TrackMania DS

De Nintendo DS staat niet meteen bekend als het ideale platform voor racegames. Door het gebrek van een pookje is de besturing vaak niet ideaal, al hebben enkele uitschieters zoals Mario Kart DS en Need for Speed Carbon laten zien dat racen op de DS best leuk kan zijn. Sindsdien is het een beetje rustig gebleven voor de racefanaten. Er is echter hoop, want TrackMania DS staat klaar om het wegdek onveilig te maken.

TrackMania is van oorsprong een PC-game, waar je met snelle bolides over absurde banen kunt racen. De game staat ook bekend om de editor, waar je zelf parcours kunt maken en kunt testen. Dit concept is nu door Firebrand Games overgebracht naar de DS en het is niet zomaar een port, maar een game die op zestig frames per seconde loopt en er ook nog eens heel goed uitziet. Een waar unicum voor een DS-game. Ook de besturing is al even simpel als doeltreffend. Je geeft gas met de A-knop en met de B-knop rem je af. Het sturen met de D-pad werkt wonderbaarlijk soepel.

In deze game draait het eenvoudigweg om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te racen en zo scores neer te zetten. Dit doe je in settings als een stadion, een woestijn of in de bagger tijdens een soort rally. Je kunt hierbij kiezen uit een aantal categorieën zoals een standaard race-modus, een puzzel-modus, platform-modus en Quick Race. Met de behaalde punten kun je nieuwe skins aanschaffen voor je auto’s, nieuwe onderdelen voor de editor aanschaffen en complete tracks binnenhalen voor alle categorieën. Vooral de laatste twee onderdelen zijn interessant, want nieuwe tracks verlengen aanzienlijk de speelduur en met de nieuwe onderdelen kun je nog uitdagendere banen bouwen.

Al spelende kwam ik er achter dat TrackMania DS alles behalve makkelijk is. Vooral de platform-mode is een uitdagende categorie, waar je in de lucht van platform naar platform moet racen en vervolgens ook nog eens binnen een bepaalde tijd de finish moet zien te behalen. De lagere moeilijkheidsgraden zijn nog wel redelijk te doen, maar op een hoger niveau komt er een stuk meer bij kijken. Het is oppassen geblazen voor gaten in het wegdek, schansen of smalle bruggetjes. Hier schuilt dan ook meteen een puntje van kritiek. Door de beperkte resolutie van de DS zie je de gaten en wegen die naar beneden lopen niet goed van tevoren aankomen, waardoor je een flink aantal keren de afgrond induikt of de verkeerde route pakt.

Aan de andere kant is de game ook wel weer vergevingsgezind. Het wil nog wel eens voorkomen dat de auto na een flinke sprong via een schans net te langzaam is en vervolgens met zijn voorwielen in het wegdek blijft steken en daarna weer op vier wielen op de baan te springen. Minder fijn is dat je soms zomaar stil staat na het maken van een grote sprong. Het is alsof je tegen een onzichtbare muur knalt of in een onzichtbare kuil belandt, heel frustrerend als je een nieuw record wilt neerzetten. Ook vreemd is de keuze van tevoren om voor goud, zilver, of brons te gaan. Een beetje ervaren gamer gaat natuurlijk meteen voor goud. Mocht je toch geen eerste worden, dan is er geen man overboord: je krijgt evengoed een zilvere of een bronzen plak met de daarbij horende punten.

De grootste kracht blijft echter toch de editor, waar creatievelingen hun eigen circuits kunnen samenstellen. Deze optie is niet zo uitgebreid als in de PC-versie, maar biedt voor onderweg genoeg vermaak. Je kunt naar hartelust de meest bizarre banen samenstellen door uit verschillende onderdelen te kiezen, zoals rechte stukken, bochten, loops, bruggen en halfpipes. In het begin is de keuze uit de versschillende onderdelen nog wat karig, maar door meer punten binnen te slepen, kun je nieuwe en brutere bouwstenen kopen. Het op deze manieren maken van een parcours werkt vrij logisch, al ontbreekt er wel enige uitleg over het hoe en wat. Dat is in het begin nogal frustrerend als je een bepaald onderdeel zoekt zoals bijvoorbeeld de onmisbare Finish. Met een beetje geduld is deze editor echter redelijk eenvoudig onder de knie te krijgen, zodat je in no time de meest kekke circuits op je scherm tovert, die er om vragen om met meerdere mensen gespeeld te worden.

Dit kun je met maximaal vier personen tegelijk doen. Helaas kan dit niet via internet, maar alleen lokaal via een WiFi-verbinding. Ook is het mogelijk jouw zelfgemaakte racebanen met vrienden te delen via diezelfde verbinding. Mocht je alle races uitgespeeld hebben, dan zijn dit natuurlijk welkome toevoegingen die de speelduur van TrackMania DS aanzienlijk verlengen.

TrackMania DS is een zeer vermakelijk racespelletje, die er bovendien erg goed uitziet en ook nog eens lekker speelt. De game zit vol met content en bevat genoeg uitdaging om je nog een hele tijd zoet te houden. Helaas kent TrackMania DS wel een aantal kleine foutjes, zoals het door de baan heen vallen met de auto en de onzichtbare muren of kuilen die je af en toe tegenkomt. Ook zijn de parcoursen door het kleine scherm van de Nintendo DS niet altijd even duidelijk.

8
  • Hoge framerate
  • Hoog snelheidsgevoel