1. Xenoblade Chronicles 2 review - Blades en porno

Xenoblade Chronicles 2 review - Blades en porno

Onze eerdere reviews over de twee vorig Xenoblade-games openden ongeveer hetzelfde. We waren bedroefd dat de games op Nintendo-spelcomputers uitkwamen waar tegen die tijd niemand meer naar omkeek. Gelukkig is dat bij Xenoblade Chronicles 2 wel anders. De game komt in het eerste jaar van de Nintendo Switch uit, terwijl de nieuwe spelcomputer een onverwacht groot succes is. Dit ondergeschoven kindje van een serie krijgt daarom eindelijk zijn verdiende aandacht – maar weet het vervolg het niveau van het eerste deel te behalen?

Na bij Xenoblade Chronicles X een zijstapje te hebben gemaakt naar pure sciencefiction en meer nadruk op mmo-achtige systemen, keert Xenoblade Chronicles 2 terug naar een verhaalgedreven spelprincipe in een steampunk-achtige fantasiewereld. De wereld bestaat wederom uit een leegte gevuld met gigantische titanen waarop mensen en dieren leven.

Krijgers in de wereld van Xenoblade gebruiken zogeheten Blades. Deze onsterfelijke wezens binden hun ziel aan die van een mens, om zo hun kracht en wapens beschikbaar te stellen. En laat hoofdrolspeler Rex nou net een legendarische Blade genaamd de Aegis bemachtigen.

Bovenstaande dient als excuus voor Rex om zijn grote rpg-epos te starten. Naarmate hij van titaan naar titaan reist ontrafelt hij de mysteries achter de verdwijnende titanen, leert hij meer over zijn Blade en kent de mystieke spelwereld steeds minder geheimen voor hem. Het exacte verhaal zullen we niet spoilen.

Goede anime
Wel kunnen we zeggen dat Xenoblade Chronicles 2 veel van de clichés van Japanse rollenspellen en animatieseries volgt, maar deze ook eer aan doet. Reken op last-minute reddingsacties van onverwachte personages en betogen over vriendschap. Maar een combinatie van goede animatie, schrijfwerk en muziek zorgt ervoor dat zelfs deze stereotypes kunnen leiden tot kippenvelmomentjes; Xenoblade voelt als een goede, moderne shounen-animeserie.

Dat is overigens niet te danken aan de lokalisatie. Hoewel de Britse cast stemacteurs de wereld net als bij voorgaande games van extra charme voorziet, is hier duidelijk sprake van haastwerk. In veel scènes sluiten lipbewegingen niet goed aan op wat er wordt gezegd – en vaak lijken stemacteurs op onnatuurlijke momenten te pauzeren in een poging het toch te laten passen. Daar komt bij dat de acteur van Rex in actiescènes gewoonweg verveeld lijkt. Jammer, want het stemwerk van de eerste Xenoblade is een hoogtepuntje. We vermoeden dat Nintendo daarom op 1 december ook de Japanse stemmen in gratis DLC beschikbaar stelt.

Mmorpg
Xenoblade Chronicles 2 leidt je met een verhaal van tientallen uren door zijn spelwereld, maar verwacht niet een lineaire game. In zo’n beetje ieder gebied waar je terechtkomt zijn zijmissies en ander afleidingen die je aansporen om de wereld verder te verkennen. Het is erg makkelijk om een dag lang in Xenoblade te vertoeven zonder dat je ook maar iets in het verhaal doet, zonder je ooit te vervelen.

Wat dat betreft lijkt de game soms een beetje op een mmorpg, iets dat je ook terugziet in het gevechtssysteem. Je hebt tijdens gevechten drie aanvallen tot je beschikking, die na gebruik voor een paar seconden niet te selecteren zijn. Sommige van deze aanvallen doen extra schade vanaf de zij- of achterkant.

Dat gevechtssysteem klinkt simpel, maar het krijgt naarmate je speelt steeds meer diepgang. Na een uur of vijf wordt het mogelijk om combo’s uit te voeren, waarbij je teamgenoten aanvallen van elementen aan elkaar rijgen om meer schade te doen. Zit je vijftien uur in de game, dan hoor je hoe vijanden op hun rug geslagen kunnen worden met een speciale aanvalscombinatie.

Hoewel diepgaand, zijn veel van deze spelsystemen ook wat verwarrend. Daarbij doet de game ook vrij weinig om uit te leggen hoe het eigenlijk allemaal werkt en op elkaar aansluit. Er zijn verspreid door de spelwereld wel een paar 'informanten' die je korte tutorialteksten geven, maar deze leggen slechts flarden uit – en vragen bizar genoeg geld van je personage. Je zult sommige onderdelen simpelweg niet helemaal leren doorgronden.

Daar komt bij dat de game wel héél veel menu’s heeft. Je kunt bijvoorbeeld niet simpelweg de kaart bekijken van je huidige locatie, maar moet eerst door drie schermen klikken om je huidige gebied te zien. Bovendien hebben personages en Blades allemaal meerdere statistieken om te levellen, waardoor het bijhouden van je team soms wat als boekhouden aanvoelt.

Porno
Gevechten worden gevarieerder naarmate je meer Blades bemachtigt. Ieder personage in je team kan er drie hebben, waartussen geschakeld kan worden met drie zijden op de richtingstoets van de controller. Zo kun je een tank-Blade gebruiken om klappen te incasseren, om later te schakelen naar een genezer om jezelf weer op te lappen.

Die Blades krijg je via een systeem dat vooral doet denken aan mobiele games. Naarmate je speelt bemachtig je kristallen, die je kunt openen om een willekeurige Blade aan je arsenaal toe te voegen. Dat voelt wat als het gacha-systeem van games zoals Fire Emblem Heroes en lootboxen in andere recente games, met één wezenlijk verschil: je kunt niet echt geld betalen voor meer kristallen.

In de meeste gevallen zul je variaties op een viertal Blades oproepen, met andere wapens en elementen. Met een beetje geluk bemachtig je echter een zeldzame Blade met een uniek ontwerp en bijzondere vaardigheden. Helaas is het ontwerp van het merendeel van deze Blades echter gênant te noemen.

Monolith heeft de zeldzame Blades laten ontwerpen door notabele Japanse tekenaars. Leuk nieuws voor fans van anime en manga, maar er is duidelijk een thema bij al deze personages. Nagenoeg iedere artiest heeft een vrouw met amper kleding en een pornolijf ontworpen. De omhooggetrokken g-string van Rex zijn eerste Blade is al wat ongemakkelijk om te zien, maar naarmate de game vordert heb je een leger aan G-cups achter je aan lopen.

Die designs voelen respectloos naar de spelers. Monolith lijkt ons te zien als een stelletje geile pubers die niks liever willen dan een stel polygonentieten. Dat terwijl eerdere games wél een diepe wereld laten zien zonder terug te vallen op lompe seks.

Levend
De Blade-pornosterren voelen ook totaal niet op hun plaats in de wereld van Xenoblade, die juist heel genuanceerd en levendig aanvoelt. Uiteraard heb je de eerder genoemde zijmissies, die je met simpele opdrachten alle uithoeken van de wereld laten opzoeken. Maar de game weet spelers ook goed aan te sporen om buiten die queesten de bewoners van de Titanen te leren kennen.

Ieder gebied in het spel heeft een sterwaardering. Hoe hoger het aantal sterren, hoe meer je in de steden van een titaan kunt kopen. Je kunt die score verhogen door missies te doen, maar ook door met personages met een ster boven het hoofd te praten. Soms hebben die personages een leuke upgrade of tip voor een baasgevecht, maar vaak dienen die optionele gesprekken maar voor één ding: het uitbouwen van de wereld. Je hoort geruchten, leert kleine personages kennen en ziet een digitale wereld langzaam tot leven komen.


Zit je een beetje diep in de vele dialogen en optionele uithoekjes van de wereld, dan lijkt Xenoblade zijn vele menu’s te ontstijgen. Je begint je te bekommeren om het weeshuis om de hoek of de taveerne op het plein. Op dat moment weet je dat Monolith een echte wereld heeft gemaakt.

Conclusie en beoordeling

None

Xenoblade Chronicles is een jrpg met de schaal van een mmorpg, maar dan met een wereld die echt levend aanvoelt. Het spel legt zijn diepe systemen lang niet altijd goed uit, dus je zult af en toe best verward raken. En de ontwerpen van veel personages zijn stiekem best wel ongemakkelijk om naar te kijken. Maar als je voorbij die kritiek kijkt zie je een verdraaid goed rollenspel dat je met gemak honderd uur kan bezighouden.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Ontzettend uitgebreide wereld
  • Voelt als een goede anime
  • Diepgaande combat
  • Minpunten
  • Veel Blades zijn veredelde pornosterren
  • Lang niet alle systemen worden goed uitgelegd
  • Slecht gelokaliseerd

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • - Veel Blades zijn veredelde pornosterren



    Dit is een pluspunt!!!!! Maar verder een duidelijke review. Ik twijfel of het wat voor me is.

  • Ik twijfel ook nog.

  • Zonder gekheid mannen, vinden jullie het niet altijd verschrikkelijk onlogisch dat vrouwelijke "krijgers" er altijd zo extreem pornoachtig (om even de termen van de review te gebruiken) uitzien?

  • Twee pluspunten!

  • Ik hou daar ook niet zo van blue.
    Bv. Zelda ziet er nooit zo uit, dus waarom de (meeste?) vrouwen in deze game wel?

