1. Cuphead review - Kop op, je kan het!

Cuphead review - Kop op, je kan het!

"Through all your battles, and all my rhymes, you have failed and perished 307 times.” Het is een pijnlijke waarheid die een waterbron mij vertelde in de tweede wereld van Cuphead. Ik was al 307 keer doodgegaan en er zouden nog vele sterfgevallen volgen, want dat is nu eenmaal wat Cuphead is. Aan de buitenkant is het een uiterst aantrekkelijke game die oogt als een cartoon uit de jaren ‘30, maar aan de binnenkant zit een keihard, meedogenloos spel waarin je elke seconde rondschiet en -rent voor je leven.
Cuphead

Een kleurrijk geheel dat je blijft achtervolgen, tot hij uit elkaar klapt van ergernis. Cuphead is een beetje zoals de toverbal van Baroness Von Bon Bon, een van de 17 eindbazen uit de game, voor je het tegen de ultieme slechterik allertijden mag opnemen: de duivel zelf. Het is grappig dat je juist tegen de duivel mag vechten, want waarschijnlijk ben je zelf ook al aardig duivels geworden in de tussentijd. Cuphead is zonder twijfel een van de moeilijkste games die je de afgelopen tien jaar hebt gespeeld.

Charmante run and gunner

Laten we beginnen met het uiterlijk, want dat is het meest opvallende aan deze Xbox One- en pc-game. Deze run and gunner van StudioMDHR Entertainment heeft een snoezig uiterlijk alsof het een tekenfilmp uit begin vorige eeuw betreft, compleet met vlekjes in het beeld en grappige teksten die rechtstreeks uit het brein van Walt Disney lijken te komen. De eindbazen zijn stuk voor stuk originele wezens met een persoonlijkheid: hun gezichten geven duidelijk hun emoties weer en met veel verve vuren ze de gekste wezens en items op je af. Een van mijn favorieten is Carnival Kerfuffle, een achtbaanmannetje dat voortdurend het level rondrijdt en uiteindelijk zelfs op een gouden draaimolenpaard voorbij komt. Er zit sowieso enorm veel drukte in dat level, maar dat geldt voor de meeste levels in Cuphead: er is genoeg om naar te kijken, want overal gebeurt iets. Dat betekent ook dat er overal gevaar schuilt!

Cuphead

Het is niet zo dat de game al die eindbazen op je afvuurt, zonder dat je personage zich ontwikkelt. Zo zijn er platformlevels die af en toe tussen de vele eindbazen gespeeld kunnen worden, waarin je munten kunt verdienen, die je in een winkel vervolgens kunt inwisselen voor bijvoorbeeld een extra levenshartje. Die aankoop heeft echter consequenties: je aanvallen worden er minder sterk door. Die wisselwerking wordt eigenlijk in de hele game doorgevoerd: je moet steeds keuzes maken of je voor snel en moeilijk gaat, of voor makkelijker maar ook langzamer. Soms krijg je een cadeau van een iemand op straat, zoals beter geschut, maar over het algemeen komt alles op jou aan.

Waarom moeilijk doen?

Je kunt er zelfs voor kiezen levels in een gemakkelijke modus te spelen, maar dat gaat je niet ver brengen. Je moet echt alle eindbazen op de hoge moeilijkheidsgraad hebben verslagen om een “contract” te ontvangen en naar de volgende wereld te gaan. Cuphead en zijn vriend Mugman hebben namelijk een gokschuld die ze bij de verschillende handlangers van de duivel moeten inwilligen door ze te verslaan. Dat is een flinke uitdaging, want elke eindbaas heeft zo zijn eigen gedrag dat je echt niet zomaar in een keer kunt doorgronden.

Cuphead

Gelukkig zie je precies hoe ver je in een level bent gevorderd wanneere je weer eens bent doodgegaan: zo verlies je niet alle hoop en weet je dat je er echt bijna bent. Bovendien wordt met streepjes aangegeven welke fase van de baas er tegenover je staat: sommige eindbazen veranderen een paar keer, bijvoorbeeld Rumor Honeybottoms, een dame die er eerst uitziet als een bij, maar uiteindelijk verandert in een vliegtuig. Het leuke is dat je door veel oefening elke fase steeds beter leert herkennen.

In het begin ga je al dood na tien seconden in een level, maar hoe vaker je speelt, des te beter je je hersenen programmeert op het gedrag van de eindbaas. Je leert wat ze doen en hoe je daarop moet reageren en daar word je vanzelf beter in. De ene eindbaas verlangt dat je goed bent in vliegen en schieten, terwijl de ander juist meer platformvaardigheden vereist. Wat je echter bij elke baas moet doen is je hoofd koelhouden. Ik ben altijd een heel rustige gamer en scheld nooit, maar zelfs ik heb overwogen om mijn controller in een opblaasbare hoes te doen, want niets in je huis is nog veilig als je voor de tweehonderdste keer doodgaat.

