1. Gran Turismo Sport review – Meer dan de sportiviteitsprijs

Gran Turismo Sport review – Meer dan de sportiviteitsprijs

De nieuwste ‘GT’ heet Gran Turismo Sport met een reden. Juist deze editie wijkt behoorlijk drastisch af van z’n voorgangers. Getallen doen er niet meer toe – niet voor niets heeft deze game geen numerieke aanduiding. Want hier vind je geen astronomisch aantal auto’s om te verzamelen, noch een uitgebreide selectie nieuwe onderdelen om op je favoriete koekblik te schroeven. Alleen maar puur raceplezier.

The Real Driving Simulator
Natuurlijk verwacht je van de franchise die zich nog altijd ‘The Real Driving Simulator’ noemt dat het besturen van vele uiteenlopende wagens dé reden is om een editie te kopen. Toch kunnen we met deze versie spreken van een behoorlijke cultuurshock: de zeer uitvoerige catalogus aan (oorspronkelijk vooral Japanse) auto’s heeft er altijd voor gezorgd dat Gran Turismo autoliefhebbers aan het gamen kreeg en gamers een liefde voor auto’s ontwikkelden. Maar dat is voor PlayStations grootste racefranchise verleden tijd.

Overigens heeft dat niets te maken met de manier waarop de game het begrip autoporno weer naar een nieuw niveau tilt. Ook dit keer kun je niets dan bewondering hebben voor de manier waarop Kazunori Yamauchi en zijn team bij Polyphony Digital modellen op hyperrealistische wijze hebben vastgelegd: nóg mooier en gedetailleerder dan voorheen. Het resultaat van uitvoerig monnikenwerk. Anders dan bij een Forza Motorsport of Project CARS 2 weet bijna elke virtuele auto in GT Sport je echt aan te spreken, door de combinatie van materiaalgebruik, lakkleur, lichtinval en zelfs lichte gebruikssporen. Geen wonder dat het spel je om de haverklap voorstelt foto’s van de wagens te nemen, bij voorkeur in decors afkomstig van de mooiste plekken van over de hele wereld.

Deze filosofie heeft wel een offer vereist: Yamauchi wilde duidelijk af van het onderscheid tussen ‘premium’- en ‘standaard’-modellen, waardoor het gros van de ruim duizend auto’s in voorganger Gran Turismo 6 eigenlijk ondermaats voor het voetlicht kwam. Middelen om ze alle duizendplus naar de maatstaven van 2017 vorm te geven, waren er blijkbaar niet. Daarom hebben we nu met nog geen tweehonderd auto’s te maken, maar dan wel vrijwel allemaal perfect vormgegeven. Enig smetje: de circuitomgevingen kunnen er wat karig bij afsteken, al zijn we erg te spreken over de geanimeerde pitstopcrews.

Phyiscs
We dwalen een beetje af, want we begonnen dit verhaal juist door te benadrukken dat Gran Turismo Sport meer dan al z’n voorgangers om de lol van het racen gaat. Waarvan akte: de physics zijn nog altijd een stukje minder waarheidsgetrouw dan de iRacings en Assetto Corsa’s van deze wereld, maar schotelen je desalniettemin een fijne uitdaging voor met een sterk gevoel voor snelheid. Het is zonder meer indrukwekkend hoe de game – zowel met een controller als een racestuurtje – goed de verschillen in grip overbrengt. Ervaren spelers kunnen zo ook hun lol op in de (nog altijd overdreven brede) onverharde rallypaden, waarin het spel even transformeert in één groot driftfeest.

De focus ligt echter zonder meer op de onlinecompetitie. Zowel informeel in een zelf opgezette lobby, als via de vele mogelijkheden om ‘ranked’ races te rijden, waarbij de netheid en sportiviteit van je rijgedrag nauwkeurig worden bijgehouden. De absolute kern van de gameplay wordt gevormd door heuse kampioenschappen waarin je de kleuren van je eigen land óf de waarden van een bepaald automerk mag verdedigen. Of deze races (die in samenwerking met de autosportbond FIA worden opgezet vanaf later dit najaar) zich ook weten te ontpoppen tot esports-wedstrijden van de bovenste plank, is echter een kwestie van afwachten. Het valt overigens te hopen dat wat kleine bugs, zoals problemen met de startopstelling in races tegen andere spelers, tijdig verholpen worden.

Die nadruk op online resulteert wel in een wat magere singleplayercomponent. Net als pakweg achthonderd auto’s is ook de carrièrestand gesneuveld in het offer van Yamauchi om met GT Sport een nieuwe richting in te slaan. Wel is de aloude rijopleiding teruggekeerd, evenals een missiemodus met speciale opdrachten. Verder is er nog een veredelde time attack-modus, die je door strenge richttijden dan wel weer uitstekend voorbereid op de onverbiddelijke onlinecompetitie.

PlayStation VR
Inhoudelijk zijn we wat dat betreft ietwat teleurgesteld. Verder is er op zich nog de optie om met PlayStation VR te racen, maar dat kan slechts één op één tegen de computer. Losse races tegen de computer kunnen natuurlijk ook, waarbij opvalt dat de AI daadwerkelijk best agressief kan optreden. Zo is het fijn om een vlot potje te racen in een van de beschikbare auto’s, zodat je gelijk geld en andere punten kunt sparen om je favoriete exemplaren aan te schaffen voor onlineraces. Circuits voor deze ‘Arcade Mode’ moet je overigens wel weer vrijspelen in andere standen, wat gezien de briljante layouts van sommige compleet nieuwe, fictieve banen zeer de moeite waard is.


We willen dan ook vooropstellen dat Gran Turismo Sport zeker niet teleurstelt. Zoals z’n voorgangers pure liefde voor auto’s tentoonspreidden – het zij met een wat houterige menustructuur en ietwat foute funky jazzmuziek – zo doet het nieuwste deel dat met passie voor autosport – het zij met een iets minder houterige menustructuur en nog altijd ietwat foute funky jazzmuziek. Niet iedereen zal Yamauchi en zijn mensen de benoemde offers in dank afnemen, maar wij hebben respect voor zijn keuze om vol in te zetten op de lol van autoracen.

Gran Turismo is nu verkrijgbaar op de PlayStation 4.

Conclusie en beoordeling

None

Gran Turismo Sport is een van de beste racegames van het jaar en doet daarmee de faam van de franchise eer aan. De manier waarop is wel opvallend: geen uitgebreide autoselectie, wél focus op (vooral online) racen op het scherpst van de snede. Al met al een Japans juweeltje.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Onovertroffen raceactie op de PlayStation 4
  • Prachtige virtuele automodellen
  • Enkele geniale fictieve circuits
  • Minpunten
  • Autocatalogus drastisch teruggebracht
  • Diverse onhandigheden in menu’s en wat (kleine) bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Echt Forza 7 hier een 8 en GTS een 8,5. Ik zeg alleen dat ik het daar echt niet mee eens ben.

  • Ik ook niet Forza had max n 7 mogen krijgen met hun gare lootbox handel.

  • Het lootboxverhaal bij forza mag zeker gelden als aftrek waardoor ik de game ook geen 9 kan geven gezien er ook wat features missen die ik gewend was. Maar lager dan 8 zou imo onredelijk worden want er is geen (iig nu niet) microtransactiessysteem. Echter ik heb gts nu ook en ik ga wel mee met het feit dat ik het vreemd vind dat het complete pakket van gts te mager nu is voor een full price game. Weinig auto's wist ik maar de hoeveelheid tracks vind ik as we speak vrij storend. Het ontbreken van een echte campagne met wat meer vrijheid mis ik ook maar dat wisten we al. Alleen hierdoor had max 45 euro schappelijk geweest. Vind gtsport wel beter rijden over alle klasses heen en dat zeg ik voor eerst. Speel beide series al jaren btw. Grafisch is gts nu een brug te ver maar dat veranderd naar mijn smaak wel bij de release van de x. En man wat mis ik aanpasopties bij gts bij normaler auto's. Dat zou ik bijna vergeten.



    Edit:Als ik er langer over nadenk vind ik ze ook moeilijker met elkaar te vergelijken dsn voorheen. Ieder moet voor zich denk ik maar bepalen waar ze zich aan storen en wat zo aantrekt. Dat forza wat beter scoort over de gehele linie ga ik wel in mee.

  • Jij hebt duidelijk het spel niet gespeeld. Aangezien de lootboxen totaal iets extra's zijn, niet nodig zijn voor progressie en niet te koop zijn met echt geld. Dus ga je haat maar op GTS gooien aangezien dit zo goed als online only is. En aangezien ik aanneem dat je een dikke Sony fanboy bent, moet je daar toch echt op tegen zijn.

  • Die haat op GT Sport is wel terecht maar alsnog blijft dat toch echt het betere spel….

  • GT is nu eenmaal beter dan Forza.

  • Jammer dat er zoveel zijn die hun mening zo prachtig als uitgesproken feit weten te brengen. Helaas valt het niet te bewijzen maar dichtste bij een feitelijk cijfer voor beiden komt een gemiddelde score. Ik zou zeggen zoek die even op maar uiteraard kun je er een andere mening op nahouden :)

  • Nog niet te koop zijn met echt geld. En ja heb de game wel gespeeld. Forza 7 is n topper, ware het niet dat ik lootboxes en microtransacties n ziekte van de game industrie vind en zij rommel in die boxes stoppen die in vorige edities standaard in de game zaten. Daarom niet hoger dan n 7.



    Laat men goed geld aan die game verdienen, maar doe dat door de liefde die je in de game hebt gestopt door n top product af te leveren en niet door gierige zaken.



    Nee ik ben zo'n elitair dom gedrocht van t masterrace, ff buigen bij mijn digitale aanwezigheid.



    Gran Turismo heeft zeker n speciaal plekje in m'n game hart door GT 2. Beste racer ooit gemaakt imo. Daarom lijkt mij deze editie n stuk minder omdat r veel minder content is. Wel mooi dat r geen onderscheid meer is tussen auto's met dat premium gebeuren, maar met minder dan 200 auto's mag dat ook wel.



    Wat GT in ieder geval wel altijd fantastisch deed is de race ervaring hoe dat nu is geen idee.



    Niet direct zo op je mannelijkheid zijn getrapt als iemand n andere mening heeft.

  • @jaja, op mijn mannelijkheid getrapt ben ik ook zeker niet. En ik vind lootboxen zeker niet ok als dit de progressie etc in de weg zit en je hier voor echt geld moeten betalen. Echter bij Forza is dit zeker niet het geval. Dus zie ik het hier als een extra bij komstigheid. Mocht je die shit voor echt geld kunnen gaan kopen in de toekomst dan zou ik het ook zeker jammer vinden. Maar dit is tot op heden zeker niet het geval en of dit ook gaat gebeuren vraag ik mij ook af.

  • GTS heeft VR mogelijkheden.
    En GT komt tenminste niet elk jaar uit alsof het een melkkoe is.
    Forza is de enige franchise waar Microsoft aandacht aan lijkt te besteden.
    Ga niet zeggen dat ik ook een Sony fanboy ben, ik heb juist niks met racegames, maar ik kan er gewoon niet tegen als een franchise wordt uitgemolken.



    @Jaja
    GTS is VR ondersteund, het kost heel veel werk om überhaupt maar één auto te hebben die dat is. Daarbij vereist het ook heel veel ruimte, dus ik vind het niet heel raar dat het karig is. Het is ook niet voor niks een paradepaard voor de PSVR.

  • @Lara
    Nee ik begrijp t ook, dat is niet te doen voor +-800 auto's. En dat GTS n andere richting in gaat is ook duidelijk. Denk alleen dat t mij minder zal aanspreken, maar kijkend naar hoe ze eerder de premium wagens tot in krankzinnig detail uitwerkten en wat er nu meer mogelijk is met de pspro, zal VR n droom zijn die uitkomt voor de liefhebber.

  • Eens met de review. Enige nadeeltje voor mij is het ontbreken van de classic tracks als Deep Forest, Grand Valley Speedway en anderen. Daar staat tegenover dat Lago Maggiore en Dragon Trail ook het lekkere typische GT gevoel hebben. Hopelijk komen die andere tracks nog in de vorm van DLC.

  • Je minpunt snijd geen hout. Dit geen GT in de normale serie. Dit is GT Sport een heel nieuw en gewaagd concept voor Polyphony. Online racen omvat het hele spel.

  • Oh wacht. Jouw minpunt betreft te tracks…..

  • Klopt. Ik vind dit een goed concept, volgens mij hebben ze de juiste richting te pakken. Ik zou alleen meer tracks willen zien, maar die zijn ook aangekondigd gelukkig.

  • Gewaagd? lol. Daarom duurde de ontwikkeling zeker zo lang, aan de content kan het niet liggen.

  • Die ontwikkeling duurde zo lang omdat ze echt elk detail in de wagens willen hebben. Dat kost tijd.

  • Miste ook de echte GT Tracks zoals Deep Forest, Grand Valley en niet te vergeten Trial Mountain en natuurlijk een goed Campain mode zoals Cups racen tegen de computer

  • Een jaar per auto.

  • @OnePizzaMario: Die tracks mis ik nu echt. Hopelijk komen die wel weer of anders in Gt7.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren