Left 4 Dead

Op de redactie noemen ze mij ook wel Sander “Source-engine” Stricker. Dit omdat alles wat met de Source-engine is gemaakt, standaard in mijn schoot wordt geworpen. De meeste van deze spellen zijn afkomstig van Valve, de maker van deze beruchte engine. De Source-engine is de basis geweest voor vele grote toppers zoals Half-Life 2, Counter-Strike: Source en Portal. Het is dan ook niet moeilijk om een fan te zijn van Valve’s werk. Vrijwel ieder jaar verschijnt er een nieuwe titel die weer totaal iets anders doet. Een paar jaar terug was dat Half-Life 2, vorig jaar waren het Team Fortress 2 en Portal en dit jaar betreedt Valve weer nieuw terrein met Left 4 Dead.

Co-op is hot. Sinds het daverende succes van Gears of War lijkt bijna elk spel te zijn uitgerust met een coöperatieve spelmodus. Left 4 Dead is Valve’s antwoord op deze langdurige hype. In Left 4 Dead ben jij één van de vier laatste overlevende in een bepaald gebied. De rest van de plaatselijke bevolking is geïnfecteerd en veranderd in zombies. Jij en je drie reisgenoten (bij voorkeur gespeeld door drie andere spelers) moeten van punt A naar B zien te komen zonder overlopen te worden door hordes van deze zombies. Het zijn deze grote golven van aanvallende zombies waar het in Left 4 Dead om gaat en die het spel zo speciaal maken. Je beeld wordt namelijk rijkelijk gevuld met vaak tientallen zombies die als gekken op je af komen rennen. Bewapend met machinegeweren, shotguns en de nodige explosieven ga je met z’n vieren de zombies te lijf in de hoop als de overlevende uit het gevecht te komen. De wapens, maar ook veel andere gameplay-elementen laten duidelijk zien dat dit een spel van Valve is. De wapens voelen als Counter-Strike en het lopen en springen lijkt erg veel op Half-Life 2.

Het overleven doe je samen. Sterker nog, alles in Left 4 Dead doe je samen. Als je op de grond wordt gedrukt door een groep zombies dan zijn het alleen je teamgenoten die je kunnen redden. In het begin maakte ik enkele malen de fout om op eigen houtje een stukje terug te lopen om wat extra munitie in te slaan. Eenmaal alleen dook er een ’”Smoker” (een engerd met een hele lange tong) uit de bosjes die mij naar zich toe trok. Tegen de tijd dat mijn teamgenoten weer terug waren gerend was mijn lot al bezegeld. Elke speler heeft al snel door dat dit een spel is dat echt als een team moet worden gespeeld. Indrukwekkend is dan ook de grote hoeveelheid spelers die een headset gebruiken (ook in de public matches waar je met onbekende speelt) om de communicatie te bevorderen.

Het spel is een vier acts ingedeeld, elk met een ander soort omgeving en sfeer. Binnen elke act zijn een vijftal levels die tevens als checkpoint dienen als het hele team doodgaat. Elke act is gepresenteerd als een film, compleet met aftiteling en filmposter. Buiten een doel (verschillend van het bereiken van een boot tot een vliegtuig) heeft het spel geen verhaal en is het vooral de invulling van je team die de ervaring definieert. Left 4 Dead is typisch een spel wat bijzonder leuk is zijn om met een aantal bekenden te spelen. Het is echter ook heel makkelijk om samen met onbekende spelers online te spelen, en gezien iedereen een gezamenlijk doel heeft, loopt dit in de meeste gevallen erg goed. Heb je geen Xbox Live of houd je simpelweg niet van multiplayer, dan is Left 4 Dead niet wat je zoekt. Al kan je de overige spelers laten invullen door computergestuurde bots is dit niet de manier hoe het spel bedoeld is. De bots doen hun werk goed, maar er zijn veel betere singleplayerspellen op de markt. Ook is er nog een versus speelmodus waar er nog vier extra spelers bijkomen. Deze spelers nemen dan de rollen op zich van de speciale zombies (zoals de Boomer) en moeten samen met de hordes computergestuurde zombies het andere team zien tegen te houden. De versus-speelmodus is een leuke extra toevoeging maar is niet helemaal goed uitgebalanceerd en kan soms zeker aan de kant van de zombies erg saai zijn.

Elke act duurt ongeveer een uur om uit te spelen, wat betekent dat het gehele spel in vier uurtjes te doorlopen is. Dit lijkt misschien weinig maar Valve heeft een heel dynamisch AI-systeem in het spel verwerkt dat elke speelsessie anders maakt. De zogenaamde “Controller AI” kijkt naar elke actie die jij en je teamgenoten doen en past de hoeveelheid vijanden, het soort vijanden en zelfs het aanbod van wapens en kogels hier op aan. Ook kom je steeds health packs tegen waarmee je jezelf of je teamgenoten kunt genezen. Verschillende malen zul je staan twijfelen om jezelf te genezen terwijl je nog 60% van de health hebt of een teamgenoot te helpen die op 20% zit. Omdat je constant samen aan het spelen bent, zul je in de meeste gevallen voor de tweede keuze gaan omdat je echt niet wil dat je teamgenoten doodgaan aangezien je het dan voor jezelf veel moeilijker maakt.

Zoals eerder gezegd is Left 4 Dead ontwikkeld met de Source-engine, dit is dan ook te zien op visueel vlak. Vorig jaar maakte ik hierover bij de Orange Box nog een kanttekening dat deze techniek onderhand een beetje verouderd is en qua uiterlijk niet zo goed is als vele andere spellen. Left 4 Dead is niet mooier dan de spellen van vorig jaar, maar krijgt deze kanttekening niet. Dit is voornamelijk om het feit dat Valve op een andere manier gebruik maakt van moderne hardware; namelijk door z’n groot aantal computergestuurde vijanden op het beeld te toveren. Valve heeft duidelijk de keuze gemaakt voor kwantiteit boven kwaliteit en dit is dan ook een van de weinige spellen waar deze insteek goed uitpakt. Artistiek zit het spel goed in elkaar waardoor de lage resolutie-textures niet meer zoveel opvallen.

Ik heb me heel erg vermaakt met Left 4 Dead en zal het spel in de toekomst nog vele uren spelen. Ik heb alleen nog wel mijn twijfels over de hoeveelheid content en mogelijkheden van het spel. De AI controller zorgt wel steeds voor andere situaties maar de omgevingen en de soorten vijanden blijven hetzelfde. Ook zitten er maar zes wapens en twee granaten in het spel waardoor je niet heel veel kan variëren in de wijze van spelen. Puur kijkend naar de content en de waarde van het spel zou Left 4 Dead een 8 scoren. Als je echter alleen maar kijkt naar hoe leuk het spel is en wat voor unieke speelmomenten het oplevert dan zou het een 9 krijgen. Een tussenweg lijkt mij dan ook de beste oplossing. Deze recensie is geschreven naar de Xbox 360-versie. De PC-versie is goedkoper en zal waarschijnlijk op korte termijn al gratis extra content krijgen van zowel Valve zelf als de mappers community. Bij de PC-versie kan je om deze redenen een halve punt bij het cijfer optellen.

8
  • Heel veel zombies
  • Co-op op z’n best