Besturing als extra uitdaging

Dat ligt deels aan de moeilijkheidsgraad van de game, maar ook aan de besturing. Je kunt deze zelf instellen, maar wanneer je bijvoorbeeld wilt mikken om te schieten, dan kun je niet altijd precies zo accuraat richten als je zou willen. Je kunt maar acht kanten op schieten als je geluk hebt (in je vliegtuig is dat bijvoorbeeld niet het geval, omdat je pookje dan geldt als navigatie), en dat zorgt ervoor dat je er ook nog over moet nadenken hoe je jezelf die paar milliseconde dat je de tijd hebt, goed positioneert ten opzichte van de eindbaas.

De besturing draagt dus zeker bij aan de torenhoge moeilijkheidsgraad. Uiteindelijk wordt het echter nooit té frustrerend, omdat het altijd je eigen schuld is dat je weer het loodje legt. De game glitcht niet en geeft je alle middelen om het klusje te klaren.. Die frustratie wanneer je uren tegen een eindbaas aan het ploeteren bent verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer het je eindelijk lukt. En lukt het niet, dan duurt het nooit lang voordat je het nog één keer wilt proberen.

Cuphead is nu uit op pc en Xbox One. Voor deze review is hij getest op Xbox One.

Conclusie en beoordeling

9
Cuphead biedt een groot arsenaal aan fantastisch vormgegeven levels en eindbazen. Je hebt dagen speelplezier en -frustratie; een wisselwerking die je van Cuphead zal doen houden tot het bittere einde.
  • Zeer aantrekkelijk cartoon-uiterlijk
  • Fantastisch leveldesign
  • Lekker moeilijk
  • Technisch goede fundering
  • Besturing zorgt soms voor onnodige, extra uitdaging

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • Zwaar jaloers op deze game als PlayStation-gamer. Wat een briljant design! Ben benieuwd of de game ook goed gaat verkopen, het lijkt me niet voor iedereen geschikt.

  • Hij is ook beschikbaar voor de pc ;-). Wellicht kan je hem daarop spelen?
    Ik ga hem zelf persoonlijk aanschaffen via de windows store, dan heb ik hem gelijk voor beide systemen :)

  • Cry me a river.

  • Ja lekker voor de pc halen met steam link erbij , zelfde ervaring

  • Windows Store? Are you drunk?

  • Windows Store? Are you drunk?

  • Kan ook op de PC met een Dualshock. :)
    Ik heb een software op mijn PC die de Dualshock aansluit, maar was niet eens nodig. :)
    En het staat ook op Steam trouwens. :)

  • Ziet er fantastisch uit. Maar ik ben er wel klaar mee met 2d platformers.
    Het is altijd van links naar rechts dingen ontwijken etc. Zie de fun er niet meer in

  • Wat een prachtige game, en een waar genot om te spelen. Old skool frustrerend maar nooit oneerlijk

  • Ik kreeg vroeger altijd nachtmerries van dit soort tekenfilms..
    Ziek waren ze.. het komt allemaal weer boven.
    Ik weet niet of dit iets voor mij is…

  • Geweldige game. Maar man wat moeilijk soms haha.

  • Kop op je kan het!

  • Deze game haalt soms echt het bloed onder je nagels vandaan.. :')
    Uit frustratie was ik zo hard tegen m'n linker stick aan het drukken dat ie na een paar keer afbrak (ik heb nu de controller uit elkaar gehaald om 'm te repareren :'D).



    Ik heb de game uitgespeeld op Normal Mode (alle levels uitgespeeld of 'Regular' met random grades en alle munten verzameld) en ik ben nu bezig met de Pacifist Run, wat inhoudt dat alle platforming levels uitgespeeld dienen te worden, zonder ook maar 1 vijand te killen of 1 shot af te vuren… Ik kan je vertellen.. De frustratie wordt er niet bepaald minder door… :')



    Edit:
    Eén van de bijgevoegde printscreens in deze review (https://i.imgur.com/X8Xhumo.jpg) is van de Alpha/Beta versie van het spel.
    De betreffende baas is, in ieder geval in deze vorm, niet aanwezig in de game.
    Gewoon even ter info.

  • Jammer dat het niet makkelijk mag.
    Ik vind het spel geweldig, maar ik ben gewoon niet van Dark Souls-moeilijk gamen. Ik wil gewoon een ervaring, maar ja.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord