om de perfecte voetbalsimulatie neer te zetten. Met deze jaargang zijn we daar weer een stapje dichterbij.

Ongekend nauwkeurig
Want man, man, wat speelt PES 2018 als een droom. De voorgaande editie speelt natuurlijk al fenomenaal, en stiekem de editie daarvoor ook al, maar toch heeft Konami nog wat punten gevonden om te verbeteren. Kleine punten, eerlijk is eerlijk, maar punten die we zeker kunnen waarderen. Spelers gebruiken nu veel meer het lichaam als ze bijvoorbeeld een bal aannemen. Om de bal zelf mee aan te nemen, maar ook om hun tegenstander mee op afstand te houden.

Je hebt zelf niet veel controle over hoe de speler de bal afschermt, waardoor het soms wat frustrerend is als je de bal kwijtraakt, maar als je de situaties goed leest is het na een tijdje wel degelijk mogelijk om een goede inschatting te maken. Zo kun je weloverwogen bepalen om je worstelende spits aan te spelen als je denkt dat hij goed en stevig staat en zijn mandekker kan hebben, of toch besluiten al voetballend voor een andere oplossing te kiezen.

Of je hem nu aanspeelt of een ander, in beide scenario’s valt positief op hoe krankzinnig veel controle je hebt. De besturing in PES is digitaal in de zin van hoe precies je bepaalt hoe hard de bal gaat, welke kant de bal opgaat, of dat je speler een voetje uitsteekt of de bal alvast uit de lucht plukt. Het zorgt ervoor dat je van ver buiten de zestien snoeihard – maar loepzuiver – de bal in de kruising kan jagen, of binnen de zestien de bal lullig langs de keeper rolt, of juist een geweldige steekbal kan geven zoals Frank de Boer dat in ’98 tegen Argentinië deed, als je ziet dat jouw spits al diep gaat. Want je medespelers spelen ook echt mee en zoeken voortdurend de ruimte op.

Het resultaat is dan ook puur spektakel waar het voetbal vanaf druipt. Zelden veerden we zo vaak vol enthousiasme uit onze bank als tijdens het spelen van PES 2018. Als die ene pass, die kapbeweging, dat lobje over de verdediging en vervolgens die ram in de linkerbovenhoek van de goal allemaal lukken, dan is dat pure emotie en voetbal op zijn best. Die onwijs strakke besturing betekent overigens niet dat ook alles gewoon maar goed gaat. Spelers maaien een bal ook nog af en toe voorlangs of springen verdedigend net onder de bal door, met alle gevolgen van dien. Gebeurt in het echt immers ook – voetbal is niet altijd mooi.

Keepers zouden wat ons betreft wel nog iets vaker hun best moeten doen. Bij tijd en wijle beslissen ze zeker wedstrijden met wereldreddingen die voor evenveel Oh!’s en Ah!’s zorgen als de goals die we maken, maar soms rollen er ook ballen onnodig in en had de desbetreffende keeper wel degelijk genoeg tijd om gewoon eerst een stapje te zetten alvorens hij een hoek in dook. De keepers van PES zoeken daarmee af en toe het randje van frustratie op.

Ook de scheidsrechters betrappen we – niet voor het eerst in PES – nog weleens op rare acties. Echt frustrerend zijn ze niet, ze zijn juist eerder vaak iets te coulant. Aanslagen op achilleshielen worden gerust met een gele kaart of zelfs een waarschuwing afgedaan, terwijl daar natuurlijk vuurrood op hoort te staan. Soms komt het ons natuurlijk goed uit, als onze verdediger gewoon mag blijven staan bijvoorbeeld, maar echt realistisch is het niet.

Buiten het veld
Op het veld is PES 2018 een weergaloze voetbalervaring waar weinig op af te dingen valt, los van wat momentopnames met de scheidsen en keepers. Kijken we naar wat buiten het veld zich allemaal afspeelt, dan moeten we dezelfde minpunten aanhalen als eigenlijk ieder jaar. Het is pijnlijk duidelijk dat Konami zich volledig heeft gefocust op het nog verder bijschaven en perfectioneren van de gameplay, terwijl het alle opsmuk van de game haast opgegeven lijkt te hebben.

Het commentaar is bijvoorbeeld om van te huilen, vooral wanneer de twee commentators gewoon door elkaar beginnen te lullen. Beginnen over de licenties is natuurlijk ook ieder jaar weer een inkoppertje, maar het tekort aan clubs en competities ondermijnt ook echt de rest van de game.

Neem de Master League. Het kroonjuweel van weleer van de serie mag sowieso weleens een flinke oppoetsbeurt gebruiken, maar wat is een Champions League zonder Bayern München? Hoe bouw je je droomteam met maar zo weinig competities? En wie heeft er zin om een uitgebreid en gedetailleerd trainingsschema op te stellen voor fictieve jeugdspelers wiens namen gegenereerd zijn door katten over toetsenborden te laten lopen?

Ook breng je in de Master League veel tijd door in de menu’s van PES 2018, die er nog altijd uitzien alsof ze in simpel HTML geklopt zijn. En het weliswaar moderne maar zeer beperkte arrangement aan achtergrondliedjes verveelt ook erg snel. Kleine vernieuwingen zoals afkoopsommen in contracten van nieuwe spelers en een nieuwe challenge-modus moeten iets meer vuur aan je schenen leggen, maar nog steeds hoeven we zelden tot nooit met langslepende blessures om te gaan of met opstandige spelers, waardoor we ons geen zorgen hoeven te maken dat we na 77 dagen alweer op straat staan.

Andere vernieuwingen beperken zich tot de terugkeer van de Random Selection Match en de toevoeging van een coöperatieve modus voor maximaal drie versus drie spelers. Het zijn op zich leuke vernieuwingen, maar baanbrekend is het allemaal niet. Het is in ieder geval niet genoeg om de harten te winnen van de mensen die nog nooit een seizoen lang PES hebben gespeeld. Wie wel netjes alle jaargangen van PES in de kast heeft, kan PES 2018 er gerust aan toevoegen.
PES 2018 is nu beschikbaar op pc, Xbox One, PS4, Xbox 360 en PS3. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PS4 Pro.

8,5
De gameplay van PES 2018 is ongekend goed en Konami weet zichzelf wederom te overtreffen. Wel echter met een dusdanig kleine marge, dat we zoiets hebben van ‘joh, Konami, misschien moet je je ook eens op wat andere dingen focussen’. De steengoede gameplay is weliswaar genoeg reden voor de vaste fans om PES 2018 blind aan te schaffen, maar de waslijst aan bekende minpunten (licenties, commentaar, karige modi) is eveneens reden genoeg voor de rest van de wereld om PES 2018 blind niet te kopen.
  • Sensationele goals
  • Zeer strakke besturing
  • Fenomenale gameplay