  • Japanners staan bekend dat ze overdrijven in anime en games omdat ze in reallife zo bekrompen zijn. Bij de blades heb je ook een paar cool looking mannen in en ook 1 vol gespierd.



    O nee naakte pixels ahhhhh.



    ( mijn mening )
    Tegenwoordig zijn mensen heel bekrompen en gooien al snel met termen bij een beetje naakt of grote borsten in games op porno of waifu. Tuurlijk sex sells. , maar zijn de dames die grote borsten hebben en in de zomer in korte rokjes en tank tops rondlopen ook pornosterren ?



    @blue en piet.
    http://xenoblade.wikia.com/wiki/Blade



    Ik zou zeggen oordeel zelf en kijk bij rare blades.

  • Ik snap je punt Shadow. Als je bijvoorbeeld Soulcaliber speelt, dan heb je vrouwen met extreem grote borsten waarbij alleen de tepels niet te zien zijn. Prima, maar ik vind het niet passen/logisch voor dat soort typen spellen. Als je bijvoorbeeld een open wereld game hebt waar je een strand hebt, dan vind ik het niet meer dan logisch dat daar half naakte vrouwen rondlopen.



    Bij Destiny had ik altijd een vrouwelijke hunter, maar mocht het zo geweest zijn dat vrouwen in die game minder armor hebben (als in meer bloot laten zien dan mannen), dan had ik daar niet voor gekozen. Het moet in mijn ogen passend zijn voor de game.



    Precies wat je zegt ook Piet. Als Zelda ineens halfnaakt door de game loopt zou ik dat ook erg apart vinden.

  • O, het valt inderdaad allemaal wel mee ja…
    Overigens vind ik wel dat een game als deze er niet om vraagt en het dus niet nodig heeft. Verder sta ik er redelijk neutraal in.

  • @blue
    Jammer dat je bij je eerst voorbeeld al gelijk de fout ingaat. Er is maar 1 vrouw die zo gekleed is en ze heet Ivy. Bij de laatste Soul Calibur heeft ze al veel meer kleren aan.



    Zelda half naakt rondlopen is raar , ligt eraan wat voor kleding natuurlijk. Ondertussen kan je met Link in zen onderbroek rondrennen.



    Bij mij gaat het erom , Is het oprecht of niet. Bij deze game is het gewoon zeiken. Rex loopt ook gewoon in een boxer rond als je die rare broek weg denkt. Het is gewoon de style van de game.



    Als dit een Blade & Soul of een andere koreanse mmo review was geweest had ik er 100% mee eens geweest. Daar is het vele malen erger dan Ivy.



  • Altijd dat kritiek op kledij in games…



    Ja wat wil je? Naar een oversized vetlap van een officeworker kijken met wallen onder de ogen en een slechte hartritme die de werkende maatschappij weerspiegelt of een strakke kont en tieten om van weg te dromen?



    Dat politiek correctheid toch altijd…Wij zijn dieren en ons enige doel hier op aarde is REPRODUCTIE…maw….SEX…al de rest is een bijproduct…



    Dat mensen nog altijd niet geëvolueerd zijn voorbij dit thema is zorgwekkend. Porno is overal, porno is wat ons hele bestaan drijft. Kom er voor uit oneerlijke beesten…



    BTW: mijn vrouw kijkt ook liever naar een strakke man met een sexy, stevige kont om in te bijten dan 1 of andere luie ranzige vetzak met een bierpens en flabberwangen. Wat dat betreft kan zij ook lekker geilen op Rex in zijn hotpants. Gelukkig dat niemand daarover pijpt anders moest hij ook een broek aan.



    Geef Rex nog een jaartje of 2 en hij is helemaal afgetraind. Moet je zien hoe hij die Blades voor het kiezen heeft dan. Alsof wij objecten zijn, die vrouwen toch…

  • @Shadowhunter
    Volgens mij ga ik met mijn voorbeeld niet bepaald de fout in. Zoals je aangeeft heb je Ivy al (dat was het personage dat ik bedoelde, moest ik wel opzoeken want ik heb de game al heel lang niet gespeeld). Daarnaast heb je ook nog in de character customization de optie om de borsten van de vrouwen groter of kleiner te maken. Het enige waar ik volgens jou de fout in ga is dat ik "vrouwen" noem ipv "vrouw". Een beetje zeiken om het zeiken in mijn ogen.



    Daarnaast is mijn punt gewoon dat iets logisch moet zijn (of oprecht zoals jij benoemt) voor de game. Dat rondrennen met link in z'n onderbroek vind ik ook apart, maar logisch omdat je geen andere kleding equipt. Als je met zelda zou spelen in dezelfde game zou ik het daar ook logisch vinden als zii in haar ondergoed rond rent. Terwijl ik dat alsnog niet bij de game vind passen.

