Golf Story review (Switch) – IJzer 5 sterk

Golf Story is een game over golf waarbij je maar sporadisch echt golft. Raar maar bijzonder leuk, want golfen blijkt veel meer dan alleen holes doorlopen voor een zo laag mogelijke score. Zo blijkt dat een golfclub prima te gebruiken is als archeologisch hulpmiddel en dat een golfbal prima via een schildpad, vogel of mol zijn eindpunt kan bereiken. Nee, wie zoekt een naar een realistische golfsim is bij Golf Story aan het verkeerde adres. Voor alle anderen is er een hoop lol te beleven aan deze indie vol humor, charme en een hele hoop jolige content.

De naamloze hoofdpersoon droomde er als kleine jongen al van om professioneel golfer te worden. Twintig jaar later blijkt de golfbaan waar hij samen met zijn vader trainde behoorlijk in verval te zijn geraakt en dat degenen die er nu golfen maar bar weinig vertrouwen in zijn kwaliteiten hebben. Aan jou de taak om niet alleen te laten zien dat de inmiddels volwassen vent een prima golfer is maar ook om de hele golfbaan weer op orde te krijgen. Dat is een behoorlijke klus van zo’n vijftien uur gameplay waarbij je de meest bizarre situaties voorgeschoteld krijgt.

Rpg met golf elementen
Hoewel de game begint met een tutorial voor de basistechnieken van het daadwerkelijke golfen, merk je tijdens het spelen van het verhaal al snel dat Golf Story niet een golfgame met rpg-elementen is maar een rpg met golfelementen. Golf wordt in het verhaal vooral ingezet voor de als minigames aanvoelende quests. Zo graaf je met je golfclub schatten op, voer je vissen en knal je ondode skeletten kapot. Eenmaal voltooid mag je een beloning in geld en ervaringspunten verwachten waarmee je betere uitrusting koopt en je vaardigheden verbetert. De diversiteit in quests is enorm en ze vervelen geen moment.

De verschillende golfbanen in de game dienen als quest hubs: ze staan vol met npc’s die geholpen moeten worden en als je voldoende taken hebt volbracht volgt een partij golf. Dat laatste gaat niet helemaal zonder slag of stoot. De game mist een aantal zaken die het daadwerkelijke golfen net wat leuker en duidelijker hadden gemaakt. Zo kun je niet ver genoeg uitzoomen om een complete hole te overzien, wat bij grote holes met veel water, zand of afgronden erg handig zou zijn geweest. Verder is putten vrij lastig door de hoogteverschillen die niet goed in te schatten zijn.

Golf Story kent wel meer van die rare kleinigheidjes, zoals minigames die nog even doorgaan ook al heb je het doel al behaald of juist niet. Ook het upgraden van je vaardigheden werkt wat vreemd. Je hebt verschillende onderdelen die je kunt upgraden met punten die je verdient met levelen, maar wat die onderdelen precies doen is niet helemaal duidelijk. Ook het feit dat wanneer je de slagkracht van je golfer vergroot de andere vaardigheden slechter worden is wat onlogisch.

Lekkere maffe combinatie
De game mag dan misschien niet perfect zijn, maar hij is wel verdraaid leuk. Het is vooral de charme waarmee Golf Story spelers weet te grijpen. De game zit bijvoorbeeld vol met grappige personages en jolige situaties. Met name de hoofdpersonen komen goed uit de verf door de grappige dialogen en de presentatie daarvan. Golf Story kent geen gesproken tekst maar n geanimeerde tekstballonnetjes die perfect de emoties en intonaties van de zinnen overbrengen. Zo zijn ze groot wanneer een persoon schreeuwt, trillen ze bij onzekerheid en zijn ze piepklein wanneer iemand niet zo zeker van z’n zaak is. Dit blijft de gehele game leuk en zorgt ervoor dat je iedereen wilt spreken om te zien wat voor gekkigheid de game voor je in petto heeft.

Ook de look van de game draagt zeker bij aan het plezier. Golf Story heeft een prachtige, moderne en gevarieerde 16-bit look en -sound. De omgevingen zijn qua thema misschien niet heel origineel (elke 16bit game lijkt wel verplicht omgevingen te moeten bieden met een zomer-, winter- en spookthema), maar zien er wel lekker fris en kleurrijk uit. Het is al vaak gezegd over deze game: de combinatie van looks en het absurde verhaal doet denken aan Earthbound, en dat kan een game alleen maar goed doen.

Los van alle solocontent in de story mode bevat de game ook een quick play mode waarmee je alleen of met z’n tweeën de in de story mode vrijgespeelde banen nogmaals kunt spelen en het spel naar eigen wens kunt wijzigen. Zo kun bijvoorbeeld je de uitrusting van de speler aanpassen, de putjes extra groot maken of de wind harder of zachter laten waaien.

Switch klassieker
Als je al kijkt naar alle content en mogelijkheden, dan is Golf Story een game die iedereen wat te bieden heeft, behalve de hardcore golfliefhebber. Want hoewel deze game vele harten zal stelen is dit geen 16-bit golfsim. Dat is helemaal niet erg want de gameplay rond het golfen is bijzonder vermakelijk en biedt vele uren plezier. Het zou ons dan ook niet verbazen dat zelfs de spelers die de game enkel kopen als golfsim toch met een grote glimlach op hun gezicht deze heerlijke Nindie van a tot z uitspelen.

Golf Story is vanaf 28 september exclusief verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Golf Story is een prachtige toevoeging op het inmiddels brede scala aan Switch games. Deze Switch exclusive is geen golfsim, maar een ontzettend leuke, toegankelijke rpg waarin je ook moet golfen. Dat het echte golfen soms niet helemaal goed voelt mag de pret niet drukken: er is gelukkig veel meer te doen in deze heerlijke maffe, charmante en bomvolle game.

8-
  • Moderne 16 bit look
  • Humor