Lips

Als je dacht dat ik deze afgelopen Sinterklaas als een ‘heerlijk avondje’ heb ervaren, dan heb je het helemaal mis. Nadat de surprises kapot gescheurd waren, de gedichtengeneratorrijmpjes met akelig weinig variaties op het woord “schenken” opgeboerd waren en het gourmetvlees halfgaar in alle buikjes waren gestopt, was het tijd voor een lekker stevig potje karaoke. Karaoke ja, want tegenwoordig hoef je daarvoor niet meer naar een Aziatische kroeg. Na het uitkomen van Lips heeft iedere console namelijk een karaokegame.

Lips is dan ook een welkome toevoeging aan het assortiment voor de Xbox, want niet iedereen heeft natuurlijk de behoefte om een bandje te vormen zoals je bij Guitar Hero of Rock Band kunt doen. Toch is de vergelijking met een andere muziekgame al snel gemaakt wanneer Lips eenmaal is opgestart: de muziekgame is namelijk een regelrechte kloon van PlayStations SingStar. Het witte menu, de mogelijkheid om nummers volledig of ingekort te zingen en een typisch Britse soundtrack doen je denken dat dezelfde mensen achter SingStar ook Lips hebben gemaakt.

Toch zijn er ook duidelijke verschillen te vinden, al was het alleen in de verpakking van Lips. De meegeleverde microfoons van Lips zijn namelijk qua design de ‘natte droom’ van iedere karaokefan. Ze zijn niet alleen draadloos (wat erg handig is op een druk feestje), maar ook nog eens erg stijlvol ontworpen en liggen lekker in de hand. Aan de onderzijde van de microfoon zitten namelijk fraaie LED-lampjes die tijdens de muziek veranderen van kleur. Je zou dus denken dat alleen de microfoons al een goede reden zijn om Lips te kopen, maar er zit een klein addertje onder het gras. De microfoons van Lips werken namelijk op twee AA-batterijen, wat echt heel jammerlijk is. In een tijd waarin de meeste apparaten gewoon via een USB-aansluiting opgeladen kunnen worden, kiest Lips ervoor om je als gebruiker op te zadelen met vervelende (oplaadbare) batterijen.

Maar er zijn meer onderscheidende dingen in Lips te vinden, waarvan de mogelijkheid om speellijsten te maken meer dan welkom is. Op deze manier kun je namelijk achter elkaar door blijven zingen met je favoriete songs, zonder dat je terugkeert naar een onderbrekend menu. Verder zitten er in Lips ook instrumenten, die zowel met de microfoons als met de gamepads gespeeld kunnen worden. Met de microfoon doe je dit door ermee te schudden, terwijl je op de gamepad geluid kunt maken met de knoppen. Durf je het dus niet aan om je vrienden te laten ‘genieten’ van je zangkwaliteiten, dan is er dus altijd nog de optie om vrolijk mee te doen met een tamboerijn of handgeklap. Naast instrumenten bespelen moet je in Lips ook bewegingen maken. Gedurende een nummer zullen er namelijk icoontjes in beeld verschijnen waarin een poging wordt gedaan om een bepaalde (dans)beweging duidelijk te maken. Dit is echter niet altijd even duidelijk en pas na veel oefenen zul je alle acties meteen herkennen, wat niet echt handig is bij een partygame als Lips. Vrienden die de game namelijk nog nooit gespeeld hebben, zullen eerder gefrustreerd raken of raar opkijken wanneer jij wel extra punten scoort met vreemde bewegingen.

Een andere optie en misschien wel de belangrijkste troef van Lips is het importeren van je eigen muziek in de game. Althans, dat zou het zijn geweest als het goed was uitgewerkt. Vooralsnog is dit niet het geval, want hoewel ik heel gemakkelijk al mijn MP3’s heb kunnen inladen heb je er vervolgens niet heel erg veel plezier van. Speel je de nummers namelijk af, dan vervalt namelijk het hele idee van karaoke. Er worden geen songteksten ingeladen vanuit een database, waardoor het lastig is om mee te zingen. Ook zijn er geen balkjes aanwezig om de toonhoogtes aan te geven en dus wordt het niet duidelijk op welke manier er punten uitgedeeld worden. Het competitieve element aan Lips is in deze zogenaamde Freestyle-modus dus niet uitdagend genoeg, al is het ontbreken van de teksten natuurlijk een nog groter drama. Helemaal wanneer je een nummer wel leuk vindt, maar de tekst nog niet uit je kop kent.

Gelukkig zitten er in Lips standaard veertig nummers en kun je het nummer “Take On Me” van a-ha gratis downloaden via de Marketplace. De line-up aan artiesten bestaat voor een groot deel uit Britse artiesten, waarvan sommigen hier in Nederland nooit zijn doorgebroken. Dat is jammer, zeker omdat SingStar hier zoals gezegd ook altijd al last van heeft gehad. Mensen die dus nooit gehoord hebben van de Editors, Morcheeba of The Proclaimers moeten het in Lips dus doen met wat meer mainstream artiesten als Alicia Keys, Beyoncé, Maroon 5 en Kylie Minogue. De verdeling tussen de mainstream en Britse alternatieve nummers is ongeveer fifty-fifty, dus het is belangrijk dat je deze afweging maakt voordat je besluit om Lips te kopen vanwege de muziek.

Hoewel Lips dus over het algemeen weinig verschilt van SingStar, ontbreekt één ding toch wel echt overduidelijk in de muziekgame op de Xbox 360 en dat is een replay-functie. Na het zingen (of blèren) van een nummer is er namelijk niet de mogelijkheid om dit af te kunnen spelen om te horen hoe goed (of slecht) je het eigenlijk wel niet hebt gedaan. Vaak haal je op een feestje juist hier de meeste fun uit, toch?

Helaas is Lips niet de karaokegame geworden die meteen de vloer aanveegt met SingStar. Het heeft weliswaar verschillende nieuwe en leuke functies, maar tegelijkertijd vergeet het ook een heleboel functies goed uit te werken. Heb je nooit SingStar gespeeld en heb je niet de beschikking over een PlayStation, dan is Lips best een aardige optie om je feestjes muzikaal op te luisteren. Daarnaast zijn de microfoons van Lips alleen al een genot voor het oog zijn en zal een mogelijk vervolgdeel van Lips vast een stuk beter en uitgebreider zijn. Lips is dus een aardige stap in de goede richting.

7
  • Mogelijkheid om speellijsten te maken
  • Fraaie, draadloze microfoons