Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon – Definitieve versies van fantastische games

Voor een serie die voor ieder deel gebruikmaakt van dezelfde formule waren Pokémon Sun en Moon vorig jaar heerlijk verfrissend. In het vrolijke Alola zijn toffe nieuwe pokémon te vinden, is er geen last van Hidden Machines en gaat het om meer dan enkel vechten om kampioen te worden. Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon zijn letterlijk de ultieme versies van Sun en Moon: ze nemen de games van vorig jaar en voegen hier een paar fundamentele dingen aan toe.

Terugkeren naar de Alola-regio voelt dan ook vooral als thuiskomen. De Hawaïaanse cultuur die heerst op het eiland is een en al vrolijkheid en de zichtbaar grafische aanpassingen geven de games wat extra fleur. De eilanden bevatten bijvoorbeeld meer kleurrijke flora, grappige details en er zijn veel meer rondwandelende pokémon in de wereld, die soms nieuwsgierig op je afkomen. Ultra Sun en Ultra Moon zijn bovendien de mooiste Pokémon-games tot nu toe, waardoor je eigenlijk vergeet dat je op een 3DS speelt.

Déjà vu
Ondanks dat voelt een groot deel van de games als een déjà vu. De manier waarop spelers hun eerste partner ontmoeten is slechts ietsje anders en vanaf daar wordt grotendeels hetzelfde pad afgelegd als vorig jaar, namelijk verschillende Island Trials voltooien om uiteindelijk de Pokémon League te verslaan. Hoewel de trials nog steeds heerlijk verfrissend zijn na twintig jaar gym-gevechten te hebben gevoerd, is er voor de ervaren speler helaas weinig nieuws onder de zon. Enkele Totem-pokémon, in feite de eindbazen, zijn ingewisseld voor andere sterke exemplaren, en de enige nieuwe trial van Mina heeft weinig om het lijf.

Dat de games voor een groot deel bekende kost zijn, komt mede door het verhaal. In Ultra Sun en Ultra Moon reist de Ultra Recon Squad uit een andere wereld naar Alola om de mensen en pokémon daar te behoeden voor het kwaad. De Pokémon Necrozma heeft namelijk het licht uit de wereld van de URS gestolen, en hij staat op het punt om ook in deze wereld de schakelaar over te halen. Even lijkt het alsof de mysterieuze Ultra Recon Squad de nietsnutten van Team Skull als slechterik komt vervangen, maar het blijft een aanvulling op een ogenschijnlijk bekend plot.

Ogenschijnlijk, want op ongeveer driekwart van de games wordt een kleine wending genomen. Vanaf dat moment worden nieuwsgierige spelers enigszins beloond met een nieuw stuk verhaal rondom de legendarische pokémon van Alola. Hierbij wordt geheim achter Necrozma en de Ultra Beasts langzaam duidelijker en voor bekende personages Lillie, Gladion en Lusamine wacht een ander einde dan voorheen. Daarom is het verhaal vooral een interessante uitbreiding met een paar wijzigingen, maar niet drastisch anders dan dat van Sun en Moon.

Een exotischer team
Wellicht de meest ingrijpende aanpassing is de fikse uitbreiding van de Pokédex. In totaal lopen, vliegen en zwemmen er meer dan vierhonderd pokémon rond op de vier eilanden, waardoor je team er waarschijnlijk anders uit gaat zien dan vorig jaar. Gave Alola-pokémon blijven prominent aanwezig, maar hier wordt een mooie mix van alle generaties aan toegevoegd. Niet alleen keren vertrouwde Kanto- en Johto-pokémon terug, maar zijn er ook een aantal obscuurdere pokémon te vinden uit Black en White en X en Y. Opmerkelijk is wel dat Ultra Sun en Ultra Moon nog steeds geen National Dex bevatten, waardoor het minder doenlijk is om de overige vierhonderd pokémon te verzamelen.

Een andere kleine teleurstelling is het aantal nieuwe Pokémon. Verbeterde versies van vorige generaties als Yellow, Emerald en Platinum kennen ook al weinig nieuwe wezentjes in vergelijking met hun basisgames, maar we hadden gehoopt op minstens een aantal nieuwe Alola-vormen van Kanto-pokémon. Als goedmaker bevatten de games wel een paar gloednieuwe Ultra Beasts en krijgen spelers eigen Totem-pokémon. Deze laatste worden verdiend door stickers te zoeken die zijn verstopt over de hele regio, wat een leuke beloning is om elk hoekje en gaatje te verkennen.