  • DeeZet, ik denk dat er niemand is die wil dat de oversexualiserende designs worden vervangen door "vetlappen". De situatie is niet zo zwart wit. Het probleem in deze game dat de enorme borsten en de onmogelijk korte hotpants van Pyra alleen maar afdoen aan de sfeer en haar verder prima karakter. Pyra is een bescheiden meisje, die niet zo goed weet hoe ze haar gevoelens moet uiten en van binnen met nog diepere problemen worstelt. Haar verlegen karakter past totaal niet bij haar outfit en de enorme meloenen die ze heeft staan buiten proportie met de rest van haar lichaam (en de camera vindt ze ook leuk). Het voegt niets toe en ziet er vooral in de zeer serieuze tussenfilmpjes belachelijk uit.



    For the record: als vrouw word ik zelf totaal niet hitsig van Rex's strakke broek en betwijfel ik of dat de bedoeling was van zijn design (bovendien is hij minderjarig, hoewel de game later ook zonder gêne een minderjarig meisje introduceert waarvan je haar hele lies ziet dus whatever) en vind ik dat ook maar een raar ontwerp, hoewel dat nog enigszins een functie heeft. Rex is een duiker, dus hij draagt een duikpak.



    Sex in games in prima, maar houd dat lekker bij spelletjes die daarvoor bedoeld zijn, zoals Senran Kagura of Dead or Alive. In een rpg die zichzelf serieus neemt zoals deze en ook een groot vrouwelijk publiek heeft, valt het simpelweg uit de toon. De sexy pakjes zijn altijd al een onderdeel geweest in Xenoblade, bij zowel mannen als vrouwen, maar dit is altijd optioneel geweest. Gelukkig kun je in deze game ervoor kiezen om de ergste Blades niet te gebruiken, maar Pyra's borstenpartij en bizarre mechanische G-string zijn altijd pertinent aanwezig in de game. Dat vind ik jammer, en in een industrie die eindelijk verbetering laat zien op het gebied van de representatie van vrouwen, weer een duidelijke stap terug.

  • @blue
    Is niet echt zeiken. Vrouwen is meervoud en zo laat je het erger klinken dat het is. Onnodig opblazen en overdrijven noemen we dat. Precies wat je bij je 2e voorbeeld ook doet , grote van borsten aanpassen ? Boeie , mensen maken toch de gekste ontwerpen en zit in meerdere games.



    Kan me meer in vinden wat Alicia goed verwoord. Maar ligt ook mij als persoontje , ingame als reallife verbaast me niks meer en heb ik genoeg gezien. Bij Senran Kagura kan ik er nog wel om lachen met de gedachte van wtf. Niet dat ik met een harde bolis zit. Maar Galgun sla ik over….nope



    Maargoed , pixeldames doen me niet veel. Zie liever echte vrouwen.

  • Deze game is fucking briljant. Eenmaal bezig boeit het ontwerp van characters je geen ene bout meer. Teveel briljantheid om je mee bezig te houden.



    Wel vind ik het opvallend dat bij de minpunten niets wordt gezegd over de Engelse voice acting. Alhoewel, daar kun je beter ook maar geen woorden aan vuil maken.

  • Deze komt later nog wel een keer in huis. Moet nog steeds BotW, Rabbids, Odyssey en Stardew Valley uitspelen… Het stukje over de "Porno blades" vind ik ietwat overdreven. In overzichten van de blades zijn inderdaad wat overdreven borstpartijen te zien, maar bij het gros is dit niet het geval. Tot nu toe zie ik daar ook geen opmerkingen over in andere reviews.

  • Inderdaad heb het even opgezocht. Zal wel weer een poging zijn tot statement , op resetera zijn ze ook constant aan het zeuren over sexisme onzin. ( wat trouwens aan beide kanten gebeurd )

  • Haha, ik moest even hardop lachen om dat 'porno'. Dat is naar mijn mening ook te Japans (niet racistisch bedoeld).
    Voor de rest een duidelijke review met een cijfer dat wel ongeveer rond het gemiddelde zal hangen, denk ik. :)

  • Ja, ik denk dat het wat in de Japanse cultuur zit ingebakken. Voelt alsof het inherent is aan de waifucultuur in het land.

  • Precies, haha!
    Voor mij is het grafisch ook allemaal iets te Japans, maar de gameplay maakt dit (zover als ik nu kan zien) ruimschoots goed. :)

  • Het komt doordat seksualiteit een halve taboe is in Japan, #censored. Dat zorgt ervoor dat de daadwerkelijke "ondergrondse" sekscultuur voor onze standaarden best wel extreem is. Althans, dat denk ik dan :p

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren