Tornado

Een tornado zorgt doorgaans voor een grote chaos. Een tornado is namelijk groot, sterk en gaat voor niemand aan de kant. Het is één van de gevaarlijkste natuurverschijnselen. Het enige wat er achterblijft, zijn hoopjes puin en verlaten steden. Dat moeten de ontwikkelaars van Tornado ook hebben gedacht: we nemen de Nintendo DS-markt over en gaan voor niemand aan de kant. De enige overeenkomst tussen deze Tornado en een echte, is dat je hier ook hard voor moet wegrennen.

Mocht je het aandurven, dan valt meteen op dat het verhaal eigenlijk te simpel is. Jij bent een kat en lid van het Free Police-team dat in de ruimte de vuilnis opruimt. Net op het moment dat jij bezig bent met een missie, wordt je met je team en al opgeslokt door een Black Hole. Eenmaal ontwaakt van de klap, zijn je vrienden nergens meer te bekennen. Het is de bedoeling met behulp van een bestuurbare tornado je vrienden terug te vinden en degene die voor de Black Hole verantwoordelijk is een kopje kleiner te maken.

Eenmaal op zoek naar Prince, bestuurder van de Black Hole, komt de kat in verschillende levels terecht. Zo beland je in de Verenigde Staten, waar je ET moet opzuigen en de dino’s uit Jurassic Park tegenkomt, maar ook in Engeland, waar je natuurlijk de grote rode bussen vindt, evenals de Big Ben en andere cultuurkenmerken. Zo zijn er tien verschillende werelden die allemaal een klein beetje hetzelfde aanvoelen. Dat komt omdat de huizen die er staan en de mensen die in de levels lopen, er allemaal hetzelfde uitzien.

Omdat de besturing van Tornado volledig met de stylus gaat, is het nogal een uitdaging voor je ogen en vingers. Het vereist dat je op één schermpje zowel zoekt als draait met je stylus, om zo een tornado te vormen. Daarbij komt de tijdslimiet tijdens missies in de story-modus niet echt uit. Zou deze limiet ruim zijn, dan was het geen probleem. Je hebt in Tornado echter niet meer dan vier á vijf minuten de tijd om de missie te voltooien. Dat zou op zich nog best lang zijn wanneer je duidelijke aanwijzingen krijgt bij een missie. Maar helaas blijkt het halen van sommige missies bijna onmogelijk (level zes kostte me ruim drie en een half uur) De tijdslimiet zorgt ervoor dat je je opgejaagd voelt, waardoor je de stylus bijna door het touch screen drukt van frustratie.

De game is niet goed en met tien missies veel te kort. Zeker ervan uitgaande dat elke missie maximaal vijf minuten in beslag neemt. In theorie is Tornado in één uur uit te spelen, in praktijk blijkt dat toch velen malen langer te zijn. Wanneer je de storymode zat bent, wil je wel eens wat anders doen. De extra’s van deze game zijn niet echt geweldig. Zo is er een arcade-modus en een bonusonderdeel. In de eerste speel je levels uit de verhaalmodus opnieuw, met als doel een zo hoog mogelijk percentage van het level schoon te maken. Het bonusonderdeel geeft weer welke items je al hebt getransporteerd en welke geheime cd’s je hebt gevonden. Ook is het mogelijk daar de statistieken van eerdere speelsessies te bekijken.

Al met al heb ik veel tijd in Tornado gestoken, maar er heel weinig voor teruggehad. Zelfs nadat ik de game had uitgespeeld, voelde het nog niet als een overwinning aan. Het voelde eerder als een lauw colaatje op een warme zomerdag. Dat is voor een game die anno 2008 uitkomt gewoonweg niet goed genoeg. Succes waait niet zomaar aan en voor Tornado blijft zelfs de wind even liggen.

4
  • Geen
  • Te kort