Aan legendarische pokémon is overigens ook geen gebrek. Solgaleo en Lunala worden namelijk toegevoegd aan de Ride Pokémon om door Ultra Wormholes te reizen, gaten naar andere dimensies. Hier zijn behalve legendarische pokémon uit alle generaties ook andere zeldzame pokémon en Ultra Beasts te vinden. Elk Ultra Beast heeft een eigen thematische miniwereld waar spelers een kleine puzzel op moeten lossen, waarna ze vervolgens kunnen worden gevangen. Het reizen zelf betreft een minigame die veel weg heeft van een endless runner, waarbij je zelf kiest welk wormgat je in gaat. Helaas werkt de bewegingsbesturing van de 3DS soms niet accuraat genoeg om elk gewenst doel te raken, maar omdat de minigame bomvol zit met zeldzame pokémon is het een zeer leuke tijdsbesteding.

Veel kleine toevoegingen
Een controversiëlere toevoeging zijn Loto Roto, hulpmiddelen van de Rotom Pokédex die ongevraagd advies geeft op het onderste scherm, en stiekem zo nu en dan een glimlach op ons gezicht tovert. Deze hulpmiddelen zijn vergelijkbaar met O-Powers uit X en Y, en maken de game eenvoudiger door bijvoorbeeld je pokémon een statistiek-boost te geven, PP te herstellen, of de kans dat je een pokémon vangt te vergroten. Afhankelijk van je band met Rotom kunnen spelers zelfs hun Z-Move een tweede keer inzetten tijdens een gevecht, maar dit gebeurt zeer sporadisch. Gelukkig voor de poképuristen onder ons zijn deze voordelen volledig optioneel, maar kunnen ze goed van past komen tijdens gevechten tegen een razend sterke Totem-pokémon.

Verder zitten Ultra Sun en Ultra Moon bomvol met andere kleine toevoegingen om te ontdekken. Zo heb je tien nieuwe Z-Moves, nieuwe kledij, de Alola Photo Club, de Battle Agency, waarbij je pokémon leent en met vrienden of alleen andere trainers bevecht en de Mantine-surfminigame. Deze grappige minigame is bedoeld om van eiland naar eiland te reizen en onderweg punten te verdienen met stunts, om ze vervolgens uit te geven aan zeldzame spullen. Ook bevat de game een tof nieuw post-game verhaal waarin sterke vijanden uit alle andere games terugkeren en je nog even bezighouden. Tel deze toevoegingen op bij de online omgeving Festival Plaza, Poké Pelago en de Battle Tree, en je bent nog tientallen, wellicht honderden uren zoet in Alola.

De beste ultieme versies
Al met al zijn Ultra Sun en Ultra Moon vooral vergelijkbaar met Pokémon Yellow, Emerald en Platinum. Ze pakken het origineel en verbeteren het op een aantal punten, zonder drastisch af te wijken. Het is moeilijk om niet weer verliefd te worden op de prachtige regio en de fantastisch ontworpen pokémon, omdat het gameplayfundament al zo ijzersterk is. Vergeleken met de andere ultieme versies uit het verleden zijn Ultra Sun en Ultra Moon daarnaast de grootste stap vooruit, maar missen ze voor driekwart het gloednieuwe verhaal uit bijvoorbeeld Black en White 2.

Verwacht van Ultra Sun en Ultra Moon dus geen volledig nieuw deel met een verse plot en bakken nieuwe pokémon, maar vooral een zeer omvangrijke versie van Pokémon Sun en Moon met een grotere Pokédex, een iets uitgebreider verhaal en een flinke bak grote en kleine toevoegingen. Mocht je de originele versies hebben overgeslagen, dan staat je een geweldige game te wachten. Heb je Sun en Moon wel gespeeld, dan moet je je afvragen of je net zo weg bent van Alola als wij, alvorens je de reis opnieuw begint.

• Alola is mooier dan ooit
  • Trials- en Ride-pokémon blijven verfrissend
  • Zeer uitgebreide Pokédex