Guitar Hero: World Tour

Guitar Hero is een begrip. De franchise is uitgegroeid van een vette muziekgame voor de hardcore gamers naar één van de meest bekende merknamen in de Verenigde Staten. Natuurlijk waren de verwachtingen voor zowel Rock Band 2 als Guitar Hero: World Tour hooggespannen. Iedereen stelt zichzelf dan ook de vraag: welke is nu beter?

Een punt dat GH:WT onderscheidt van zijn concurrenten is dat er een uitgebreide Create a Rockstar-modus in zit. Hierin kan de speler volledig naar eigen wens aangepast worden. Van roze hanenkammen tot platinum drakenlaarzen; zelfs de kleur van je microfoon is aan te passen. Bovendien kun je geheel je eigen logo’s creëren voor op kleding, instrumenten of als tattoo. Zo hadden wij al snel een eigen IG-crew gemaakt met de vooral in het oog springende rare pluimhoed van Jelle.

Voor de mensen die inmiddels al spelen op Expert-niveau is er goed nieuws en slecht nieuws. Qua moeilijkheidsgraad is er nieuwe uitdaging te vinden in het spelen met de sliderbar. Daarnaast zijn er ook nieuwe akkoorden die een nieuw soort vingervlugheid vereisen. Helaas ben ik tot dusver nog geen nieuwe ‘Through the Fire and Flames’ tegengekomen. Men heeft duidelijk geprobeerd om het Expert-niveau uitdagend genoeg te houden, maar je merkt ook dat World Tour niet zo pittig is als Guitar Hero 3. Een ander punt dat nieuw publiek makkelijk kennis moet laten maken met Guitar Hero is dat er nu een Beginner-niveau inzit. Dit houdt voor de gitaren in dat de speler alleen hoeft te strummen, zonder zich bezig te houden met kleuren. Drummers hoeven op deze moeilijkheidsgraad alleen maar bezig te zijn met het voetpedaal.

De instrumenten

Voor World Tour zijn er natuurlijk nieuwe instrumenten ontwikkeld. Allereerst is daar het drumstel, dat er tof uitziet door zijn hoger hangende cymbals. Bovendien komen de pads het beste uit de verf vergeleken met de andere drumstellen waar we mee gespeeld hebben (Ion drumset, Rockband drumset). Ze geven het minst overheersende geluid en ook is het erg tof dat ze gevoelig zijn voor harde en zachte slagen. De gitaren hebben ook een update gekregen door middel van een speciale touchscreen sliderbar. Hiermee kun je onder andere enorm moeilijke solo’s spelen zonder te strummen, maar enkel door met je vinger over de slider te glijden.

De grootste vernieuwing is echter de zeer uitgebreide Guitar Hero Studio waarin je volledig nieuwe nummers kunt creëren. Dit gaat een stuk dieper dan je zou denken. De gehele modus bestaat uit verschillende onderdelen. In de studio kun je lekker een beetje jammen met de verschillende instrumenten. Hier kun je verschillende toonladders en verschillende instrumenten (zelfs keyboards) selecteren en daarnaast een hoop effecten toevoegen aan een instrument. Ook kun je met de sliderbar verschillende soorten geluidseffecten produceren, zoals bijvoorbeeld scratch-geluiden als je een jaren ’80 hiphop-set hebt geselecteerd.

Vervolgens kun je verschillende opgenomen melodieën en beats bewerken (of vanaf het begin opbouwen) in de GHmix. Hier komen de mogelijkheden pas echt goed naar voren aangezien je hier verschillende maten in kunt vullen, het tempo aan kunt passen, per maat verschillende noten kunt toewijzen aan de knoppen… Kortom, voor diegenen die verstand hebben van muziek is het écht mogelijk om een compleet nummer op te bouwen met in ieder geval de basisinstrumenten als gitaren, drums, keyboards en effecten. Maar daar plaats ik ook meteen de kanttekening. De meeste mensen die World Tour aanschaffen zullen al snel afhaken omdat het gewoon te veel tijd kost om te leren hoe de GH Studio werkt en om een nummer in elkaar te zetten.

Wat houden die mensen dan over? In ieder geval een muziekgame met wederom een geweldige soundtrack. Er zijn maar liefst 85 nummers met voor ieder wat wils. Variërend van pop zoals Michael Jackson, classic rock als Survivor (Eye of the Tiger jeweettoch), akoestische country in de vorm van Willy Nelson en zelfs Nederlandse rock is vertegenwoordigd dankzij Anouk. Daarnaast is het natuurlijk interessant om nieuwe content te downloaden van GHTunes, ditmaal niet alleen afkomstig van Red Octane zelf, maar ook van creatievelingen thuis achter de buis. Gelukkig hoef je niet te treuren als je niet genoeg geld hebt om meteen de hele instrumentenset aan te schaffen. Het is namelijk mogelijk om online lekker verder te rocken met andere spelers. Ook kun je combinaties maken, bijvoorbeeld jij met een vriend thuis achter de buis, samen met twee anderen op een andere locatie. Enig minpuntje is dat wanneer je aan de career mode begint met een band, je hiermee niet verder kunt gaan in je eentje en je dus overnieuw moet beginnen.

Het is lastig om alle aspecten van Guitar Hero: World Tour voldoende te belichten. Er zijn naast de grote vernieuwingen (de GHstudio en de Create-a-Rockstar-modus) namelijk nog zoveel kleine verbeteringen. Wat ons betreft is World Tour gewoon net een tikkeltje beter dan Rock Band 2, al scheelt het niet veel. Dat kleine puntje extra ligt vooral aan de vette soundtrack, de vele gamemodi (zowel offline als online) en natuurlijk het idee dat gamers nu zelf een aandeel hebben in het produceren van nieuwe nummers.

9-
  • Create-a-Rockstar
  • GH Studio