Metal Slug 7

In dit tijdperk van non-games of serious games, waarin de grens tussen games en programma’s steeds vager wordt, komt Metal Slug 7. Een kenner zou kunnen zeggen dat Metal Slug 7 een echte ‘game’-game is. Gewoon een amuserend spel waarin de nadruk ligt op de mechanismen in plaats van visueel snoepgoed of de vele verschillende mogelijkheden en opties. Nu weet Metal Slug 7, dat in eerste instantie op de Nintendo DS uitkomt en later op Xbox LIVE Arcade, zich aan het nalatenschap van zijn voorlopers te houden, maar niet alles is even netjes nagestreefd.

Omdat dit de eerste draagbare, specifiek voor het apparaat gemaakte, Metal Slug game is sinds de Neo Geo Pocket, zijn we allemaal benieuwd hoe de besturing zich houdt tegenover de consoleversies. Er moet veel gestoeid worden met de vierpuntsdruktoets om je personage te laten rennen en richten en dat gaat op den duur een beetje stroef aanvoelen, maar het is lekker vertrouwd en het hoort bij Metal Slug. De touch screen gebruiken zou alleen maar geforceerd aanvoelen en daarom zien we daar ook een vrij nutteloze overzichtsmap van het speelveld.

Er zijn zes personages te kiezen, precies dezelfde als in Metal Slug 6, een beetje inspiratieloos lijkt het wel. In ieder geval hebben ze allemaal hun eigenschappen, de één kan sneller zijn proppenschieter herladen, de ander heeft meer munitie, een derde is weer beter in het omgaan met voertuigen, enzovoorts. Uiteindelijk merk je tijdens het spelen niet bijster veel van al deze eigenschappen omdat ze te minimaal zijn om op te vallen, dus om het spel nou te gaan herspelen met ieder personage is niet echt een uitdaging. Nee, dan kun je beter een beroep doen op een andere moeilijkheidsgraad, want zelfs op easy word je flink te grazen genomen door de hordes vijanden die je beeld binnenstromen.

Wat volgt zijn eindeloze gevechten, heerlijk moeilijke tegenstanders en gigantische eindbazen die heel mooi ontworpen zijn door de creatieve geesten bij ontwikkelaar SNK. De drie nieuwe voertuigen die het spel bevat, een soort trein/vrachtwagen, een enorme robot en een soort pantser, zijn alle drie leuk om uit te proberen. Alleen de robot is een beetje lastig te besturen. Natuurlijk, het is allemaal maar schieten, schieten en nog eens schieten met de verschillende geweren en soorten ammunitie, van stuiterbommen tot en met lasers, maar het werkt bevredigend om drie helikopters neer te halen met een raketwerper. Simpele actie waardoor je een voldaan gevoel krijgt en dit is dan ook al de jarenlange succesformule van de Metal Slug serie.

Waar SNK nog altijd heer en meester in is, zijn de sprites waaruit Metal Slug 7 is opgebouwd: de omgevingen, de personages, de eindbazen, voertuigen, noem maar op. Het is allemaal met evenveel gevoel voor detail ontworpen en de typische, extreem proportionele stijl van de serie komt heel duidelijk naar voren.

Dan is er toch een flink minpunt te bespeuren, een minpunt dat wellicht in de Xbox 360-versie wordt verholpen. Dat is namelijk het ontbreken van een multiplayermodus. Inderdaad, daar waar de vorige paar Metal Slug-games een zeer memorabele coöperatieve spelmodus hadden, daar heeft Metal Slug 7 niets van dit alles. Echt een gemiste kans want dit maakt het spel zeker een stuk langer houdbaar, in feite is dit dus een achteruitgang. Een alternatief is er niet echt, maar een andere extra komt in de vorm van de ‘Combat Room’. Hier moeten spelers bepaalde missies voltooien, zoals het bevrijden van alle gevangenen, het uitspelen binnen een bepaalde tijd, etcetera. Een aardige toevoeging, zeker omdat er heel veel uitdagingen zijn en de echte Metal Slug-fanatiekeling zal zich hier helemaal in kunnen vinden.

Metal Slug 7 is inderdaad een game ‘game’, maar wel eentje die het hier en daar laat afweten. Het belangrijkste: waar is de coöperatieve spelmodus? Ook is het een beetje jammer dat er niet meer variatie zit tussen de personages en dat veel ook is hergebruikt uit het vorige deel. Echter, de oude, vertrouwde actie is om van te genieten, het nostalgische visuele spektakel wat sprites heet verveelt nimmer en de ‘Combat Room’ is een prima extraatje.

7
  • Oude, vertrouwde actie
  • Eindbazen