Boing! Docomodake

Waar kabouter Spillebeen een paddenstoel gebruikt als wipstoeltje en de gemiddelde Franse toerist in Amsterdam ze consumeert als verdovend middel, doe ik hele andere dingen met deze schimmels. Met mijn magische paddo-pen hak ik een rood met witte zwam in stukjes, waarmee ik vervolgens bruggen en torens bouw. Dat klinkt als een bizarre fantasie, ontstaan na de inname van een behoorlijke lading paddo’s, maar niets is minder waar. Het uit Japan afkomstige Boing! Docomodake draait namelijk volledig om het splitsen, bouwen en platformen met paddenstoeltjes.

Boing! Docomodake zit zoals gezegd vol met paddenstoelen. Deze vervullen een hoofdrol bij het oplossen van de vele puzzels en het doorlopen van de platformwerelden. Het principe achter deze titel is eenvoudig, maar behoorlijk fantasierijk en origineel. Jij speelt als een grote, logge paddenstoel. Met de vierpuntsdruktoets manoeuvreer je deze langs verschillende obstakels en spring je bijvoorbeeld van platform naar platform. Het bijzondere zit hem in het transformeren van de paddenstoel (al zagen we dit ook al in een paar andere games). Zo valt de paddenstoel te splitsen in meerdere kleine paddo-vriendjes, die dienst doen als bouwmateriaal. Is een bepaald plateau bijvoorbeeld net iets te hoog? Stapel de paddenstoeltjes op elkaar en vorm een trap. Is een afgrond te groot en te diep om overheen te springen? Vorm dan een brug met de kleine paddo’s. Naast deze twee voorbeelden bevat de game nog een scala aan leuke en uitdagende puzzeltjes.

Naast bouwmaterialen fungeren de gesplitste paddenstoelen ook als een soort kanonskogel. Dreigt er gevaar, dan kun je de kleintjes namelijk met een gigantische kracht naar een bepaald punt op het scherm torpederen om tegenstand weg te vagen. Het wegschieten van de paddo-vriendjes gebeurt, net als het splitsen en bouwen, allemaal door een specifieke handeling op het touch screen. Door vanuit de grote (begin)paddenstoel een kort lijntje met het pennetje te trekken onttrek je één kleine paddenstoel uit de grote goedsul. Om hem weer te laten opgaan in de grote paddenstoel sleep je hem doodgewoon weer terug naar de grote zwam. Het wegschieten gebeurt na wat tikjes op het kleine mormel, waarna hij een balvorm aanneemt. Eén tikje op een bepaald punt op het scherm, en de paddenstoel schiet erheen.

Helaas werkt deze touch screen-besturing niet feilloos. Het overkwam mij meerdere malen dat ik een bepaalde handeling meer dan één keer moest uitvoeren voordat op het scherm gebeurde wat ik wilde. Dat is jammer en het gaat frustreren. Als de touch screen-besturing in een game zo

essentieel is, verwacht ik gewoon dat die naar behoren werkt, zeker omdat Boing! Docomodake erg pittig is. Hoewel de levels vrij kort zijn, komt het regelmatig voor dat je een kwartier tot een half uur bezig bent met één onderdeel. De puzzeltjes en platformelementen zijn namelijk vrij hardcore, en dan wil je gewoon een nauwkeurige besturing die naar behoren jouw acties registreert.

Wat de frustratie een beetje zou kunnen wegnemen zijn de vele kleurtjes in de game. Helaas ben ik niet zo gecharmeerd van de gekozen stijl. Ik sta zeker open voor een bijzonder uiterlijk, sterker nog, ik ben er dol op. Boing! Docomodake maakt het echter erg bont. De paddenstoelen zien er namelijk uit alsof ze zijn getekend door een driejarige jongetje zonder handjes die verslaafd is aan paddo’s en zijn hele leven lang opgesloten heeft gezeten in een Oostenrijkse kelder. Daarnaast oogt alles behoorlijk detailloos en onscherp. Boing! is daarom een aanfluiting qua design., zeker in combinatie met de saaie en inspiratieloze achtergrondmuziek die het hele spel begeleidt.. Dit maakt Boing! Docomodake tot een twijfelgevalletje die overloopt van originaliteit, maar tekort schiet op andere punten.

Boing! Docomodake is een geval apart. De game is zeker origineel en creatief, maar is qua afwerking wat slordig. Het concept met de transformerende paddenstoel, de puzzeltjes en de platformwerelden zit namelijk prima in elkaar en de game brengt zeer veel uitdaging met zich mee. Op het punt van de besturing en de presentatie laat Boing! Docomodake echter wat steekjes vallen. Daardoor ontstijgt deze bijzondere titel de middelmaat niet.

6-
  • Fantasierijk en origineel
  • Uitdagend