Kirby Battle Royale review - Weet niet weg te blazen

Na het succes van Hyrule Warriors lijkt het erop dat Nintendo haar franchises allemaal wil voorzien van een battle-variant. Zo ook Kirby. De roze vrolijkerd die normaliter vooral vecht door zijn vijanden op te zuigen, moet het in deze game vooral hebben van zijn zwaardvechtvaardigheden. Het resultaat is een weinig verrassende spin-off die maar weinig voldoening geeft.

De hoofdreden dat deze game nagenoeg geen indruk maakt is dat het slechts een verzameling minigames bevat. Er is er eentje waarin je Whispy Woods moet slaan om appels op de grond te laten vallen, die je weer moet oprapen en in een vak moet gooien om uiteindelijk aan een hendel te trekken en ze te laten verdwijnen. Een van de meest vermakelijke minigames is Attack Riders, waarin je niet alleen van je vijanden moet zien te stelen, je moet ook nog eens voertuigen over ze heen laten rijden. Dat klinkt uiteraard wat meer GTA dan dat het is, maar desondanks is het een minigame waar een hevige competitie in kan losbarsten (tegen de computer of andere spelers).

Cake Royale
Er zijn verschillende modi te kiezen, waaronder de verhaalmodus, maar zelfs die kan niet verhullen dat dit allemaal kleine spelletjes zijn, zonder dat er per se een groter doel is. Het verhaal wordt wel aandoenlijk ingeleid, met Kirby die bij King Dedede op bezoek gaat op zijn Cake Royale-feestje. Kirby kan daarbij een grote taart winnen, maar is geshockeerd als hij ontdekt dat Dedede een machine heeft gemaakt om Kirby te klonen en hem met die klonen voor eens en altijd te verslaan.

Het is aan jou om Kirby in die verhaalmodus tegen al die handlangertjes te laten vechten, maar na een paar uur is die strijd alweer gestreden. Het is niet een heel uitgebreide verhaalmodus, maar dat is een goede keuze: de verscheidenheid aan minigames is grappig, maar het vechten zelf valt steeds in herhaling. Hoe langer die verhaalmodus, hoe meer hij was gaan vervelen. Dat is ook te wijten is aan de veel te lage moeilijkheidsgraad. Nooit biedt de game een échte uitdaging, waardoor het geheel maar saai is.

Geen zuigkracht
Het grootste gemis aan Battle Royale is en blijft dat opzuigen van de vijanden. Kirby is niet voor niets vernoemd naar een stofzuigermerk: zijn mogelijkheid vijanden op te slokken en hun vaardigheden over te nemen is wat Kirby anders maakt dan andere gamepersonages. In Battle Royale is het roze bolletje met voetjes dan ook zeer inwisselbaar. Het had net zo goed Link of zelfs een Rabbid kunnen zijn.

De enige plausibele reden dat Kirby zijn zuigkracht is verloren, is dat het toffe upgradesysteem het levenslicht anders niet had gezien – verder wordt dat gemis ook totaal niet uitgelegd. Het upgradesysteem geeft je nieuwe vaardigheden, waardoor je bijvoorbeeld je zwaard kunt inwisselen voor een speer. Je krijgt bovendien bolletjes waarmee je tijdelijk nog beter wordt en dat maakt de game nog enigszins verrassend. Je verdient die upgrades echter nagenoeg vanzelf: doorloop je de verhaallijn dan heb je ze zo bij elkaar gegrabbeld, maar het is fijn dat Kirby in ieder geval meer kan dan alleen een zwaard in het rond zwaaien.

Heb je het soloverhaal voltooid, dan kun je over naar de multiplayermodus – die ook kampt met verschillende problemen. Zo is het over het algemeen niet heel druk, waardoor het moeilijk is om een potje te vinden om je bij te kunnen aansluiten. Bovendien voelt het technisch niet zo sterk als we gewend zijn van multiplayer-ervaringen op Nintendo-consoles. Vreemd, wat de game lijkt juist iets dat het vooral moet hebben van zijn multiplayer – je hebt al die vaardigheden vrijgespeeld en je bent klaar om te strijden, maar de technische haperingen en het uitblijven van tegenstanders belebberen die strijd.

Door Laura Kempenaar.

Het zal voor Kirby heel tof zijn eens een uitstapje naar een ander gamegenre te maken en eens niet te hoeven slurpen, maar hij komt dan beter tot zijn recht in een meer solide game als Super Smash Bros. Battle Royale is een op het begin vermakelijke game, maar al gauw wordt duidelijk dat dit slechts een weinig uitdagende herhalingsoefening is.

5
  • Upgradesysteem zit goed in elkaar
  • Diversiteit minigames is prima