1. Forza Motorsport 7 review – Vol gas in dezelfde versnelling

Forza Motorsport 7 review – Vol gas in dezelfde versnelling

Het racegameseizoen 2017 is in volle gang, gezien de recente release van Project CARS 2 en die van Gran Turismo Sport voor de deur. Uitgerekend tussen die twee (semi-)simulatieracers in verschijnt Forza Motorsport 7. Een slimme move van uitgever Microsoft en ontwikkelaar Turn 10 Studios, want de nieuwe Forza blinkt bescheiden uit als een zeer dergelijk, maar zowaar ook charmant snelheidspakket.

Tegengas
Eerlijk gezegd verwachtten we bepaald niet om verrast te worden door de nieuwste editie in deze franchise, die ooit nadrukkelijk werd opgezet om tegengas te geven voor Gran Turismo op de PlayStation. Vanaf deel één in 2005 heeft Forza zich vooral bewezen als een solide racegame met een boel features om uit je dak te gaan met auto’s – of het nou gaat om auto’s besturen, tunen, bestickeren of zelfs fotograferen. Hoewel die formule door de jaren heen steeds uitgebreider werd én de graphics met elke editie een stap omhoog maakten, leek de franchise met elke editie sterieler te worden. De passie voor auto’s en autosport, die door concurrenten als Gran Turismo en Project CARS zo goed wordt overgebracht, was eigenlijk alleen te vieren in de feestelijke spin-off-reeks Forza Horizon.

Maar laat Turn 10 juist voor Forza Motorsport 7 eens goed gekeken hebben naar wat Playground Studios’ openwereld-racefeestjes zo leuk maakt. Vuurwerk en helikopters boven de circuits bijvoorbeeld, maar ook kleurrijke menu’s en vooral met de snelle actie meeschuddende meters en indicatoren in beeld. De game geeft spelers zelfs voor het eerst de mogelijkheid om een (mannelijk of vrouwelijk ogende) avatar uit te dossen in een vrijgespeelde raceoutfit naar keuze. Ook de auto’s komen net wat beter uit de verf en maken een minder ‘plastic’ indruk dan voorheen, met dank aan nieuwe camerastandpunten en een uitgebreidere geluidenset. Tijdens het rijden op tempo hoor je merkbaar meer geratel, gesis en geplof dan voorheen.

Racen in de nacht of regen was voor Forza Motorsport 6 een noviteit, de allernieuwste editie borduurt daar subtiel op voort. Jammer genoeg niet met een uitgebreid dynamisch verloop van tijd of weerstandigheden, al dien je in een regenrace wel rekening te houden met periodes van droogte. Bovendien gelden deze scenario’s nog steeds louter voor pakweg de helft van de ruim dertig circuits.

Klassieke opzet
Wat is er dan verder echt verbeterd? Vooral de carrièrestand, eigenlijk een pijnpunt bij heel veel moderne racegames. Opvallend genoeg heeft Turn 10 daarbij gekozen voor een klassieke, Gran Turismo-achtige opzet, waarbij je per niveau zelfgekozen races en (mini-)kampioenschappen afwerkt om je omhoog te werken. Deze aanpak is dus allesbehalve vernieuwend, maar de indeling per niveau en de begeleiding door leuke video’s en voice-overs maakt de carrière meer de moeite waard om te doorspelen dan voorheen.

Verder heeft Turn 10 de manier waarop je auto’s verzamelt aangepakt. Je zult niet alleen heel wat (competitieve) kilometers moeten afleggen om ze te kunnen kopen, maar mag ditmaal alleen de meest bijzondere modellen aanschaffen als je genoeg minder indrukwekkende wagens hebt gekocht. Die opzet riekt een beetje naar het uitknijpen van spelers, zeker omdat de game je constant aanmoedigt om speciale ‘Mods’ te gebruiken voor extra inkomsten, die je vooral verkrijgt door FIFA Ultimate Team-achtige pakjes te kopen. We hebben gelukkig niet te maken met pay-to-win, maar evenzogoed zien we dit soort praktijken liever niet meer terug in een gevestigde naam als Forza.

Ook opvallend is dat de game met zijn serieus grote keur aan auto’s eveneens concurrent Gran Turismo achterna gaat: van de pakweg zevenhonderd (!) auto’s zitten er ditmaal behoorlijk wat (al dan niet subtiel afwijkende) exemplaren van dezelfde modellen in. Niet dat we daar moeite mee hebben, want het vergroot juist de kans dat je met jouw favoriete wagen aan de slag kunt. Anderzijds rijd je wellicht bewust met een select aantal: net als in eerdere Forza Motorsport-delen zijn alleen voor races geprepareerde scheurmonsters echt lekker om te besturen, omdat (opgevoerde) standaardauto’s simpelweg te snel grip verliezen en daardoor minder voldoening geven.

Techniek
Waar we altijd van op aan kunnen bij Forza-games, is de techniek: bugs en glitches zijn eigenlijk altijd een zeldzaamheid. Toch geldt dat niet helemaal voor Forza Motorsport 7, in elk geval met betrekking tot spelen tegen anderen. In onze online speelsessies kregen we foutmeldingen bij het aanmaken van een afgesloten lobby. Daarnaast husselde de game geregeld chatkanalen (via party chat of in-game) door elkaar. We verwachten dat Turn 10 deze kinderziekten nog wel wegpoetst, maar een geweldige eerste indruk heeft het niet gemaakt.

Visueel heeft men wel weer alles behoorlijk op orde. Sterker nog, Forza Motorsport 7 zet in grafisch opzicht een nieuwe overtreffende trap, vooral met betrekking tot de weergave van onweersbuien, maar ook met de vormgeving van auto’s en coureurs. Ook de framerate van zestig beeldjes per seconde voelt rotsvast als altijd, al troffen we op de reguliere Xbox One wel een beetje pop-up aan. Wie helemaal wil knallen op de console in 4K, moet overigens nog wel even geduld hebben tot de Xbox One X is gearriveerd in november. Voor complete bijpassende audio moet je ditmaal overigens zelf zorgen – de geluideffecten zijn dik in orde, maar de soundtrack steekt met een gebrek aan fijne gelicenseerde nummers schril af tegen de heerlijke mix van bijvoorbeeld Forza Horizon 3.

Tot slot valt op dat op het moment van schrijven diverse features nog niet beschikbaar zijn in Forza Motorsport 7, waaronder het kunnen verhandelen van auto’s en het racen in ‘ranked’ online competities. Wat dat betreft gaat ook Forza nu mee in de trend van (race)games die pas na de release bepaalde spelmodules als toevoeging krijgen. Heel erg is dat niet, want met alles wat de game je nu wél voorschotelt, staat er weer een sterke semi-simulatieracer op het gerecht.

Forza Motorsport 7 is gespeeld op de Xbox One en eveneens verkrijgbaar voor de pc, vanaf 3 oktober. Wie de Ultimate Edition bezit, kan de game al vanaf 30 september spelen.

Conclusie en beoordeling

8
Forza Motorsport 7 is net als de meeste voorgangers zeer solide, al laat het spel wel wat meer technische steekjes vallen dan voorheen. We zijn erg gecharmeerd van de extra beleving die ontwikkelaar Turn 10 heeft meegegeven. Verder missen we wat inhoudelijke vernieuwing, waardoor we dit nieuwste deel net niet als echte topper kunnen classificeren.
  • Tof opgezette carrièrestand
  • Grote lading auto’s en circuits
  • Raceactie en menu’s levendig gepresenteerd
  • Nog steeds niet echt dynamisch weer en verloop van tijd
  • Gebrekkige online-functionaliteit

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jammer dat ze the crash model nog steeds niet hebben aangepakt.
    Is onveranderd sinds Forza 4 jammer !

  • Mooie score voor een 7de deel inmiddels alweer!

  • Begrijpelijke score al tel ik er wel puntje bij op. Heerlijke game en heb me aan de genoemde minpunten niet kunnen storen. Kijk vooral uit naar het moment dat ik naar de one x over kan hiermee.

  • Ja, me 2

  • Reden genoeg voor een feestje! Knallen!

  • Laatst via GwG Forza 5 geprobeerd, en had niet verwacht dat ik "echte" race simulatie leuk zou vinden. Deze pik ik wellicht wel een keer op als hij voor een prikkie beschikbaar is.

  • nog lang niet klaar met forza 6 en horizon 3 , en aan 5 moet ik zelfs nog beginnen, koop deze wel als ie goedkoop is.

  • 1 van de weinige games die ik mis op de ps4…..

  • Ik heb nooit een xbox gehad, altijd playstations, dus ik ben opgegroeid met GT. Daarom ben ik blij dat Forza nu ook op de pc wordt uitgegeven. Als GT veteraan moet ik zeggen dat Forza een zeer fijne racegame is.De lijst met autos is veel diverser dan bij GT (de hoeveelheid duplicaten is bij GT veeeeeeeel erger), het voelt veel minder on-rail als GT (al was dat met GT6 veel beter gedaan dan bij de vorige GTs) en ik vind die mods enzo juist een hele fijne bijkomstigheid. Je krijgt genoeg geld zonder de mods, maar ze geven je nog een extra motivatie om bepaalde doelen te halen tijden de race voor wat extra credits en xp.



    Ook de manier waarop ze het vrijspelen van het mogen kopen van de snellere en specialere wagens vind ik fijn omdat ik hou van onderaan beginnen en je weg omhoog werken. De twee grootste minpunten van Forza 7 voor mij zijn 1. dat ze wederom standaard autos slechter hebben gemaakt zodat je betere onderdelen moet kopen om een auto normaal te laten remmen en de bocht om te krijgen. Een flink aantal supercars, hypercars en race specc wagens remmen gewoonweg niet of staan op 4 zeepjes ipv rubber.



    En 2. De AI is echt slecht. Ik hoorde bij een reviewer op youtube de term crashatars voorbij komen en die term past perfect. De drivatars hebben meestal niet eens door dat jij je ook op de weg bevindt. Als je een bepaalde plaats op de weg heb bemachtigd, rijden ze je gewoon van de weg af, meer dan eens remmen ze niet eens af als jij of andere drivatars voor hun remmen, wat leidt tot een 24 autos tellende kettingbotsing en ben je gespinned en sta je 90 grafen gedraaid, dan blijven ze gewoon proberen door je heen te rijden. Ik probeer altijd zonder schade te rijden, maar ik zit altijd half op het gras omdat ik anders continu gebeukt wordt.

  • Tof om te horen dat een GT-gamer de Forza-reeks wel kan smaken. ;)

  • Lijkt weer n toffe toevoeging aan de serie, maar de ffing tering die microtansacties. Ok de microtransacties zitten nog niet in de game, pas wanneer de Forza enonomie "gezond" is kun je met echt geld dingen kopen, volgens Microsoft.



    Je kunt nu mods krijgen uit lootboxes, waarbij je n race moeilijker kunt maken door n bepaalde setting. Bijvoorbeeld rijden in de nacht, door deze mod toe te passen op n race kun je meer ingame currency verdienen. Dus ingame geld dat je straks met echt geld kunt kopen, om oa dus mods te krijgen waarmee je extra ingame geld kunt verdienen, dus. De vorige Forza had dat als standaard slider in de settings staan om bv te racen zonder ABS of stuur ondersteuning, dus de race moeilijker te maken inruil voor ingame geld. Nu zitten die settings in de vorm van random mods in lootboxes. De gierige honden.



    Om het nog mooier te maken kan je vip worden door de Ultimate Edition te kopen. Een onderdeel hiervan is dat je voor elke race, of wat dan ook waar je ingame geld voor krijgt een 100% bonus krijgt. Dus 2x zoveel ingame geld voor de rest van de game, in ieder geval de vorige Forza had dat.
    Nu dat de microtransacties hun intrede doen heeft Microsoft dit aangepast. Nu krijg je in plaats daarvan 5 VIP mods de je ieder 5 keer kunt gebruiken, waar dan die 100% ingame geld boost op zit. Het moment dat je de ultimate edition kon kopen werd er aangegeven dat een van de voordelen de 100% bonus mods zijn, de aantallen hebben ze echter nooit over gesproken. Die aantallen zijn nu natuurlijk wel bekend.



    Ik zal dan wel volgens sommige azijn hebben gedronken oid, maar wat is dit n complete verzieking van de game industrie!

  • Helemaal met je eens. Ik roep al jaren dat dit soort praktijken niet door de beugel kunnen en dat het alleen maar erger wordt. Helaas komt het uit. Deze en NBA 2K17 maken zich hier beide schuldig aan. Ik denk dat het nog steeds erger gaat worden wanneer mensen hier geld voor blijven neerleggen. Ik doe het iig niet en ik hoop dat meer mensen dit inzien.

  • ''nu zitten die settings in de vorm van random mods in lootboxes'' Dat is niet waar. Je kan de settings nog steeds aanpassen, dus of je met of zonder ABS , met of zonder tractioncontrol e.d. wilt racen



    Overigens ben ik het met je eens dat microtransacties enorm kut zijn, alleen vind ik in het dit geval minder erg omdat het geen pay to win is.

  • Maar je krijgt er geen bonus meer voor. En het is zeker geen pay to win, idd.

  • En daarom speel ik op pc. Lekker gebruik maken van trainers. Geen last van microtransacties.

  • Wat zijn jullie persoonlijke impressies op de X Box One X?



    En is deze game een aanrader als launchgame op de X Box One X ipv Forza Horizon 3?



    Ik weet dat Forza H3 vrijer is, met een open wereld, maar deze game is dan net weer nieuwer, en misschien wordt de open wereld die ik zo begeer in Forza hier niet gemist.



    De eerste Forza was een racegame die - in tegenstelling tot Gran Turismo - naast het Sim-gedeelte ook leuke gameplay had.

  • En natuurlijk vet voor de pc-achterban die deze puike racer kan spelen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren