1. DOOM Switch review – DOOM in je vuisten

DOOM Switch review – DOOM in je vuisten

Het is al jaren een soort traditie om de allereerste DOOM over te zetten naar ieder denkbaar apparaat. Op die manier heeft bijna iedere console, telefoon, wasmachine en printer (soms met een beetje hacken) een speelbare versie van de legendarische shooter. Die traditie wordt met de nieuwste DOOM deel nu ook hooggehouden, want die is namelijk nu ook speelbaar op de Switch.

Een groot deel van wat de meest recente DOOM zo geniaal maakt is de technische krachtpatserij. De intense vuurgevechten zouden niet half zo lekker spelen als de game niet in een constante 60 frames per seconde zou draaien. Dat het er allemaal ook nog eens bijzonder strak en ranzig uitziet maakt het helse feestje compleet. De Switch heeft echter een stuk minder krachtige hardware en daarmee gaat helaas ook een deel van wat DOOM zo goed maakt verloren.

Klein technisch wonder

Zo moet de Switch-versie het met 30fps en duidelijk minder scherpe textures doen. Een spijtig en tegelijkertijd ook begrijpelijke knieval. Het is echter een klein wonder te noemen hoe fijn de game nog steeds speelt. Wat snelheid betreft lijkt deze port nauwelijks wat ingeleverd te hebben en daardoor is de actie eigenlijk nog net zo intens en bruut als op veel sterkere apparaten. Speel een uurtje en het valt niet eens meer op dat het spel eigenlijk niet optimaal draait.

Geen Snap Map
DOOM is op de Switch een behoorlijke complete overzetting, maar een cruciaal onderdeel uit de release van vorig jaar ontbreekt. De mogelijkheid om zelf shootouts in elkaar te knutselen met Snap Map ontbreekt helaas. Gezien het feit dat deze functie op de PlayStation 4 en Xbox One al niet bepaald vlot werkt is dat geen enorme verrassing, maar omdat sommige spelers best veel toffe maps hadden gemaakt alsnog een kleine teleurstelling.

Op de Switch heeft DOOM bovendien het voordeel van draagbaarheid. In de trein, op de wc en in bed kun je op die manier menig demon de nek omdraaien. Ideaal voor first person shooters zijn de Joy Cons niet, door de ongelijke plaatsing van de sticks, maar ook dit is een beetje gewenning. Speel je deze uitvoering docked en op de tv dan vallen de technische beperkingen veel meer op. De framerate zakt veel sneller in wanneer het een beetje druk wordt op het scherm en dat de omgevingen er niet zo gelikt meer uitzien valt ook veel meer op.

Rip and tear until it’s done

Mocht je DOOM nog niet gespeeld hebben en niet zo veel problemen hebben met het feit dat dit overduidelijk niet de beste versie van de game is, dan staat je desondanks een van beste singleplayer-shooters in jaren te wachten. Inhoudelijk gezien is DOOM op de Switch exact hetzelfde als de eerder uitgebrachte versie, in al zijn glorieuze glorie. In DOOM hoef je niet te herladen, maar blijf je schieten tot je magazijn leeg is en in DOOM hoef je geen dekking te zoeken, maar moet je juist zo agressief mogelijk spelen wanneer je bijna het loodje legt.

De vuurgevechten in DOOM hebben bovendien een moordend tempo waardoor je vooral geen seconde stil moet staan en gevaar van alle kanten komt in de vorm van lugubere demonen. Met de speciale Glory Kills, die je in kunt zitten wanneer vijanden op het randje van de dood staan, zorg je ervoor dat ze op de meest gruwelijke manier omlegt en dat je health kunt terugverdienen. Afgescheurde kaken, opengespleten schedels en ontplofte ingewanden maken van DOOM misschien wel de meest gewelddadige game op de Switch tot nu toe.

Get your ass to Mars

Micro SD-kaart verplicht
Ben je van plan DOOM digitaal of fysiek aan de schaffen, dan is het wel zo handig om te weten dat het spel behoorlijk wat ruimte op de harde schijf van je Switch inneemt. Haal je de game in de eShop dan kan je makkelijk op 23GB rekenen. Koop je de game fysiek dan moet je de multiplayer los downloaden. Die neemt zo’n 9GB in beslag. Tenzij je van plan bent om je Switch alleen als DOOM-machine te gebruiken moet je er dus bijna verplicht een micro SD in steken.

De wapens waarmee je de vijanden voor zo’n Glory Kill ‘opwarmt’, zijn verrassend veelzijdig en bovendien geheel naar eigen inzicht aan te passen met allerlei upgrades. Denk bijvoorbeeld aan de granaatlanceerder voor je shotgun of mini-raketten voor je machinegeweer. Hoe strak de gameplay met dit wapentuig wel niet in elkaar steekt wordt wel bewezen in de Arcade modus, waarin je zo ‘schoon’ mogelijk moet spelen om medailles binnen te halen in de bestaande levels. De begeleidende soundtrack vol snoeiharde gitaren is hierbij ondertussen de niets minder dan geniale kers op de taart.

Iets minder in your face is het verhaal, dat op zijn eigen subtiele manier wel minstens zo gevat is. De al behoorlijk gestoorde fictie van de vorige games wordt in dit deel gewoon meegenomen, maar dan wel met een dikke knipoog. Alle remmen gaan op dit gebied helemaal los wanneer je in de latere levels steeds dieper in de Marsbasis terecht komt. Lees dus vooral de achtergrondinformatie die je er en der op kan pikken.

Draagbare deathmatch

De fantastische singleplayer van DOOM stond vorig jaar terecht in de schijnwerpers, maar een ander onderdeel van de game komt misschien op de Switch juist wel beter tot zijn recht. Wat multiplayer-shooters betreft heeft DOOM op Nintendo’s console een stuk minder concurrentie. Dat deze speelstand niet zo uniek voelt als de singleplayer is daardoor ineens een stuk minder kwalijk.

Als online shooter is Doom met alle downloadable content inbegrepen meer dan competent. De actie voelt nog steeds snel, er zijn toffe maps en een aantal geinige speelstanden, met onder andere een versie van King of the Hill waarin de heuvel zich constant door de map heen beweegt. Het is ook mogelijk om tegen bots te spelen wanneer je het niet zo ziet zitten om door menselijke tegenstanders afgemaakt te worden. Met een uitgebreid levelsysteem, vrij te spelen outfits en om de mogelijkheid om zelf als demon te spelen is DOOM online een compleet ander vermakelijk beest.

Doom is vanaf 9 november verkrijgbaar op de Nintendo Switch voor 59,99.

Conclusie en beoordeling

7,5
DOOM op de Switch is misschien wel de minste manier waarop je deze moderne klassieker kan spelen en toch is deze game ook in deze vorm het spelen waard. De afgezwakte technische prestatie zit de gruwelijke gameplay als het puntje bij paaltje komt nauwelijks in de weg. DOOM voelt nog steeds moordend snel en daarmee gaat een van de grootste aantrekkingskrachten in deze overzetting niet verloren. Ook de multiplayer komt prima uit de verf, waardoor DOOM in al zijn verdoemenis een hele fijne niche op de Switch invult.
  • Prima multiplayer
  • Knappe overzetting…
  • Doom op een handheld!
  • Vult je harde schijf
  • Joy Cons niet ideaal voor shooters
  • … maar duidelijk de minste versie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik denk dat de uitleg en het punt goed overeenkomen met de werkelijkheid. :)
    De review leest lekker weg.



    ECHTER… 'Vult je harde schijf' als minpunt? Serieus? :')
    Dat is toch eerder een "gebrek" aan de kant van de Switch zelf (waar we het nu al zo'n 30x over gehad hebben) en heeft verder niets met de game zelf te maken + games vullen op iedere console de harde schijf…
    Dat minpunt slaat in mijn ogen nergens op, aangezien je dat letterlijk bij iedere game neer kunt zetten…

  • Mee eens hetzelfde als: "Joy Cons niet ideaal voor shooters"

  • Ja KUNT inderdaad ALTIJD de Pro-Controller gebruiken, maar ik begrijp wel dat Joy-Cons gemakkelijker zijn om mee te nemen bv. in de trein, dus dat minpunt kan er nog net mee door (alhoewel ook twijfelachtig inderdaad). :P

  • Een Pro controller kost 70 euro dus ik vind niet dat je kan verwachten dat iedereen die heeft. Bovendien speelt DOOM undocked een stuk beter, maar om dan ook nog met een pro controller te spelen is misschien teveel gevraagd.



    Over de opslag: een Switch heeft standaard maar voor 30gb ruimte. Dat is heel erg weinig. Odyssey is bijvoorbeeld maar 5gb dus dat valt wel mee. Dan vind ik 23gb best kwalijk en in zekere zin een soort verborgen kosten want je moet er dan een micro sd kaart bij kopen.

  • Ik begrijp je punt thijs maar dan kan je bij sim racegames wel als minpunt geven je moet een stuur hebben en dat is voor sommige ook teveel gevraagd.

  • M.b.t. tot de Pro-Controller heb je wel een klein puntje, maar het is dus niet zo dat er geen andere optie beschikbaar is.
    Zoals ik al zei: Dat minpunt kan er nog net meer door.



    Inderdaad. DE SWITCH heeft MAAR 32GB opslag. Daar kan de game verder niets aan doen. Zoals ik al zei, dat is dus een "minpunt" aan de hardwarekant en niet aan de softwarekant.
    + DOOM op de X1 is 45GB en op de Switch 22,5, dus dat is al een hele verbetering in mijn ogen.
    Maar als je dat hier als minpunt gebruikt, dan kun je dat ook vast noteren voor bv. Skyrim, LA Noire, Wolfstein, etc. ;)



    De review zelf en het punt zelf, vind ik gewoon goed.
    Laat daar geen misverstand over bestaan.
    Het opsommen van de minpunten is in mijn ogen alleen niet zo goed gelukt…

  • Het is niet een punt dat het cijfer enorm omlaag trekt, maar ik vind het wel belangrijk om te vermelden omdat deze game je in feite extra kost op deze manier.

  • Dat hoeft niet hoor. Ik heb Zelda, Mario, MK8, M+R, Splatoon, etc. allemaal fysiek, dus DOOM kan er gewoon bij, zonder enig probleem.
    Het levert dus niet ZEKER extra kosten op.



    In bepaalde scenario's wel, maar dat soort scenario's kun je voor iedere situatie bedenken.



    Dat je het in het verhaal zelf meeneemt, dat zou ik nog kunnen begrijpen, maar dit niet. :)

  • ZEKER wel want de multiplayer staat niet op de fysieke versie dus dat is meteen 9GB op je harde schijf.

  • Ja. 9 v/d 32GB…
    Dus dan kost het nog niet ZEKER extra geld.
    Alleen als je niet genoeg ruimte meer hebt voor die 9GB (wat als aangepast scenario op iedere situatie toegepast kan worden)…



    Edit:
    Een voorbeeld om het misschien wat duidelijk te maken voor je:
    Als jij een nieuwe blouse koopt, maar je komt er thuis achter dat je kast vol is en die blouse er niet meer inpast, dan kan die blouse er toch niets aan doen. Dan is de kast te klein, niet de blouse te groot.

  • En hoe veel van het geheugen is verplicht voor het OS en dergelijke? Ook iets van 7 gb dacht ik? Dan zit je snel vol hoor. Er punten voor aftrekken van het cijfer gaat te ver, maar als voetnoot zetten bij de review voor potentiële kopers is wel nuttig :)

  • Er is ook geen punt van het cijfer afgegaan. Zo schrijf ik mijn reviews niet.

  • @That Mr Awesome
    Als voetnoot: Ja.
    Als minpunt M.B.T. DE GAME: Absoluut niet.
    Nogmaals: Het ligt aan de hardwarekant, niet aan de softwarekant.



    @Thijs
    Dat zeg je nu inderdaad, maar mensen lezen (door luiheid, ik ook) graag alleen samenvattingen/opsommingen en zien dan die 3 minpunten en het eindcijfer.
    Dat klopt dan dus ook niet. :)

  • Dat ligt dan toch aan jou en de andere luie mensen en niet aan de review?

  • Het was een voorbeeld…
    Een review moet zogen voor duidelijkheid en niet voor onduidelijkheid en met zo'n soort "minpunten" zorg je dus wel voor onduidelijkheid.



    Over het algemeen zorgen de minpunten (het woord zegt het al) voor aftrek op het eindcijfer.
    Als een "minpunt" dat niet doet, dan is het dus geen minpunt (m.b.t. het object dat gereviewed wordt). ;)

  • Dat review is ook dat hele stuk tekst he, en volgens mij worden de minpunten ook uitgelegt in de review.



    Minpunten zijn er natuurlijk in alle maten en soorten, en dus zijn er ook kleine ''ergenissen' die de recensent blijkbaar belangrijk genoeg vind om benoemt te worden.

  • Klopt en eens.
    Alleen KAN dat minpunt wat genoemd wordt GEEN ergenis zijn m.b.t. de game, want het heeft betrekking op de console. De hardware. De Switch zelf.



    Ik weet niet hoe ik het nog beter uit kan of moet leggen.
    Lees anders even het voorbeeld dat ik hierboven getypt heb, m.b.t. die blouse en die kast. ;)

  • Wat echter wel een fout is van Bethesda is dat ze de multiplayer niet als DLC hebben toegevoegd maar als update. Als ze het als DLC hadden gedaan was het niet eens een punt geweest. Evenals een 32gb gamecard…

  • Dan was het waarschijnlijk alsnog vermeld i.v.m. de eShop (digitale) versie.
    We weten in ieder geval al wat 1 "minpunt" is, dat nog vaak genoemd gaat worden m.b.t. Switch game reviews.



    Want hee, ze moeten wel consistent blijven he! :)

  • Thijs heeft gewoon gelijk om dit als minpunt te benoemen. Dit is een probleem dat zich vaker gaat voordoen. Van de 32gb kun je rond de 25 daadwerkelijk gebruiken. Dat is vrij weinig, en dit punt zal zich bij andere games ook weer herhalen. Als je hedendaagse games wilt spelen, dan ontkom je niet aan het probleem betreft ruimte gebrek.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren