Pokémon Ranger: Shadows of Almia

Wanneer je ‘Pokémon’ intikt bij Google, zijn er meer dan 61 miljoen hits. Wanneer er op ‘Pokémon-game’ wordt gezocht, zijn er net iets minder dan een miljoen hits. Om maar even aan te geven hoeveel mensen er gek zijn op deze gekleurde vechtersbazen. Deze mensen zullen dan ook verheugd zijn met het feit dat er een nieuwe game is: Pokémon Ranger: Shadows of Almia. Hierin is het de bedoeling dat de speler een ‘nieuwe’ goede vriendschap creëert met het beestje, voordat je ze kunt gebruiken in de strijd om Almia te redden. Goede vrienden gaat voor mij weer net iets te ver, maar ik wil best eens af en toe een middagje met Pokémon op de bank zitten.

Het gaat erom dat de speler van nietsnut uitgroeit tot een ware held. Zo begin je als laaggeplaatste Ranger op een school en het is de bedoeling dat je uitgroeit tot Top Ranger. Dat gaat natuurlijk niet zomaar, daarvoor zijn Pokémon nodig. Niet één of twee, maar soms wel drie of vier verschillende. Voordat Almia echter gered kan worden, moet de kleine held eerst leren om bevriend te raken met de Pokémon en ze te trainen. Kortom, terug naar school en dat is te merken. Als ik ergens een hekel aan heb, dan zijn het wel ellenlange tutorials, drie keer raden waar deze game last van heeft. Nadat je de tekstsnelheid heb aangepast en een stuk of honderd keer op ‘A’ hebt gedrukt, mag je beginnen. Althans dat zou je denken, maar helaas moet je de hele ‘basisschool’ doorlopen.

Wanneer je eindelijk klaar bent, verlaat je de Ranger-school en ga je naar de Ranger Union. Wat meteen opvalt, is dat het gebied uit andere delen van Pokémon komt. Wel is het grafisch net iets beter dan Pokémon Pearl, maar het verschil is maar minimaal. Het vechtsysteem is vergelijkbaar met dat van de eerste Pokémon Ranger-game. Het is de bedoeling dat je als een malloot kringetjes om de vijandelijke Pokémon gaat draaien, zodat hij uiteindelijk je vriend wordt. De eerste paar keer is het grappig om te doen, maar daarna mis je de uitdaging. Toch zal je dit vaak moeten herhalen, want voor het verslaan van vijanden krijg je ervaringspunten. Hierdoor zal je held steeds sterker worden en een hoger level krijgen. Wanneer je een opdracht haalt, krijg je een handige Poké Assist. Dat zijn vaardigheden die je kunt gebruiken wanneer je een Pokémon aan het vangen bent. Zo heb je onder andere een gras-, vuur- en grondvaardigheid.

De uitdaging komt halverwege het spel, wanneer er meer moeite moet worden gedaan om de vriendschapbalk van de Pokémon te vullen. Zo kan het zijn dat een vijandelijke Pokémon een bepaalde techniek vereist die je vriendelijke beestje niet heeft. Af en toe kan het dan toch lastig zijn. Je kunt namelijk je Pokémon ook inzetten tijdens de strijd, omdat hij is voorzien van een speciale aanval. Zo zal de ene de tegenstander in vuur en vlam kunnen zetten, terwijl de ander je kracht geeft. Maar ze zijn niet alleen inzetbaar om te vechten, ze kunnen ook de weg voor je vrijmaken. Sommige kunnen zelfs een klimop afbreken, zodat jij een rots opkan klimmen.

Een dikke pluspunt van de game is dat het met de speelduur wel snor zit. Dat komt doordat de verhaallijn veel tijd in beslag neemt. Ook is er in het menu terug te vinden welke Pokémon er zijn verslagen en welke niet. Dit is voor de statistieken toch wel grappig en voor een echte fan is het een must om natuurlijk een keer met elke Pokémon bevriend te zijn.

Met Pokémon Ranger: Shadows of Almia hoef je geen grote vrienden te worden of te zijn. Het is net een moddervet meisje dat wel aardig is. Zo nu en dan eens keertje mee praten is best leuk, maar ook meer dan genoeg. Dat er zestig miljoen sites over Pokémon gaan, geeft al een beetje aan dat het erg uitgemolken is. Het wordt tijd dat een ontwikkelaar een beetje moeite gaat doen en een goede Pokémon-game uitbrengt, waar de fans recht op hebben.

6-
  • Lange speelduur
  • Veel verschillende Pokémon